Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Jag har ju nästa träningstillfälle på söndag. Får se vad som händer då. På tisdag ska jag även till ridhuset och kolla på när hon tränar sin egen häst och när några andra som hon lärt upp är där och tränar med sina hästar. Vill se vad dom har fått för resultat. Hon sa vid förra träningen att det "tuffaste" redan hade varit, att det bara skulle bli mjuka grejer nu i fortsättningen. Det konstiga är att hon verkar klok på så många andra sätt. Vi ska nu börja träna känsligheten på min häst. Målet är ju att kunna rida med bara halsring... och där tycker jag att hon än så länge har haft vettiga ideèr. Och hon är även väldigt noga med beröm och noga med att hästen får massa mys.
Det är ju svårt när det är min granne och att vi redan nu i förtid har bestämt att hon ska hjälpa mej... Blir så svårt att säga att man inte vill ha hennes hjälp längre. Dessutom har jag öht inte hört talas om någon annan tränare här omkring.

Det jag är mest rädd för är ju att min häst ska tappa förtroendet för mej och tycka illa om mej. Blev lite ledsen igår när jag gick ut i hagen och pålle bara gick ifrån mej:( Innan förra träningen så kom han alltid fram till mej glatt i hagen. Vet inte om det bara var tillfälligt eller inte men jag vill ha en häst som tycker om mej.

Senast ändrad av en moderator:

jag kan rida mina i bara halsring...inte har jag sprungit på värdelösa NH kurser för det.

Det handlar bara om att ha lydiga hästar.

Ja och tyvärr kan jag inte skaffa lydiga hästar själv. Har redan försökt 2 gånger tidigare och det gick ju inte så bra. Därför jag tar hjälp nu.
Något fel med det?

Tjalfe: Det låter inte som att det din tränare gör är riktigt rätt för er. Min erfarenhet av NH är att hästarna visar en POSITIV attitydförändring. Att gå ifrån dig i hagen skulle jag inte kalla ett gott tecken.
Även om hon har lyckats bra med andra hästar kanske hennes metoder inte är rätt för er. Alla är vi ju individer.

litteraturtips är Ellen Ofstads video: motivera din häst samt
Klaus Ferdinand Hempfling- Dansa med hästar.

Sen är inte NH nått man kan lära sig av böcker. Det går heller inte på en dags praktik eller tre undervisdningstillfällen. Det tar lång tid att etablera en ny livsfilosofi...

Jag vet ju inte om jag är nöjd eller inte! För jag vet inte om det hon gör är rätt. Jag skulle helst vilja se in i framtiden för att kunna se om det här verkligen hjälper oss eller om det bara förstör för oss, tar tid och kostar pengar.

men om du börjar frän början...

Vad har du för mål med denna häst? Hur ska du komma dit? Vem ska hjälpa dig dit osv.

Genom att arbeta med dig själv och din kropp och självförtroende så kan du få ledaregenskaper. Det handlar om att du ska bli trygg i dig själv och vara stolt över dig själv samtidigt som du ändå är ödmjuk. Veta vilken väg du vill gå och varför. Att ha ett modigt hjärta som samtidigt kan älska.

:bow:

Jobbade min flyktiga och känsliga häst i rundcorallen och då han är lite ängslig var min tanke att utstråla försiktighet och jag är inte farlig...Reslutatet: Vi fick ett liknande kroppspråk som utstrålade tveksamhet och osäkerhet!(Fick påpekat att vi hade ett identiskt rörelsemönster:p) Till nästa pass tänkte jag att nu ska jag gå in i rundcorallen med en självsäkerhet och förmedela att jag är den bästa ledaren i hela världen;) Resultatet kom på en gång, hästen sa tack så mycket, vad vill du jag ska göra?:love: En erfarenhet som jag alltid kommer bära med mig!

Nej, det var inte så jag skrev utan att NH från BÖRJAN var en REAKTION mot de hårda metoder som användes och som fortfarande använts då du snabbt skall kunna ha en hanterbar häst i arbete. Men de "metoder" som TS beskrev att hennes tränare använde verkar snarare vara inspirerade från de hårdare metoderna. Dessutom med en viss förhoppning om att Ts och häst skall komma till resultat snabbt. Detta fortfarande att jfr med de 5 åren som vi "förr" lärdes vara en normal en normalgrundutbildnings/hanteringstid
Jag vet väl att NH inte är en snabbmetod numera men många uppfattar den ändå så istället för att lära sig mer om hästars naturliga reaktioner/funktioner och försöka se var man själv gjort fel.

Ok att ställa hästen i box utan mat en stund. Men utan vatten??? Efter ett kanske svettigt ridpass?

Nja, så skulle aldrig jag göra i alla fall. Jag är själv törstig efter ett träningspass och vill ha något att dricka då. Min häst skall givetvis ha samma möjlighet. Att ge hästen mat direkt då den kommer hem kan däremot kanske leda till att den lär sig att "så fort jag fått det här överstökat får jag käk" vilket kanske kan leda till en häst med omotiverat bråttom hem.

Så tänker jag...

Min häst ska ha sällskap. Punkt.

jag läste i en tidning för nåt år sen att om hästen sticker eller dummar sig på nås annat sätt t.ex. skarpar av ryttaren mot träd och hoppar ner i diken så ska man rida ut så långt man kommer och när hästen börjat tjafsa så ger man långa tyglar och låter den gå var den vill när man e hemma igen så ska man ställa den vid en påla med all utrustning på grimman över tänset och sen låter man den stå där i en haltimma ungefär sen försöker man igen och om inte det funkar fortsätter man...... jag testade det på min första ponny som inte var så snäll alltid och hoppade ner i diket och sånt och det funkar INTE iallafall min b-ponny han ställde sig och vilade och tyckte det var skönt :/ men nu har han blivit jättefin men det var inte på grund av NH det var att jag blev bättre på att rida :)

Tänkte berätta lite mer om grejerna som hon har lärt oss.
Det första var ju att om hästen gör nåtts om jag inte tillåter ska jag backa den genom att göra vågor (uppåt, inte åt sidorna) i grimskaftet, kraftigare och kraftigare till hästen backat.

En annan sak:
Hon har lärt mej att flytta hans rumpa gonom att gå i en volt runt honom och stirra/blänga på rumpan. Så ska jag träna och gå fortare, långsamare, byta varv osv och stanna och berömma hästen när den gör rätt. Följer han inte med mej ska jag gå lite aggresivare och stampa med fötterna hårdare i backen och jag kan även dra lite i grimskaftet.

Ska även träna på att gå fram till hans rumpa utan att han ska flytta på den. Ska då gå lugnt och avslappnat nära hästen.

Allt det här har funkat bra.

Så lärde hon mej men när hon själv gjorde det så drog hon ibland stenhårt i grimskaftet så hästen nästan flög runt och snärtade till honom på rumpan några gånger. Det sa hon dock inte till mej att göra, och det hade jag aldrig gjort heller.

Fick också lära mej att stå vid sidan på hästen och dra lite försiktigt i grimskaftet åt sidan och hålla kvar där tills hästen böjde litelite på halsen skulle då släppa direkt och berömma. det här för att kunna få hästen att böja nacken när jag vill bara genom att snudda lite i tygeln.

Det du läser här är inte NH. Ta gärna reda på NH är. Det är inget konstigt alls.

LIA

Jag förstår att detta inte är NH men tyvärr, är det mkt sånt här jag hör o läser om, o detta kallar folk för just NH. Tydligen kan vem som helst kalla sig NHtränare.

Jag förstår att detta inte är NH men tyvärr, är det mkt sånt här jag hör o läser om, o detta kallar folk för just NH. Tydligen kan vem som helst kalla sig NHtränare.
Japp, så är det.
Många hamnar fel när dom första gången vänder sig till en "NH-tränare" och får därefter kanske en helt felaktig bild av vad NH innebär. Tragiskt!
Därute finns allt mellan seriösa, duktiga personer via glada, nyfrälsta amatörer till rena lycksökare och lurendrejare.
Därför är det så viktigt att man försöker upplysa om, att man kan ta reda på vad NH är genom att söka på nätet mm. Länkar finns även på Buke.

Det finns inte någon auktorisation av NH-instruktörer (obs skillnaden mot tränare) liksom sådan saknas på många andra områden. Lycka hade varit med en inrättning som kunde utfärda sådana. Man bör som intresserad kolla in den person man tänkt vända sig till, innan man anmäler sig till en kurs/clinic. Två tecken på att det kan brista i kvalité är, om kursen är billig(!) och om ordentlig teorigrund saknas i programmet.

Ett erbjudande från någon om att den ska komma hem och "NH-träna" ens häst, är bland det sämsta man kan hoppa på.
Lyss till devisen, "det är människan som ska lära sig NH- hästen kan det redan"! :bow:

Oj, blev lite allmänt snack. :o

LIA

Nej, det var inte så jag skrev utan att NH från BÖRJAN var en REAKTION mot de hårda metoder som användes och som fortfarande använts då du snabbt skall kunna ha en hanterbar häst i arbete.
Aha! Jag missuppfattade tydligen det här: "Sedan såg många kunniga hästfolk där att så hårt behövde man inte göra det och utvecklade grunden till det som idag kallas NH. Det skall fortfarande gå väldigt fort." Trodde du menade att NH används som metod för att komma fort fram. :o Glad jag hade fel.

Detta fortfarande att jfr med de 5 åren som vi "förr" lärdes vara en normal en normalgrundutbildnings/hanteringstid. Jag vet väl att NH inte är en snabbmetod numera men många uppfattar den ändå så istället för att lära sig mer om hästars naturliga reaktioner/funktioner och försöka se var man själv gjort fel.
Önskvärt vore om man insåg att NH inte är en metod alls, utan ett sätt att vara med och hantera sin häst. Om man så vill, börjar NH-lärandet redan innan hästen fötts (via stoet) och håller på så länge hästen finns kvar.
Inkörning och inridning kommer när hästen är mentalt och fysiskt mogen för det. En positiv aspekt i sammanhanget är att hästen saknar spärrar (rädsla etc) när det är dags för inkörning/inridning. I princip bara att hänga på vagn resp lyfta upp ryttare.

LIA

Jag kan inte så mycket om det här men... det låter som en lite knepig tränare.

Det låter i vart fall inte som en tränare jag skulle vilja träna för. Känns som om hon river ner mer än hon bygger upp. För mig handlar all träning om att hästen skall känna sig trygg och vilja arbeta - inte om att tvinga den att göra saker med våld. Visst kan våld vara motiverat ibland men inte på träningsbanan (om den inte gör någon form av utfall vill säga) i normalfallet.

De gånger jag rycker hårt i grimskaft etc. är om någon häst (min har aldrig gjort så men har råkat ut för andra) sparkar eller försöker springa över mig när jag skall ta ut/in den etc. Min egen häst har jag sopat till rejält när han försöker trycka upp mig mot en vägg - i en sådan situation anser jag det vara befogat. 800 kg häst kan inte få klämma fast mig mot väggen, då kan jag ju dö i värsta fall.

Men annars tycker jag att träning skall handla om att man visar och får hästen att förstå vad den skall göra och en massa beröm när den gör rätt. Inga bannor om den försöker men gör fel, då bara upprepar man tills det blir rätt. Bannor endast om den väljer att direkt trotsa/försöka ta över.

Så tänker jag. Om det är NH eller inte skiter jag egentligen i. Men det känns rätt för mig. Jag skulle inte träna för en person som var våldsam mot hästen om jag inte själv bedömde att det var motiverat.

Tänkte berätta lite mer om grejerna som hon har lärt oss.
Det första var ju att om hästen gör nåtts om jag inte tillåter ska jag backa den genom att göra vågor (uppåt, inte åt sidorna) i grimskaftet, kraftigare och kraftigare till hästen backat.

Säker på att det var uppåt? Jag har ju fått lära mig att INTE svinga uppåt, utan åt sidorna.. karbinhaken/knuten ska inte slå hästens käke..

En annan sak:
Hon har lärt mej att flytta hans rumpa gonom att gå i en volt runt honom och stirra/blänga på rumpan. Så ska jag träna och gå fortare, långsamare, byta varv osv och stanna och berömma hästen när den gör rätt. Följer han inte med mej ska jag gå lite aggresivare och stampa med fötterna hårdare i backen och jag kan även dra lite i grimskaftet.

Här hänger jag inte med.. volt runt honom? Känns mer som att dra runt honom.. eller är det bara bakdelen som flyttar sig?
Måste erkänna att just detta är jag inte själv jättebra på.

Ska även träna på att gå fram till hans rumpa utan att han ska flytta på den. Ska då gå lugnt och avslappnat nära hästen.

Allt det här har funkat bra.

Så skönt. :)

Så lärde hon mej men när hon själv gjorde det så drog hon ibland stenhårt i grimskaftet så hästen nästan flög runt och snärtade till honom på rumpan några gånger. Det sa hon dock inte till mej att göra, och det hade jag aldrig gjort heller.

Fick också lära mej att stå vid sidan på hästen och dra lite försiktigt i grimskaftet åt sidan och hålla kvar där tills hästen böjde litelite på halsen skulle då släppa direkt och berömma. det här för att kunna få hästen att böja nacken när jag vill bara genom att snudda lite i tygeln.

Det översta där pratar vi inte om.. ibland kan det behövas tuffare tag men hon borde väl ha kommit ifrån det nu?
Resten låter vettigt dock.

Men jag råder dig att läsa på om NH. Lär dig mer om NH och NH's grundprinciper så att du teoretiskt kan mer än din tränare, sen kan hon visa dig den praktiska biten och du har så mycket lättare att bedömma om det är rätt..

Säker på att det var uppåt? Jag har ju fått lära mig att INTE svinga uppåt, utan åt sidorna.. karbinhaken/knuten ska inte slå hästens käke..

Ja det är jag 100% säker på att hon sa. Åt sidorna skulle jag göra vågorna när jag ville fånga hästens uppmärksamhet. Då skulle jag göra vågorna åt sidorna till jag såg båda hästens ögon, då skulle jag sluta direkt.

Angående det där att gå på en volt runt hästen så tror jag du missuppfatta.... Så svårt att förklara. Men jag ska alltså inte gå utmed hästen mot rumpan utan gå en bit ifrån den, stirra på rumpan och gå mot den. Ska självklart inte fortsätta runt hästen. Alltså jag gör som en halv volt och där ska hästen flytta undan rumpan som i en framdelsvändning ungefär.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar