Hur länge kan dessa personer vara ensamma hemma?

Jag skulle säga att det är ganska stor skillnad på att lämna någon ensam och att lämna henom ensam med ansvar för yngre syskon?

De specifika barnen i tråden går det ju inte att säga så mycket om, alla är individer med eller utan diagnoser. Men mer generellt skulle jag säga att steget mellan att bli lämnad ensam som 17-åring och att bli lämnad med ett 10-årigt syskon är väldigt stort.

Det låter klokt (så länge det handlar om genuin oro och inte om hämnd för att du inte fick din helg med barnen såklart). Om det var rimligt eller inte vet nog du betydligt bättre än någon av oss som inte känner barnen. :)

Förstår mamman din oro nu?
Hon förstår inte min oro, hon berättade inte ens om det. när jag försökte prata om det så slutade hon kommunicera helt. förutom emojis på sms. Hon har även diagnoser.

Men autism är ju inte samma som AS och adhd, även om AS numera är inbakat i autism.
Jag menar autismspektrumtillstånd. AS finns ju inte längre för så små barn. Min femåring har det som man förr kallade för AS. Jag brukar för enkelhetens skull kalla det för autism. Slut på ot.

Jag har en fråga.

Hur länge kan barn/ungdomar vara hemma utan tillsyn av familj eller släkt?
Barn 1, tjej 17 år mental ålder tack vare sjukdom 12 år. Asperger Adhd.
Barn 2, pojke 14 år aspberger/adhd.
Barn 3, tjej 10 år

Så vad tycker ni, hur länge klar de utan tillsyn?
Omöjligt att säga utan att känna barnen, utan att veta vilka svårigheter de har och utan att veta hur bra de kommer överens. Jag ser inga problem med att lämna barn som kommer bra överens i den åldern i tre dygn annars, en sjuttonåring är trots allt nästan vuxen men finns det svårigheter som gör att en eller flera av dem behöver ständigt stöd i tillvaron i normalfallet är det såklart inget alternativ. AS och ADHD är ju inget statisk begrepp utan spannet av vilka svårigheter som finns kan vara enormt stort. Alltifrån att klara sig bra själv till att behöva stöd hela tiden.

Beror ju väldigt mycket på hur barnens relation med grannen är och vad man har gjort upp. Ska denne t.ex. titta in morgon och kväll, eller ringa om viss tid gått sedan senaste kontakten med barnen?

Tror jag var runt 12 då vi sov ensamma med jourhavande granne första gången.
Inte ett dumt upplägg i sig, men om barnen inte har stort förtroende för grannen blir det ju värdelöst. Eller om syskonen tenderar att trigga varandra eller hamna i konflikter t.ex. Naturligtvis under förutsättning att de klarar lagom mycket eget ansvar och inte är t.ex. mörkrädda på natten.

Jag har en fråga.

Hur länge kan barn/ungdomar vara hemma utan tillsyn av familj eller släkt?
Barn 1, tjej 17 år mental ålder tack vare sjukdom 12 år. Asperger Adhd.
Barn 2, pojke 14 år aspberger/adhd.
Barn 3, tjej 10 år

Så vad tycker ni, hur länge klar de utan tillsyn?

Det beror ju helt på barnen. Kan de laga mat, hur funkar de ihop osv. Kände du som förälder att det var vansinne på grund av barnens säkerhet/bristande omsorg så gjorde du antagligen rätt.

Jag tycker att 3 dygn är alldeles för lång tid själva, med tanke på ålder och ev sjukdomar.
Sen kan ju vissa 14-åringar vara väldigt mogna, men eftersom det är dina barn @Tranan utgår jag från att du vet vad som är lämpliga för dom och inte. Bra att du stpd på dig i din oro och anmälde.

Tycker du inte att det låter en smula trevligare att säga tillstånd än STÖRNING? Speciellt om det är ens egna barn det gäller? Och som dessutom är ett vedertaget begrepp inom hälso-sjukvården? Medkänsla kallas det för visst när man kan se bortom sin egen näsa.

På min arbetsplats som arbetar professionellt med vård av de som har denna störning säger just, störning.
Ett tillstånd är man inte i kroniskt. Så autism är inte ett tillstånd, det är en störning av utveckligen.

Men visst, tycker man att det är något att skämmas för kan man ju förfina, jag ser det som att alla är som dom är och det inget att skämmas för som man behöver förfina.

På min arbetsplats som arbetar professionellt med vård av de som har denna störning säger just, störning.
Ett tillstånd är man inte i kroniskt. Så autism är inte ett tillstånd, det är en störning av utveckligen.

Men visst, tycker man att det är något att skämmas för kan man ju förfina, jag ser det som att alla är som dom är och det inget att skämmas för som man behöver förfina.

Förlåt, men det låter ju rent utsagt jävligt tragiskt om ni använder ordet störning och inte tillstånd.
Absolut om man säger "funktionshindrad" och inte "funktionsvarierad". Det förstnämnda har jag fortfarande hört en del i "professionella" kretsar också. Men störning? Allvarligt?!

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka