Hur många barn?

Sv: Hur många barn?

Jag har två underbara ungar och hoppas på en till i framtiden.

*kl*

Vi har ett och det blir nog inga fler. Jag är nyanställd, har MS och vill varken föda eller amma ett barn till. Gravid kan jag vara men jag trycker inte ut ett barn till!

Snart börjar åldern tala emot mig också så jag gosar med andras nykläckta barn istället för dom är som frögurkor ;)

Jag har ett barn, oplanerad men högt älskad och avgudad.
Kanske vill vi ha ett barn till, en liten Alfons. Men det får framtiden utvisa.

*kl*

Snart börjar åldern tala emot mig också så jag gosar med andras nykläckta barn istället för dom är som frögurkor ;)

Iiih vad avundsjuk jag blir på dig! Jag har så svårt för det, för ingen är så söt som min egen... :rofl: Skojar, nej det är klart att man gullar om man har chansen, men det är så få som har smått i min omgivning just nu! :crazy: JOBBA PÅ NI SOM JAG KÄNNER!!!!! :p

Vi har inga barn ännu sålänge, men ett på väg :love:.

Hur många det kan tänkas bli i framtiden får vi se, men utan att ha någon aning om hur vi känner efter första, så känns det som totalt 2 eller 3 st just nu.

Planen är att bli gravid nu och i framtiden vill jag iaf ha 3 stycken : )

Iiih vad avundsjuk jag blir på dig! Jag har så svårt för det, för ingen är så söt som min egen... :rofl: Skojar, nej det är klart att man gullar om man har chansen, men det är så få som har smått i min omgivning just nu! :crazy: JOBBA PÅ NI SOM JAG KÄNNER!!!!! :p

Det bästa med andras barn är att man kan lämna tillbaka dom om dom bajsat, spyr, skriker, är hungriga eller när man lessnat på dom ;)

Sånt gör man ju inte med sin egen ju.

Ang att andra är som frögurkor, min lillasyster ringde mig nyss och berätta att jag ska bli moster :bump:

Vi har 2 pojkar, 15 månader & 3½ månad gamla.

Vill ha minst 2 till, skulle kunna ha hur många som helst. :love:
Men det kommer att dröjja ett par år nu innan det blir fler, vill börja jobba lite igen och hinna med lite annat. Men sedan kommer det säkert att bli 2 tätt igen. :D Sambon är enig med mig.
Varför ha så tätt?
Är de inte bättre att låta nästa syskon komma efter minst tre års ålder, då har barnet chans att bli mer en egen individ och mer självständig innan den behöver konkurrera om sin mammas uppmärksamhet?

Själv har jag ett nu på ca 5 månader, ett till bör det bli när tösen är minst tre år och sedan förhoppningsvis ett till efter att syskonet blir 3 år. Sedan börjar både jag och sambon bli för gammal för att det ska bli fler. Sedan får man inte plats med fler i en vanlig bil.

Vi har 5 barn.
10, 9, 7, 5 och 2 år
Den äldsta och yngsta är killar, de i mitten tjejer.
Jag måste erkänna att jag gärna vill ha en till, men kroppen tog mycket stryk vid sista graviditeten och jag gick upp över 30 kg. Så vi velar hit och dit nu. Men det blir i alla fall inte på minst tre år i sådana fall, jag pluggar just nu på högskolan till förskollärare och vill bli helt klar innan ev bebisar "ploppar ut".
:p

Det finns fördelar och nackdelar med vilken ålder man än väljer att tillföra syskon.

"Treårsåldern, med en ilsken och trotsig förskole*knodd, är en av de sämre åldrarna för att få syskon. Svartsjukan och dramatiken blir påtaglig!"

Olika barn reagerar olika och bara för att man väntar med syskon betyder inte det per automatik att man slipper svartsjuka...

Varför ha så tätt?
Är de inte bättre att låta nästa syskon komma efter minst tre års ålder, då har barnet chans att bli mer en egen individ och mer självständig innan den behöver konkurrera om sin mammas uppmärksamhet?

Jag förstår inte riktigt det argumentet. Hur man än vrider och vänder på det är det ju bara första barnet som kan få den där egentiden med sina föräldrar. Konkurrensen finns ju sedan på en gång för efterföljande syskon.

Vad jag menar är att efter tre års åldern och man har klarat av den, så är de mer självständiga och känner sig mer säkra på sig och sin relation till sin mamma. De vet att hon finns där, för då har de fått all kärlek första åren. Visst med syskon kommer ju konkurrens om tid. Men där är det upp sedan till föräldern att ge all kärlek som går till varje, men ändå behålla dess självständighet. Verkar kanske snurrigt. Men själv är jag uppvuxen med år mellan mina syskon och har sett också vad för tätt mellan dem kan göra när de blir lite äldre typ tonåringar. Så länge de är små, leker de med varandra oerhört bra, blir värre som tonåringar när de är för tätt. Då börjar de konkurrera mot varandra osv.

Som skrivet, det finns både för- och nackdelar med att skaffa täta syskon.

Det hela är individuellt.

Syskon som har många år mellan sig har ju i sig inte så mycket nytta av varandra förrän i vuxen ålder eller så om man ska gå på den aspekten så har ju täta syskon mer gemensamt tidigare i många fall.

Tack för att du tog dig tid att svara. :)

Vi har nog alla lite olika uppfattningar om det där och i slutänden beror det väldigt mycket på hur föräldrarna styr upp situationen på lämpligast vis.
Det jag ville få fram var om du menade att det på något vis var bäst i största allmänhet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar