MiniLi
Trådstartare
Nej det förstår jag. Jag är säker på att du bara menade väl.Då ber jag om ursäkt.
Det är inte min mening att göra dig irriterad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det förstår jag. Jag är säker på att du bara menade väl.Då ber jag om ursäkt.
Det är inte min mening att göra dig irriterad
Det där förstår jag, att efter en hel dag i förskolan får ju fokus ligga på barnet, och det där gör ju att hästar etc blir svårare.
Det jag menar är som tex hundträning, där är det ju oftast lättare att ta med ett barn. Men många tycker att det är jobbigt och stannar hemma istället.
Det där förstår jag, att efter en hel dag i förskolan får ju fokus ligga på barnet, och det där gör ju att hästar etc blir svårare.
Det jag menar är som tex hundträning, där är det ju oftast lättare att ta med ett barn. Men många tycker att det är jobbigt och stannar hemma istället.
@YorkWann , @niphredil mfl, klart jag fattade att mitt inlägg skulle väcka reaktioner . Och visst vet jag hur faktan ser ut! Dock visar ju precis också fakta att det land vi bor i trots allt är ett av de mest jämställda i världen, så ganska långt har vi ju kommit även om det ändå finns en väg kvar att gå.).
Dessutom behöver inte nödvändigtvis samhällsnivå avspegla sig på individnivå. Om en ser till att ha en plan och skaffar barn med en partner som är med på den bör det kunna funka. Man har ett visst eget ansvar för hur ens liv ska bli, att vara rädd för fällor och fundera över att avstå barn p g a det tycker jag är ett udda resonemang. Man får väl låta bli att gå i dem helt enkelt. Däremot ska man ju som ev blivande förälder av vilket kön som inse att en kommer att få ändra vissa saker i livet. Men för de flesta är det värt det. Jag har numer en häst med medryttare, inte två utan, och min sambo jagar inte längre och går på färre loppisar än innan, men vi tycker barnen är värda det, och dessutom kommer det tider när de blivit större.
Vad gäller projektlederi så ser jag att det är en het potatis. Jag kan inte riktigt fatta varför det är fel att en i familjen lite mer tar på sig rollen som "samordnare" än att man delar upp andra uppgifter. Givet att båda vuxna måste ha "grundkoll" på vardagen (man ska ju inte behöva tala om för någon om att man ska få i väg barnen till skolan e d), men att en har övergripande koll på t ex kalas och föräldramöten medan den andra tar större ansvar för att t ex hämta och lämna barn och laga mat etc kan jag inte fatta skulle vara fel eller ojämställt?
För mig hade ojämställdhet inneburit t ex att den ena fått släppa sina intressen medan den andra glatt fortsatte som vanligt, eller att en lägger om sitt liv efter barnen men inte den andra etc, eller att en gör mkt mer med hem och barn och inte får någon egentid etc. Eller om någon säger att "jag tjänar pengarna så du får sköta resten", etc etc (eller ÄNNU värre, den som knappt jobbar och knappt gör något hemma heller,men då känns det väl som om det ligger någon inte riktigt frisk orsak bakom).
Då är det husarrest som gäller? Det är just det tankesättet jag tror gör att många oroar sig för att skaffa barn.Att ta hand om småbarn samtidigt som man tränar en hund låter helt omöjligt, både hunden och treåringen kräver ju fullt fokus, om barnet inte ska springa till skogs och hunden ska lära sig ngt.
Ja, och det funkar ju tom att vara ensamstående med både häst och hund, och hur fixar de det då....?Då är det husarrest som gäller? Det är just det tankesättet jag tror gör att många oroar sig för att skaffa barn.
Jag tänker att om jag gör en apporteringsövning är det väl ingen omöjlighet att barnet kan följa med till skogen? Eller hänga med på en promenad?
Jag har ju vänner som har både hund och barn och löser det bra. Mamma och pappa får turas om och barnet får vara med och se världen.
Jag tänker att jag och min syster fick följa med överallt när vi var små. Jobb, jakt, fest, vänner whatever. Vårt favvoställe var en vapensmedja och en annan verkstad. Det verkar ju ha gått ganska bra för ossJa, och det funkar ju tom att vara ensamstående med både häst och hund, och hur fixar de det då....?
Håller med.Måste allt vara på barnets villkor? Det låter kanske fel, men måste man ge upp allt som hände innan barnet för att barnet nu finns?
Bara av ren nyfikenhet- vilka projekt har din man?
Jag tror (vet) att hund o barn är en hanterbar kombo, men däremot ska man tycker jag vara öppen för att vissa saker ändras i och med barn. Barn är dock inte det enda som ändrar livet, det gör nya jobb och nya partners också.Då är det husarrest som gäller? Det är just det tankesättet jag tror gör att många oroar sig för att skaffa barn.
Jag tänker att om jag gör en apporteringsövning är det väl ingen omöjlighet att barnet kan följa med till skogen? Eller hänga med på en promenad?
Jag har ju vänner som har både hund och barn och löser det bra. Mamma och pappa får turas om och barnet får vara med och se världen.
Då är det husarrest som gäller? Det är just det tankesättet jag tror gör att många oroar sig för att skaffa barn.
Det stämmer och det var väl min poäng med det inlägget också.Jag förstår inte kopplingen till diskussionen i stort heller.. ingen har väl resonerat så som du beskrev?
Om man ska gå till krånglet och kostnad med att adoptera så skulle man i såna fall värdera adopterade barn mycket större värde. Så utifrån det, det är inget beslut man tar lättvindigt direkt.Adoption är ju ett annat alternativ. Eller är icke biologiska barn mindre värda?
Bra poäng där ang antal barn. Jag känner också att det isf vore lagom med ett barn, och som du säger så innebär ju det att man har mer tid på sig!
Jag tänker att jag och min syster fick följa med överallt när vi var små. Jobb, jakt, fest, vänner whatever. Vårt favvoställe var en vapensmedja och en annan verkstad. Det verkar ju ha gått ganska bra för oss
Mina släktingar säger att vi var väldigt "snälla" barn, men det kanske var för att vi fick vara med och annars var vi ute på gården och lekte.
Måste allt vara på barnets villkor? Det låter kanske fel, men måste man ge upp allt som hände innan barnet för att barnet nu finns?
Gud vad tråkig jag känner mig nu som säger emot. Men min erfarenhet är att barnets personlighet spelar jättestor roll, och att det mindre handlar om att man gjort si eller så sedan de var små. Det kan gälla allt från sova i egen säng, äta olika slags mat, tycka att olika aktiviteter är roliga, kunna sitta stilla en längre stund, etc. Jag kan ta hur många exempel som helst.
Självklart ska inte allt vara på barnets villkor, jag har ju inte heller sagt att man helt måste sluta med hästar, hundar, jakt eller vad det nu kan vara. Jag bara säger att barn oftast är en begränsning, beroende såklart på hur aktiv man var före barnen.
Men såklart, självklart måste även barnen få ta plats. Men det finns ju de som inte ens åker till affären med sina barn, eller alltid åker hem väldigt tidigt från middagar eller vad det nu är. Sen beror det på barnen, det kan ju finnas bakomliggande orsaker.Gud vad tråkig jag känner mig nu som säger emot. Men min erfarenhet är att barnets personlighet spelar jättestor roll, och att det mindre handlar om att man gjort si eller så sedan de var små. Det kan gälla allt från sova i egen säng, äta olika slags mat, tycka att olika aktiviteter är roliga, kunna sitta stilla en längre stund, etc. Jag kan ta hur många exempel som helst.
Självklart ska inte allt vara på barnets villkor, jag har ju inte heller sagt att man helt måste sluta med hästar, hundar, jakt eller vad det nu kan vara. Jag bara säger att barn oftast är en begränsning, beroende såklart på hur aktiv man var före barnen.