Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte alls kopplat till diabetes men åh vad jag skulle vilja att någon räknade ut en foderstat åt mig! Och försåg mig med 3-5 enkla recept som jag kunde rulla runt middagar på. Frukost och lunch har jag redan standardiserat, men får inte till sista pusselbiten. Och har egentligen noll koll på om jag äter vad jag behöver...Lite relaterat...
I nån period med väldigt skral ekonomi har jag tänkt foderstat.
Jag har i åratal räknat åt mina hästar. Åt mig själv har jag (av nödvändighet) försökt få i mig protein, energi och mineraler plus vitaminer
Inte alltid så gott men fantasi och kryddor hjälper
Vad är det som är jobbigaste? Att du har en sjukdom eller allt det för med sig?Åh vad svårt det är att få till det bra under dagen..
Men jag kämpar på.
Ska förbereda det som ska med till jobbet.
Vet faktiskt inte hur jag ska orka, men tar det dag för dag.
Att hitta rätt med matenVad är det som är jobbigaste? Att du har en sjukdom eller allt det för med sig?
Kommer ta en stund att få till en vettig matsedel.
När jag efter separationen levde på "inga pengar alls" då lärde jag mig gradvis att skapa näring(GOD näring) för minimalt med pengar.Att hitta rätt med maten
Sjukdom i sig är inget problem.
Med just nu begränsat med pengar är det inte bara att gå och handla rätt saker.
Så måste göra det jag kan av det jag har.
Inte helt lätt
Våra elever går längre dagar nu i trean så måste hamna rätt där så att jag också är alert tills kl 15
Ja det är lite planen.Du kanske kan förenkla och köra protein och sallad? Jag behöver gå ner i vikt och kör på det nu. Åt nyss laxfilé och grönsallad. Häromdagen åt jag grillad kyckling och grönsallad. Smidig sommarmat också. Kanske kan du göra grönsakswook istället för sallad om du vill ha hela måltiden varm?
Ja det är lite planen.
Tänker mest protein och grönsaker
Enklare så.
Det som blir knivigt är just frukost och mellis.
Frukt är ju sött och inte optimalt.
Så jag klarar lite.
Måste du äta “mellis”? Räcker det inte med frukost, lunch och middag?
Kokt ägg är jättebra och enkelt mellis!Ja det är lite planen.
Tänker mest protein och grönsaker
Enklare så.
Det som blir knivigt är just frukost och mellis.
Frukt är ju sött och inte optimalt.
Så jag klarar lite.
Har man diabetes är det viktigt att äta många gånger för att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt.
Våra boenden med diabetes ser vi till att dom äter något 7 ggr MINST per dygn. Det behöver bara vara något litet utöver måltiderna. Det är också viktigt att nattfastan inte blir för lång.
Det måste ju ändå vara skillnad mellan typ 1 och 2? Typ 2 är ju sällan insulinberoende på samma sätt alls.
Lång dag med elever och mötenMåste du äta “mellis”? Räcker det inte med frukost, lunch och middag?
Lång dag med elever och möten
Då behöver man nåt mellan.
Är ju på jobbet mellan 6:30-16:30 oftast
Äter lunch 11:20
Jag dricker 2 muggar på morgonen och en på em.1 dl mellanmjölk innehåller 45 kcal. Med 4 dl mjölk via kaffet borde du kunna få din mellisenergi därifrån?