Sv: Hur mycket hushållsarbete ska man hinna med som mammaledig.
Säger som andra att det beror mkt på barnet och vad ni kommit överens om..
När jag fick nr 3 för 2 1/2 år sen var det jag o min sambo + nu 15-åring dotter hemma. Då fixade jag mkt själv då han jobbade nästan dygnet runt.
Jag har svårt för att ha disk liggande framme så den är alltid borta efter mat och innan man lägger sig. Då vi hade hundar o katter brukade jag dra över golven varje dag. Middan fixade jag när vi var hungriga och min sambo åt oftast på jobbet. Hästarna hjälpte dottern till med och sambon tog ut på morgonen.
Nu när jag e hemma med barn nr 3 och 4, som är 2 1/2 och 1 1/2 och pluggar heltid på distans samt har 15-åringen och sambons barn på 11 och 13 på heltid, så har vi fördelat jobbet.
Sambon tar ut hästarna på morgonen och ger de små välling om de vaknar innan han går. jag ger hästarna hö på dan när de små ser på barnprogram. När minste skrutten sover middag brukar jag kolla igenom om jag har läxor och plockar undan lite smått. Den äldre bebisen e på sitt rum och leker( har grind) eller lägger sig o sover en stund om han blir trött. Hunden är borta nu så golven sopar jag bara över dt värsta då vi bor på 300 kvm så orkar man inte varje dag.
När ungarna kommer från skolan ger de hästarna hö och e lite med de små. Sen går 11 och 13-åringen ner och mockar och 15-åringen hjälper mej med maten. Efter maten hjälps de åt med disken då de har en diskdag i veckan.
sen om sambon kommit hem tar han och barnen in hästarna eller så tar barnen in dem tillsammans. Jag passar på att göra läxor när de små somnat. sambon e med de små efter maten tills de somnar då han vet att jag vill ha lite egen tid.
På helger hjälps alla åt att städa sina rum och hela huset. Tvätten tar alla en maskin var i veckan. Vi åker och storhandlar på helger eller om sambon e ledig mitt i veckan.
Sambon hjälper till med mkt när han e ledig, men han har inga krav på att jag MÅSTE göra vissa saker varje dag. Bara de små e nöjda så bryr han sig inte om några dammtussar och om han stör sig så städar han. Han tycker det är bättre att alla hjälps åt än att jag ska göra allt för han tycker att vara hemma med 2 små och plugga samtidigt är 2 jobb. Han ser inte hemmet som mitt jobb utan hela familjens.
så jag är rätt nöjd måste jag säga.
Jag ser det så här: om man själv är nöjd med det man hinner med när man e hemma med barn, då är dt bra. Är inte sambon nöjd, så får han hjälpa till mer.
Är man inte själv nöjd för att man tar på sig för mkt, då får man prata med sambon och säga vad det är man e missnöjd med så man kan lösa det ihop. Tror inte alla pappor e medvetna om hur mkt jobb det kan vara med småbarn, men om man inget säger så hur ska de veta?
jag gjorde väldigt mkt det året nr 3 kom och var ensam mkt, var samtidigt gravid med barn nr 4 och hade b12 brist men om jag inte sa nåt så trodde han att jag var nöjd. Så jag berättade hur det kändes och han sa att -Skit i städning och sånt så hjälps vi åt när jag e ledig. Bebis bryr sig inte om dammtussar men vill ha en glad mamma, så då började jag göra det som var absolut viktigt istället och sen gjorde vi resten på helgen.