Hur länge var ni föräldralediga?

Cilla89a

Trådstartare
Vilken djungel alltså det här med barn och föräldraledighet!
Är beräknad att få barn c:a 1 Juli nästa år och jag funderar mycket kring föräldraledigheten.
Enkel fråga: hur har du och din ev partner lagt upp det? Och hur många dagar tar ni ut? Kör ni full föräldrapenning 7 dagar i veckan, eller tar bara några enstaka dagar i veckan?

Jag räknade baklänges, dvs hur mycket måste jag(vi) få ut varje månad för att gå runt.

Sen tog jag dagar därefter. Ibland fler ibland färre. I snitt 4 per vecka.
Jag gjorde planeringen månad för månad så kunde ju justera min månadssumma vartefter.

Med första barnet var jag hemma i 9 månader och maken i 8 innan han skolades in. Han var då 17 månader. Då tog jag ut ca 5 dagar i vecka.

Nu med andra barnet ska jag vara hemma i 10,5 månader och maken minst lika länge, eventuellt lite mer. Han planeras skolas in när han är runt 2 år. Jag tar ute mellan 3-4 dagar i veckan denna gång.

Jag var hemma på heltid i tre månader (en månad av dem var semester, och en månad var vi hemma båda två med dubbeldagar). Sen var jag hemma ca 50 % tills hon blev 5 månader då jag gick upp i tid till 80 % fram till min sommarsemester. Vi har alltså delat på föräldraledigheten och gått omlott hela tiden, men sett i dagar har min man tagit 70 % av föräldraledigheten. Vi har inte haft möjlighet att spara supermånga dagar, hon skolades in på förskola när hon var 16 månader och då hade jag runt 10 dagar kvar, så jag skulle gissa att vi har tagit ut ca 5-6 dagar per vecka hela tiden.

Jag tog 3-4 dagar/vecka första året och efter det 5 dagar/vecka för att skydda min SGI. Jag börjar jobba i januari och har då varit föräldraledig i 19 månader. Min man kommer ta ut ca två veckor i samband med inskolningen och tog ut några veckor förra sommaren, för att förlänga semestern.

Jag började få totalt fnatt på att vara hemma efter ett år och med nästa barn, som väntas till sommaren, har jag sagt att jag vägrar vara hemma mer än ett år så där är planen att maken tar det sista halvåret innan inskolningen.

Är beräknad att få barn c:a 1 Juli nästa år och jag funderar mycket kring föräldraledigheten.
Enkel fråga: hur har du och din ev partner lagt upp det? Och hur många dagar tar ni ut? Kör ni full föräldrapenning 7 dagar i veckan, eller tar bara några enstaka dagar i veckan?
Endast jag var hemma, använde alla dagar så länge det räckte. Sen vårdledig tills sonen fyller 3 år, vilket är om mindre än ett år. Har trivts väldigt bra hemma. Behövde tiden att reflektera över framtiden. Nu kan jag inte få fler barn så det är inte aktuellt men jag har dock svårt att tro att jag skulle orka vara hemma ännu mera. 3 år räcker gott:p

Jag var fl 11 månader först, tog ut 5 dagar/vecka. Nu är min man hemma drygt 3 månader (blandad semester och föräldraledighet) . Sedan kommer jag vara hemma (fl) sex veckor till när han börjar jobba igen. Barnet ska börja förskola när hon är 15 månader.

Vi började i änden att bestämma hur länge vi vill att barnet ska vara hemma och har då kommit fram till helst 2 år, men i vart fall 1,5. Sen vill både jag och min man jobba så mycket vi kan och då vi båda har ganska flexibla jobb (han jobbar skift inom polisen och lägger sitt egna schema) och jag är egenföretagare och kan jobba hemifrån på tider och dagar som passar. Mot den bakgrunden så har vi bestämt att jag tar ut 50 % 5 dagar i veckan fram till sommaren och han jobbar heltid. Sen får vi se hur vi lägger upp semestern. Därefter går han ner på 75 % vilket innebär tre pass i veckan och jag förhoppningsvis upp på 100 %, dock fortfarande hemifrån. Vi vill gärna spara lite dagar som han kan använda för att ta ledigt vid lov och semestrar. :)

Jag har varit hemma i två år med båda de minsta. Tar bara ut 2-3 dagar per vecka (hade ingen sgi att ta hänsyn till iaf)
Vet inte riktigt hur jag ska göra med nästa, men det blir nog ett liknande upplägg. Dock är jag inte så sugen på att vara hemma i tv år till. 4 år på raken med de två minsta höll på att driva mig till vansinne..

Senast ändrad:
Jag har varit hemma i 7-8 månader på heltid med båda barnen. Sedan har vi gått om varandra en period med att jobba 2-3 dagar i veckan var, för att sedan låta sambon vara hemma på heltid i 7-8 månader. Barnen har därefter börjat på förskola, när de varit drygt 1,5 år.

Vårt barn ska börja på förskola när hon är 1.5 år. Men vi växlar. Pappan är ledig några dagar i veckan och jag är ledig några. Vi tar ut så få som vi har råd med, oftast 3 eller 4 dagar.

Vi kollade upp hur mycket vi behövde ha in för att klara oss. Första 4 månaderna plockade jag ut 7 dagar/vecka. Min Sgi var otroligt låg.
Plockade sedan 5 dagar vecka och började hoppa in och jobba timmar efter 5.5månad hemma.
Sedan har sambon och jag gått runt varandra för att få det att gå ihop.

Denna gång är min Sgi mycket bättre. Jag har BF i februari, planen är att jag går hemma till Juni, då har sambon semester, jag går in på timmar juni, juli, augusti. September och oktober är sambon hemma och sedan går vi båda ned på 75%.

Vi var hemma tillsammans första halvåret (maken tog ut 5 fp-dagar i veckan och jag inga), sen var vi föräldralediga 50% båda två tills sonen började förskola vid 1,5. För oss var det guld värt att få så mkt tid hela familjen tillammans i början, men utan sparpengar hade det förstås inte gått. Vi sparade så pass många fp-dagar att vi dessutom alltid kunde vara lediga några extra sommarveckor och/eller dagar kring jul under flera år till. Kommer ha liknande upplgg med bebisen vi väntar nu.

Med första barnet var jag hemma 12 månader och maken knappt 10 månader. Jag tog ut 3 dagar i veckan.

Är hemma nu med andra barnet och kommer ha ungefär samma upplägg. Förhoppningsvis kan vi vara lediga deltid båda två i "skarven" när vi byter. Jag tar ut 2 dagar i veckan nu.

Tog ut 5 dagar vecka, tror pappan gjorde likadant. Jag var hemma 6 månader sedan han 6 månader, sedan gick vi om varandra (jobbar skift) tills barnet började förskola, totalt 5 månader. Jag jobbade extra under min ledighet under helger.

Väntar vår första i början av sommaren. Vi har inte klurat klart helt än. Sambon jobbar i Norge och där är reglerna lite annorlunda mot här.
Så som det ser ut nu lutar det åt att han lägger om sitt schema så han är hemma minst varannan vecka hela nästa skolår och troligen även året efter. De veckor han jobbar är han borta 3-6 nätter.
Grundplanen för mig är att vara hemma på heltid närmare ett år. Mår jag bra och vill och orkar så kan jag börja jobba tidigare än så 1-2 dagar i veckan de veckor han ändå är hemma.
Jag kommer typ få miniersättning ändå då jag jobbar 50% bara. Troligen tar jag inte ut några dagar första halvåret, vill hellre spara dagar tills liten blir större så jag kan ha mer än 5 veckor på sommaren.

Sambon kommer i alla fall vara hemma drygt minst två månader i rad när liten är född (beroende på om h*n kommer tidigt eller ej).
It's a work in progress, som man säger.

Jag är hemma 6 första månaderna, mannen kommer vara hemma 6 månader efter. Därefter är vi hemma 3 månader var, sen skolas hon in.

De första 12 månaderna tar vi ut 3-4 dagar i veckan, sen kommer vi ta ut 5 dagar/vecka så SGIn inte blir dålig.

Första barnet var jag sjuk och lät fl-dagarna rinna iväg.
Andra barnet tog jag och började jobba på timme ganska snart men fick en fast halvtidstjänst när han var 7 månader.
Pappan är pga skiftjobb ledig varannan vecka.
Nu är sonen tre år och vi har 180 dgr kvar varav hälften måste vi ta ut innan han fyller fyra i år, så det bli nog en hel del föräldraledighet nu i år :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka