Flytta gärna tråden om den ligger fel.
Det är så att jag å min sambo har bestämt att jag ska sluta med p-medel å blir de barn så blir de. vi är 28 år å de är väl dags att tänka på att skaffa.. eller iaf påbörja.
De jag är lite "nojjig" med är hur jag ska hinna med min älskade häst när vi får barn.. vill verkligen inte sälja honom eller sluta med honom.. jag har redan vant mig vid tanken om att jag antagligen kommer att behöva medryttare under graviditet å när vi väl får barn.. men resterande dagar.. hur gör ni? ställer pappan upp å tar hand om barnet?
min sambo har träning som intresse å även eget företag i ämnet,, så hoppas verkligen att han kommer att kunna hjälpa de dagar som jag ska till stallet för träna kan han ju i såfall göra på kvällen osv... visst ibland kan ju barnet följa med beroende på vad man ska göra istallet men ska man rida ut i skogen är de ju lite svårt.. som sagt vill verkligen inte ge upp mitt hästintresse..
hur får ni ihop det med häst å barn undrar jag helt enkelt?=)
Jag hade foderhäst när jag blev gravid, red större delen av graviditeten (dottern född i början på november, jag red och tävlade hela september), men blev tyvärr av med foderhästen i samma veva. Dottern var med i stallet (som låg på promenadavstånd hemifrån) första gången när hon var fem dagar gammal...
Jag började rida andras hästar någon månad efter förlossningen, samtidigt som jag letade egen häst. Hittade en oinriden unghäst som jag köpte och fick hem när dottern var fyra månader, och ägnade det närmaste halvåret åt att rida in hästen.
Jag var ju föräldraledig då, och hade aldrig fixat att vara med en bebis 24/7, måste ha lite eget utrymme också. Så 2 timmar om dagen i stallet blev det, så fort dotterns pappa kom hem lämnade jag över henne nyammad till honom och visste att på 2 timmar måste jag klara allt jag skall göra med hästen, för sedan vill hon äta igen! Gick utmärkt med viss disciplin på stallsysslorna - inte så mycket småprat med stallkompisarna under en period! :-)
Det har nu gått 14 år sedan dess - dottern är alltså 14 och hästen är 17. Hästen har vi kvar - han visade sig vara en riktig pärla som jag ridit, tränat och tävlat i flera år, men som också lärt dottern rida och verkligen "tagit hand om" henne. Numera är det hon som rider och tävlar honom, själv rider jag mestadels en annan häst.
Så för min del har det gått bra att kombinera häst och barn - jag har dessutom kunnat ge min dotter det jag aldrig fick i hennes ålder, nämligen att få ha en egen häst (nåja, på papperet är han fortfarande MIN...). Och vi har fått ett stort, gemensamt intresse i hästarna.
Däremot har jag avstått från att skaffa fler barn bland annat på grund av hästintresset - kände helt enkelt att det skulle bli för mycket barn och för lite häst med mer än ett barn...