Hur länge kan man räkna med att jobba?

R

Raderad medlem 19815

Ja, som rubriken lyder, hur länge kan man räkna med att jobba innan beräknat födelsedatum?

Min chef frågade mig hur länge jag tänker jobba och jag har inte den blekaste vad jag ska sikta på.

Jag har ett kontorsjobb på heltid.

Förstår att det är annorlunda ifall man mår väldigt dåligt eller har ont, men hur funkar det i normalfallet (om det finns något sådant)?

Sv: Hur länge kan man räkna med att jobba?

Med första barnet jobbade jag tills 4 veckor innan förlossningen och med andra barnet tills 4 månader innan förlossningen.

Har du ett stillasittande jobb kan du förmodligen jobba rätt länge. Iaf mina foglossningar klarade av att jag bara satt. Men vissa klarar inte av det heller. Jag vet inte när din bebis beräknas att komma, men när jag fick riktigt onda foglossningar så kände jag av dem redan från vecka 14. Om inte till och med tidigare. Jag hade ingan foglossningar med första barnet, men gick sluta pga tungt jobb.

Jag har vänner som jobbat till dagarna innan och andra som slutat två månader innan. Svårt att svara på men skulle jag tippa på ett "snitt" så skulle jag nog säga 3-4v innan. Eftersom bebis är fullgången redan i v.37 och skulle kunna komma redan då så vill iaf jag vara hemma den tiden.
Om man inte är den typen som lätt blir uttråkad av att vänta förstås. :)

Jag är student och ska ha i slutet av juli, min plan är att ta ut föräldrapenning månaden innan och försöka ta lite extrajobb fram tills dess. Men hur mycket jag orkar och hur länge vet jag inte, har ju ingen aning om hur min kropp kommer att hanterad det här. Mentalt är jag redan slutkörd.

Ok, tack för svar. Jag är i vecka 14 och känner inte av foglossning eller några andra besvär, även om man inte ska ropa hej.

Tror du att anledningen till att så många är hemma 3-4 veckor innan alltså är att man vill vara förberedd på att förlossningen kan bli när som helst? Och slippa åka direkt från jobbet till förlossningen?

Jag har ju heller ingen aning! Känner mig helt blåbär.

Vad jobbigt att du känner dig slutkörd, tröttheten brukar väl gå över en bit in i graviditeten, hoppas det gör det för dig också.

Ska man ansöka om havandeskapspenning måste det ju typ göras NU vad jag har förstått... Så ja, jag gissar att ganska många tänker att sista 3-4 vill man vara hemma och "förbereda" sig. Dessutom är man rätt tung då och många har svårt att sova pga att det är obekvämt.

Är vad jag har läst mig till, jag vet ju inte heller.... Och det är nog väldigt individuellt.

What!? Jag är ju i vecka 14, måste jag söka nu??:eek:

Att jag alltid är ute i så dålig tid.

Fast frågan är om du ens får havandeskapspenning beviljad ( nu mer graviditetspenning )?

För gravida med fysiskt påfrestande arbeten eller risker i arbetsmiljön kan graviditetspenning beviljas. Gravida med fysiskt påfrestande arbeten som under graviditetens senare del på grund av arbetets art inte kan fortsätta i sitt ordinarie arbete och inte kan omplaceras, kan ha rätt till graviditetspenning från och med den 60:e dagen före den beräknade förlossningen men längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning, dvs. under högst 50 dagar.

Jobbade du inte på kontor ? Då ställer jag mig tvekande till detta.

Nja kanske inte nu nu, men snart. Jag har läst runt och många tipsar om att man ska söka havandeskapspenning så snart man fått moderskapsintyget (visst heter det så?) och det får man när man gör RUL, vilket jag gör i v.18. Bara tre veckor kvar dit, tre veckor går foooort.

Pga lång handläggningstid hos FK. Dementera gärna detta den som kan.... Hur man nu ska kunna säga nu hur man mår om flera månader utan att vara synsk.

Jo, det stämmer. Men havandeskapspenning, är inte det de två veckor som i princip alla tar ut antingen precis före eller efter barnets födelse?

Nej om man ens tar ut några pengar innan så handlar det nog om föräldrapenning, att få havandeskapspenning är inte så himla lätt om man inte har ett sådant arbete :)

Läs om det på Försäkringskassans hemsida. Jag tror du kommer ha svårt att få igenom ett beviljande av havandeskapspenning .

Alltså för min del spelar det inte någon roll vad jag ev. får för typ av ersättning, jag funderar bara på hur länge man "brukar" jobba.

Jag vill ju jobba så länge det går, men inte om det är en pina den sista månaden och jag knappt kan sova på nätterna.

Njae, jag tror inte du behöver fundera på havandeskapspenning alls faktiskt. Inte med ett kontorsarbete, det beviljas mest för fysiskt påfrestande eller riskfyllda arbetsmiljöer. Bara så att du inte stressar upp dig i onödan över det nu :)

För att svara på din fråga jobbade jag till v39 med andra barnet och första barnet minns jag faktiskt inte. Nångång i nionde månaden var det iallafall. Men så har jag också ett stillasittande kontorsarbete och hade inga allvarliga graviditetskrämpor.

Jag blir sanslöst förvirrad över dessa regler, bäst jag håller tyst i tråden.... :p

Jag vet dem som jobbat dagen innan bebis kom och så har jag mig själv som exempel som inte har jobbat heltid sedan jag var i v 8. Och är nu heltidssjukskriven:/

Så det är helt olika hur länge man jobbar! Kontorsjobbb brukar ses som lättare jobb och HP (Graviditetspenning heter det nu) Brukar sällan beviljas om du inte har problem under din graviditet.

Nej om man ens tar ut några pengar innan så handlar det nog om föräldrapenning, att få havandeskapspenning är inte så himla lätt om man inte har ett sådant arbete :)

Läs om det på Försäkringskassans hemsida. Jag tror du kommer ha svårt att få igenom ett beviljande av havandeskapspenning .

Nu kollade jag upp det; det jag menade heter mammaledighet, se §4:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

2 veckors ledighet i samband med barnets födelse är obligatorisk och tydligen har man rätt till hela 7 veckors ledighet före förlossningen.

Haha ja precis och det är ju det jag skriver = föräldrapenning ( som man kan ta ut även innan, men du förlorar ju dagar med barnet då ).

Nu kollade jag upp det; det jag menade heter mammaledighet, se §4:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

2 veckors ledighet i samband med barnets födelse är obligatorisk och tydligen har man rätt till hela 7 veckors ledighet före förlossningen.

Dessa dagar kan du börja ta ut 60 dagar innan BF. Du kan ju även välja att gå hem på semester om du vill det! Och om du har semesterdagar att ta ut.

Ålrajt!:D

................

Jag har ett stillasittande jobb.

Har varit sjukskriven på heltid sedan vecka 23 pga. foglossningar och tidiga sammandragningar. Jag har kollegor som jobbat över BF när bebis kommit efter BF med samma arbetsuppgifter.

Det är rätt omöjligt att säga hur länge man klarar att jobba. Jag hade siktat in mig på att jobba så långt som möjligt... Så bra gick det! :grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 550
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 155
Senast: monster1
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 768
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18