Hur länge kan dessa personer vara ensamma hemma?

Förlåt, men det låter ju rent utsagt jävligt tragiskt om ni använder ordet störning och inte tillstånd.
Absolut om man säger "funktionshindrad" och inte "funktionsvarierad". Det förstnämnda har jag fortfarande hört en del i "professionella" kretsar också. Men störning? Allvarligt?!

För att det även i överläkarens vokabulär heter autismspektrumstörning :)

Sen heter det också funktionsnedsättning.

Slut på OT.

@Tranan Ursäkta utsvävningarna.
Jag tycker du gjorde helt rätt.
Men jag fattar inte riktigt. Det var din helg men hon kunde inte lämna barnen. Kunde du inte hämta barnen?

@Tranan Ursäkta utsvävningarna.
Jag tycker du gjorde helt rätt.
Men jag fattar inte riktigt. Det var din helg men hon kunde inte lämna barnen. Kunde du inte hämta barnen?
Jag kunde hämta barnen men som hon sa det till mig då så skulle hon ha barnen under helgen och det var anledningar. Och jag är student och åka 120 mil på en helg går över min budget.

Jag kunde hämta barnen men som hon sa det till mig då så skulle hon ha barnen under helgen och det var anledningar. Och jag är student och åka 120 mil på en helg går över min budget.
Ah, tänkte ni både bodde i Stockholm.

Jag har en fråga.

Hur länge kan barn/ungdomar vara hemma utan tillsyn av familj eller släkt?
Barn 1, tjej 17 år mental ålder tack vare sjukdom 12 år. Asperger Adhd.
Barn 2, pojke 14 år aspberger/adhd.
Barn 3, tjej 10 år

Så vad tycker ni, hur länge klar de utan tillsyn?

Som socialsekreterare som jobbar med att bedöma orosanmälningar undrar jag vad du är orolig över? Att någon har en diagnos är i sig inte diskvalificerande.
Har det hänt saker tidigare som ger dig anledning till oro? Fanns det någon back-up? Har barnen varit utan vuxen över natten tidigare?

Som socialsekreterare som jobbar med att bedöma orosanmälningar undrar jag vad du är orolig över? Att någon har en diagnos är i sig inte diskvalificerande.
Har det hänt saker tidigare som ger dig anledning till oro? Fanns det någon back-up? Har barnen varit utan vuxen över natten tidigare?
Så generellt, lämna tre barn i mentela åldrarna 14,12 och 10 ensamma 2-3 nätter för att föräldern ska på Finlandskryssning tycker ni kan vara ok?

På min arbetsplats som arbetar professionellt med vård av de som har denna störning säger just, störning.
Ett tillstånd är man inte i kroniskt. Så autism är inte ett tillstånd, det är en störning av utveckligen.

Men visst, tycker man att det är något att skämmas för kan man ju förfina, jag ser det som att alla är som dom är och det inget att skämmas för som man behöver förfina.
Vad det kallas på just din arbetsplats är inte relevant. Det heter AST, autismspektrumtillstånd, oavsett. Finns som många påpekat i flera nivåer och i kombination med andra funktionsvariationer/nedsättningar.

Man kan inte generalisera på det sättet. Diagnoser i sig utgör inget hinder generellt. Det beror på hur det yttrar sig. Jag har adhd, men hade inga problem med att vara hemma ensam i två-tre veckor när jag var 13-14 år. Det gick hur bra som helst.
När jag var 13-14 så lämnade min mamma mig då inte en vecka ens. En natt max och då var jag ordningsam (typ). Jag skulle nog bli jätteförvånad om jag hörde någon lämna en 14 åring ensam hemma i två veckor.

Så generellt, lämna tre barn i mentela åldrarna 14,12 och 10 ensamma 2-3 nätter för att föräldern ska på Finlandskryssning tycker ni kan vara ok?

Jag kan givetvis inte svara för socialtjänsten i hela landet.

Det jag försöker säga är att man inte kan generalisera. Finns det någon som håller koll på barnen eller är de lämnade helt vind för våg?

Jag har en fråga.

Hur länge kan barn/ungdomar vara hemma utan tillsyn av familj eller släkt?
Barn 1, tjej 17 år mental ålder tack vare sjukdom 12 år. Asperger Adhd.
Barn 2, pojke 14 år aspberger/adhd.
Barn 3, tjej 10 år

Så vad tycker ni, hur länge klar de utan tillsyn?
En ensam ordningsam 14 åring skulle jag kanske våga lämna en natt, definitivt en kväll om man kommer hem sent. Möjligen en helg. Men nu gäller ju att han ska ha ansvar för en 12 åring och en 10 åring och laga mat åt dem och allt. Det känns ju inte så bra.

de har inte varit ensamma förut. och äldsta dottern slarvar med medicineringen. detta leder ofta till konflikt mellan barnen då hon tar till våld om hon blir frusterad.

Jag kan givetvis inte svara för socialtjänsten i hela landet.

Det jag försöker säga är att man inte kan generalisera. Finns det någon som håller koll på barnen eller är de lämnade helt vind för våg?
en för mig okänd granne, vet inte om det är den halvt alkoliserade byggaren, cancer sjuka gubben eller de nyinflyttade.

Vad det kallas på just din arbetsplats är inte relevant. Det heter AST, autismspektrumtillstånd, oavsett. Finns som många påpekat i flera nivåer och i kombination med andra funktionsvariationer/nedsättningar.
På engelska heter det ju "störning" autism spectrum disorder, ASD. Men i Sverige är det AST (tillstånd) man använder numera.

När jag var 13-14 så lämnade min mamma mig då inte en vecka ens. En natt max och då var jag ordningsam (typ). Jag skulle nog bli jätteförvånad om jag hörde någon lämna en 14 åring ensam hemma i två veckor.

Jag ser inget konstigt i det alls. Naturligtvis beror det på var man bor och om det finns någon vuxen som kan ha tillsyn då och då, men som fjortonåring bör man definitivt klara sig ett par dagar ensam om inte mer. Om det sedan inte går på grund av bristande omdöme som innebär fester och liknande, det är en annan sak, men barnvakt till en tonåring....njäää.

Själv är jag glad över att jag slapp följa med på tråkiga husvagnssemestrar som tonåring och kunde spendera tiden med hästarna istället.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 271
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka