Bukefalos 28 år!

Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.
 
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.
Lagar oftast grytor, olika sorters lasagne, pajer, grönsaksbiffar, bönbiffar, vegofärsbiffar, piroger och sånt när jag ska frysa in. Ris fungerar bra att frysa in.
Annars brukar jag fixa kolhydrater och sallad till medan jag värmer upp det frysta.
 
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.
Potatis undviker jag alltid att frysa, i alla dess former. Tycker heller inte om fryst köpt potatis i form av klyftor eller pommes. Däremot tror jag att jag lyckats frysa i form av potatisgratäng någon gång!

Annars tycker jag att i princip det mesta går att frysa, antingen som helt färdiga rätter (exkl färs sallad om man vill ha det till) eller fryser komponenter, då oftast själva grytan eller såsen så får potatis, ris eller pastan fixas senare. Alla grytor (färssåser både med och utan kött, "kyckling"gryta med eller utan animaliska proteiner, linsgrytor osv) fryses här hemma. Sen går det ju även att frysa in om det blir enstaka korvar, biffar, köttbullar etc i bitar så kan man ju tina + steka potatis till sen och äta som pytt i panna.

Frysen går varm (heh) som ett sätt för mig att minska mitt matsvinn!
 
Jag fryser främst in kycklingskrov, köttbensrester och eventuellt spad, ibland såsbaser. Ingredienser till buljong alltså.

Det mesta smakar ju så kasst när man fryser in det :/.

Äter hellre en fräsch macka jag själv byggt ihop och tar med mig till jobbet än frysmat ärligt talat. Har jag matlåda är det gårdagens rester som varit i kylen, jag lagar ofta "dagens middag och morgondagens lunch".

Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.


Skulle jag leva på "färdigmat" skulle jag bli otroligt smal, för jag tycker det smakar väldigt äckligt jämfört med det jag kan laga själv. Samma med mat köpt på stan, det är sällan restauranger som ligger under 200kr/portion är sånt som smakar "riktig mat" för mig.

Men visst äter vi snabbmat och en del färdigmat också, jag har ju barn och blir lätt trött 😅. Men det är ingen kul upplevelse för mig, eller snarare det pendlar mellan "står ut" till "får tvinga i mig".
 
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.
Sallad och potatis fryser jag inte in, men pastarätter och ris, kött, kyckling, korvstroganoff osv funkar bra för mig.
 
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.
kött av olika slag, ris och pasta går bra att frysa in, men potatis funkar inte.
 
Fanns inget alternativ för mer gånger.

Jag lagar mat flera gånger per dag oftast om jag inte är iväg på jobb. Har jag gott om ork så kan det bli äggröra till frukost, lagar en lättare lunch, en rejälare middag, och en go efterätt till kvällsfika.

Hur ska man annars kunna äta något riktigt när man bor utanför storstan 😅? Om jag inte lagade mat skulle det ju bara bli mackor och yoghurt eller något äckligt halvfabrikat.

Jag förstår inte riktigt hur folk har råd att äta sig mätta och/eller hålla sig friska på mat som inte är hemlagad. Vad ligger era matbudgetar på?
Jag själv äter för det mesta huel. Är frystorkat och kommer med posten. Frystorkat går ju att förvara ett bra tag och varje påse innehåller några måltider så brukar köpa på mig ett gäng 1 gång i månaden ca.

Nu bor jag ju i en grannkommunen till Göteborg och har bara 3km till postens utlämningsställeställe.

Skulle personligen tjäna mer på att sluta med onico (snus utan nikotin och tobak typ) än att börja äta bara hemlagad mat.
 
Nä, man måste ju inte köpa dessa:

Visa bifogad fil 123784
Vi har också mycket färdiglagad mat i butiken, lagad i butiken på grejor som inte ska förfaras så det är lite olika vad det är. Vi brukar inte köpa det, föredrar att laga själva, men det ser ganska gott och hyggligt nyttigt ut. Men jag uppfattar det dock som ganska dyrt, eller inte dyrt kanske det är säkert väl värt pengarna, men jag kan ju laga det jag hellre vill ha billigare själv. Mindre sås och grejs.

Äter också gärna macka till middag någon gång ibland, gillar det och tror inte det är så himla dåligt. Dock beror ju det såklart på vilket bröd och hur många mackor :) en äggmacka + en ostmacka tex är perfekt tycker jag :).
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, absolut inte? Men det gör ju inte sushin nyttigare eller sockret mindre, menar jag. Påstod absolut inte att varenda måltid måste vara sammansatt utifrån några specifika näringsfaktorer. Det jag motsatte mig var att sushi inte skulle vara "dålig mat", om man nu måste prata i sådana termer.
Sushi är väl jättebra mat, bara inte varje dag kanske om den inte ersätter kvarterssyltans lunch eller pizza. Den är ju absolut inte "dålig" för om den ska kategoriseras som dålig så tycker jag nog kraven ligger väl högt och väldigt mycket folk lagar i hemmen hamnar i "dålig" kategorin. Den kanske inte är exceptionellt "bra" men det är ju på en helt annan plats på linjen.

I jämförelse med nästan vilken annan lunchmatmanhittarruntkontoret som helst så är den ju på en helt annan och mycket nyttigare plats rimligen.
 
Fast ärligt talat.
Jag äter då hellre en matlåda från frysen som jag stoppar i micron, eller för all del en vettig färdigrätt, än står och lagar mat vareviga dag. Det orkar jag inte. Vi prioriterar olika. Har man ork att laga mat varje dag, och till och med mer än en gång, så är det ju bra, men om man inte har det?

Att göra matlådor och stoppa i frysen började jag med knappt ett år innan jag gjorde en gastric sleeveoperation. Det var och är en metod för mig att inte äta bara en gång per dag, utan istället få ordning på mina måltider och äta 6 gånger per dag varav lagad lunch och middag är två. Skulle jag följa någon slags viktighetsnorm baserad på att folk tycker nylagad mat är godare, billigare, nyttigare än frysta matlådor och en och annan färdigrätt i månaden så skulle jag med andra ord ha slösat operationen i onödan- jag skulle inte fixa att äta som jag ska.

Så, människor prioriterar olika. Kanske har folk inte så dyra hobbysar eller köper kläder så ofta, utan hellre väljer att prioritera redan färdiglagad mat så att man i alla fall får i sig lite vettigare mat än inget vettigt alls?
Tror inte de pratar om hemlagade matlådor alls utan om butikslagade eftersom de även pratar om dyrt, hemlagade matlådor är rimligen billigare än att laga mat varje dag.

(jag skulle absolut köra på det där om vi hade micro, men det har vi inte. Däremot kan vi laga en stor gryta söndag och långsamt gnaga i oss den över ett par dagar under veckan med ris ena gången och pasta andra gången osv. Gryta kan ju värmas i ugnen eller i en gryta.)
 
Räknas typ "stinas kyckling" som färdigmat? Eller kycklingsallad med färdiggrillad kyckling? Det åt vi massor när vi var barn. Veckans höjdpunkt! :D
Nej det tycker jag definitivt inte. Stinas kyckling är ju rå när du sätter in den i ugnen och salladen är ju fixad. Däremot tycker jag kanske min favorit färdiggrillad kyckling med baguette är färdigmat :)
 
I jämförelse med nästan vilken annan lunchmatmanhittarruntkontoret som helst så är den ju på en helt annan och mycket nyttigare plats rimligen.

Jag håller inte med, men håller med om att det här med att sortera mat i nyttig och onyttig mat inte är särskilt träffsäkert eller meningsfullt.

Sushi är inte särskilt näringsrikt och innehåller massor av socker. Att äta det dagligen vore ganska kass. Men det finns mycket som är kass att äta i stora mängder och väldigt ofta. Jag tycker sushi är supergott som sällanrätt, stinget från pepparrotsgrönröran och salta sojan ihop med den mjuka, men ändå med viss knaprighet i riset, söta risbollen med fisk och grönsaker. Speciellt och mumsigt.

Att äta mat är väldigt nyttigt. Varje dag.

Senast jag var på lunchmatmanhittarruntkontoret för några veckor sedan så var det en riktigt bra fiskbiff, med grymt bra tillredda greens till och salladsbuffe och nybakt bröd med vispat smör.
1689751617924.png
 
Senast ändrad:
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.
Jag är inte så nogräknad, allt som blir över åker in i frysen, det enda som blir tråkigt är ju kokt potatis. Äter det som lunch på jobbet där det finns micro. Så allting som vi kan äta till middag kan vara i frysen som lunchlåda. Utom kokt potatis. (potatismos går bra, ugnsrostad går bra)

(korvstroganoff med ris blir riktigt bra annars som sagt allt carbonara, pasta med X Y och Z, pasta med köttfärssås funkar men är lite fuktigt så vill inte ha mycket av det. Ris med vad som helst från stekt XYZ. Daal blir mycket bra fryst, alla grytor och soppor (på soppa skriver jag en lapp -soppa så jag tar med en brödbit) och jag kan inte komma på vad som inte passar helt enkelt. Stek med ugnsrostade grönsaker. Kål och kött och lägga pitabrödet i en påse bredvid. Men aioli och sådant funkar ju inte så bra såklart.)

Gott är ju relativt, allt man äter måste ju inte vara gott, riktigt ätbart räcker ju bra till en lunch. Jag tycker ändå inte att lunchmatsrestauranger levererar kulinariska höjdpunkter och 120 kr för ngt som är ok och riktigt onyttigt är mycket mer än 20 kr för något som är ok och ganska nyttigt.

Daal blir dock riktigt gott, men ser lite lustigt ut.

(med det sagt är ju inte en stekt köttbit med pommes o sås en standardrätt här direkt, händer extremt sällan, utan vi ligger mer åt mycket upplandat med grönsaker och wok osv eller grytor eller rätt och slätt stek. Och vi köper inte uncle bens ris och sådant som får en otäck hinna över sig när det varit kallt utan jasmin och basmati som blir mycket bra fryst.)
 
Senast ändrad:
Jag tillhör de som tycker att många rätter är godare dagen efter eller från frysen än nylagade. Använder mycket vitlök och dess smak blommar ut bättre om rätten fått stå ett tag. Det som är mitt problem är om grönsaker blir tråkiga efter ett tag. Ris däremot har jag inget emot att äta fryst, brukar se till att ha ett gäng lådor med kokt ris i frysen. Pasta kokar jag ofta till två dagar så att jag kan ta den till lunch ihop med någon fryst sås.

Jag är vegetarian så mina storkok består av olika grytor eller pastasåser, lasagne och grönsaks- eller vegofärsbiffar. För några år sedan provade jag att frysa ugnsomeletter och resultatet blev förvånansvärt bra.
 
Jag håller inte med, men håller med om att det här med att sortera mat i nyttig och onyttig mat inte är särskilt träffsäkert eller meningsfullt.

Sushi är inte särskilt näringsrikt och innehåller massor av socker. Att äta det dagligen vore ganska kass. Men det finns mycket som är kass att äta i stora mängder och väldigt ofta. Jag tycker sushi är supergott som sällanrätt, stinget från pepparrotsgrönröran och salta sojan ihop med den mjuka, men ändå med viss knaprighet i riset, söta risbollen med fisk och grönsaker. Speciellt och mumsigt.

Att äta mat är väldigt nyttigt. Varje dag.

Senast jag var på lunchmatmanhittarruntkontoret för några veckor sedan så var det en riktigt bra fiskbiff, med grymt bra tillredda greens till och salladsbuffe och nybakt bröd med vispat smör.
Visa bifogad fil 123848
Och jag håller inte med dig :D Lunchrestauranger har oftast stor andel sås och fisken har ofta ett lager panering utanpå. Om man äter allting man får av sushi 9 bitar och lunchrestaruangmat får man en större portion än jag kanske vill ha av lunchrestaurangmat. Med sushi får man ändå ganska stor andel fisk och ris är det inget fel på att äta. Det är vinägern och sockret då men jag undviker inte socker och socker lägger de flesta lunchrestauranger mycket av i tomatsåser (min man likaså).
 
Sushi är väl jättebra mat, bara inte varje dag kanske om den inte ersätter kvarterssyltans lunch eller pizza. Den är ju absolut inte "dålig" för om den ska kategoriseras som dålig så tycker jag nog kraven ligger väl högt och väldigt mycket folk lagar i hemmen hamnar i "dålig" kategorin. Den kanske inte är exceptionellt "bra" men det är ju på en helt annan plats på linjen.

I jämförelse med nästan vilken annan lunchmatmanhittarruntkontoret som helst så är den ju på en helt annan och mycket nyttigare plats rimligen.

Fast nej, hur kan du räkna sushi till "jättebra mat"? Som sagt, sushi består främst av ris. Hänvisar till redan skrivna inlägg. Jag vet inte vad du har runt ditt kontor men här har jag åtminstone tre lunchrestauranger där näringsinnehållet i maten är betydligt bättre än i sushi. Jag har gjort ett par viktresor och kollar därför noga vad det jag äter innehåller, och sushi ligger inte på topp. Därmed inte sagt att det är superdålig mat, men näringsmässigt är det mycket tomma kalorier och man håller sig inte mätt särskilt länge.
 
Fast nej, hur kan du räkna sushi till "jättebra mat"? Som sagt, sushi består främst av ris. Hänvisar till redan skrivna inlägg. Jag vet inte vad du har runt ditt kontor men här har jag åtminstone tre lunchrestauranger där näringsinnehållet i maten är betydligt bättre än i sushi. Jag har gjort ett par viktresor och kollar därför noga vad det jag äter innehåller, och sushi ligger inte på topp. Därmed inte sagt att det är superdålig mat, men näringsmässigt är det mycket tomma kalorier och man håller sig inte mätt särskilt länge.
Det finns ju mängder av befolkningar som lever till stor del på ris, precis som vi har levt till stor del på potatis. En dag med stor del ris är rimligen inget problem. Tror inte man lyckas få tiaminbrist på en måltid om dagen.

När det gäller lunch häromkring så är jag ganska övertygad om att inte heller salladsalternativet med deras dressing är väldigt mycket bättre. (du kan alltså äta en hel portion köpt lunch på en lunchrestaurang?)
 
Det finns ju mängder av befolkningar som lever till stor del på ris, precis som vi har levt till stor del på potatis. En dag med stor del ris är rimligen inget problem. Tror inte man lyckas få tiaminbrist på en måltid om dagen.

:confused: Nej men jösses, det har jag väl ändå inte påstått eller? Att man skulle få vitaminbrist av att äta sushi? Det enda jag skrivit är att det inte är superbra mat. Förstår inte varför det ska behöva bli så svartvitt.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 677
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 666
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
70 277
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 566
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp