Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Lyssna till ditt eget hjärta.
jag skulle aldrig göra detta mot min häst,skulle nog söka mig om efter en annan tränare eller dona efter vad jag själv tycker.Det är din häst och ditt val.Lycka till.

Det värsta är ju att sånna här tränare inte verkar växa på träd direkt.

Hon har nog ganska bra kontakt med dom. Hon rider utan utrustning i mellan åt iaf. och har en häst som inte bryr sej om något annat än henne.

Varför då inte ta och träna för en "vanlig" tränare (hopp eller dressyr) med vettiga tankar och idéer som du kan ta del av. Det tillsammans med ett sunt förnuft fungerar för en stor del av oss
hästmänniskor som har väluppfostrade och trevliga hästar trots att vi inte tränar rent NH.

Under tiden kan du givetvis leta ny NH tränare om det är ditt intresse men då är det inte så bråttom

Lycka till :)

Har haft stora problem med min förra häst. Mitt löfte(både för mej själv och alla andra) var att träna NH för instruktör för att samma sak inte skulle upprepas. Jag tränade för vanlig dressyr-tränare med min förra häst och det hjälpte inte ett dugg.
Har nu fått för mej att om jag inte lär mej hantera hästen på ett annat sätt än mitt eget så kommer samma problem upprepas med den här hästen som med den förra:(
Men kommer väl få försöka att "sortera" bort det som jag inte tycker passar.

Det första påståendet kände jag igen tänket från. Har även hört alternativa lösningar där man kan "finta" hästen att på andra sätt tycka att "det där med att komma hem till stallet var ju inte så märkvärdigt ändå". Googla på "stable-sour horse" så kommer du se massor av idéer som liknar denna. Man kanske inte behöver göra stallet hemskt och tråkigt (och hungrigt), utan man kan helt enkelt fördela gracerna lite bättre. Börja t ex med att ibland avsluta ritterna en bit bort från stallet (beroende på hur bra kondis du har ;) ) genom att sitta av, klappa om, spänna upp och sedan gå hem. Då kommer ju inte allt det roliga ske först när ni är framme. Så varför skynda hem?!

Det andra påståendet kan jag inte uttalla mig om.

Håller med de flesta här - följ ditt hjärta, ifrågasätt, lyssna på råd men välj sedan själv hur du vill göra. Lycka till!

Idag var instruktören här och hade lektion igen. Och idag kändes det mycket bättre!
Hon förklarade bättre och så. men sen är det fortfarande vissa grejer jag har svårt för. Tycker att det är så himla "tufft" ibland. Men det är väl kanske så det ska vara? Hästarna är ju inte speciellt försiktiga mot varandra ute i det fria så...

Nej men det är tuffa tag. Backar inte hästen inom typ 1 sek från det att du visat första tecknet så blir det hårda tag.
Likadant om den inte flyttar på rumpan i exakt det ögonblicket som du vill. Ibland fattar man inte hur hästen ens ska hinna flytta sej.

Nja.. jag hade ju tagit det i minst tre steg; väldigt fin hjälp, lite mellan hård, riktigt tuff och med åtminstonde någon sekund emellan.. får ju inte ta för lång tid, samtidigt ska ju hästen, som du säger, hinna flytta sig..
Men handlar det om saker den kan eller saker den håller på att lära sig?

Eftersom vi bara har tränat för henne två gånger(varav första gången hon mest pratade) så kan jag väl inte direkt säga att han kan det helt och hållet. Men han verkar ha lärt sej väldigt fort.

Han kan det nog sen innan, men du behöver ju också tid att lära dig. Man ska inte vara för slö med att begära saker (beroende på hästen då.. tunga kallblod ''behöver'' ofta tid att reagera, sen kan man alltid öva upp den känsligheten tills de också reagerar på en nanosekund, det finns ju alltif undantag med) men hästen måste ju samtidigt få en chans att tänka och att få känna sig duktig.. det är nog svårt att känna sig duktig om man inte får tid att svara..
Men det är individuellt och en rätt svår balansgång.. du kanske behöver tuffa till dig lite på såna saker så att du får en stabil relation som tillåter kel och gör att både du och hästen vågar tro på er relation..?

Hur skulle han kunna det här från innan, förra ägarna har aldrig gjort något sånt med honom?
Jo jag vet att jag nog behöver "tuffa till" mej. Är väldigt blödig av mej. Men är så rädd att hästen ska må dåligt och börja tycka illa om mej.:(

De flesta hästar brukar få lära sig att backa och flytta sig för tryck?
Tja.. hästen tycker ine illa om dig för att du är bestämd och konsekvent. Den uppskattar någon som är trygg och visar att ''jag bestämmer för jag vet hur saker ska gå till, jag klarar att ta hand om dig''. Så länge du inte pressar den för hårt med för svåra övningar.. och att backa eller flytta bakdelen är inte svårt. Ge eftergift när han gör rätt, eftergift är detsamma som ''asbra killen, så ska det se ut!'' Och bli glad när det går bra. De märker det.

Om du och ditt kroppspråk säger ''hej, du är så fin, begär jag för mycket nu? Klarar du verkligen det? Är detta ok?'' för minsta lilla så tänker hästen nog mer ''Asså, du vet ju inte ens vad du sysslar med, hur kan du bedömma vad som är bra för mig bättre än jag kan?'' Eller ja, de tänker ju inte som vi, men typ..översatt. De vill ha nån som vet vad han gör och som inte stör dem när det inte behövs (=eftergift i rätt tillfälle).
Sen kan man som andra sagt har jag för mig, kela hur mycket man vill, men det ska vara du som säger att det är ok.
Så var lite tuff, visa att du kan bestämma och respektera hästen som en underbar varelse-som behöver lyda dig för att må bra.

Jag tror jag var mest flummig nu.. :3

Hur skulle han kunna det här från innan, förra ägarna har aldrig gjort något sånt med honom?
Jo jag vet att jag nog behöver "tuffa till" mej. Är väldigt blödig av mej. Men är så rädd att hästen ska må dåligt och börja tycka illa om mej.:(

Det är ju så att hästar flyttar varandra. Och den som flyttar en annan här högre i rang (om man nu ska uttrycka det så) och det är väl det din tränare vill att du ska träna på. Och det spelar ingen roll om förra ägaren gjort det eller inte. Det är något som de lär sig jättefort. Och om du studerar hästarna i hagen så ser du att de flyttar varandra.

De flesta hästar brukar få lära sig att backa och flytta sig för tryck?

Men här var det inget tryck på bogen utan "vågor" i grimskaftet. Iofs så blir väl det lite utav tryck också. Men tror inte att det är någon människa som använt sej av att det för att få honom att backa tidigare.

De fattar snabbt. Samma teknik fick jag också lära mig. Inget som är våldsamt eller hårdhänt. Gör inte ont på hästen. Den upplever bara ett obehag. Och så fort han backar slutar du ju.

Vi körde den tekniken på vår nyinköpta häst och han hade aldrig varit med om det tidigare, men lärde sig på en halv timme. (Han är en bruksnordis som var ganska bufflig och gick över människor när vi köpte honom - nu har han respekt för människor så till vida att han inte klampar över dem).

Så gör jag på Crow med, vissa dager får jag svinga rätt rejält, andra nästan inte alls. Och ibland reagerar han mest med att se stressad ut så då klappar jag honom lite lugnande och backar med tryck på nos och bringa. För det mesta går han undan direkt utan att stressa eller verka upprörd, och blir en aning mer uppmärksam på mig:)
Det jag ville säga är att han fattade det väldigt snabbt med, det ligger nog rätt instinktivt.:)

Låter nog lite knäppt detdär:crazy:

Var själv på NH kurs för nån vecka sen och han sade att det var jätte viktigt med mys och kliande. Han ansåg att det skapade en bra kontakt, men att allt mys skulle ske på människans initiativ, att hästen inte har rätt att kräva mys!

Inget som är våldsamt eller hårdhänt. Gör inte ont på hästen. Den upplever bara ett obehag.

Gör det inte ont att bli sparkad mellan frambenen av en fot med stålhätta?
Kanske bara är jag som är överdrivet känslig:crazy:

Återigen har ordet NH visat sig vara dumheter och idioti. Okunnighet och mänskliga påhitt. Helt, jäkla idiotiskt. FY säger jag bara, vilka hemska människor det finns och att de får lära ut sina dumheter till andra människor. USCH! :mad:

Snarare en NH-instrukör som visat sig vara dum, jag skulle inte säga att det hon sa hade något med NH att göra.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar