Det där med tid och barn är helt hopplöst att räkna på innan man faktiskt har barnet famnen och du bara "jaha, vem är du då?"
Som Badger skriver, en del barn trivs bra med passiva aktiviteter, som att pyssla och "titta" när mamma rider. Andra har myror i kroppen och vill vara med hela tiden.
Kan ju inte lämna några tips om hur man gör det bra med en partner, men att ha en bra dialog innan barnet är fött där man pratar om hur man tänkt göra med fritid och egna nöjen.
Vad skulle du/jag må dåligt av att aldrig få göra?
Vad kan vi prioritera ned?
Vad är du/jag beredd att ändra på för den andre?
Min son sov aldrig mer än 2h i stöten upp till 6 mån, sov inte i vagn och jag slet med hälsan. Eftersom att jag har ett stort behov av att få vara ute, träffa folk och vara i stallet var det verkligen inte kul att inte få "hjälp".
Min strategi har varit att barnanpassa alla aktiviteter jag har behov av, hästen har blivit promenadhäst och vi brukar kombinera stallet med utelek och fika, plocka bär och pyssla med borstar etc.
Min träning har gått från gym till vandring med sele eller vagn, cykling och bus med barn som tyngd
Det sociala är svårast. Det tar alltid mycket av ens uppmärksamhet att ha med ett barn.
Men, jag har en vän vars dotter sover och sover och sover, som är lugn i vagnen och bra äter och är glad där i mellan. Vi får väl se vad som sker efter ettårsdagen, men den flickan hade inte varit några problem att ha i vagn, rida ett dressyrpass och ändå få tid till fika i stallet.
och andra får barn som kräver båda föräldrarnas totala uppmärksamhet och tid- sjukdomar, funktionsnedsättningar.
Vilket svammel....
Det jag menar är att man måste överväga hur man skulle må, om man måste pausa allt man gillar för att ta hand om sitt barn, har man resurser hos sig och sin omgivning?
Jag tycker rent ut sagt att det är jättejobbigt att inte kunna jobba med det jag älskar.
Om en dryg månad far hästen (äntligen) till fodervärd men det känns som att jag går sönder inuti.
Jag låter säkert galet självupptagen, men jag är uppriktigt ledsen och bitter över att få ta allt ansvar samt ge upp alla intressen pga ekonomi och tidsbrist.
Detta är såklart självvalt, till viss del. Jag hade kunnat ha min son på "nattis" och jobbat treskift, haft lite mer pengar, men då hade jag haft mindre tid och ork att vara mamma, så det känns bara fel.
De som påstår att livet inte ändras efter barn,de är de få som får det vi alla drömmer om när vi tänker på en familj. Vi andra trixar och fixar och försöker göra det så gott vi kan
.