Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Ja vissa grejer är knäppa men inte allt. Jag tänker iaf ge det en chans men bara göra dom grejerna jag känner för. Annars kan jag lika gärna glömma att ha häst för då kommer jag snart sitta med en häst som jag är livrädd för igen.

Jag tycker du ska fortsätta med henne, för att ditt självförtroende behöver helt klart stärkas och hon kan säkert hjälpa dig med det. **MEN** du måste lova att inte sluta använda ditt eget huvud, och om något känns jättesuperfel för just dig så låt bli då. Du kan ju alltid fortsätta stämma av vad Bukefalisterna tycker om du är tveksam...;)

Japp:)

Så jag passar på att fråga om en grej till.

Hon ville för att få en lugn trygg häst, som klarar av att stå uppbunden, som klarar av att vara själv och lite andra anledningar hon pratade om. Så ville hon binda upp hästen i ett träd(på ett säkert sätt så att hästen inte kan skada sej) och där skulle han stå länge, tills han var helt lugn. Hon sa att ingen häst hon träffat hade klarat det på under 3-4 timmar. Det brukade ta mycket längre. Hästen skulle inte få ha någon hos sej utan skulle vara själv men hon skulle ha uppsikt över den.
Det här har jag sagt NEJ till.

Gör det inte ont att bli sparkad mellan frambenen av en fot med stålhätta?
Kanske bara är jag som är överdrivet känslig:crazy:

Men, hallå, :eek: nu pratade ju jag om de där vågorna i grimskaftet. Och det är det ingen häst (som jag känner till) som har haft ont av.

nej men du skrev ju nått att man aldrig slår hästen, att man aldrig gör nått som gör ont på den. det var de jag mena. Inte vågorna i grimskaftet.

Hon ville för att få en lugn trygg häst, som klarar av att stå uppbunden, som klarar av att vara själv och lite andra anledningar hon pratade om. Så ville hon binda upp hästen i ett träd(på ett säkert sätt så att hästen inte kan skada sej) och där skulle han stå länge, tills han var helt lugn. Hon sa att ingen häst hon träffat hade klarat det på under 3-4 timmar. Det brukade ta mycket längre. Hästen skulle inte få ha någon hos sej utan skulle vara själv men hon skulle ha uppsikt över den.

Det var ju tur att du gjorde det!!!
Det skulle jag aldrig gå med på att någon gjorde med min häst. Jag skulle nog inte stå ut med den tränaren som du har hittat många minuter överhuvudtaget.
Jag har visserligen inte hållt på med NH själv men jag har sett på när andra har tränat. Jag har också försökt att göra likadant men det verkar inte helt lätt. Dessutom har jag läst en del om det. Jag har lång hästvana och har inte några svårigheter att hantera min häst. Men att tex lära sig att svänga ett rep på ett visst sätt för att använda det för att få hästen att flytta sig är ju en konst i sig. Om då hästen är på ett ganska nytt ställe, den är ganska ung och den inte har varit med om detta innan och inte du heller så vet jag inte om jag tycker att det verkar vara en bra ide.
Jag tror att du gör problemet större än vad det är.
Varför inte leta reda på en annan tränare i stället? Någon som kan hjälpa dig att ex rida hästen. Försök sedan inte att tänka att det ska bli som med din fjording. Varför skulle det bli det? Jag har för mig att du har en häst till som du inte har haft problem med? Om det är så tänk på den istället.

Bra gjort. Det hade jag också sagt NEJ till. Man får ingen lugn trygg häst genom att lämna den 4 timmar ensam vid ett träd. Möjligtvis en häst som inte kan stå uppbunden utan att bli livrädd för att bli lämnad ensam igen. Utmattningsmetoder kan hon prova på något annat.:mad:

Ett problem är ju att det inte är det lättaste att få tag på någon annan tränare här omkring. Dessutom är hon min granne och det gör allt så mycket svårare....

Jag har två hästar sen innan och jag har väl mer eller mindre problem med båda. Den ena köpte jag dock när jag var väldigt liten men hon kan ibland sparka efter mej... Fjordingen ska vi inte ens prata om, jag är inte värd mer än en hög gödsel i hans ögon. Vill han gå över mej så gör han det. Även fast jag skriker av att ha 600kg över mej.

Senast ändrad av en moderator:

nej men du skrev ju nått att man aldrig slår hästen, att man aldrig gör nått som gör ont på den. det var de jag mena. Inte vågorna i grimskaftet.

Jag skrev (som svar på det där med vågor i grimskaftet):

De fattar snabbt. Samma teknik fick jag också lära mig. Inget som är våldsamt eller hårdhänt. Gör inte ont på hästen. Den upplever bara ett obehag. Och så fort han backar slutar du ju.

Ingenting om att man aldrig slår hästen osv (vilket jag i och för sig aldrig gör).

Och innan mitt inlägg så var det inget tal om att slå eller sparka hästen. Det kom senare. Visserligen pratade du om "tuffa tag" men för mig innebär inte det sparkar och slag. :eek:

Inget som är våldsamt eller hårdhänt. Gör inte ont på hästen.

Du missuppfattar mej!

Jag svarade på det här. Och menade ungefär så att då gjorde ju min tränare fel som gjorde så att det gorde ont på hästen. För en hård spark i bringan tycker jag är både våldsamt och hårdhänt.

Ok. Men det var ju inte lätt att förstå, eftersom du inte tidigare nämnt att hon sparkat hästen (något som jag tycker är helt otroligt :eek::eek: - alltså att hon sparkade hästen).

Det där med att binda upp hästen ... bra att du sa nej. Det hade jag också gjort. Det är inte din tränares ide. Kommer inte ihåg vem av de "stora" inom NH som har pratat om det, men det finns säkert någon här på Buke som vet. Jag kommer dock ihåg att jag läste om metoden när jag läste någon artikel av någon av dem och jag tyckte att det lät lika hemskt som nu när du skrev om det.

När det gäller din tränare/granne så kan jag bara råda dig att göra det som känns bäst för dig. Men just ledarskapsövningar är toppen om man själv är lite för snäll/mesig. En häst behöver ett fast (ej våldsamt) ledarskap för att de ska bli trygga. Annars tar de över (och det verkar som om det är det din fjording gjort). Men med rätt NH-övningar så tror jag nog att du ska kunna få en bra relation till din nya häst.

Med tanke på att du verkar vara den mjuka typen så skulle jag vilja föreslå att du läser TTOUCH. Det låter som något som skulle kunna passa dig. Det är ett sätt att med rörelse/kontakt skapa trygga band mellan människa och häst.

Och som LIA redan sagt: läs in dig på NH så att du vet vad det är.

Och flytta hästen (utan våld) som någon redan föreslagit. Det är jättebra. Den starkare flyttare den svagare. Precis som någon beskrev.

Lycka till.

En jag var hos (hade hästen som vann mitt hjärta och som jag skulle fått men som hämtades några dagar efter att jag fått hem honom.. fina söta svarta Rimfakse..) berättade om nåt sånt som hon gjort med sina hästar tidigare (bundit upp dem). Jag fattade inte riktigt poängen med det då heller.. :crazy: Men de lär sig iaf stå stilla.
Iaf.. då tyckte jag att hon hade liksom WOW kommunikation med sina pållar.. tja, tittar jag tillbaka på det var det inget speciellt. Jag lärde en hel del av henne, min första kontakt med NH, och hon hade ett helt ok förhållande. Men.. för mig nu verkar det mest som att hon hade hästar som var vanda vid så mycket att de var lugna, snarare än superkänsliga hästar som lyssnar på minsta vink. Men visst, inget fel i det jag såg henne göra, hon hade en helt ok relation även om inget super i den. (såg henne aldrig binda upp hästarna och lämna dem ;) )
Tar upp det eftersom det du berättade påminner om den händelsen..

Men vad sa din tränare om VARFÖR hästen skulle stå så? Kan ju vara kul att veta.

Gör det inte ont att bli sparkad mellan frambenen av en fot med stålhätta?
Kanske bara är jag som är överdrivet känslig:crazy:

Nu missade jag kanske något inlägg??
Sparkade instruktören hästen mellan frambenen?? :eek:
Det är fan aldrig OK om hästen inte anfaller eller nått!

Det jag menar med att man kan behöva bli tuff är att man måste gå upp i energi om hästen inte reagerar.
Enligt Parelli ska man göra allt i fyra faser, och man ska hinna räkna till tre innan man går upp en fas.

Om man tex vill att hästen ska backa:

Vi förutsätter att jag står mittemot hästen och den står på någon meters avstånd.

1. Håll upp en stängd hand mot hästen, titta lite "elakt/bestämt", håll upp och vicka fram och tillbaka med pekfingret. Räkna till tre.
2. Stäng handen kring repet och börja vicka handen istället (=större vågor på repet) ofta ligger repet fortfarande på backen och inga vågor "når fram" utan hästen ska reagera på rörelsen bara. Räkna till tre.
3. Börja svänga med hela underarmen, men håll överarmen still. Nu har repet börjat röra sig på marken och vågorna når fram till hästen. Räkna till tre.
4. Sväng med hela armen. Nu är det stora vågor på repet och det är ganska otrevligt för hästen att stå kvar. Räkna till tre.
5. I sista hand kan man göra en liten "snärt-våg" som ger ett ganska kraftigt ryck i grimman. Då, om inte förr får man resultat.

De allra flesta backar redan vid 1-2, i början kan man dock behöva gå upp i faser för att vara tydlig med vad man vill.
Det är också maximalt viktigt att man slutar direkt när hästen börjar visa försök till att göra rätt. Första gångerna får man belöna bara att han lutar sig lite bakåt kanske.
Lättast att få omedelbart stopp på repet, för att ge omedelbar belöning, är att bara släppa det rakt ner. Då blir det direkt stilla när det hamnar på marken.

Att svänga sådär med repet tycker jag är mycket tufft och absolut inget man tar sig till i början innan hästen fått en chans att förstå. Man får heller inte göra det med aggression, för då skrämmer man dem garanterat.

Men att sparka?? Oacceptabelt :mad: Det gör ont såklart och är en aggressiv handling som inte något en god ledare ägnar sig åt i första taget.

Då undrar jag vad för hästar hon träffat? :mad:
Jag kan tycka att det är mycket vettigt att lära en häst att stå och slappna av när den är uppbunden.
Självklart måste den då vara säkert uppbunden så den inte kan skada sig eller komma loss, det var bra tänkt.
Det är också bra att lämna den lite "ensam" men under uppsikt. Vi människor har en tendens att omedvetet "belöna" ett uppstressat beteende. Då är det bättre att den står själv och själv får fundera över sin situation.
Men att den skulle behöva stå i 3-4 timmar låter idiotiskt! Vad är det för praktisk med det?

Vi har tränat på detta med vår unghäst. Han är van att stå uppbunden med sin vän bredvid, och det är inga problem.
Så ville jag att han skulle kunna vara kvar uppbunden i lösdriften medan jag riden på ridbanan utanför.
Då gav vi unghästen lite att äta på och såg till att han stod säkert.
Min man stod utanför så han såg unghästen hela tiden, men unghästen såg inte honom.
När jag gick ut med min valack blev det ju lite buller och stamp, någon lite gnäggning osv. Men när inget mer hände så började han äta, och när maten var slut stod han snällt och väntade.

Såhär räknar jag med att göra, och att gradvis avancera med att vi rider längre bort så han inte hör oss osv.
Det anser jag ger en trygg häst som inte blir orolig om jag skulle behöva binda upp honom ensam under någon stund framöver.

Om din häst har problem med att stå uppbunden själv tycker jag att du kan göra på det här sättet för att vänja honom. Viktigt är att låta dem strula på och själva hitta lugnet. Att inte gå till dem när de stökar (om det inte är absolut nödvändigt) för då belönar man det beteendet. Men så snart hästen slappnar av skulle jag gå dit och ta loss den, så den förstår vad som var syftet.
Efter 3-4 timmar lär ju en häst börja bli rastlös och orolig igen av helt andra orsaker tror jag...

NH har sitt ursprung i USA, där man snabbt på ett par dagar !!! skulle få en ridbar och hanterlig häst av en helt ohanterad häst som bara gått med flocken. Väldigt tuffa nedbrytande metoder "Horse breaking" tex ta bort vatten och foder. Sedan såg många kunniga hästfolk där att så hårt behövde man inte göra det och utvecklade grunden till det som idag kallas NH. Det skall fortfarande gå väldigt fort. Jfr detta med att vi traditionellt lagt 4 - 5 års träning, först bara hantering av föl/unghästen, sedan inkörning, sedan inridning.
Tycker det är bättre om Du hittade ngn. kunnig vanlig instruktör eller hästägare i trakten. Tre hästar som Du har svårt att hantera själv är verkligen för mycket.

Inget jag själv skulle praktisera. Min häst får gå ut i hagen igen när jag ridit till sina kompisar. skulle aldrig låta hästen gå ensam 6 dagar i veckan. De är flockdjur och ska vara tillsammans tycker jag. Har hästen för bråttom hem från ridturen eller blivit för beroende av sina hagkompisar får man träna det på andra sätt.

Vill vara skicka lite cyberpepp!!:banana: Jag tycker du ska vara stolt över dig själv som känner att du behöver förändra din hästhantering för att föregå ett problem!

Tycker tränaren låter sådär, tror jag kan förstå baktanken med vissa grejer, men jag personligen tror det finns bättre sätt. Ta de delar du gillar med henne och fundera över de bitar du ogillar. Plocka russinen från kakan!

För mig handlar NH mycket om en personlig resa, inte vad jag utsätter hästen för.

Jag tar emot problemhästar och deras ägare och detta är en metod jag ALDRIG ens skulle komma på tanken att föreslå eller använda.
Det finns många andra sätt att få en häst lugn när den är uppbunden...tex vänja den först och främst att vara uppbunden...
NH handlar inte om att tvinga, knäcka hästen eller göra nått annat som bryter ner hästen!
Byt tränare för jag tror du har hittat en som bara hittar på en massa lustiga ideer.
Man ska bygga en grund tillsammans med sin häst och utvecklas därifrån tillsammans.
Det handlar självklart om att du ska vara ledare för din häst, men för att komma dit behövs inget våld eller tvång.
Du ska helt enkelt visa för din häst att du förtjänar att vara ledare för den, att du är en stark person som hästen känner sig trygg med att umgås.
Detta når man oftast bäst genom att visa hästen att du respekterar den, inte genom att knyta den i ett träd för att få den att stå still, inte sparka eller slå eller nått annat som är stressande.
Då blir hästen rädd för dig och det är då hästen blir farlig.
En häst som är glad och trivs med livet och med sin ägare/ryttare har heller inget behov av att bråka.
Vill du ha lite tips så PM:a mig gärna.

Men byt tränare, sen vilken du väljer är upp till dig, men det verkar som om att din nuvarande tränare inte är särskilt seriös.

NH har sitt ursprung i USA, där man snabbt på ett par dagar !!! skulle få en ridbar och hanterlig häst av en helt ohanterad häst som bara gått med flocken. Väldigt tuffa nedbrytande metoder "Horse breaking" tex ta bort vatten och foder. Sedan såg många kunniga hästfolk där att så hårt behövde man inte göra det och utvecklade grunden till det som idag kallas NH. Det skall fortfarande gå väldigt fort. Jfr detta med att vi traditionellt lagt 4 - 5 års träning, först bara hantering av föl/unghästen, sedan inkörning, sedan inridning.
Men snälla Robbansmatte. Hur kan du skriva såna här dumheter? Tydligen har du ingen aning om vad NH är och innebär, så varför inte läsa på först innan du kommer med påståenden. :eek:
NH är allt annat än nedbrytning av hästar, vilket t o m du borde inse efter alla trådar i ämnet. "Horse breaking" betyder för övrigt inte "bryta ned häst".

Det är sant att det även i USA förekommer hästhantering av slag vi inte kan acceptera, men det är sannerligen inget som har med NH att göra!

NH, Natural Horsemanship, är inte en snabbfix för att rida in hästar. Redan orden borde gett dig en hint om det. NH är något man är, tycker, kan och vill under hela livet och ger därmed en "hästriktig" relation till dom djuren, och detta inte bara under träning.

LIA

Min spontana känsla när jag läser om denna tränare och hennes metoder är ett stor NEJ! Hennes filosofi verkar gå ut på att göra allt som hon inte vill att hästen ska göra så obehagligt och smärtsamt som möjligt för att hästen ska tvingas välja att göra det hon vill. Personligen gör jag istället det som jag vill att hästen ska göra så positivt som möjligt för att hästen ska vilja välja det.

För mig har denna skillnad i grundsyn en stor betydelse, det handlar om att hästen väljer av fri vilja eller tvingas välja ett alternativ. Att göra de "rätta" alternativen så lätta och positiva som möjligt handlar dock naturligtvis inte om att det bara går att berömma och att man får le och se glad ut om hästen springer över en, utan man får även säga till hästen och göra det jobbigare för den om den inte respekterar sin ledare men på ett mycket kontrollerat sätt! Man ska vara väl medveten om vad man, varför och hur man gör det.

Att inte hästen "lyder" handlar om att den inte har accepterat ägarens/ryttarens ledarskap. Varför har den inte gjort det då? Därför att människan inte har betett sig som en ledare!! Att bli ledare för en häst betyder inte att man gör en massa dominansövningar med hästen utan att man arbetar med sig själv!!

Om jag har förstått det hela rätt så är du en ganska försiktig och mjuk person och vågar inte riktigt säga ifrån?! Det innebär att du just nu inte har de ledaregenskaper som en häst söker hos sin ledare, MEN, genom att arbeta med dig själv och din kropp och självförtroende så kan du få ledaregenskaper:) Det handlar om att du ska bli trygg i dig själv och vara stolt över dig själv samtidigt som du ändå är ödmjuk. Veta vilken väg du vill gå och varför. Att ha ett modigt hjärta som samtidigt kan älska.

Det låter kanske lite flummigt nu (och inlägget börjar bli lite långt) men rent krasst sett så ser hästen igenom alla repvifterier och flytta-hit-och-dit-övningar och ser personen som står bakom. Är den personen värdig att få ledarskapet? I 99,9 % av alla fall så är egentligen svaret nej, att vara en ledare kräver oerhört mycket och det är mycket få, om ens någon som klarar av att leva upp till alla "krav". Som tur är så är hästens dom mycket mildare, den kan acceptera en som ledare om den ser att man gör sitt bästa och verkligen försöker.

Så, rent praktiskt då? Ta dig tid att lära känna dig själv, vem du är och vad du har för mål och mening med ditt liv. Vad vill du med hästarna? Sätt upp korta och realistiska mål över vad du vill klara att genomföra, både i vardagen och med hästarna. Lita på dig själv och den där känslan i maggropen om vad som är rätt och fel. Och till sist, ge inte upp! Bara man vet vad man vill och vart problemen sitter så har man alla chanser att lyckas:bump:

/Sara

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info