Tänker att det kanske innehåller tillräckligt med näringsämnen men inte tillräckligt med energi? Och kanske ev att den energi den innehåller är snabbare snarare än långsammare som fullkorn.Det här förvånade mig (nyss läst på DN):
Mjölk och fil. Mjölkprodukter innehåller nästan alla näringsämnen kroppen behöver. Två deciliter mjölk + två deciliter fil (eller yoghurt) täcker en stor del av dagsbehovet av kalcium, D-vitamin, B12 och riboflavin. Riboflavin behövs för nedbrytningen av fett, kolhydrater och protein.
Däremot blir jag inte MÄTT på yoghurt på samma vis som jag blir på lagad mat, och dessutom vill jag ha salt mat när jag är hungrig, så för mig är det inte riktigt ett alternativ. Men intressant ändå !
(har du länk förresten?)
Tänker att extremvarianten en multivitamintablett innehåller massa näringsämnen men man är ju inte mätt länge på den ändå.
Jag betraktar mjölk som ett reellt näringsinnehållande grej mer än som en dryck jämförbar med saft eller vatten. Men jag behöver ju absolut en macka eller så till för att bli mätt o hålla mig mätt ett tag. Yoghurt är ju i essens nära samma grej som motsvarande mängd mjölk men med annan konsistens och struktur på energin. (dvs består av samma mängd mjölk + lämpliga bakterier). (jag är inte sådan att jag dricker mjölk varje dag/eller yoghurt, eller ens alltid en gång i veckan, men jag tycker det känns jättelämpligt som tillskott till mitt växande barn.)
En kul grej med mjölk verkar vara dock att den hjälper snarare än stjälper när det gäller att hålla vikten.
Senast ändrad: