Hur många barn?

Sv: Hur många barn?

Velar mellan inga alls eller två!

Har två bonusar, 8 och 5 så jag har haft en överdos i flera år kan man säga. Men det är väl skillnad med egna förstås.

En av varje. Kanske någon gång en 3:a :0) Det känns så konstigt att vara "klar" lixom... Får se man är ju inte ensam om besluten.

Jag har en underbar liten son på strax över 12 veckor.
Jag och sambon har inte diskuterat om ett yttligare barn, som det ser så blir det nog bara ett. Sen får vi väl se hur framtiden visar sig. Kanske blir ett till, skulle gärna vilja ha en liten tjej. :)

Varför ha så tätt?
Är de inte bättre att låta nästa syskon komma efter minst tre års ålder, då har barnet chans att bli mer en egen individ och mer självständig innan den behöver konkurrera om sin mammas uppmärksamhet?
Det är 4,5 år mellan mig och mitt syskon och under de 14 år vi bodde under samma tak var det inte många dagar som vi inte bråkade, slogs, konkurrerade, i princip önskade livet ur varandra och var helt övertygade om att våra föräldrar favoriserade den andre.

Det är 4,5 år mellan mig och mitt syskon och under de 14 år vi bodde under samma tak var det inte många dagar som vi inte bråkade, slogs, konkurrerade, i princip önskade livet ur varandra och var helt övertygade om att våra föräldrar favoriserade den andre.

Ja, och mellan mig och mitt syskon är det 2,5 år. Visst bråkade vi, men aldrig, aldrig har vi vare sig som små eller vuxna känt att föräldrarna favoriserade den andre mer.

Så; jag tror slutsatsen är just att det är väldigt olika det där med syskonskap. Det beror på hur föräldrarna hanterar syskonkonflikterna och hur de visar sin kärlek, det beror på barnen; hur de är som individer. Det hänger inte nödvändigtvis ihop med åldersskillnaden.

Sambon har ett 3 år äldre och ett 3 år yngre syskon. Bra kontakt med båda som vuxen, men det äldsta syskonet var väl mer eller mindre en tyrann under uppväxten; skrämdes, slogs och hotade jämt och ständigt. Det äldre syskonet och han hade nog inte så mycket till gemenskap som små. Det yngre syskonet och han var som ler och långhalm. De har nästan daglig kontakt nu som vuxna.

Varför ha så tätt?
Är de inte bättre att låta nästa syskon komma efter minst tre års ålder, då har barnet chans att bli mer en egen individ och mer självständig innan den behöver konkurrera om sin mammas uppmärksamhet?

Alla kan inte vänta så länge, många idag skaffar första barnet kring 30 års åldern och då blir det även ofta så att nästa kommer tätt.
Man har lite åldern emot sig, man blir ju mindre fertil efter man blivit 25 år. Är man dessutom äldre så känner man kanske att man redan fixat allt med studier och karriär och helt enkelt vill ha 2 små barn?

Nu går jag helt emot de, för jag är vara 23 år. Men jag vill så gärna ha ett barn till. Tiden går fort, minns du när jag blev gravid? Skulle jag bli gravid nu, så skulle Rasmus hinna bli 2 år när han blir storebror!

Om jag skulle ha 1 barn eller 5 barn, så skulle de aldrig behöva konkurrera om min uppmärksamhet och jag skulle aldrig utsätta de för att hamna i en sån situation.

Mellan mig och syrran är det 3 år, mellan henne å brorsan 2 år. Det är ingen skillnad alls mellan oss, och var det inte heller när vi var små. Vi har aldrig slagits om våra föräldrars uppmärksamhet.

Mellan maken och hans bror är det 2½ år. De kunde inte bli bättre kommenterar svärmor deras åldersskillnad.

Sen kanske de spelar roll när man tycker ens lilla bebis faktiskt blir ett litet barn? Rasmus växer något enormt varje dag, han går, springer, klättrar, hoppar. Han äter själv och bajsar t.om. på pottan! Han kan inte prata, men visar väldigt tydligt med tonläge och kroppspråk vad han vill.

Det händer så otroligt mkt saker när de kommer upp i 1 års åldern. De går inte att jämföra med när de var 5 månader.

Tack för ditt svar!
Jag är över trettio och har inte studierna klara än riktigt. Lite kvar på studierna eller ett par år i alla fall. Hur som helst så går jag nog emot din teori där lite, men visst man har åldern mot sig när man blir äldre, har man också problem med äggstockarna typ ojämnhet osv så vet man inte riktigt när det blir. Men jag och min sambo är i alla fall överens med att skydda oss ett eller ett par år framöver innan det får sätta igång igen.
Visst ser man skillnad på dem när de växer. Lilltösen är lite mer än 5 månader nu.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar