Uhm jo det var väl lite vad alla skriver, att partnern måste våga trösta. Att det är viktigt att partnern får sin del de fyra månaderna trots att de är yttepyttiga och korta och att även icke ammande partners kan trösta, för att inte tala om diverse kreti och pleti i omgivningen (farmödrar, syskon, mormödrar, morfäder, väninnor osv osv). (nu ammade jag i tio månader och om man väl börjat med principen att ammande barn är mammans grej så lär man fortsätta tills ammandet är slut, minst... men ok, vi kan säga fyra för sakens skull.)Ja och då måste partnern våga att försöka trösta och inte bara göra det lätt för sig och lämna över allt till den som ammar.
Och även om det inte skulle gå just då så rör det sig om runt 4 månader. Men det gäller ju att inte fastna i det.
Jag tror att det för det mesta är så otroligt bekvämt för partnern att bara lämna över ett pipande barn så man skyller på amningen. Man blir bekväm. Ingen idé att jag försöker trösta det kan bara mamman göra.
Som sagt så måste partnern anstränga sig och vilja och inte bara göra det lätt för sig. Det är för mig jämställdhet.
Spelar roll om det bara är fyra månader om en person känner sig ledsen, deppig och bunden de fyra månaderna. Fyra månader då hon väl gärna får vara lycklig och glad om det kan ordnas. (alla brukar ju säga att det är en tid som inte kommer tillbaka...)
Sedan om helamning, jag vet att det inte är helamning om barnet kan få ersättning en till två gånger i veckan i ett mål, om mamman inte kom hem innan bebin blev jättehungrig. Men är det så farligt?
Senast ändrad: