Lerig hage

QueenLilith

Trådstartare
Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu lera från helvete. Jag och en annan inackordnad hade missförstått stallägaren, då vi båda trodde det skulle fixas med grus. Stallägaren har nu sagt den inte tänker göra detta. Under fodervagnarna är det hårdgjort yta, så där står dom torrt, Men mellan och vid ingången till hagen är det ärlig talat ett rent helvete av lera. Vi mockar varje dag bort bajset. Men hur petig skall man vara? för är typ på den nivån jag nästan funderar på att flytta hästen igen. Igår när släppte ut henne ville hon knappt gå i leran vid ingången. Typ en sån där min som bara "skall jag gå i det här"? Vi har ett berg bakom som även gör det rinner ner vatten, så kanske gör det svårt att grusa? kommer gruset rinna iväg då? hur hade ni andra gjort? (hästen trivs väldigt bra i flocken och dom har 4 hektar vinterhage att röra sig på, men står ju väldigt mycket på just denna platsen då höet är där)



05d0da04-7a17-40fd-aed6-c53a0b838c2b.webp
 
1728897093890.webp

Vi har lagt markraster som vi sen fyllt på med grus, gick inte alls särskilt mycket grus till det. Ytan du ser på bilden kostade ca 5500 för rastret, och någon tusenlapp för gruset. Det kanske går att ta en diskussion med stallägaren om en sån lösning, där ni inackorderade betalar någon hundralapp mer i månaden var för att hjälpa till att finansiera? Ytan blir väldigt lättmockad dessutom.
 
Jag gillar också markarmering som @warg men undviker det på min åkermark eftersom jag vill kunna plöja vid behov. Således har jag bara förstärkt ingången till ligghallen på det sättet.

Har sett hur några gjort "gångar" med förstärkt mark och att hästarna använde det så kanske en väg att gå? :)

Hur petig man ska vara är nog svårt att säga - lerjord kommer att vara lerig, men du behöver hålla dig på rätt sida djurskyddslagen.
 
Jag gillar också markarmering som @warg men undviker det på min åkermark eftersom jag vill kunna plöja vid behov. Således har jag bara förstärkt ingången till ligghallen på det sättet.

Har sett hur några gjort "gångar" med förstärkt mark och att hästarna använde det så kanske en väg att gå? :)

Hur petig man ska vara är nog svårt att säga - lerjord kommer att vara lerig, men du behöver hålla dig på rätt sida djurskyddslagen.
Ja precis, men hur petiga är dom? för jag tycker faktiskt inte det är ok med den leran vid ingången. (men resten av hagen är ju inte lerig på det viset.) Tänker om man kan hänvisa till djurskyddslagen att stallägaren kan vara mer med på att fixa det? är en gammal gubbe till bonde som har stället. Han är väldigt knepig att ha att göra med och svår att prata med. (inte hästkunnig för 5 öre) men han vill ändå dom skall ha det bra. Anledningen till vi trivs där annars är för vi för det mesta sköter oss själva. Så väldigt perfekt för mig, och hästen trivs bra i flocken. Våran ligghall tex är super fin. Men va inte riktigt förberett på detta lerhelvetet då jag trodde det skulle fixas.
 
Visa bifogad fil 154977
Vi har lagt markraster som vi sen fyllt på med grus, gick inte alls särskilt mycket grus till det. Ytan du ser på bilden kostade ca 5500 för rastret, och någon tusenlapp för gruset. Det kanske går att ta en diskussion med stallägaren om en sån lösning, där ni inackorderade betalar någon hundralapp mer i månaden var för att hjälpa till att finansiera? Ytan blir väldigt lättmockad dessutom.
jag hade gärna betalat någon 100 lapp mer i månaden för en sån lösning, absolut.
 
Vanlig höst. Utifrån bilden ser ju inte leran djup ut i varje fall; alltså inte ovan hovhöjd så om resten av hagen är fin är nog svårt att få det mot djurskyddet. Helt lerfri grindhål är svårt att komma undan, lite får man tåla- givetvis rimligt då. Däremot liknande lösning som ovan nämnt kring foderstation vore rimligt. Hyresvärden kanske mot lite höjd hyra kan tänka sig att fixa det? Börja i en ände?
 
Vanlig höst. Utifrån bilden ser ju inte leran djup ut i varje fall; alltså inte ovan hovhöjd så om resten av hagen är fin är nog svårt att få det mot djurskyddet. Helt lerfri grindhål är svårt att komma undan, lite får man tåla- givetvis rimligt då. Däremot liknande lösning som ovan nämnt kring foderstation vore rimligt. Hyresvärden kanske mot lite höjd hyra kan tänka sig att fixa det? Börja i en ände?
ja detta är inte värsta stället, kan fota vid ingången, för då sjunker dom ner till halvägs upp till knäet. är även "uppkörd" med traktor på den biten, så rejäla traktor spår,. Tänker det blir ett helvete för honom o köra in hö i vinter med så mycket lera.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 856
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 246
Senast: Marty
·
Hästvård Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser. Brukar själv ta in hästen...
2
Svar
36
· Visningar
5 469
Senast: Dopy
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 064
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp