Sv: Hur gör ni?
Ja vissa grejer är knäppa men inte allt. Jag tänker iaf ge det en chans men bara göra dom grejerna jag känner för. Annars kan jag lika gärna glömma att ha häst för då kommer jag snart sitta med en häst som jag är livrädd för igen.
Det kan du inte alls det, det finns många sätt som funkar, inte bara hennes. Jag får känslan av att du hamnat hos nån slags sektledare när du säger så.. ''gör du inte precis såhär kommer du inte kunna ha häst'' wtf? Och alla som inte gör exakt som hon och ändå har trevliga hästar?
Lär dig så mycket om hästens naturliga beteende du kan, läst nh böcker (från ryttare till häst'' är rätt ok, finns fler) och så, bara för att lära dig mer om tekniken och lära dig vad du bör ifrågasätta.
Men fortsätt gå kvar och använd dig av det du tycker är bra, du kan ju leta efter nån mer meriterad tränare samtidigt.
Det har hänt att jag knäat Dacke när han vägrat backa utan bara stått där som om ''jaha, och detta skulle jag bry mig om..varför?''. Det har visserligen varit i frustration och inget jag skulle direkt lära ut till nån.. någonstans är det ju det andra jag gjort innan som misslyckats
, men han har backat och han har haft många varningar.
Vi hade en som skulle lära oss löshoppning.. en av hästarna svängde av, vilket tydligt berodde på att en piskförare ställde sig fel. Hästen galloperade runt lite och ställde sig framför tränaren, lite frågande sådär. Han /tränaren) stod helt lugnt och gjorde inget alls.. sen när hon började sänka huvudet och slappna av slog han henne hårt med pisken rätt över bringan..
wtf?
En annan häst tvekade lite över hindrena första varvet, den slog han direkt, vid varje hinder och alltid på korset/bakbenen när hästen var mitt över hindret eller ibland precis på avstampet... Efter ett tag sa han att hästen var hopplös och skrev ''obedömbar'' på protokollet. Hästen var genomsvettig och väldigt stressad. Ett år senare var han fortfarande inte normal vid hoppning.
Bara exempel på en tränare som borde varit bra (inhyrd av skolan) men som jag iaf aldrig kommer lyssna på. Oavsett om han själv haft hästar i eliten.. :3