Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Jag håller med dig, utom i detta. Är hästen törstig, ska den ha vatten! Oavsett!!
Mat, fr a kraftfoder, kan man vid behov vänta lite med för att hästen inte ska kräva det och därmed bli besvärlig.

LIA

Skulle aldrig tillåta hästen att dricka direkt efter ett tufft träningspass, vi väntar alltid till dess att kroppen har varvat ner...har haft häst som fått kolik av att dricka direkt efter träning..detta riskerar vi inte...:smirk:

Då kan man ge vatten i omgångar.
Att vägra en törstig häst vatten i uppfostringssyfte anser jag fel.

LIA

det går att få henne inkörd ändå :smirk:

Och sen när känner du min häst?:smirk:
Vi har försökt i 5år, FEM ÅR! Och det har inte blivit bättre. Jag vill inte att hon ska behöva göra något som hon inte trivs med. Dessutom har jag själv varit med i körolycka och tycker det är hemskt att köra, och då behöver jag en trygg körhäst, vilket hon aldrig kommer bli. Och sen så tycker jag inte att en såpass "sparkbenägen" häst passar till körning. Hon sparkar mot det mesta hon träffar på, även vissa människor...
Eftersom jag inte har erfarenhet själv så måste jag isåfall skicka iväg henne, och jag tänker inte lägga ut fleraflera tusen på något som kanske ändå inte hjälper. Då kan jag lika gärna sälja henne till någon som kan rida henne(om det nu är någon som vill ha en häst som sparkas) och att jag sen köper en inkörd shettis som är TRYGG att köra.

Vi har försökt i 5år, FEM ÅR! Och det har inte blivit bättre. Jag vill inte att hon ska behöva göra något som hon inte trivs med. Dessutom har jag själv varit med i körolycka och tycker det är hemskt att köra, och då behöver jag en trygg körhäst, vilket hon aldrig kommer bli. Och sen så tycker jag inte att en såpass "sparkbenägen" häst passar till körning. Hon sparkar mot det mesta hon träffar på, även vissa människor...
Eftersom jag inte har erfarenhet själv så måste jag isåfall skicka iväg henne, och jag tänker inte lägga ut fleraflera tusen på något som kanske ändå inte hjälper. Då kan jag lika gärna sälja henne till någon som kan rida henne(om det nu är någon som vill ha en häst som sparkas) och att jag sen köper en inkörd shettis som är TRYGG att köra.

Självklart ska du inte köra in ponnyn, särskilt inte om du själv är osäker! Och absolut inte om hon är "sparkbenägen", det skulle vara dumdristigt och rent ut sagt idiotiskt. Du gör helt rätt! :bump:

2. Hästen ska endast gå med hästkompisar 1 dag/veckan.
Anledning?: Hästen ska inte bli beroende av sina hästkompisar. Rätt eller fel?

Det var dom jag kom på nu... Kommer säkert på mer sen.

Att hästen ska gå ensam 6 dagar i veckan låter helt sjukt :crazy:
En häst som går med sin flock dygnet runt och gnäggar och springer sig genomsvettig när de kommer ifrån varandra tycker jag att det är helt ok att ställa in i boxen själv i några timmar, självklart med halm, vatten och hö så att det finns lite att pyssla med.

Det tror jag jag stärka hästens självförtroende, den inser att det faktiskt går rätt bra att vara själv, att den faktiskt klarar sig utan flocken ett tag. När den står avslappnat och tyst kan man släppa ut till flocken igen, det ser jag inget fel i ..

Jag frpgade min tränare om vad hon trodde och hon sa att jag aldrig skulle kunna få kontrollen över honom igen. Det skulle ta så lång tid att hästen hann dö innan dess. Vad tror ni?

Men herregud!
Människan måste ju vara dum i huvudet om hon säger så??
Vad vet hon om dina möjligheter att utveckla ditt ledarskap?
Och är hon en så dålig lärare att hon inte kan lära ut detta på kortare än 10-15 år så kanske hon skulle söka ett annat jobb :idea:

Självklart kan det vara så att du aldrig kommer att känna dig helt trygg med den här hästen, men det är aldrig försent att börja om! Djur lever i nuet, de kollar rangstatus hela tiden, för när som helst kan ledaren bli sjuk eller liknande, och då ska någon annan ta över.
Däremot kan jag tycka att det kanske vore dumt att börja träna fjordingen innan du känner dig trygg och säker på vad du vill göra och hur det ska göras. Träna med din snälla häst nu, låt honom lära dig vad du behöver kunna. Sedan kommer ditt ökade självförtroende säkert göra att du klarar fjordingen också.

Men allvarligt, du måste byta tränare, du kan ju aldrig komma någonvart med en tränare som inte tror på dig. Och tydligen har hon en och annan kunskapslucka också. :crazy:
Byt tränare, eller skaffa Parellis videos, de ger iaf bättre råd och stöd än det där vraket till tränare du har :mad:

Va???

Tänk om det verkligen funkade så...
Min går med kompisar varje dag, men går själv på kvällarna utan problem- inte det minsta "beroende" av kompisarna.

Mycket lustigt uttalande, nästan i stil med "min häst ska tycka ridningen är det roligaste som händer på hela dagen, så resten av tiden får häst stå i boxen, själv."

/ Lavinia

1. När man har varit ute och ridit på hästen ska man ställa in den i boxen utan mat och vatten där skulle den stå en bra stund. Anledning?: Hästen skulle lära sej att det är tråkigt att komma hem och därför inte ha bråttom hem på uteritten. Rätt eller fel?

1. Efter ett träningspass kan hästen bindas upp i boxen efter avsadling och avspolning, den slappnar av och man hindrar ätande och drickande tills dess att detta är lämpligt....
Förstod det så på ditt svar här. Glad om du inte menade det.

LIA

KL*
Har haft ett träningspass med instruktören idag igen. Och nu känns det mycket bättre! Idag var det inga(nästan iaf) hårda tag och jag fick bevis på att det faktiskt funkar väldigt bra, hästen är glad(absolut inte rädd trotts dom hårdare tagen tidigare) och framförallt så är han sammarbetsvillig och det syns verkligen att han vill! Även det hon berättade idag om vad vi ska göra framåt i tiden och så är positivt. Inget våld, inga krav, hästen ska få ha egen vilja inom vissa gränser och allt kommer göras så att hästen har det så bra som möjligt.

Nu känns det roligt och jag älskar min häst:D

Åh, vad roligt för dig. Jag tycker att det verkar som att tron på dig själv och din relation med hästen har växt en bit:bump:
Fortsätt att berätta hur det går.

Annika

*Kl*

Suck, jag måste då skaka på huvudet. När ska det sluta poppa upp folk som tror att "NH" är så himla enkelt som att snurra på ett grimskaft och läsa en bok så TJOFF! kan man allt och är dessutom kunnig nog att "utbilda" hästar och deras ägare. (Det är alltså tränaren jag syftar på, inte TS! :D )

Jag har aldrig hållt på med NH i den bemärkelse man är bekant med den. Det jag har gjort med mina egna hästar och de jag har haft hemma för träning, är att inta ett kroppspråk som de kan förstå. Det har ingenting med vad du gör att göra, utan HUR du gör det. Jag ser ingen koppling mellan att snurra på nåt jäkla grimskaft och hur hästen uppfattar kroppspråk. Använder du rätt kroppspråk så behöver du inget grimskaft, du har ju din kropp!

Att hästen aldrig kommer att uppfatta mig som en häst vet jag om, det är inte dumma djur. Men hur hästen ska förstå "vågiga rörelser på ett himla snöre", det övergår mitt förstånd. Det har väl ingenting att göra med hästars kroppspråk.
Om jag vill göra mig förstådd med en engelsktalande människa, då talar jag engelska. Vill jag göra mig förstådd med en döv, då gestikulerar jag. Vill jag att min häst ska förstå mig, då använder jag mitt kroppspråk.

I mina öron låter det som att det gör dig större nytta att titta på eller läsa "Dansa med hästar" av Hempfling än att ödsla mer tid och kanske till och med pengar på den där hemma-NH-"tränaren".

Det där med vågorna på repet är ett led i att lära hästen att backa när man vickar på fingret åt den.
Det funkar utmärkt bra och hästen lär sig ruskigt snabbt.
Finns kanske andra sätt att lära dem det, och det här är ett av dem.

När man lär hästen detta börjar man med att hålla ut handen som håller i repet och vicka med pekfingret. Eftersom hästen såklart inte fattar detta på första försöket ökar man gradvis rörelsen tills den fortplantar sig till grimman. När grimman börjar röra sig blir det ju lite oskönt och så fort hästen försöker bli av med obehaget genom att backa, så slutar man direkt.
Detta upprepas några gånger och snart vet hästen att ett vickande finger kommer tillslut att betyda obehag i grimman, så då backar de direkt på finger-vicket.
Sedan funkar detta perfekt även utan grimma.

jag har aldrig sagt att jag känner din häst, och anledningen till att jag skrev inlägget var helt enkelt att jag ville att du skulle förstå att det går om man vill.
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om mina försök att hjälpa dig har gjort dig upprörd.
du gör naturligtvis som du vill men jag trodde bara att du ville ha hjälp med dina hästar.
Jag ska inte skriva flera tips, då det verkar mest som om du blir upprörd över dem.

Självklart vill jag ha tips. En ":smirk:" får bara inlägget att bli så himla otrevligt.
fattar inte varför den finns öht:angel:

Och ändå använder du den? :P
Tycker också att den känns otrevlig.. sätt in en vanlig smiley istället.. x) så slipper jag skriva =) för att inte få en smiley som ser ut att ha intagit något olagligt.. x)

Ja jag använde den för att hon gjorde det, och det verkar ju som att hon uppfattade det som negativt?:angel:
Jag använder den annars när jag pratar om saker jag ogillar skarpt.

Och vissa använder den när de menar tvärtemot vad de säger.. :angel: vi borde bannlysa den smileyn.. x)

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar