Hur länge vågar man vänta?

Nu är detta inte riktat enbart till detta inlägg, utan jag hänger på det här.

Men amning och jämställdhet. Det är ett väldigt kort perspektiv. Från någon månad till något år.

Men sju år senare. Vem packar gympapåsen? Håller ordning på när barnen är bjudna på kalas, urvuxna kläder, ser till att persiennerna på rummet är uppdragna och sängen bäddad innan det kommer kompisar, ser till att läxorna görs, betalar medlemsavgifter, klipper naglarna, hämtar-lämnar på skolan och eventuellt jobbar deltid.

Listan tar aldrig slut och för mig känns amning och någon extra föräldramånad rätt litet i sammanhanget.

Vi kör lite varannan gång var och just nu gör jag allt. Precis allt. Men detta har föregåtts av det omvända året innan. (Och mitt ansvar innan det osv. Vi har rullat några varv nu)
Jag hade inte velat göra allt även om det var varannan år- men intressant uppdelning tycker jag.
Säng och persienner gör ingen. Kalas visar dottern inbjudan och så ser vi vem som har tid att köra. Kläder och väskor packar vi varannan morgon eftersom det är så vi jobbar. Hämta och lämna varannan dag men flexibelt. Urvuxna kläder plockar jag ut och sambon lämnar på återvinning.
Båda har ansvar för allt- precis som med middag och hundar och disk och bil. Vem har tid idag liksom. Vi tycker båda det är svårt att planera...

Jag hade inte velat göra allt även om det var varannan år- men intressant uppdelning tycker jag.
Säng och persienner gör ingen. Kalas visar dottern inbjudan och så ser vi vem som har tid att köra. Kläder och väskor packar vi varannan morgon eftersom det är så vi jobbar. Hämta och lämna varannan dag men flexibelt. Urvuxna kläder plockar jag ut och sambon lämnar på återvinning.
Båda har ansvar för allt- precis som med middag och hundar och disk och bil. Vem har tid idag liksom. Vi tycker båda det är svårt att planera...
Varför det blir så är jobbrelaterat och vi har tagit olika beslut utifrån de olika situationer som uppstått. Och att det inte hela tiden är samma person som måste dra längre än en eller två terminer åt gången.

Men amning och jämställdhet. Det är ett väldigt kort perspektiv. Från någon månad till något år.

Men sju år senare. Vem packar gympapåsen? Håller ordning på när barnen är bjudna på kalas, urvuxna kläder, ser till att persiennerna på rummet är uppdragna och sängen bäddad innan det kommer kompisar, ser till att läxorna görs, betalar medlemsavgifter, klipper naglarna, hämtar-lämnar på skolan och eventuellt jobbar deltid.

Listan tar aldrig slut och för mig känns amning och någon extra föräldramånad rätt litet i sammanhanget.

Vi kör lite varannan gång var och just nu gör jag allt. Precis allt. Men detta har föregåtts av det omvända året innan. (Och mitt ansvar innan det osv. Vi har rullat några varv nu)
Fast man lägger ju grunden tidigt. Och amning tenderar att bli större än "bara amning" eftersom det i mångs familjer och handlar om vem som kan trösta, vem som går upp på nätterna, hur man fördelar den tidiga föräldraledigheten osv.
Jag kommer inte välja att enbart amma. Om det fungerar så kommer jag vilja kombinera med flaska väldigt tidigt.

Fast man lägger ju grunden tidigt. Och amning tenderar att bli större än "bara amning" eftersom det i mångs familjer och handlar om vem som kan trösta, vem som går upp på nätterna, hur man fördelar den tidiga föräldraledigheten osv.
Jag kommer inte välja att enbart amma. Om det fungerar så kommer jag vilja kombinera med flaska väldigt tidigt.
Man helammar kanske i 4-6 månader. Jag tycker att många ser lite fel på det här med amning. För att kunna och orka helamma utan problem så betyder det att ens partner måste göra allt annat.

Amning är en sån extremt liten detalj i det stora hela och egentligen rätt så betydelselös.

Vill den icke ammande partnern kunna trösta barnet så måste denne engagera sig i barnet och ta för sig av sitt föräldraskap. Det är jämnställdhet inte vem som ammar eller inte.

Så mycket fick vi aldrig per år. Vilket kanske beror på att vi inte tog ut fulla dagar?
Antagligen. Vi har alltid fått ut full bonus.

Bortsett från med det första barnet men efter att ha bråkat med Fk i fem år så fick vi rätt. Det "roliga" var att Fk började tillämpa vår tolkning av hur man skall räkna jämnställdhetsbonusen innan Högsta förvaltningsdomstolen avgjort ärendet :D

• Gilla
Reactions: Ray
Amning är en sån extremt liten detalj i det stora hela och egentligen rätt så betydelselös.
ALLA jag känner säger samma sak nämligen att hon ammar och då vill barnet till henne för tröst och sen även när hon inte ammar så är det lättare för henne att natta och TROTS att de är SÅ jämställda så är det lättare för henne att trösta och därför tar hon det men pappan gör ju så mycket också etc etc etc. Mammor tröstar, ger närhet, ger trygghet. Jag ser det bland vänner och kollegor och överallt.

Jag tycker den där amningen alltid kommer upp lite som grunden till ett jävla helvete framöver. Men givetvis är det många faktorer som samverkar.

ALLA jag känner säger samma sak nämligen att hon ammar och då vill barnet till henne för tröst och sen även när hon inte ammar så är det lättare för henne att natta och TROTS att de är SÅ jämställda så är det lättare för henne att trösta och därför tar hon det men pappan gör ju så mycket också etc etc etc. Mammor tröstar, ger närhet, ger trygghet. Jag ser det bland vänner och kollegor och överallt.

Jag tycker den där amningen alltid kommer upp lite som grunden till ett jävla helvete framöver. Men givetvis är det många faktorer som samverkar.
Ja och då måste partnern våga att försöka trösta och inte bara göra det lätt för sig och lämna över allt till den som ammar.

Och även om det inte skulle gå just då så rör det sig om runt 4 månader. Men det gäller ju att inte fastna i det.

Jag tror att det för det mesta är så otroligt bekvämt för partnern att bara lämna över ett pipande barn så man skyller på amningen. Man blir bekväm. Ingen idé att jag försöker trösta det kan bara mamman göra.

Som sagt så måste partnern anstränga sig och vilja och inte bara göra det lätt för sig. Det är för mig jämställdhet.

Och, på temat om jämnställdhet i föräldraskap, för att inte tala om alla som upplever att pappans föräldraledighet enbart består av att passa barn - hushållssysslor som mamman gjorde under sin föräldraledighet utförs plötsligt inte så mamman får både barn och disk/tvätt/städ efter jobbet.
Det har ju till och med forskats på fenomenet, att det bränner ut kvinnor.
Självklart är det olika i olika relationer, men jag kan räkna upp flertalet relationer där detta inträffat.

Och det är det jag menar att folk verkar göra. Fastnar i det alltså. Det var min poäng med inlägget. (obs är jättetrött så förklarar inte för att vara pissy utan för att det kanske helt enkelt inte framgick)
Okej. Ja jag håller med dig där. Men grundproblemet är inte amningen i sig utan att partnern (eller för all del mamman ibland som inte släpper in mannen) blir/är bekväm.

Hade man varit jämnställd på riktigt från början så tror jag inte att det varit några problem.

Orsaken till ojämställdheten är inte amningen. Däremot kan amningen påvisa hur ojämställt förhållandet egentligen är.

Och, på temat om jämnställdhet i föräldraskap, för att inte tala om alla som upplever att pappans föräldraledighet enbart består av att passa barn - hushållssysslor som mamman gjorde under sin föräldraledighet utförs plötsligt inte så mamman får både barn och disk/tvätt/städ efter jobbet.
Det har ju till och med forskats på fenomenet, att det bränner ut kvinnor.
Självklart är det olika i olika relationer, men jag kan räkna upp flertalet relationer där detta inträffat.
Om mamma låter bli sysslorna när hon är hemma och sen hjälps man åt på kvällen. Eller ja- ofta lämnar man väl barnet till den som jobbat och passar på att få allt hemma gjort. Och likadant sedan. Den som är hemma lägger tid på barnet och vad han/ hon har lust till. Delar man lika på ledigheten blir det ju rättvist.

Beror på hur mycket respektive tjänar. Det skulle skilja drygt 7000kr per månad (!) som vi får på kontot beroende på vem av oss som skulle vara föräldraledig. Då är 13500kr per år lite när skillnaden är över 85000kr per år på kontot.
Men det är fortfarande 13500kr mindre i skillnad.
Men jag tycker absolut att jämnställdhetsbonusen kunde varit högre.
Kanske hade det lockat fler.

Å andra sidan tar kvinnor ut mest föräldradagar även om de tjänar mer än mannen. Så det kanske inte hade hjälpt.

Problemet är väl att amningen kan cementera mamman som ensam primärförälder om en inte aktivt arbetar med det och är medveten.

Problemet är väl att amningen kan cementera mamman som ensam primärförälder om en inte aktivt arbetar med det och är medveten.

Exakt! Vi hade storslagna planer om hur otroligt jämställda vi skulle vara. Tji fick vi när amning kom och fuckade upp! Det tog tid innan vi kunde se oss som jämställda igen efter avslutad amning. Säg ett halvår kanske. Så amning 9 månader + 6 månaders kämpande för att hitta tillbaka till ett jämlikt liv.

Meeeen. För mig och oss var det värt det. Kommer absolut helamma nästa unge med.

Jag förstår din oro för att barn ska påverka din relation negativt. Vi är inte jämställda men strävar efter det. Vi var absolut mycket mer jämställda innan barnet kom. Nu blir det bättre och bättre, mycket blev markant mycket bättre när jag började jobba 20% när bebis var 3 månader. Det föll liksom på plats när partner var ensam hemma med vår dotter. Nu är hon 7 månader och gällande henne skulle jag säga att vi projektleder lika mycket (ser till att det finns rena kläder, packar skötväska, planerar aktiviteter, skickar bilder till släkten, osv). Nätterna är dock helt min domän pga amning. Tyvärr.

Det handlar liksom inte bara om vem som UTFÖR grejer. Det handlar om ANSVARET. Jag tar inte allt ansvaret längre. Vi är ju överens om att detta måste ske för att vi ska kunna leva tillsammans i harmoni, men det är svårt och kräver jobb och medvetenhet, från oss båda, och en hel del uppfostran av omgivningen (nej, partner är inte "duktig" som tar alla blöjbyten, det är vårt gemensamma beslut, osv osv osv).

Jag skulle säga att en kan göra rätt mycket saker för att minska risken för ojämställdhet när barn kommer.
- Prata massor om det innan och under tiden och hela tiden.
- Amning är en fälla, praktiskt och smidigt men fan vad det binder ihop bebis och mamma. Om du vill amma, ha en plan för att kompensera för detta.
- Låt partner ta så mycket som möjligt med bebis, ex alla blöjbyten, klädbyten, vagnspromenader osv, särskilt om du ammar, men även annars.
- Dela på föräldraledigheten. Bra om partner TIDIGT tar åtminstone nån/några dagar i veckan.

Sen: jag är samma person som innan barn. Jag gillar samma saker (resor, hundträning, att läsa, osv). Barnet får följa med på saker, partner får ta barnet medan jag gör saker själv, tja, det mesta går att lösa lite beroende på hur barnet är förstås. Det viktigaste är att din partner och du har samma filosofi och samma mål, inte bara i teorin utan i praktiken också. Och det är ju skitsvårt att veta innan om en verkligen har det.
Detta är ett sjukt bra inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag tycker att det ofta pratas om kvinnors fertilitet, kvinnor ska inte vänta för länge med barn etc. Men varför pratar vi inte om män...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
24 559
Senast: Tassetass
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 895
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar