Sv: Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?
Bara för ett djur lär sig en vana, så säger ju inte det att det är det rätta för djuret. Den gör det som den förväntas göra och är lärd att göra.
Tvisten är kanske att vi ser hundar på olika sett.
Somsagt vet ingen här som betalar för hundvakt inte heller att någon granne tar hand om hundarna då många har ganska långt till närmsta granne speciellt om man ska hitta någon som är hemma på dagarna. Så resultat blir att i princip alla hundar sitter i hundgård (allt är ensam inne då men det är nog mindre vanligt) och vet inte hur man skulle se att dem vantrivs med de, de är vana det och vet inget annat så dem har ingen anledning till att vantrivas. Snarare tvärtom, dem blir galen om dem inte får vara ute sina 8 timmar. Precis som att en häst som gått på lösdrift hela sitt liv mycket väl kan få sällskräck i ett stall. Det handlar om vana, det är djur som vänjer sig vid det vi lär dem.
En hund som alltid varit inne skulle mycket väl vantrivas ute av samma anledning men att säga att man med stor chans får en hund som inte gillar hundgården tycker jag är att ta i för då är det precis lika stor chans att man får en hund som vantrivs inne så alltså ska ingen statsmäniska utan tillgång till hundgård skaffa hund.
Men du har absolut rätt i att det inte är något fel (snarare vettigt)med att ha en backup plan för ibland händer saker som man inte räknat med men jag tycker inte att man ska känna sig strandad för att man inte har möjligheter till annat än hundgård med värmekoja vilket för mig är ett betydligt bättre alt än att ha dem enbart inne 8 timmar dag.
Bara för ett djur lär sig en vana, så säger ju inte det att det är det rätta för djuret. Den gör det som den förväntas göra och är lärd att göra.