Hur mycket hushållsarbete ska man hinna med som mammaledig.

Sv: Hur mycket hushållsarbete ska man hinna med som mammaledig.

Han gör det ganska enkelt för sig, falukorv och makaroner :rofl:. Det är ok ibland men inte varje dag.
Oo, det där kommer jag ihåg som något OTROLIGT irriterande. När exet skulle laga mat för att "avlasta" och så blev det snabbmakaroner och mikrade köttbullar... då kunde lika gärna jag "lagat" maten.

Nu i efterhand, när man "vet allt" hur det är att ha småbarn (totalt självironiskt, bli inte upprörda) så har jag svårt att förstå hur JOBBIGT allt var med första barnet. Hur lite jag hann och hur trött jag var.

Det är ju väldigt individuellt hur mycket man orkar och hur nöjda barn man har.

Jag tycket inte att det var några större problem att hinna med hushållsarbete, barnen var nöjda sålänge de var i närheten (drog omkring dem mellan rummen på en hemmasydd filt med ett duntäcke instoppat).
Tvättade gjorde vi när den andra föräldern var hemma eftersom vi har tvättrummet i källaren.
Vi var i alla fall ute i minst två omgångar per dag, en gång kring 10 och en gång kring 13,14 tiden.

Däremot orkade/iddes jag inte alltid göra middag utan det fick sambon fixa när han kom hem.

Min sambo var formligen fantastisk när det gällde att stödja min amning och pumpning, när han kom hem drog jag till stallet eller åkte och veckohandlade (ibland gemensamt).

Egentid är väldigt viktig när man är hemma med barn hela dagarna!

Till saken hör också att: om jag börjar diska/plocka vid nio-tio tiden (efter vi ätit mat (som jag lagar), ja då gnäller han på det med. Varför diskar/plockar du nu? Dum fråga tycker ju jag då.

Det verkar som om ni skulle behöva tala igenom detta lite mer konkret? Vad som ingår i vars och ens ansvar. Om du sen väljer att göra en del av "ditt jobb" på kvällen så måste det ju vara ditt val kan jag tycka. Huvudsaken du gör det som ni kommit överens om att du ska göra.

Skaffa en spjälsäng att ha i köket, stoppa i lite leksaker och ruscha undan mellan varven, att både städa och hålla efter en bebis är bara stressande.
Ta nån kvart då och då under dagen.
Med nr tre av mina tog det sex år innan man kunde göra något om man inte var två vuxna hemma och det var knappt då.

Jag skulle svara såhär..... man hinner det man orkar. Och man har själv olika gränser för det.

Jag tycker det är FEL att tex den som går hemma med barn, är arbetslös, sjukskriven.. (whatever) ska ta hela lasset hemma. No way José. Hagelbössa på den som skulle påstå att jag (nu) som sjukskriven ska ta hand om allt. "men du jobbar ju inte" (och? vad säger det liksom). När jag var föräldraledig så sov jag, ammade/flaskmatade, promenerade, pinkade, rastade hundar.... försökte hinna duscha och äta var annan dag i alla fall :rofl: Ev hushållssysslor ägnade vi oss åt tillsammans när vi båda var hemma :)

Min dotter är ju också 9 månader. Från att hon var 7 månader har sambon varit hemma 2 dagar i veckan med henne, och även om han generellt är VÄLDIGT förstående och osjälvisk och mjuk så fattade han faktiskt inte förrän han själv fick ha ansvaret hemma. Nu vet han. Nu tar HAN över Elina efter jobbet och nattar henne. Plus att han oftast fixar maten :). Jag tvättar och sånt, städar, men oftast när han är hemma och kan ta hand om lillan (om jag inte hunnit när hon sover). Nu är vi ett team som samarbetar för att få ihop en smidig vardag med maximal familjetid. Och det är ljuvligt och skönt och funkar underbart! Och på helgmornar får alltid den ena parten sova så länge den vill, vi tar varsin dag.

Det blev natt och dag när han fick prova på att vara med henne ensam - inte bara en dag eller en kväll utan schemalagt, han insåg att det inte bara var att 'vara hemma' utan att varje toabesök krävde planering :D

*kl*

Är det bara jag som stör mig fruktansvärt på det lilla ordet ska i rubriken?

Det enda du ska på dagarna när du är ensam är att ta hand om ert barn, om du får tid över kan du göra hushållsarbete!!!

Vår son är 3,5 månad.

Min sambo och jag är helt överrens om att det enda jag behöver göra när jag är hemma är att se till att vår son är mätt och nöjd. Punkt. I det ingår att jag själv måste få i mig ordentlig lunch, för att orka amma, men jag brukar mikra gårdagens middag (lagar alltid en extra portion), så det är inget extra jobb. Även att köra en tvättmaskin med blöjor var 3e dag ungefär (använder tygblöjor).

Sen har jag ju också 2 hästar att ta hand om, fodring och mockning gör jag medan sonen sover i vagnen, rider gör jag kvällar/helger när sambon är hemma.

Allt annat är bonus. Men visst händer det att jag plockar ur/i diskmaskinen, plockar lite, kör en tvättmaskin, t.o.m. bakar ibland. Om jag känner att jag orkar och hinner. Vissa dagar är jag trött och då sitter jag här eller sover de stunder som sonen sover.
Sonen är oftast nöjd med att ligga i babygymet eller sitta i babysittern, ska jag hänga tvätt, elda i pannan, gå efter posten eller så har jag honom i selen.

Städar, veckohandlar och sånt gör vi gemensamt på helgerna.

Sen tar jag mig egentid varje kväll när jag går ut till stallet, det är mitt andningshål. Är jag inne blir jag förr eller senare avbruten av nån som är hungrig, även om sambon tar hand om sonen i övrigt. Är jag ute finns det urpumpat i flaska som han kan ge.

Jag kommer att börja jobba 2 dagar i veckan när sonen är 7 månader. Det ser jag jättemycket fram emot, det tär på mig psykiskt att bara gå hemma.

Sen tar jag mig egentid varje kväll när jag går ut till stallet, det är mitt andningshål. Är jag inne blir jag förr eller senare avbruten av nån som är hungrig, även om sambon tar hand om sonen i övrigt. Är jag ute finns det urpumpat i flaska som han kan ge.

Det är precis samma för mig. Jag har inget behov av att lägga mig i ett bad (tex. fast vi har iofs inget badkar) utan jag tar det i stallet. Jag myser med hästarna, rider och har mig. Mockar gör jag med dottern i stallet om hon är hemma alt om hon sover.

Men min tjej är stor nu och har precis börjat på dagis.

Tidigare när sambon var pappaledig kunde han gnälla på att jag aldrig var hemma, och när jag var det var jag trött. Att vi aldrig gjorde något tillsammans osv osv. Hästarna var ett stort problem. Men han har förstått nu. Men jag prioriterar Saga, hinner jag inte rida så hinner jag inte. Huvudsaken är att de får mat och mockat i sina boxar.

Man hinner det man hinner! Jag är hemma med en 8-veckors, vissa dagar hinner jag diska, köra två tvättmaskiner och laga middag. Oftast hinner jag med en tvättmaskin och lite småplock (och det gnälls inte över det).

Det är nog väldigt lätt för den som inte är hemma att tro att man borde hinna med i princip allt hushållsarbete, men så är det ju inte. Man har ett barn att vara med! När barnet sover behöver man sköta sig själv: duscha, äta, vila, borsta tänderna...

Man hinner inte med så himla mycket om man ska ta hand om sig själv också och det måste man ju göra för att barnet ska må bra.

KL

Min dotter är 9 månader och när hon var nyfödd kunde jag göra mycket på dagarna eftersom hon sov en hel del. Fram tills hon var 5 månader var hon nöjd att sitta i babysittern eller ligga i babygymmet. Jag hade alltid middagen klar när sambon kom hem. Tvättade i tvättstugan, diskade, plockade undan, gjorde det mesta utan att dammsuga eftersom dottern blir jätteledsen av ljudet.

De senaste två månaderna är det inte mycket jag hunnit. Middagen är dock alltid klar eftersom hon somnar en timma innan sambon kommer hem och då hinner jag förbereda den. Hennes vakna tid kan jag inte göra mycket alls eftersom hon klättrar på allt och alla :p Det går inte att titta bort en sekund ens.
När sambon kommer hem så äter vi och efter en stund så brukar jag diska och plocka undan om det behövs. Dammsuga gör någon av oss medans den andra leker med henne. Dammsuga tar endast 10 minuter hos oss, så det är inget jätteprojekt. Vi bokar tvättid två gånger i veckan och då hjälps vi åt.

När dottern sover på förmiddagen ( ca 1-1,5 timme ) så dricker jag kaffe framför datorn, det är min "rast" när jag är hemma själv med henne.
Jag tränar även fotboll två ggr/veckan, så ena gången får sambon lägga henne själv och andra gången åker jag iväg när hon precis ska lägga sig.

Vi är ganska överrens om fördelningen här hemma. Eftersom han jobbar på dagarna så umgås han med dottern efter jobbet, men de dagarna han är ledig hjälps vi åt med hushållsarbetet.

Sen tar jag mig egentid varje kväll när jag går ut till stallet, det är mitt andningshål.
Jag kommer att börja jobba 2 dagar i veckan när sonen är 7 månader. Det ser jag jättemycket fram emot, det tär på mig psykiskt att bara gå hemma.

Så kände jag också när jag hade häst.
Har inte dem kvar nu och det är verkligen något som fattas.
Skulle verkligen behöva ha en häst att åka till, veta att jag ska till stallet och det är min tid. Kunna göra något i lugn och ro bara för min och hästens skull.

Behöver det vara en häst då?

Kan du inte bara lämna huset för att : Simma, ta en fika på stan med vänner ( utan barn ), någon annan fritidsaktivitet som du tycker är intressant.

Gå en kurs i att: Sy, sticka eller virka om du tycker sådant är intressant?

Tja det kan man ju tycka men jag forstar faktiskt mirre - jag salde min hast nar mina tvillingflickor var 6 manader. Tankte vara utan tills tjejerna ska borja pa dagis (nar de fyller 2) men efter sex veckor stod jag inte ut langre utan kopte en ny. Nar man har en hast sa har man liksom nagot man MASTE gora varje dag/helg/whatever. Det ar spikat, i almanackan, sjalvklart. Nar man INTE har hast sa kan det ibland vara svart att motivera sig att ta sig ut och gora andra grejer. Tyckte jag iaf :)

TS, jag tycker det later som om din sambo ar rattsa kritisk och orattvis :crazy:
Det beror som sagt pa barnet (och foraldern) hur mkt man hinner med pa en dag. Och som mammaledig ar ens jobb att ta hand om barnet och (tycker jag) se till att det ar grundrent hemma (for barnets skull om inte annat).
Vi har t.ex. tva katter och en hund sa jag maste dammsuga var och varannan dag annars ar det inte hygieniskt sarskilt nu nar barnen kryper runt och stoppar precis allt i munnen :crazy:
Utover det hinner jag med att tomma/fylla diskmaskinen, kora en tvatt, plocka undan, ga promenad med hunden, handla mat, halsa pa kompisar, aka till stallet osv.
Men, min man forvantar sig inte att jag hinner med nagot av detta. Han tycker att jag ar fantastisk som hinner med nagonting forutom barnpassning och skulle aldrig komma pa tanken att klaga pa att det inte ar rent, undanplockat etc. Faktum ar att han tycker att jag gor alldeles for mycket och att jag borde tanka mer pa mig sjalv och ta det lugnt ;)
Middagen star i princip aldrig pa bordet nar han kommer hem, antingen lagar vi den tillsammans eller sa gor han det sjalv.

Sa jag kanner med dig - det maste vara jobbigt att leva med en sa pedantisk man, och det later som om han behover vara hemma en langre period med ert barn och samtidigt uppratthalla perfekt ordning...

Jo jag vet hur det är att ha häst, men nu kanske det inte fungerar med en nya häst för Mirre och då kom jag med lite andra förslag.

Går man en kurs som man också betalat för så är det lite mer så att man "måste" gå :)

Jag tror som sagt att det är superviktigt för den som är hemma med barnet/barnen att även få komma utanför dörren ensam och göra något bara för en själv

Svarar alla:

Det har varit intressant och tankeväckande att läsa era svar :)
Jag känner att jag verkligen måste skärpa till mig med att komunicera (kräva) att min vilja och mina åsikter tas lite bättre hänsyn till. Nu låter det säkert som att min sambo aldrig lyssnar på mig. Det gör han, när jag säger rakt ut vad jag vill. Dessvärre har jag lite svårt för det :-(

Spjälsäng i köket, var ingen dum idé Dessvärre är köket rätt litet, men kanske kan fixa någon annan lösning.

Barnvagnen, istället för sängen i köket :)

Vi har köpt hjulskydd som träs på när vagnen används inomhus, vet många som använt barnvagnen inomhus ( lätt att dra med sig till de rum man är själv )

Äsch.

Läste tokfel, att den bejbi bara var 9 veckor ...

Barnvagnen, istället för sängen i köket :)

Vi har köpt hjulskydd som träs på när vagnen används inomhus, vet många som använt barnvagnen inomhus ( lätt att dra med sig till de rum man är själv )

Äsch.

Läste tokfel, att den bejbi bara var 9 veckor ...

Haha, nej 9 månader. Så hon kryper omkring :)

Om jag behöver fixa något i köket så sätter jag dottern i hennes stol och lägger massa leksaker på bordet. Det brukar funka i 10 minuter ungefär, men bättre än inget :laugh:

Jag har köpt ett IKEA lektält för 49 spänn, ibland slår jag upp det i köket/matrummet, och hivar in lite saker att klättra runt på (en papperspåse, en kartong kanske, ett fårskinn, lite filtar, lite bollar) så rumlar Elina därinne lätt 30-40 minuter och jag får laga mat/diska/fixa utanför :D Jag har koll på henne, hon har kul, hon kan inte smita ut nån annan väg än ut ur 'ingången'.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 561
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar