Hur länge kan man räkna med att jobba?

Sv: Hur länge kan man räkna med att jobba?

Det kan vara bra att veta att du behöver tala om för din arbetsgivare minst två månader i förväg när du tänker börja ta ut din föräldrapenning. Se länk
Så du har ett tag till på dig att fundera på hur du ska göra. Jag tog ut semesterdagar innan BF för båda barnen för att spara på FP-dagarna.

Jag jobbade till en vecka innan bf med andra barnet. Hade kunnat jobba till dagen innan han foddes. Har ocksa ett stillasittande jobb och madde kanonbra under hela graviditeten.

Men som de andra sagt, det ar ju svart att veta hur du mar om ett par manader!

Du måste ju fundera på vad du vill. Dvs hur länge innan bebis VILL du jobba? Vill ju jobba fram tills dagen den skall komma enl beräkning? Eller vill du ha 2v innan bebis är beräknad på att gå hemma och bona? Det är bara DU som kan säga hur du VILL göra.

Det är vad du sedan meddelar din chef. Eventuella problem som uppkommer efter vägen tar man hand om då, inte innan.
Som många redan sagt så är det väligt olika hur det blir, foglossning eller inte, andra grav.relaterade problem eller inte.

Bestäm hur du vill göra/har råd att göra, sen meddelar du chefen detta och hoppas på att så bilr fallet.

Jag har kontorsjobb. Med första barnet valde jag att jobba fram tills 2 v innan BF. Han blev dock sen, kom 15 dagar efter BF, å det var jobbigt att bara gå hemma och vänta. Andra barnet var planerad med snitt, och jag jobbade fram till- och även, samma morgon som vi skulle in till sjukan.

Under första graviditeten jobbade jag inte alls, studerade de första månaderna, sen var jag arbetslös.
Under andra graviditeten jobbade jag heltid till ca v.26. Tackade sen nej till förlängning för att jobbet var för tungt.
Nu under tredje graviditeten jobbade jag heltid till v.23. Blev då sjukskriven på heltid pga foglossning och sammandragningar (jobbar som personlig assistent, och jobbet innebär mest bärande och lyftande hela dagarna).
Sedan v.32 har jag fått havandeskapspenning.

Även om jag haft ett stillasittande jobb nu hade jag inte orkat. Jag är så trött jämt. I natt har jag varit uppe på toa ca 3 gånger, sen vaknade jag 4.30 och kunde inte somna om för att det gjorde så ont överallt.
Det är ganska vanligt att tröttheten kommer tillbaka i slutet av graviditeten pga dålig nattsömn mm. Jag är i v.38.

Nja kanske inte nu nu, men snart. Jag har läst runt och många tipsar om att man ska söka havandeskapspenning så snart man fått moderskapsintyget (visst heter det så?) och det får man när man gör RUL, vilket jag gör i v.18. Bara tre veckor kvar dit, tre veckor går foooort.

Pga lång handläggningstid hos FK. Dementera gärna detta den som kan.... Hur man nu ska kunna säga nu hur man mår om flera månader utan att vara synsk.

Från att min barnmorska föreslog att jag skulle söka havandeskapspenning till att den beviljades tog det 10 dagar. Detta inklusive de tre dagar det tog min chef att fylla i pappren och trots att jag inte hade någon aktuell sgi.
Jag jobbar som personlig assistent, är ensam med brukaren och har 10-15 tunga lyft (dvs över 20 kg) per arbetspass.

Min bebis är beräknad till 7 mars, jag kommer jobba februari ut, jobbar som säljare i butik.

Men det där tror jag du måste känna själv, jag är fullt frisk och har inget behov av att gå hemma och "dona" innan bebis kommer medans vissa vill vara hemma och pyssla och boa i evigheter. Svårt att veta innan dock...

Tack! Det där har jag lite koll på, sånt kan man ju alltid läsa sig till. Jag började bara fundera när chefen frågade.

Jag känner också att jag vill jobba så länge det går, har inget behov av att gå hemma och pyssla, sparar hellre fp så att jag kan vara med bebis. En vecka innan kanske är lagom då ifall jag mår bra.

Jag jobbade på förskola när jag var gravid och ärligt hade jag nog kunnat jobba in i det sista. Mådde skitbra och mockade två dagar innan förlossning, då jag även hämtade två spånbalar och bar in i bilen och sedan in i boxarna (jag brukade inte ta hästarna de sista veckorna, men varken mamma eller medryttaren kunde och jag gjorde allt för att sätta igång en förlossning :D ).

Tror att mycket beror på vad man jobbar med, hade jag som du jobbar på kontor så hade jag kunnat jobba in i det sista. Och även om jag nu kunde jobba länge så valde jag att vara hemma de två sista veckorna innan beräknad dag. Det är skönt att vila upp sig, pyssla hemma och ta hand om sig lite etc.

Gud vad jag babblar :D Men jag tror ändå att det är högst individuellt och väldigt svårt att säga.

Jaa... fast även om jag känner NU att jag vill jobba, så vet jag ju inte hur det känns sedan, även om jag inte då har några direkta besvär som foglossning eller något annat. Svårt att sova etc påverkar ju och man kanske är extra trött osv, vad vet jag.

Men det var en bra tanke att meddela min chef hur jag planerar och ta ev. problem när de kommer.

Men nu har jag fått bra input, tack alla!

Nu har du ju fått massa svar redan men jag svarar ändå.

Jag hade tänkt från början att jobba till tre veckor innan beräknad förlossning.
Jag har också ett kontorsjobb, men ett rätt stressigt med höga krav och på grund av det + att jag pendlar (blir långa dagar) så ändrade jag mig några veckor innan och gick hem 4 v innan beräknad BF. Jag tog ut vanliga föräldradagar, men man kan ju ta semester eller så om man vill också.

Jag har tyckt att det är super skönt att vara hemma, sova när jag vill och fixa och dona till bäbisen och bara vara gravid, sånt hann jag inte förut och det gjorde mig stressad mentalt.

Tror nog att de flesta arbetsgivare är rätt flexibla ändå, säger du ett datum, men märker att du inte orkar och behöver gå hem tidigare eller så så borde det inte vara några problem.

1a barnet: BF 8 juli- jobbade sista dagen 31a maj. Jag ville ha lite semester innan bebis kom. Mådde bra och låg mest och solade och mös sista veckorna.

2a barnet: BF 22 mars. Kommer jobba feb ut. Hade kunnat jobba längre men jag har 1.5 timmes pendlingstid/dag. Vill vara hemma och mysa med ettan innan tvåan kommer och gör anspråk på vår ensamtid.
Kan tillägga att jag mår strålande även denna graviditet även om jag är mycket tröttare än med ettan. Kan dock vara tiden på året som gör mig trött.

De flesta i min omgivning har planerat att arbeta in i det sista, så nära beräknat förlossningsdatum som möjligt. Sedan har det, av olika anledningar - inte riktigt blivit så för alla. Dessutom har jag upplevt STORA skillnader beroende i vilken del av världen vi varit bosatta i.

Jag hade i omgångar ett stillasittande arbete och hade inte alls en tanke på att det kunde vara en nackdel. Det visade sig dock bli ett problem och min arbetsplats kunde inte bidra med att underlätta. Jag bodde då i Norge och där sjukskrev min läkare mig direkt problem började att uppstå. Först under någon vecka hit och vecka dit - för att när jag var i 5 månaden, sjukskriva mig helt. Hade jag arbetat i Sverige, hade jag fått arbeta oavsett. Någon av mina vänner hade otroligt mycket värre problem än mig - fick höra både det ena och det andra.

Jag jobbade in i det sista,men sista månaden så jobbade jag deltid (jag sa lite svävande till chefen att jag skulle jobba så mycket jag orkade, och så blev det). Jag gick först ner till 75 % sedan till 50%. Har kontorsjobb.

Ja det är ju också en idé såklart, att gå ner i arbetstid. Då får man vila sig lite om man sover dåligt och har ont, men slipper ta så mycket fp.

Är jättesvårt ju att veta nu. Mina samandragningar kom ju som ett brev på posten. Började känna av dem lite i 4e månaden. Sen i v.23 blev de så kraftiga att jag fick besöka förlossningen och läkaren sjukskrev mig till v.37 (sen är ju bebis färdigbakad så de gör inget om de drar igång)

Hon skrev något i intyget att jag inte får utsättas för stress, och det kan man ju göra även fast man bara sitter stilla.

Ja, som rubriken lyder, hur länge kan man räkna med att jobba innan beräknat födelsedatum?

Min chef frågade mig hur länge jag tänker jobba och jag har inte den blekaste vad jag ska sikta på.

Jag har ett kontorsjobb på heltid.

Förstår att det är annorlunda ifall man mår väldigt dåligt eller har ont, men hur funkar det i normalfallet (om det finns något sådant)?

I princip kan man ju jobba så länge man vill, blir du sjuk så blir du ju sjukskriven, och mår du bra så kan du jobba om du vill.

Däremot är många ganska trötta på slutet, man sover kanske dåligt pga magen och foglossningar, foglossningar och stor mage kan också göra det svårt att sitta på en stol åtta timmar i sträck utan att få ont. Så det är väl en stor anledning till att de flesta inte jobbar ända fram till förlossningen, även om man är frisk.

Normalfallet är väl helt enkelt att man inte mår sådär kanoners som höggravid, även om det finns enstaka kvinnor som gör det.

Kl

Jag kunde ha jobbat fram till samma dag om jag velat (har kontorsjobb och hade inga besvär alls), men valde att gå hem två veckor innan bf. När det började närma sig var jag dock så fruktansvärt trött på alla kommentarer om hur stor jag var, alla "lycka till", "hur långt är det kvar?" och "hur känns det?" att jag mådde dåligt varje dag jag skulle åka till jobbet. Jag gick hem en vecka tidigare än beräknat utan att säga ett ord till någon. Chefen och mina närmaste arbetskamrater visste såklart, men ingen annan.

Bebisen kom 5 dagar före beräknat datum och det var jätteskönt att ha dessa två veckor för sig själv och bara gå och skrota hemma. :idea:

Kl

Jag mådde bra hela graviditeten och valde att jobba till 1½ v före BF. Då skrutt trivdes väldigt bra där inne och inte valde att kika ut förrän 10 dagar senare höll jag på att ledsna ihjäl hemma. Mannen jobbade, jag hade boat färdigt och var rätt trött på att göra ingenting. Övertidsdagarna var hemska. Hade jag vetat när lilleman skulle komma ut hade jag jobbat två veckor till

Dagen innan lilleman behagade komma ut var jag i stallet och fixade samt åkte och lunchade med mina kollegor med tillhörande storhandling med alla galna påskfirare ;)

Hade jag velat hade jag kunnat få havandeskapspenning på grund av arbete med risk för hot och våld. Detta var inget alternativ för mig så vi löste det med lite modifierade arbetsuppgifter

Jag har liksom dig kontorsjobb på heltid. Med första barnet sökte jag ledigt från 1 vecka före BF. Det gick ju, men mot slutet fick vi istället ett planerat snitt så det blev så att jag jobbade till fredagen före, ledig måndag, jobbade ett par timmar på tisdagen och snittades en onsdag.
Måste säga att efteråt kände jag att nä, jag vill gå hem lite tidigare nästa gång.

Nu är det dags för nästa och BF är den 11 maj. Jag har sökt föräldraledigt från 18 april. Men även denna gång blir det snitt så därför blir det troligen 10-14 dagar före BF. Och därför blir jag alltså ledig ungefär 2 veckor före barnet kommer. Det känns som att det kommer bli bättre.

Grejen är väl att när man ska gå hem så blir det ofta stressigt mot slutet; oavsett när man går hem. Förra gången skulle jag lära upp en vikarie under en väldigt kort tid. Denna gång blir det ingen vikarie, men jag vet ju att jag kommer stressa för att bli klar med en massa saker. Och i kombination med en jättetung mage, svullna ben och dålig sömn pga det så blir det ju värre att ta den där stressen ju närmare slutet man är. Tyckte jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 550
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 155
Senast: monster1
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 768
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar