Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

det är väl rätt klart att din tränare har lydande hästar, inte samarbetsvilliga hästar? de väljer att lyda för annars får de spö/alt blir lämnade/utan mat.

Jag skulle må illa av att behandla min häst så.

Jag tycker att det är jättebra att det går bra för dig, men samtidigt så skulle jag inte vilja träna för någon vars tankesätt var helt vridet. Jag tycker att du och din häst är värd en bättre tränare, att betala en massa till någon som inte alls utövar NH utan något hon hittat på hemma, är ju också onödigt. Det finns fantastiska, seriösa NH-tränare, ofta närmare än man tror. Jag tror faktiskt att när du hittat en instruktör du trivs med så behöver du inte ifrågasätta vad du tycker om henne/honom, det kommer nog kännas rätt på en gång. Återigen, jag hoppas och tror verkligen att allt löser sig för dig och din häst, du verkar vara en vettig tjej som vill göra allt för att få erat förhållande att funka. En :bow: till dig.

h*n går ju hos tränare..
Det är där frågetecknet sitter. ;)
Jag skrev: "Försök att gå en kurs för någon seriös NH-instruktör".
Dvs en som lär ut NH till människan och sätter hanteringen i relation till det. Som jag fattat det, så brister det en hel del hos TS:s tränare vad gäller det området.

Det kan ju inte vara meningen att man ska betala en tränare för att få utbildning, och sedan leta i böcker och på video för att göra annorlunda?? :crazy:

LIA

1. Efter ett träningspass kan hästen bindas upp i boxen efter avsadling och avspolning, den slappnar av och man hindrar ätande och drickande tills dess att detta är lämpligt....
I övrigt är uppbindning (normal, varje dag uppbindning) en oerhört effektiv träningsmetod som lär hästen vikten av tålamod...
Jag håller med dig, utom i detta. Är hästen törstig, ska den ha vatten! Oavsett!!
Mat, fr a kraftfoder, kan man vid behov vänta lite med för att hästen inte ska kräva det och därmed bli besvärlig.

LIA

Nu har jag inte läst hela tråden, men min första reaktion är att din tränare förmodligen har många hemmagjorda idéer, vilket verkar tyvärr väldigt vanligt inom NH.

Inte innom NH.. Men folk som utger sej för att vara instruktör i NH.
Det som TS tog upp i sit första inlägg har inte med NH att göra.

Nej.. tänkte mest eftersom TS är så pass osäker, inte riktigt vill/kan hitta en annan tränare och gillar mycket av vad tränaren säger, så hjälper det ju att läsa mer och lära sig för att kunna skilja en bra tränare/ide från en dålig.

Även om TS byter tränare är det ju bra att ha läst så mycket som möjligt innan, så att teorin bakom agerandet sitter (även om tränaren naturligtvis ska kunna förklara sånt) annars kommer ju samma problem igen; TS vet inte om h*n kan lita på tränaren i allt..
Jag har träffat många kunniga hästmänniskor, men inte en enda som till 100% har arbetat så som jag vill.. Kanske nån har prickat 80-90% rätt (dvs ''rätt'' för mig, hantering beror ju inte bara på hästens psyke utan även människans, olika människor kan funka och lyckas bättre med lite olika hantering på samma häst, eftersom människornas psyke är lite annorlunda, om båda hade exakt samma hantering hade det kanske bara passat den ena människan och den andra hade fått lite sämre resultat..) och för att jag ska veta vad jag trivs med och vad jag vill ta efter av de personerna, så har läsning och teori hjälpt mig mycket.
Lite flummigt.. hoppas ni förstår vad jag menar? Teori hjälper alltid, även om det är viktigt att få se det live också.. :crazy:

KL*

Har en annan fundering som har med en annan häst att göra.

har ju en fjording som jag ägt i 2½år. han har övertaget helt över mej. Springer över mej, sticker med mej när jag rider ut, sliter sej när jag leder, osv...
jag var påväg att sälja honom men så fick han en senskada. Vi trodde då att vi skulle bli tvugna att ta bort honom för det är en väldigt allvarlig skada. men nu verkar det som att det finns chanser att han blir bra igen. Kanske inte fullt ut men han kommer kanske hålla till lättare ridning.
Nu känns det inte lika lätt att sälja honom längre och jag behöver sällskap till min c-ponny. Fjordingen är 15 år nu. Jag frpgade min tränare om vad hon trodde och hon sa att jag aldrig skulle kunna få kontrollen över honom igen. Det skulle ta så lång tid att hästen hann dö innan dess. Vad tror ni? Skulle vara kul att ha honom kvar för han är en ängel att rida på i inhägnat område eller ute i skogen med kompisar(har gått på turridning). Har både en pappa och en pv som vill rida i mellan åt och som gillar fjordingen(c-ponnyn är ju för liten). Dessutom skulle det vara skönt att få ha honom kvar, han har redan flyttat mycket i sitt liv:( Men ändå har jag en oerhörd respekt för honom.

Din tränare säger att det kommer ta typ 10 år innan du får koll på fjordisen? O_o'
Jag tror att du kommer ha mycket svårt för det, men hittar du en vettig tränare som bara leder in dig på rätt spår så tar det inga 10 år. Hästar är väldigt förlåtande, så fort du börjar göra rätt lyssnar de. Tror du det tar dig 10år att ändras om du får rätt hjälp?

Men jag hade nog sålt honom, om du hittar nån som är riktigt seriös och som du kan lita på tar väl hand om honom.
Annars hade jag nog avlivat honom, för att han inte ska överansträngas efter skadan eller få stryk/bli såld igen pga lynnet.
Ni har redan bråkat så mycket och det sitter nog tyvärr rätt djupt i dig att han bestämmer.. koncentrera dig på att få ett bra självförtroende och hantering av din nya häst istället. Om vi säger att du sålt fjordingen, klarat av din nya pålle och ditt självförtroende m.m. och nåt år senare blivit erbjuden fjordingen igen, så hade jag nog rått dig att försöka om du verkligen velat. Men som det är nu.. du har redan upp över öronen med den nya hästen.. det är varken juste mot dig eller fjordingen att fortsätta traggla innan du fått upp självförtroendet.. =)
Åtminstonde ser jag det så.
(och är det verkligen respekt du har för honom? Respekt kan man aldrig få för mycket av.. rädsla däremot.. men man kan inte ha respekt och vara rädd samtidigt, respekt är ju även tillit.. =) Måste bara kommentera det.. är lite trött att folk använder ordet respekt som något negativt/rädsla)

Senast ändrad av en moderator:

KL*

har ju en fjording som jag ägt i 2½år. han har övertaget helt över mej. Springer över mej, sticker med mej när jag rider ut, sliter sej när jag leder, osv...
jag var påväg att sälja honom men så fick han en senskada. Vi trodde då att vi skulle bli tvugna att ta bort honom för det är en väldigt allvarlig skada. men nu verkar det som att det finns chanser att han blir bra igen. Kanske inte fullt ut men han kommer kanske hålla till lättare ridning.
Nu känns det inte lika lätt att sälja honom längre och jag behöver sällskap till min c-ponny. Fjordingen är 15 år nu. Jag frpgade min tränare om vad hon trodde och hon sa att jag aldrig skulle kunna få kontrollen över honom igen. Det skulle ta så lång tid att hästen hann dö innan dess. Vad tror ni? Skulle vara kul att ha honom kvar för han är en ängel att rida på i inhägnat område eller ute i skogen med kompisar(har gått på turridning). Har både en pappa och en pv som vill rida i mellan åt och som gillar fjordingen(c-ponnyn är ju för liten). Dessutom skulle det vara skönt att få ha honom kvar, han har redan flyttat mycket i sitt liv:( Men ändå har jag en oerhörd respekt för honom.

Jag ser inte att det skulle vara några problem. Men naturligtvis behöver du jobba med dig själv och ditt självförtroende när det gäller detta med hästar (efter vad jag kan läsa av vad du skriver). Och sen när du har lärt dig detta med hanteringen så kan du ju använda det på honom också.

Det är ju som man säger inte Problemhästar - utan hästar med människoproblem. :)

Ta hjälp av en duktig tränare (som hjälper dig med ditt självförtroende i hästsammanhang). Lycka till.

Men eftersom jag måste sälja min lilla ponny(hon blir tokig av att inte bli riden och jag är ju för stor) så måste jag ha något annat sällskap till c-ponnyn om jag säljer fjordingen också. Då blir det två nya hästar.:eek:

KL*

Tycker fortfarande att din tränare låter som om hon inte har en aning om vad hon pratar om.

Det tar inga 10 år för att du skulle kunna få kontrollen över honom igen. Det är dock inte lätt "fixat" eftersom han förmodligen tappat respekten för dig, men det går att vinna tillbaka.

Och det behöver inte ens ta så lång tid som ett år, tiden det tar beror på hur mycket tid och energi du lägger ner på honom och på att vinna hans förtroende och respekt igen.

Fjordingar har en tendens att vara ganska tuffa och ranghöga mot oss människor (är min åsikt efter vad jag träffat för fjordingar)
men de är också otroligt tålmodiga och vänliga och har man väl vunnit deras förtroende och respekt så har man en vän för livet. (gäller nog de flesta hästraser)
men man får dagligen jobba på kommunikationen häst - människa.
Man får inte glömma att hästar är djur och de vill ha en stark och trygg ledare och kan vi inte ge dom detta så tar de över.

Som jag har sagt innan så råder jag dig till att byta tränare, bara att ens uttala sig som hon gjorde:
hon sa att jag aldrig skulle kunna få kontrollen över honom igen. Det skulle ta så lång tid att hästen hann dö innan dess.
är ett säkert tecken på att du troligen inte har med en NH tränare att göra.

Jag frpgade min tränare om vad hon trodde och hon sa att jag aldrig skulle kunna få kontrollen över honom igen. Det skulle ta så lång tid att hästen hann dö innan dess.

Spontant reagerar jag så här:eek: Mycket kan hända på kort tid!

Första gången jag var hos min tränare var jag där i 5 dagar och det hände massor! Jag kom dit med en häst som i stort sett ledde mig dit vi skulle, som var väldigt skygg och som därför exempelvis aldrig kom ända fram till mig i hagen. När jag åkte därifrån följde han mig dit vi skulle och hemma i hagen kom han fram till mig flera gånger:love:

För ett annat ekipage (med svårlastad häst) hade det tagit två timmar att lasta för att åka till tränaren, hem gick hästen på direkt (ingen lastträning på lägret).

Vad jag vill säga med dessa exempel är att med rätt hjälp tror jag man kan lösa många problem!

Jag antar att det inte går att köra ponnyn?
Men i så fall tror jag det är bättre att ha två nya hästar.. du har ju redan kämpat så mycket med fjordingen.
Möjligtvis om du hittar en bättre tränare illa kvickt kan det vara värt ett försök till.. men risken är att ditt självförtroende sjunker ännu mer. Det är inte bra att behålla hästar man inte klarar av, oavsett hur mycket man bryr sig om dem.. :3

Nej hon går inte att köra. Hände en olycka när hon skulle köras in.

Pågrund av att hon blev otroligt rädd.

det går att få henne inkörd ändå :smirk:

Vi tog emot en häst för ett par år sedan som ägarna ville ha inkörd.

de hade misslyckats själva och hästen har tyvärr blivit otroligt bakskygg och rädd för vad allt som vagnar och selar hette,

Ungefär 5 månader hade vi henne och jobbade med henne.

Den första månaden vågade hon inte ens gå i närheten av en vagn av rädsla att den skulle "döda" henne.
Men vi övade ledarskapsövningar, vi ställde fram en vagn så att hon fick gå förbi den varje dag då och kom in och ut ut stallet och att hon såg den från hagen. Hon var vettskrämd :eek:

det var fruktansvärt jobbigt rent känslomässigt att ha med henne att göra, då vi såg hur jobbigt hon hade det men vi struntade i att uppmärksamma hennes rädsla och gick förbi vagnen dagligen tills en dag då hon bara stannade upp på stallplan tittade på vagnen, fnyste åt den och sen lunkade hon lugnt förbi,
jag berömde henne massor och hon "växte" flera cm i självförtroende.

Så efter ett tag började vi nosa på vagnen osv.

Idag så går hon som körhäst och älskar livet.
Det bästa hon vet (förutom att gå i hagen med kompisarna) är att dra vagn.

Så det går med tålamod och mycket beröm!

Visst det var jobbigt att se henne gå igenom denna fasen men idag när man får höra hur bra allt fortfarande går och hur lycklig hon är, så var det värt det.

Alla går vi ju nångång igenom en jobbig fas och detta var hennes.

Så det går att köra in hästar som vart med om traumatiska inkörningsolyckor, bara man har kunnigt folk som vet hur man ska reparera en sådan "skada".

Fast är det något Tjalfe borde jobba på i nuläget? :3

Men visst.. allt går med rätt inställning.

Fast är det något Tjalfe borde jobba på i nuläget? :3

Men visst.. allt går med rätt inställning.

Nej, nu verkar hon som sagt ha fullt upp med sin nya häst och med fjordingen.
.
Efter som TS skrev:
Nej hon går inte att köra. Hände en olycka när hon skulle köras in.
ville jag bara säga att det går att köra in en häst som vart med om en traumatisk upplevelse

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar