Hur lång tid tar det för er att åka till/från jobbet varje dag?

35 - 45 min med bil
1:05 - 1:37 min kommunalt

Ska jag förbi dagis innan får jag addera 45 minuter på den kommunala resan eftersom dagis ligger åt fel håll med ett bussbyte i fel riktning.

Mvh Miks
 
Ja, uppenbarligen gör det det.

Jag tror det beror på vad man prioriterar. Bo på en speciell plats (t.ex platser där det ofta är långt till arbetstillfällen) eller bo nära sitt jobb.
Är man ensamhushåll är det förstås mycket lättare att vara flexibel.

Absolut är det så. Alla har ju sina egna preferenser och prioriteringar när det gäller boende och arbete och tur är ju det.
Jag bodde nära mitt jobb tills sambon tog över föräldrahemmet. Där blev valet att flytta med honom och bo på en gård trots längre resor.
 
Nuförtiden: tre steg från sängen till skrivbordet. Förr i tiden: 20-25 min på cykel.
Tillägg: kollektivt tar strax över 30 minuter så helt okej alternativ, men inte nu pga Corona. Bil skydde jag i det längsta förr i tiden, med bilköer tog det ändå lika lång tid som cykel + att jag hatade mig själv varje gång jag tog bilen till jobbet pga ingen motion och taskig mot miljön.
 
40 min med tåg, totalt knappt en timme.

...åtminstone de 2 veckor jag hann jobba på mitt kontor innan det blev hemarbete :cool:
 
Jag har 45-60 min (promenad+kollektivtrafik) och tycker det är supersmidigt. Många verkar tänka att pendlingstid är förlorad tid. Själv älskar jag den stunden för mig själv, passar på att svara på sms eller läser en bok eller sitter och funderar. Och den delen som är promenad är jag också glad över, bidrar till vardagsmotionen.
 
Jag har 45-60 min (promenad+kollektivtrafik) och tycker det är supersmidigt. Många verkar tänka att pendlingstid är förlorad tid. Själv älskar jag den stunden för mig själv, passar på att svara på sms eller läser en bok eller sitter och funderar. Och den delen som är promenad är jag också glad över, bidrar till vardagsmotionen.

Ja jag lyssnar mycket mindre på musik nuförtiden när jag inte pendlar. Och läser färre böcker.
Men är också mindre irriterad pga trängsel och bilköer :)
 
OJ!!! Hur långt har du att åka, i km?

Haha, har inte riktigt koll på exakta avståndet men bor i södra Dalarna och jobbet är i centrala Stockholm. :) Bodde tidigare i Uppsala men flyttade tillbaka till uppväxtorten då sambon fick jobb här, och jag gjorde då "en deal" med mitt jobb om att arbeta majoriteten av tiden på distans.

Sedan gick det bara ca 1 år innan min sambo gick tillbaka till sitt gamla jobb i Uppsala, och jobbar även han med liknande upplägg- 2 dagar på kontoret i Uppsala och resten hemifrån. Så vi var redan rätt rutinerade på hemarbete innan Corona slog till. :p
 
Och i storstäderna är det ofta långa resor med. Inte sällan med byten om man åker kollektivtrafik. Eller omöjligt/snordyrt med parkering om det ligger centralt.
Det verkar vara lättast i småstäder?

Jag har ärligt talat ingen aning om hur det är att bo i en stad överhuvudtaget så jag har svårt att uttala mig något om det. Därför skrev jag från norrlandsperspektiv när det gäller långa sträckor. Sverige är ett avlångt land och ju längre norrut du kommer desto glesare blir det mellan orterna. Jag har 3 mil till jobbet, det är nära. Gubben har allt mellan någon km till 15 mil enkel väg till sitt jobb. Här slipper man köer och trafikstockning så det går fort att förflytta sig från punkt a till punkt b om man ska jämföra med samma sträckor i en storstad.
Var man än bor och arbetar så kommer det finnas en del utmaningar och nackdelar men även fördelar. Vare sig det är storstad, småstad eller en liten utdöende by långt bort från allt.
Men jag tror absolut att det är lättare att ta sig fram och billigare att bo i en småstad än en storstad. Det säger ju sig självt. Mindre stad - Mindre mängd människor som ska förflytta sig samtidigt. Så för en inbiten och något enkelspårig lantis (jag) så är det svårt att förstå varför en del väljer att bo mitt i smeten där det kan vara svårt att ta sig fram med en vettig restid, svårt att få tag på boende och dessutom snordyrt att leva.
 
21min utanför rusningstid, lätt rusningstrafik 25-30min, 35-40min vid tät rusning, oftast hem mellan kl 16 o 17.
Med buss tar det en dryg timme. Innan corona försökte jag åka buss 1-2dgr i veckan iaf. Det innebar även 20min promenad vilket jag gillade men nu undviker jag bussen då det är en av de rödlistade linjerna för trängsel.
Jag bodde en kort period 10min promenad från jobbet. Helt fantastiskt men aldrig att jag vill bo så permanent. Jag är inte en stadsmänniska.
 
Till närmsta jobb(en) har jag ca 14km. Tar ca 10min med bil (100 väg) enligt Google.

Sen åker jag ca 15 mil enkel resa till ett annat jobb några ggr i månaden. Brukar räkna med ca 2h resväg, beroende på trafik och väderförhållanden.
 
Jag har 45-60 min (promenad+kollektivtrafik) och tycker det är supersmidigt. Många verkar tänka att pendlingstid är förlorad tid. Själv älskar jag den stunden för mig själv, passar på att svara på sms eller läser en bok eller sitter och funderar. Och den delen som är promenad är jag också glad över, bidrar till vardagsmotionen.

Jag saknar på fullt allvar pendlingen nu under Corona. Gratismotionen eller tid för mig själv, och massa lyssnande på poddar och ljudböcker.

Däremot saknar jag verkligen inte att vara tvungen att pendla varje dag. Men en eller två dagar i veckan skulle jag med glädje göra.
 
Typ 70 min enkel väg inkl ca 10 min väntan vid tågstationen. Det skulle gå att skära in några minuter om man vågar komma insladdade i sista stund till tåget, men då jag löser av kollegor som vill gå hem tar jag höjd med minst 10 min för eventuella poliskontroller eller EPA-traktorer på vägen.
Jag tycker inte pendlingen är så tuff ändå..
Kanske är det så att det funkar bättre att pendla länge med just tåg, man kan koppla av lite bättre där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
1 956
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: _Taggis_
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
882
Senast: Milosari
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 570
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp