Hur länge var ni föräldralediga?

Första barnet var jag hemma 9 mån på heltid (tog fem dar i veckan?), sen sambon ungefär lika länge. Konstatera då att jag hellre hade börjat på halvtid så vi gick omlott ett par månader innan sambon var hemma helt.

Nu kommande barn kommer det nog bli så att jag är hemma ca ett år och sen börjar på heltid, av rent praktiska skäl (kommer söka nytt när jag ska börja jobba igen), och sambon ett par månader mindre.

Först var maken hemma heltid två månader, sedan jag fem veckor, sedan mannen igen i sju månader, sedan jag halvtid i fyra månader, sedan jag heltid i tre månader och sedan skolades tösen in när hon var knappt ett och ett halvt.

Vi tog i snitt fem dagar fp per vecka, förutom när jag var hemma halvtid förstås då jag inte tog ut fp alls förutom sista sex-sju veckorna eftersom dottern fyllde ett år under den perioden. Det var svårt att ta mindre än fem dagar när en av oss var hemma på heltid, speciellt när mannen var hemma (vi tappade en sisådär 10-14' kr netto per månad när han var hemma).

Vi har sammanlagt varit hemma drygt 1,5 år. Första året tog vi ut 0 dagar. Bara de 10 pappadagarna. Vi fick lite pengar från jobbet, hade sparpengar och drog ner på utgifterna. Sedan tog vi ut 5 dgr/v för att skydda SGI. Därefter är jag fl på 25% tills nästa barn kommer för att lillen ska få kortare dagar på förskolan.

Jag har varit hemma heltid 1 1/2 år per barn och planerar att vara det nu med trean också som fyller ett om ett par veckor.
Sen har vi pusslat med tider, jag har jobbat 75% (hade inte orkat mer på mitt arbete, behöver byta till dagtid, men väljer att vänta tills barnen är lite äldre)
Sambon var hemma ca ett år sammanlagt.

Det är nog det bästa jag gjort, skalat ner på alla utgifter, så att det gått runt på så liten inkomst.
Jag är så glad att vi båda föräldrar haft turen att ha jobb där tiderna går att få att gå omlott så bra. Hade för allt i världen inte velat missa en sekund av tiden jag fått spendera med mina barn:love: när de är i åldern att de faktiskt velat umgås med mig också :p Jobba kommer jag att hinna göra ändå :)

Mer detaljerat var jag hemma först nio månader, maken var ledig lite extra över sommaren. Vi överlappade en månad, så sonens nionde livslångas var vi hemma båda två, och jag började jobba när han blev tio månader. Jag jobbade 75% tills han var året, sedan heltid tills han var 14 månader. Maken var hemma heltid under tiden (8-14 månader). Sedan har vi varit hemma på halvtid vardera hela hösten.

Jag var hemma på heltid första 6 månaderna, därefter 2 veckors heltid på jobbet pga utbildning. Sen gick vi omlott i ca 3 månader, jag jobbade ungefär 50% och maken lite mer (han fick jobba när jag var ledig). Sen var han ledig på heltid i 4 månader innan han fick jobb (studerade första 6 månaderna) så tyvärr fick han bryta sin föräldraledighet och jag gick tillbaka till drygt 50%, tack vare att svärmor hjälpte till. Annars var tanken att han skulle vara föräldraledig i 8 månader. Dottern skolades in vid ca 15 månader.

Vid ett eventuellt andrabarn satsar vi troligen på att göra som ursprungsplanen var, dvs jag 6 mån, omlott 3 mån, han 8 mån. Beroende på semestrar och lite sånt.

Vi tog ut rätt många föräldradagar, jag hade ok sgi men han som pluggade hade sämre.

Med storebror: jag hemma heltid 9 månader, maken hemma heltid 9 månader och två månader i bytet då vi växlade över och var hemma/jobbade delar av veckan. Båda hade långa sommarsemestrar.
Planen med lillasyster: jag hemma heltid 9 månader, två månader "överlämning" på samma sätt som ovan och maken hemma heltid sju månader. Att det blir kortare tid för maken är för att det passar bra med inskolning i augusti, men maken kommer ta resterande tid som minskad arbetstid för att förkorta dagarna på förskolan under hösten.

Jag har haft bra föräldralön så de första sex månaderna tog jag inte ut några dagar alls. Med ettan snålade jag med dagarna i onödan så nu tar jag ut fyra-fem dagar per vecka. Maken tar fem dagar per vecka efter ettårsdagen.

Med första var jag hemma helt i fem månader, sen började jag jobba deltid. Efter ytterligare två månader när dottern var sju månader bytte vi helt och hennes pappa gick på föräldraledighet. Han var hemma 10 månader. Efter det började vi jobba omlott och gör än så hon är fortfarande hemma på heltid och vi jobbar heltid.

Nästa barn kommer vi dela mer jämt, så jag är hemma lika mycket. Och jag tvivlar på att vi orkar jobba olika skift såhär länge, det är slitsamt, men vi får väl se.

Vår dotter kommer att vara 1,5 när hon skolas in på förskola. Första månaden var vi hemma båda två, sedan var jag hemma på heltid i sju månader och tog 4-5 dagar per vecka i föräldrapenning. Därefter har vi båda arbetat halvtid och fortsätter med det tills hon skolas in. Vi hade gärna delat mer jämnt mellen oss, men hennes pappa är egenföretagare utan anställda inom lantbruk, och det går inte att han är hemma närmare ett år på heltid. Däremot har han haft henne varje kväll från 16-22, så de har faktiskt haft lika mycket vakentid tillsammans som jag och dottern haft (hon vaknade först vid 10 på morgonen när hon var mindre).

Med båda barnen har jag varit hemma de första fem månaderna på heltid, men vi har under denna tiden varit hemma båda två under ca två månader. Efter 5 månader har vi jobbat halvtid båda två och delat den vägen fram till inskolning för storebror vid 1,5 och lillebror redan vid 1 då det passade bättre vid terminsbryt och taktiskt säkerställande av plats på förskolan.

Vi har tagit ut ett snitt av 2 dagar i veckan, gjorde en budget innan, hur mycket pengar behöver vi för att klara oss. Jag har också lite som filosofi att vi inte ska dra på oss så mycket utgifter att vi inte med enkla åtgärder kan dra ned våra kostnader till att motsvara en lön i dagsläget.

Jag har varit föräldraledig i ca 6 månader (slutet av feb till slutet av aug), tog ut 4 dagar i veckan. Nu är sambon FL 80%, jobbar en dag i veckan, från slutet av aug till början av juni. Fram till att sonen blir 1 år kommer han ta ut 3 dagar i veckan, sen blir det nog 4 från mars till juni. Sedan kommer jag vara hemma från början av juni till slutet av augusti, då skolas sonen in på förskolan ca 15-20 h i veckan. Jag kommer troligen ta 5 dagar i veckan, ev drygar jag ut med något arbetspass!

Vi delade rätt jämt, mannen tog totalt längre tid, nån månad ca. När jag var hemma tog jag fem dagar i veckan blev ca 10 000 ut per månad. När mannen var hemma tog vi fullt plus att hans jobb la till så att det blev 80% av hans inkomst. Eftersom jag pluggade utan CSN blev det rätt tajt, men vi hade en buffert att ta av.
Skolade in dagen efter att sonen fyllde ett år.

Så vi har rätt många föräldradagar kvar, både på hög och låg nivå. Var så skönt att kunna ta ut fyra veckor tillsammans med semestern förra året.

Med första barnet var jag hemma 12 månader och maken 4 månader (dottern skolades in sen) sen jobbade vi båda 90% i 4 månader innan vi jobbade heltid båda två.

Med andra barnet var jag hemma heltid 10 månader. Sen jobbade både jag och maken halvtid i 4 månader innan han gick hem på heltid i 4 månader. Sen skolades dottern in och vi har jobbat heltid sen dess.

Vi tog ut i snitt 5 dagar i veckan.

Vi delade 12 månader var, med ett par dagars jobb ibland för oss bägge! Sonen skolas in 1/2 veckan innan han fyller två :) vi kommer då ha 153 föräldrardagar kvar! Rätt eller fel vet jag inte men vi känner oss nöjda båda två med hur det blev :) tanken är att vi skulle kunna vara hemma mer tillsammans om vi skaffar fler barn eller ge honom längre ledigt på sommras etc men fattigt har de varit... :p

Jag är hemma 6 första månaderna, mannen kommer vara hemma 6 månader efter. Därefter är vi hemma 3 månader var, sen skolas hon in.

De första 12 månaderna tar vi ut 3-4 dagar i veckan, sen kommer vi ta ut 5 dagar/vecka så SGIn inte blir dålig.
Ganska exakt så skulle vi göra också, eller ja, jag tog ut 2-3 dgr i v när jag var hemma på heltid första 6 mån pga generöst tillskott fr ag, maken tog 4-5 när han var hemma i 6 mån.
Sedan skulle vi tagit 3 mån var hemma men så blev det inte, det körde ihop sig för mig på jobbet så jag jobbade halvtid och skolade in henne vid 1 år och lät henne sedan gå typ 50 % på förskolan. Sen bytte maken jobb precis när han skulle gå hem så ptja, vår plan sprack. Men det blev bra ändå, hon trivs på förskolan och vi hankar oss fram för att slippa långa dagar på förskolan.

Jag ska vara hemma 10 månader (börjar jobba nu i januari) och sen blir sambon hemma 3 månader. Vi tar full ersättning sju dagar i veckan, vi har inte råd med annat... sen har vi bara lågprisdagar kvar (gah, vad heter det?!). Vi har inga skitlöner men tycker ändå vi är fattiga som kyrkråttor, fattar inte :wtf:
Ska bli skönt sen med två fulla löner (nästan iaf, jag ska gå ner lite i tid).

Jag var hemma:

Första - 3 1/2 år
Andra - 18 månader
Tredje - 23 månader

Sedan har alla gått 15 h på förskolan utom äldsta som har särskilda behov och gick 20 h.
Plockade föräldradagar lite hipp som happ och hade 130-150 kvar per barn när dom äldsta var 7 år så plockade dom sista året innan dom fyllde 8 år (andra regler nu) och har runt 100 SGIdagar kvar för minsta (som är 25 mån nu).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka