hur gör ni med häst å barn?

NightRain

Trådstartare
Flytta gärna tråden om den ligger fel.

Det är så att jag å min sambo har bestämt att jag ska sluta med p-medel å blir de barn så blir de. vi är 28 år å de är väl dags att tänka på att skaffa.. eller iaf påbörja.

De jag är lite "nojjig" med är hur jag ska hinna med min älskade häst när vi får barn.. vill verkligen inte sälja honom eller sluta med honom.. jag har redan vant mig vid tanken om att jag antagligen kommer att behöva medryttare under graviditet å när vi väl får barn.. men resterande dagar.. hur gör ni? ställer pappan upp å tar hand om barnet?
min sambo har träning som intresse å även eget företag i ämnet,, så hoppas verkligen att han kommer att kunna hjälpa de dagar som jag ska till stallet för träna kan han ju i såfall göra på kvällen osv... visst ibland kan ju barnet följa med beroende på vad man ska göra istallet men ska man rida ut i skogen är de ju lite svårt.. som sagt vill verkligen inte ge upp mitt hästintresse..

hur får ni ihop det med häst å barn undrar jag helt enkelt?=)

Jag hade stora planer för ridningen men när bebis väl kom så total kallnade lusten att rida och greja i stallet. Jag ville vara familj och med mitt barn. Det var väldigt starkt och gjorde mig förvånad. Sen betyder ju inte att jag slutade leva, (att få vara nära ett litet barn är ibland det riktiga livet kan jag tänka) - men jag har inte tagit upp ridningen igen i någon större omfattning - ÄN, men så kan det också bli.

Mitt tips är att inte grubbla så mycket utan ta det som det kommer. Är du frisk och pigg och det känns bra så kanske du rider hela graviditeten. Sen vet du ju inget om hur du känner när bebis väl är på plats. Det kanske behövs en paus,eller också behöver du upp i sadeln direkt för att bli som folk igen. ;)

Vill du rida och greja med din häst måste ni ju komma sams om hur det ska fördelas på ett bra sätt. Det är mycket sånt att knoppla ihop när man ska få barn och jag säger igen: man vet aldrig vad som händer eller hur det blir. Så planer inte för mycket.

Min lilla är nu 15 månader, hon har varit med i stallet varje dag sen hon va 1 månad gammal (hade en jobbig förlossning så va inte i stallet första månaden).
Jag tror att det blir vad man gör det till! :)
Jag hjälper till i stallet mot reducerad hyra, så mockar runt 10 boxar/dag. Men d har gått jättebra, man för amma innan man åker upp, och sen har man ju alltid bilen att amma i! ;)

Jag red större delen av graviditeten, bara just i slutet som jag slutade rida pga foglossning, men då tömkörde jag plus att det fick räknas in som en viloperiod för hästen. Fick barn slutet av Januari iår och började rida i slutet av Mars. Har haft 2-3 hästar hela denna period. Ser inga problem för dig att hinna med en häst, men ha gärna medryttare till hands. Och det där med att "hinna med", pappan får ju såklart ställa upp medans man rider också. Precis som mamman låter pappan ha sitt intresse också. Sedan kan man ju ha med den lille till stallet en del också. Vill man ej motionera hästen så kan man iaf göra klart stalljobbet och rida på kvällen och då "spara in tid" eftersom man bara rider då.

Ni kommer bli mästare på tidsplanering om ni inte var det innan. Vår dotter är strax över tre år och istället för eget företag har vi en gård som renoveringsobjekt samt som minst tre hästar, fem som mest under dotterns första år. Allt går, bara mer eller mindre långsamt framåt.
Men att någon ställer upp...ehh, det skulle jag nog bara kalla det för om någon som inte valt att ha barn tillsammans med oss såsom svärföräldrar eller syskon skulle tillfrågas men jag förstår vad du menar såklart =).

Lyft det som du gör nu och gå igenom det med din sambo hur dagarna kommer se ut, eller snarare hur ni tänker er dem, multiplicera beräknad tid med 1,5-2, så lär det gå hur bra som helst!

Mvh Thomas

Vänta ett tag nu... ni är två föräldrar till barnet eller hur?!
Man delar på den lilla "hobby-tid" som blir oavsett hobby. Iallafall i min värld.
Din fråga "ställer pappan upp?" och uttalandet "att han kommer att hjälpa till" skrämmer mig...

Det är så att jag å min sambo har bestämt att jag ska sluta med p-medel å blir de barn så blir de. vi är 28 år å de är väl dags att tänka på att skaffa.. eller iaf påbörja.

De jag är lite "nojjig" med är hur jag ska hinna med min älskade häst när vi får barn.. vill verkligen inte sälja honom eller sluta med honom.. jag har redan vant mig vid tanken om att jag antagligen kommer att behöva medryttare under graviditet å när vi väl får barn.. men resterande dagar.. hur gör ni? ställer pappan upp å tar hand om barnet?
min sambo har träning som intresse å även eget företag i ämnet,, så hoppas verkligen att han kommer att kunna hjälpa de dagar som jag ska till stallet för träna kan han ju i såfall göra på kvällen osv... visst ibland kan ju barnet följa med beroende på vad man ska göra istallet men ska man rida ut i skogen är de ju lite svårt.. som sagt vill verkligen inte ge upp mitt hästintresse..

Ni måste ju inte skaffa barn nu, om du bara är 28. Vänta tills ni har tid för det, och satsa på sånt ni hellre vill göra nu för ögonblicket, ridning och träning? Barnen kan vänta, tills ni vill ha dem. Det låter lite nu som att ni skaffar barn mest för att du tycker man borde, men barn är ju inget måste.

Din fråga "ställer pappan upp?" och uttalandet "att han kommer att hjälpa till" skrämmer mig...

Håller med, om TS redan nu tänker i de banor att han ska "hjälpa till" med att ta hand om deras gemensamma barn så bör dom nog fundera på hur dom ser på föräldraskap.:confused:

TS, Jag tror att du underskattar din man, om ni pratar om att skaffa barn så kommer han nog vilja mer än "hjälpa till" han kommer vilja vara en förälder som tar samma ansvar som du. ;)

Ang. att hinna med hästen så kommer du hitta vägar till tid, man blir väldigt duktig på att planera när man har små barn och hästar. :D

Vänta ett tag nu... ni är två föräldrar till barnet eller hur?!
Man delar på den lilla "hobby-tid" som blir oavsett hobby. Iallafall i min värld.

ja de lät väl lite dumt skrivet ser jag nu när du säger de på de sättet.. klart att man delar upp.. känns ju ändå som att de är mamman som är mest "aktuell" den första tiden med tanke på amming osv..

TS, Jag tror att du underskattar din man, om ni pratar om att skaffa barn så kommer han nog vilja mer än "hjälpa till" han kommer vilja vara en förälder som tar samma ansvar som du. ;)

ja de är klart att man komemr vilja vara pappa... =) som sagt ser nu hur dumt hela alltet låter.. vi har ju pratat om barn länge å jag vet att han verkligen vill ha ett barn.. så kanske inte skulle haft med pappa-biten i inlägget då de egentligen handlar om att hinna med häst samtidigt å frågan hur ni andra gör med att lägga upp hästtiden med barn osv..

• Gilla
Reactions: Mim
såg att de ser lite lustigt ut..så ni behöver ju inte ta så stort vid just pappa biten i inlägget då de är klart att han kommer att dela föräldrarskapet..utan mer frågan hur ni göra för att få de att gå ihop...
tack=)

Senast ändrad:
Många bekanta försökte skrämma mig att jag absolut inte skulle hinna med att ha häst och absolut inte tävla.
Kan ju så här i efterhand säga att det var inga problem alls. MEN jag tycker väl att det kunnat räcka med en häst igentligen, inte 2-3 som jag haft. Det går det också, man skapar sig tiden, men man vill gärna umgås mycket med sitt barn/familj också (och ja, man skapar sig den tiden med) Sedan kanske man får oturen att få ett barn som är sjukt eller dylikt och då kanske man får prioitera om lite såklart. Sånt vet man ju aldrig. Nu har jag stallet nära och det underlättar mycket också. Så ngt man bör tänka på är att möjligen ha en stallplats som finns så nära som möjligt. Köpa bort fodringar och dylikt sparar också tid om det går. Men had ejag inte kunnat få komma iväg och rida hade jag blivit knäpp. Det är mitt andrum och genom det får jag ny energi.

Oj, jag skulle ta en rejäl funderare och även diskussion med blivande pappan. Ser han det också som att han skulle "hjälpa till" med barnet ibland så du kan åka till hästen? Jag skulle aldrig sätta mig i en position att jag blev gravid i ett ojämlikt förhållande. Jag är ungefär i mitten på min graviditet. Rider fortfarande 6-7 dagar per vecka men det är individuellt om det fungerar eller ej. Har inte den blekaste aning om hur det kommer fungera efter att barnet är fött men vet att mitt barns pappa kommer ta minst hälften av ansvaret, och om man ser på vårt liv idag förmodligen ännu lite mer.

Ni måste ju inte skaffa barn nu, om du bara är 28. Vänta tills ni har tid för det, och satsa på sånt ni hellre vill göra nu för ögonblicket, ridning och träning? Barnen kan vänta, tills ni vill ha dem. Det låter lite nu som att ni skaffar barn mest för att du tycker man borde, men barn är ju inget måste.
Fast det finns väl inget som säger att hon kommer vilja "mindre" med hästen om kanske 5 år? Ts kan ju ha precis samma funderingar då som nu. Det verkar ju inte som att hästintresset håller på att avta..

Vi har två barn, 4 år och 6 mån och jag har haft häst hela tiden, visst hon har inte vart på högsta tränings/tävlingsnivån men jag har ridit kurser och även lite tävlingar och har inte sett några problem med det. Allt handlar om att prioritera. Stalljobbet fixar jag oftast under dagen och sen rider jag när pappan kommer hem.
Sen skulle jag vilja trycka på att det är ju inte så svårt att ha häst och hinna med när man är föräldraledig utan det är ju sen när man börjar jobba som det är mera kämpigt för då vill man ju träffa barnen efter jobbet. Men är man flitig kan man ju oftast rida kvällstid när barnen somnat och ev sänka ambitionsnivån ett tag till att rida kanske 3-4 ggr/v och då har man ju två dagar på helgen och behöver inte känna så mycket stress över ridning under veckorna.

Fast det finns väl inget som säger att hon kommer vilja "mindre" med hästen om kanske 5 år? Ts kan ju ha precis samma funderingar då som nu. Det verkar ju inte som att hästintresset håller på att avta..

Vi har två barn, 4 år och 6 mån och jag har haft häst hela tiden, visst hon har inte vart på högsta tränings/tävlingsnivån men jag har ridit kurser och även lite tävlingar och har inte sett några problem med det. Allt handlar om att prioritera. Stalljobbet fixar jag oftast under dagen och sen rider jag när pappan kommer hem.
Sen skulle jag vilja trycka på att det är ju inte så svårt att ha häst och hinna med när man är föräldraledig utan det är ju sen när man börjar jobba som det är mera kämpigt för då vill man ju träffa barnen efter jobbet. Men är man flitig kan man ju oftast rida kvällstid när barnen somnat och ev sänka ambitionsnivån ett tag till att rida kanske 3-4 ggr/v och då har man ju två dagar på helgen och behöver inte känna så mycket stress över ridning under veckorna.

Känner man vid 35 eller 40 att hästar eller träning ändå är det viktigaste, så går det väl bra att avstå från barn då med?

Jag har verkligen all respekt för att man vill göra annat i livet än barn, men bästa sättet att vara säker på att hästen och ridningen inte blir lidande är väl att inte skaffa barn förrän man vill ha dem, inte för att man känner att man borde, och sen håller tummarna för att de kommer påverka så lite som möjligt? Skaffar man inga så vet man ju helt säkert att de inte kommer påverka alls, det verkar i mina ögon säkrare. Barn är ju verkligen inget måste, det finns mycket annat i livet. Man kan skaffa dem senare, om man känner annorlunda då, eller inte alls.

Känner man vid 35 eller 40 att hästar eller träning ändå är det viktigaste, så går det väl bra att avstå från barn då med?

Jag har verkligen all respekt för att man vill göra annat i livet än barn, men bästa sättet att vara säker på att hästen och ridningen inte blir lidande är väl att inte skaffa barn förrän man vill ha dem, inte för att man känner att man borde, och sen håller tummarna för att de kommer påverka så lite som möjligt? Skaffar man inga så vet man ju helt säkert att de inte kommer påverka alls, det verkar i mina ögon säkrare. Barn är ju verkligen inget måste, det finns mycket annat i livet. Man kan skaffa dem senare, om man känner annorlunda då, eller inte alls.
Vi är många som tycker ridning och tävlingar är en superviktig del i livet och inte har lust att lägga stövlarna på hyllan. Men ändå vill ha barn. Och vill man ha barn så är det viktigt, för många är det en av de viktigaste sakerna i livet och ju längre man väntar desto jobbigare om det visar sig att det inte händer så lätt. Det kan ta många år att bli gravid om det vill sig illa.
Barn påverkar självklart hela livet men TS frågar ju efter lösningar hur man lyckas ha balans mellan två viktiga saker i livet- familj och hästar.

Alla prioriterar olika när barn väl finns med i bilden. Men jag tror det vanliga om man är hobbyryttare och inte proffs är medryttare någon- några dagar i veckan efter att barnet är fött. Och ett stall med så mycket service som man har råd med. Kunna köpa mockning till vettig peng om barnet är sjukt är guld värt.
Eller ha hästarna hemma/nära och rida när andra föräldern är hemma men ha allt annat fixat under dagen. Kanske sänka nivån en period.
Känner oxå dom som lägger sista tiden i graviditeten på att låta ett proffs rida och tävla och få tillbaka en häst som utvecklats och är ännu roligare att rida. Verkar super om man har råd:-)

Vi är många som tycker ridning och tävlingar är en superviktig del i livet och inte har lust att lägga stövlarna på hyllan. Men ändå vill ha barn. Och vill man ha barn så är det viktigt, för många är det en av de viktigaste sakerna i livet och ju längre man väntar desto jobbigare om det visar sig att det inte händer så lätt. Det kan ta många år att bli gravid om det vill sig illa.
Barn påverkar självklart hela livet men TS frågar ju efter lösningar hur man lyckas ha balans mellan två viktiga saker i livet- familj och hästar.

Alla prioriterar olika när barn väl finns med i bilden. Men jag tror det vanliga om man är hobbyryttare och inte proffs är medryttare någon- några dagar i veckan efter att barnet är fött. Och ett stall med så mycket service som man har råd med. Kunna köpa mockning till vettig peng om barnet är sjukt är guld värt.
Eller ha hästarna hemma/nära och rida när andra föräldern är hemma men ha allt annat fixat under dagen. Kanske sänka nivån en period.
Känner oxå dom som lägger sista tiden i graviditeten på att låta ett proffs rida och tävla och få tillbaka en häst som utvecklats och är ännu roligare att rida. Verkar super om man har råd:-)

Visst kan man vilja ha båda, men TS verkade inte så entusiastisk, mer Jaha, nu är jag 28 så jag antar att det är dags att skaffa barn - snälla, säg att inte ridningen och hästen kommer påverkas??!

I det läget skulle jag säga strunt i barn, så vet du helt säkert att ridningen och hästen inte kommer påverkas. Barn tar tid, hästar tar tid, jobbar man heltid är det svårt att hinna med bägge.

ja de är klart att man komemr vilja vara pappa... =) som sagt ser nu hur dumt hela alltet låter.. vi har ju pratat om barn länge å jag vet att han verkligen vill ha ett barn.. så kanske inte skulle haft med pappa-biten i inlägget då de egentligen handlar om att hinna med häst samtidigt å frågan hur ni andra gör med att lägga upp hästtiden med barn osv..
Puh, då kan jag andas ut igen... ;)
Teoretiskt så har veckan 7 dagar, låt säga att ni får 3 dagar var till hobby och en till att bara vara tillsammans som familj...
Om du då vill ha hästen i full kondition så måste du ha en medryttare. Stallplatsen måste vara med full service. Då kan du rida 3 dagar/vecka. Det var det teoretiska ...

I mitt fall så fick hästarna sluta tävla och bli hobbyhästar med mycket mindre krav på kondition. Plus att jag har medryttare till den ena.
Jag har hästarna hemma men har lösdrift och fri tillgång på hö.

Men så har vi inte tagit med något av förändringen som kan ske när man blir mamma... helt plötsligt så är det inte så viktigt att rida längre, man vill hellre vara med barnet eller som i mitt fall - barnet vill amma, det går bra att amma, alltså ammar jag... det kan ju inte gärna pappan göra :p.
Hos andra fungerar inte amningen, det blir ersättning = det kan pappan sköta lika bra som mamma... osv...
Det jag vill säga med det här är att du VET inte hur det blir förrän du är där! Du kan planera in hur mycket som helst teoretiskt - men det kan ändå falla helt på att du ändrar dig, eller barnet ändrar dig ;)

Men om ni verkligen vill ha barn - skaffa barn :love: dom berikar livet!
Löser saker gör man ändå när man väl är där... :up:

Visst kan man vilja ha båda, men TS verkade inte så entusiastisk, mer Jaha, nu är jag 28 så jag antar att det är dags att skaffa barn - snälla, säg att inte ridningen och hästen kommer påverkas??!

I det läget skulle jag säga strunt i barn, så vet du helt säkert att ridningen och hästen inte kommer påverkas. Barn tar tid, hästar tar tid, jobbar man heltid är det svårt att hinna med bägge.
Ok, jag tolkade nog inlägget som att ts och hennes kille gärna vill ha barn så därav mitt svar. Tolkar man som du har gjort så förstår jag att du reagerar som du gör.
Men nu har hon fått en massa input i frågan iaf!

• Gilla
Reactions: Ray
Just detta med amning. Jag valde att amma och mata med ersättning 1-2 ggr/dag. Då undkom jag stressen just vid själva ridningen med amningsbiten. För det var den enda tiden jag hade svårt att vara lite tillgänglig. Men i själva stallarbetet så var det ju inga problem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 265
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9