Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Vårat största problem är ju att jag är så osäker. Är ju inte så lätt för hästen att lita på mej och lyssna på mej för han märker säkert hur osäker jag är. Och eftersom jag inte vet om jag vågar lita på dne här tränaren så blir jag ännu osäkrare ju.:crazy:

Låter mycket märkligt med vågorna där..

ok.. fattar inte så jag ska inte säga att det är fel.. :crazy:

Precis, och det är just DÄRFÖR du själv ska läsa MYCKET om NH.. för att lära dig att se när din tränare gör rätt, så att du kan lita på henne, och därefter (eller före om det går ;) ) lita på dig själv.

Hej!

Jag har med mött liknande NH-tränare. Samma metoder som du fått göra med din häst fick även vi göra. Inte den med att de inte fick gå i flocken på ett par timmar men att stå vid ett träd och ha tråkigt ingick + flytta för tryck, rundpaddock osv. Denna tränare kom mer eller mindre direkt från USA med detta nya förhållningssätt. För mig var det ett nytt sätt att hantera hästen på. Jag såg skillnaden, lärde mig vad som var dominans från hästens sida. Detta var 6 år sedan. Jag köpte min första häst för ett år sedan och jag hanterar honom enligt denna "lära". MEN!! Jag har valt ut de delar som passar mig! Mycket utevistelse med kompisar(!) och inga uppbindningar vid träd! Det ska vara ömsesidig respekt både från min sida OCH hans.

Man får ha i åttanke att NH har lite ursprung i att ryttaren och hästen var ett, hela tiden. Människan var hästens flock. Denna bit kan jag inte fysiskt närvara i 24 h om dygnet och därför är jag inte intresserad av dessa "nedbrytande" träningsformer av NH som finns.

Gör det DU känner passar dig och din häst. Välj ut vissa bitar av den träning din granne erbjuder men säg att det andra inte känns rätt. Någon nämnde böcker och det kan oxå vara ett sätt att lära sig olika övningar på iaf som ett komplement.

Lycka till!!

Det som får mej att tappa sugen är väl att hon får det till att bli "blodigt allvar". Det roliga och mysiga försvinner. Jag får inte vara kompis med hästen och hon får det att låta som att om man inte gör allt det här så kan man inte ha häst.

Låter som du ska byta tränare och hitta någon som har samma tankebanor som du. Det ska ju vara roligt att ha häst!

Byt NH tränare!

Jag är aktiv och kan MYCKET inom NH och det där är för mig en extrem metod som inte ska länkas med NH.

Jag binder dock upp min häst (sadlad) ca 15 min före och efter varje ridpass i boxen för att han ska lära sig tålamod (t.ex stå stilla länge osv). När han slutat skrapa osv så får han komma loss.

ALLA:
Kom ihåg att en stor del av alla som kallar sig NH tränare endast har läst en bok eller lyckats lära en häst av något problem, och går därefter. Få har stor erfarenhet och har inte mött många olika individer. En bra NH tränare anpassar träningen efter hästen och ägaren.
NH är en bred princip, eller har blivit, men det är FÅ tränare som verkligen gör det på rätt sätt.
Var noga med referenser och liknande innan ni väljer Er tränare.

Senast ändrad:

KL*
Har haft ett träningspass med instruktören idag igen. Och nu känns det mycket bättre! Idag var det inga(nästan iaf) hårda tag och jag fick bevis på att det faktiskt funkar väldigt bra, hästen är glad(absolut inte rädd trotts dom hårdare tagen tidigare) och framförallt så är han sammarbetsvillig och det syns verkligen att han vill! Även det hon berättade idag om vad vi ska göra framåt i tiden och så är positivt. Inget våld, inga krav, hästen ska få ha egen vilja inom vissa gränser och allt kommer göras så att hästen har det så bra som möjligt.

Nu känns det roligt och jag älskar min häst:D

Nu har jag inte läst hela tråden, men min första reaktion är att din tränare förmodligen har många hemmagjorda idéer, vilket verkar tyvärr väldigt vanligt inom NH.

Tycker att du ska göra det som känns bäst för dig. Om hennes träning är bra, och du ändå mår dåligt av den, så är det väl ingen idé att fortsätta. Du ska ha roligt med din häst och ska inte behöva gå runt och må dåligt för att en tränare har sagt si och så.
Tycker du framförallt ska lyssna till din egen intution och till din häst, det är ju faktiskt er två det gäller.

Lycka till!

Tränade NH idag för instruktör. Var vissa grejer som jag reagerade lite på... Har väl egentligen inte så mycket med NH att göra men.

1. När man har varit ute och ridit på hästen ska man ställa in den i boxen utan mat och vatten där skulle den stå en bra stund. Anledning?: Hästen skulle lära sej att det är tråkigt att komma hem och därför inte ha bråttom hem på uteritten. Rätt eller fel?

1. Efter ett träningspass kan hästen bindas upp i boxen efter avsadling och avspolning, den slappnar av och man hindrar ätande och drickande tills dess att detta är lämpligt....
I övrigt är uppbindning (normal, varje dag uppbindning) en oerhört effektiv träningsmetod som lär hästen vikten av tålamod...

2. Hästen ska endast gå med hästkompisar 1 dag/veckan.
Anledning?: Hästen ska inte bli beroende av sina hästkompisar. Rätt eller fel?

2. ???
För att hästen inte skall bli för beroende av sina kompisar kan man enklast göra på följande sätt: Ingen häst tas ut eller in efter en speciell turordning, ingen häst fodras i en speciell turordning, låt varje häst någon gång få erfara att få stå kvar fem minuter i stallet efter att de andra har gått ut...om den stökar, låt den stå kvar tills dess att den är lugn, släpp sedan ut den. Mycket enkla och softa metoder för att få en väl fungerande häst och minimera skaderisker..

se svaren ovan:)

Du har helt rätt. Speciellt om fråga 2. Jag kommer inte göra som hon sa att bara ha dom tillsammans 1gång/veckan. Därimot så kan han få stå i stallet utan hästkompisar medans jag grejar med annat och några timmar någon gång ibland stå i hagen brevid dom andra och liknande saker.

Måste bara fråga, har du följt tipset som jag och fler (tror jag iaf?) har gett dig angående att själv läsa mycket om NH så att du förstår teorierna och så bakom det, och kan bedömma vad din tränare säger lättare?

Självklart. Har försökt hitta lite här på internet. Det mesta är ju tyvärr på engelska:(

Jo. är ju det..inte så bra på engelska?
Kolla på biblioteket med... som jag sa tidigare; ''från ryttare till häst'' är ganska vettig.. tyckte jag senast jag läste den iaf.. :angel:
''Dansa med hästar'' är intressant, men läser man den två gånger komer man plötsligt på att det är inte mycket hjälp med den.. var inte helt förtjust i den andra gången iaf..
Men sök på allt du kan:P

Sven Forsström har skrivit en bra bok tycker jag. Finns även som film...."Horsemanship i praktiken".

Bara ett litet tips. :)

Tror jag sett eller läst den.. eller så önskar jag bara att jag hade det.. :rofl: den verkar bra har jag för mig iaf:P

Nej har svårt för engelska.

Film-tips är uppskattat! har lättare att lära mej från film än läsa i bok:)

Filmer är bra.
Böcker är bra.

Men inget kommer i närheten av kunskap, förmedlad "in natura"! Försök att gå en kurs för någon seriös NH-instruktör.

LIA

Jag tror att de flesta menar att TS ska läsa för att kunna sortera bort.. (iaf menar jag det) h*n går ju hos tränare.. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar