Hur länge kan dessa personer vara ensamma hemma?

Jag har själv adhd-c och har bott hemifrån sen jag var 19 så ;)

Men att vara 19 och ta hand om sig själv är ju en enorm skillnad på att vara 14 och ha hand om syskon.

Jag ser inget konstigt i det alls. Naturligtvis beror det på var man bor och om det finns någon vuxen som kan ha tillsyn då och då, men som fjortonåring bör man definitivt klara sig ett par dagar ensam om inte mer. Om det sedan inte går på grund av bristande omdöme som innebär fester och liknande, det är en annan sak, men barnvakt till en tonåring....njäää.

Själv är jag glad över att jag slapp följa med på tråkiga husvagnssemestrar som tonåring och kunde spendera tiden med hästarna istället.

Säger som jag sa ovan, att vara tonåring och ta hand om sig själv är en sak. Det är ett jäkla ansvar att ta hand om barn även för en vuxen, att vara 14 och ta hand om barn är en annan femma. Jag fick ta väldigt mycket ansvar för min lillasyster när jag växte upp och hade nog dött om de tvingat mig ta henne en hel helg utan att ha någon vuxen där (grannen hade jag inte vågat störa, när ska man ringa dem, om det brinner..?). Ändå hade jag utan problem kunnat sköta mig själv tidigt. Det är väldigt olika saker tycker jag. Och vis av egen erfarenhet kommer jag aldrig i livet lägga på min son för mkt ansvar för ett ev yngre syskon. Barn är de vuxnas ansvar tills de kan ta hand om sig själva! Hjälpa till är en sak. Att ha ansvaret en hel helg är en helt annan, imho.

För att du som ansvarsfull förälder inte lämnar en 10-åring alls! Och för att de 2 äldre syskonen inte ska behöva ta det ansvar som det är att ha en 10-åring. Och för att oavsett vilka funktionshinder du har som förälder så ser du till barnen först o dina egna behov sist.

Precis så!

Jag var ensam hemma en vecka när jag var 17, föräldrarna var utomlands. Har AST och ADHD men iofs visste ingen om det då (fått diagnoserna som vuxen).
Jag överlevde och det var bra för självförtroendet. Iofs hade jag bara mig själv och katten att ta hand om.

Har själv asperger/adhd och har kunnat vara ensam sen sexårs då jag inte ville gå på frita så fick jag vara själv ett par timmar på eftermiddagarna.
Alltid varit ansvarsfull och självständig, samt mer mentalt mogen än jämnåriga.
Tidigt så började jag sköta mig själv, klä mig, tvätta mig, borsta tänderna etc.
Alltid cyklat själv till skolan utan problem, packat min egen väska, fixat mitt eget mellanmål osv.

Bara för att man har diagnos innebär inte det att man har problem med att ta hand om sig själv eller andra. Det varierar precis som hos folk utan diagnoser.
Jo men om man har en funktionsvariation som TS barn har är risken större att de kommer att kunna få problem. Även fast det finns jättemånga exempel på barn med adhd och autism som klarar sig toppenfint själva från späd ålder. Senast ikväll har jag fått minutvakta min snart 9-åring från att inte slå sina syskon och vi har haft två stora meltdowns idag. Det är ju det som ingår i funktionsvariationen.

Jo men om man har en funktionsvariation som TS barn har är risken större att de kommer att kunna få problem. Även fast det finns jättemånga exempel på barn med adhd och autism som klarar sig toppenfint själva från späd ålder. Senast ikväll har jag fått minutvakta min snart 9-åring från att inte slå sina syskon och vi har haft två stora meltdowns idag. Det är ju det som ingår i funktionsvariationen.
Ger ingen rätt att generalisera ändå. De flesta jag känner med diagnoser kan ta hand om både sig själva och andra utan problem.

Men utgångspunkten är väl om en 14 åring kan vara hemma en helg och ta hand om en 12 åring som tar medicin och en tioåring. Där det lätt blir bråk om medicinerna. Och det tycker jag nog inte.

Dvs en 14 åring. 15 åringar och 17 åringar är ju en helt annan sak. Om det var egalt om man är 14 eller 15 när det gäller mognad så kunde ju straffansvar osv lika gärna legat från 14 års ålder eller 13. Ett år hit eller dit gör skillnad.

Om man sedan lägger på att 12 åringen är stor som en 17 åring och gärna bråkar så låter det inte rakt av märkligt att ts oroar sig egentligen. Det lite oavsett om 14 åringen har ADHD eller autism el dyl.

(En vecka ensam hemma en sommar låter ju ganska normalt för en 15 åring men lite ungt för en 14 åring tycker jag tex.)

Du har, i mina ögon, en väldigt ovanlig uppväxt. Jag skulle inte få för mig att lämna min blivande 14-åring själv mer än 1 natt, dvs jag är hemma på lördag dag, åker bort nån gång på dagen o återkommer söndag. Att lämna honom själv en vardag när han ska till skolan finns inte på kartan.
Det är ju mycket praktiska saker som ska lösas under tre veckor med. Skulle aldrig lämna en 14 åring så länge.

Exet ringde. Hon var inte glad. skrek och var oresonlig. ARG på det sättet som kunde kontrollera mig förut. Inte längre. Hon hotade mig och anklagade mig. Men hon kunde vara ärlig så kan jag ha varit mer resonlig. Mitt liv känns så struligt just nu. Men antagligen är detta stormen innan det blir bättre.

Exet ringde. Hon var inte glad. skrek och var oresonlig. ARG på det sättet som kunde kontrollera mig förut. Inte längre. Hon hotade mig och anklagade mig. Men hon kunde vara ärlig så kan jag ha varit mer resonlig. Mitt liv känns så struligt just nu. Men antagligen är detta stormen innan det blir bättre.
Klart som korvspad att hon är arg, hon håller på att inse vad som komma ska... hon kan inte kontrollera dig längre och med det så har du saker att säga till om gällande DINA barn ;)
Då tar hon till hot och anklagelser, klassiskt mönster tyvärr.
Stå på dig!! Stå ut! Det är nu hon testar om du verkligen "törs" gå emot henne.
Jag vet att du kan det - styrkekram!
P.s om du kan så spela in hennes samtal hädanefter, du kanske kommer att behöva dom... :angel:

Trist att hon inte kan se att du gjort detta för barnens skull och att hon inte kan ta konsekvenserna av sitt handlande.

Stå på dig. Du har ju inte gjort något fel alls.

Kram.

oj oj oj, äldsta dottern grät att hon vill flyta hem till mig, för mamma älskar inte henne. klar hon får det.
Det är bra att alternativet att flytta till dig finns och självklart kan det vara bättre för henne att du är boendeförälder, det vet jag inget om alls men var försiktig så att du inte låter henne bli ett slagträ mellan dig och deras mamma. En flytt ska inte föregås av något vardagligt normalt gräl och inte heller för att barnet har fått för sig att den andre föräldern inte älskar dem utan det ska föregås av ett moget övervägande. Var vuxen i det här så går dina barn ut som vinnare. Ta det sansat och lugnt och rusa inte iväg med något. Dina barn behöver vuxna som agerar vuxet som de kan lita på.

Det är bra att alternativet att flytta till dig finns och självklart kan det vara bättre för henne att du är boendeförälder, det vet jag inget om alls men var försiktig så att du inte låter henne bli ett slagträ mellan dig och deras mamma. En flytt ska inte föregås av något vardagligt normalt gräl och inte heller för att barnet har fått för sig att den andre föräldern inte älskar dem utan det ska föregås av ett moget övervägande. Var vuxen i det här så går dina barn ut som vinnare. Ta det sansat och lugnt och rusa inte iväg med något. Dina barn behöver vuxna som agerar vuxet som de kan lita på.
jag måste ta det försiktigt här. Men hon vill inte hem, hon vill flytta.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka