Hur lång tid tar det för er att åka till/från jobbet varje dag?

Jag bor i Göteborg. Mycket lättare att hitta nytt jobb än ny lägenhet, men att hitta ett ROLIGT jobb är svårare.
Bor också i Göteborg, eller precis utanför. Söker man hyresrätt är det såklart svårt att välja, men bostadsrätt köper jag efter där jag jobbar.
Instämmer i att hitta roligt jobb är svårt!
 
Jag och sambon jobbar på samma ställe så kan oftast samåka. Typ 12-20 min med bilen beroende på vilken tid på dygnet. Kanske 30-40 min med cykel och drygt en timme dörr till dörr om vi skulle åka kollektivt vilket inte känns motiverat.

Jobbade en period i en annan stad och bilpendlade med en kollega, typ 70 min enkel resa. Sjukt tröttsamt, särskilt vintertid. Skulle möjligen göra det igen om jag kunde jobba hemifrån en del men inte som vanligt heltidsjobb.

Har myntat uttrycket ”Skövdetrött” efter den perioden för att beskriva känslan när man går upp och kroppen är så trött att man typ fryser 😩
 
Tänker att de flesta faktiskt har ganska ok resvägstid. Trodde man hade längre tid att åka. Funderar på ett jobb med 1,5 timmes resväg, fast bara två pass i veckan.
Enkel väg.
*Under de bästa förutsättningarna vägmässigt och om jag kör bil hela vägen och kommer på jobbet runt 6tiden (=lite trafik) på morgonen 45 minuter. Det är det snabbaste. Annars 55-60 min.
*Kör jag bil till pendlingsparkeringen och tar bussen till jobbet måste jag ju fara lite i tid så att det finns någon parkeringsplats när jag kommer dit, då tar det väl minst 75 minuter.
*Tar jag först promenad 10 min till busshållplatsen, lokalbuss och sedan annan buss hela vägen till jobbet - då tar det sommartid runt 1 tim 45 minuter. Då är jag framme tidigast 0755 på jobbet.
Vintertid längre då man ibland måste sopa av/skotta fram bilen också, både dit o hem.
Jag gör oftast alternativ 2, då alt 1 är dyrt och få/dyra parkeringsplatser vid jobbet.
Har pendlat i 15 år nu.
Fast f n tar det 5 sekunder till jobbdatorn.... :)
 
Jag bor i Göteborg. Mycket lättare att hitta nytt jobb än ny lägenhet, men att hitta ett ROLIGT jobb är svårare.
Av någon anledning så ligger jobben som jag hittills tyckt om på andra sidan stan:cautious:. Bor i lindome och bästa jobben jag haft har varit i Partille och Tuve, när jag jobbade i Kungsbacka och Lindome så trivdes jag inte alls på dom jobben.

Syrran som bor i Kungälv har samma problem med att jobb hon vill ha ligger på andra sidan stan från henne.:meh:
 
Jag har i princip aldrig haft längre än 15 minuters cykling, trots flertalet jobb och arbetsorter. Jag är förvånad över hur många som har så lång resväg till jobbet. Åandra sidan tycker jag lång pendling är rena döden och förstör vardagen, så jag har nog istället varit väldigt flexibel med var jag bor. Jag har ingen familj att ta hänsyn till så flyttar hellre än får långt till jobbet.

Av någon anledning har detta avlånga land stora glesbebygda arealer med långa avstånd mellan orterna. Särskilt om man tittar lite längre upp på kartan över Sverige. Råkar arbetet som man får anställning hos ligga mitt ute i ingenstans och det inte finns lediga bostäder i närheten så får man nöja sig med en lite längre resväg. Uppenbarligen finns det även ganska många som inte vill bo i centrum och som hellre väljer lite längre resväg. Sedan har det nog mycket med vana att göra också. Personligen är jag uppvuxen med att ha långt till allt så jag tycker att 3 mil till jobbet är ganska nära.
 
Jag bor i Göteborg. Mycket lättare att hitta nytt jobb än ny lägenhet, men att hitta ett ROLIGT jobb är svårare.
Den biten har jag gett upp för länge sedan :cautious: Vill ha in pengar och få det att gå ihop med hundarna tidsmässigt. Kollar efter nytt jobb nu men nöjer mig med "Inte sämre än nuvarande".
 
7 min med bil.
Gå tar ca 45 min då det är rejäla backar.
15 min med cykel till jobbet och ca 30 min hem på grund av ovan nämnda backar.

Kör bil till jobbet som standard men sparar till en elcykel då jag egentligen vill cykla mer till jobbet.
 
Har haft strax över 8 mil till jobbet vilket gett 55-65 min i resa till. Nu har jag två mil vilket tar 20 max 25 minuter. Sämre väg men värt det, hoppar in på gamla arbetsplatsen ibland och det fungerar men som stationeringsort höll det på ta knäcken på mig (och min bil).
 
Av någon anledning har detta avlånga land stora glesbebygda arealer med långa avstånd mellan orterna. Särskilt om man tittar lite längre upp på kartan över Sverige. Råkar arbetet som man får anställning hos ligga mitt ute i ingenstans och det inte finns lediga bostäder i närheten så får man nöja sig med en lite längre resväg. Uppenbarligen finns det även ganska många som inte vill bo i centrum och som hellre väljer lite längre resväg. Sedan har det nog mycket med vana att göra också. Personligen är jag uppvuxen med att ha långt till allt så jag tycker att 3 mil till jobbet är ganska nära.

Ja, uppenbarligen gör det det.

Jag tror det beror på vad man prioriterar. Bo på en speciell plats (t.ex platser där det ofta är långt till arbetstillfällen) eller bo nära sitt jobb.
Är man ensamhushåll är det förstås mycket lättare att vara flexibel.
 
Av någon anledning har detta avlånga land stora glesbebygda arealer med långa avstånd mellan orterna. Särskilt om man tittar lite längre upp på kartan över Sverige. Råkar arbetet som man får anställning hos ligga mitt ute i ingenstans och det inte finns lediga bostäder i närheten så får man nöja sig med en lite längre resväg. Uppenbarligen finns det även ganska många som inte vill bo i centrum och som hellre väljer lite längre resväg. Sedan har det nog mycket med vana att göra också. Personligen är jag uppvuxen med att ha långt till allt så jag tycker att 3 mil till jobbet är ganska nära.
Och i storstäderna är det ofta långa resor med. Inte sällan med byten om man åker kollektivtrafik. Eller omöjligt/snordyrt med parkering om det ligger centralt.
Det verkar vara lättast i småstäder?
 
Jag har ca 7 min med bil till jobbet. Kommunalt skulle samma resväg ta minst 25 så det känns inte relevant.

Cykling, i alla fall de dagar jag inte åker direkt till stallet, hade varit en möjlighet om jag inte vore helt puckad på cykel (jag måste cykla så fort det går = genomsvett när jag kommer fram)
 
Söker nytt jobb och har lite funderingar över rimlig restid. Hur lång tid tar det för er att åka till/från jobbet?
Typ 70 min enkel väg inkl ca 10 min väntan vid tågstationen. Det skulle gå att skära in några minuter om man vågar komma insladdade i sista stund till tåget, men då jag löser av kollegor som vill gå hem tar jag höjd med minst 10 min för eventuella poliskontroller eller EPA-traktorer på vägen.
Jag tycker inte pendlingen är så tuff ändå..
 
Tänker att de flesta faktiskt har ganska ok resvägstid. Trodde man hade längre tid att åka. Funderar på ett jobb med 1,5 timmes resväg, fast bara två pass i veckan.
Det hade jag absolut kunnat ta om jobbet är bra, bra betalt så det är värt tiden och övriga livet går ihop de dagar man jobbar...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
1 956
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: _Taggis_
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
882
Senast: Milosari
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 570
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp