Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Sv: Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

kl

Jag funderade lite på stöldrisken. Hur känner ni inför den frågan ni som har hundgård?

Försöker man ta sig in i våran hundgård och lyckas är man banne mig värd att få med sig hundarna hem. De vaktar rätt ordentligt och iaf två av fyra biter inkräktare.

Rekommendationerna ska följas, det är inte något man kan strunta i. Men de är inte lika strikta som lagar. När det gäller hundgård så har jag för mig att de måste rastas dagligen utanför hundgården, och få sitt sociala behov tillgodosett, men kan inte minnas att det finns varesig lagar eller rekommendationer på hur länge de får vara där. Vissa hundar bor ju permanent i hundgård.

Håller med helt där, och jag har heller inte sagt att det är något man kan strunta i? Bara att det inte fanns några lagar om det.

Försöker man ta sig in i våran hundgård och lyckas är man banne mig värd att få med sig hundarna hem. De vaktar rätt ordentligt och iaf två av fyra biter inkräktare.

Jag hoppas på att min stora hund ska ta fram iaf LITE vaktinstinkter om hon sitter i hundgård och det kommer någon okänd, hon är ju "tyvärr" en supersocial människoälskare trots att rasen i grunden har använts som bl.a vakthundar :D!

Hade jag däremot haft mina dvärgschnauzrar i gården, då jävlar hade vi kunnat snacka vakt/larmhundar ;)!

Annars kan du få låna Sokka, hon plockar fram både larm och skärpa om nån obehörig kommer in på gården...

Tack för erbjudandet, I'll think about it ;)!

Våra tre är i hundgård med uppvärmt hus de dagar ingen är hemma. Jag jobbar 3 och är ledig två så det blir bara ett par dagar i veckan, max tre. Husse har egen firma och jobbar inte alltid borta. Ibland är de med också.

Jag har exakt 101km enkel resa till jobbet, sambo ofta längre...

*kl*

Jag har med hundarna på jobbet.
Har alltid haft turen att jag kunnat ordna det så att jyckarna kunnat följa med trots att jag gått igenom ett antal olika arbeten sedan jag skaffade första.

Som det är nu får jyckarna promenad på morgonen, sedan sitter de i bilen under hästhanteringen och får komma ut och vara med under mockning och all andra säkra aktiviteter, de får en snabb prommis under lunchen.

Sammanlagt spenderar de nog nästan fyra timmar om dagen i bilen vintertid.... Men de är hellre där än i en kall box där katterna kan retas. XD

kl
Jag gör ingen skillnad på hur länge hundarna bör vara ensamma utefter om de är 1 eller 2 (förutsatt att de är tränade till att vara helt själva såklart). Sen får de väl kanske lite utbyte av varandra (även om de mest sover), men det är människor som spelar störst roll.

Hundgård eller inte kvittar för mina, iaf den vuxna. Problemet är inte att hålla sig (ja jag är medveten om rekommendationen, han är inte ensam så länge oavsett) utan sällskapet och aktiveringen. Märks på honom också om han har varit ensam länge eller haft sällskap, även om han bara sover i båda situationerna.

En sak som slår mig är att man kanske inte kan ha allt. Omsorg om någon annan kräver energi och kanske någon uppoffring.

Man kanske inte kan ha hund och heltidsjobb 8-17+resväg. Något får man kanske uppoffra. Hunden eller heltidsjobbet.

Jag som inte kan styra mina egna arbetstider jobbade 75% när jag hade hund. En dag i veckan jobbade jag 7-11. En dag började jag 11 och i kombination med sambo med lite flextid fick vi ihop nästan veckans alla dagar. Tex måndagar blev långa, men eftersom det var en enstaka dag gick det osv.

Har funderat och funderat på hur man skall gör med hund. Som någon skrev så har jag två barn, skall börja jobba igen i höst och skall man verkligen skaffa en hund nu?
Ja det är den frågan jag också ställer mig!
+ jag är hemma hela dagarna och kan göra hunden hemmastadd tills i höst( hur ofta har man månader ledigt i följd??)
- hur vet man att tiden "räcker" till när jag börjat jobba igen?

Börjat fundera på att kanske man skulle ta en unghund eller vuxen senare.
Fortsätter att fundera.

Tycker du tänker rätt och riktigt. Ingen kan tala om för dig om det är läge att skaffa hund eller ej det kan bara du och din familj avgöra. Men det är bra att du överväger plus och minus. Som du säger så är det inte många gånger man har chans att vara hemma så länge men vad händer efter ledigheten? har du en fast tjänst som står och väntar på dig (som jag misstänker att du har pga det du skrivit om tiderna) så är mitt tips att du kan visualisera ihop ett schema där du kan ge alla aktiviteter i din vardag en ungefärlig tid (där du lägger på några minuter extra så att du är på säkra sidan).
Tex kliva upp 06.30 morgonrutiner med barn och köra till dagis ca 1 timme färdväg till jobbet 30 min. jobba 8 timmar. färdväg 30 min. hämta barn och laga middag 2 timmar. umgås med barnen osv osv osv

När du hittat de tider din dag borde ta så lägger du sedan till tiden du skulle behöva ägna åt din hund dvs promenad innan jobbet efter jobbet och kvällspromenad + aktivitetstider. fundera också vilka gånger du kan kombinera hund med barn och när det inte går. Är barnen så pass stor att de kan följa med på promenaderna (kan dem åka pulka/vagn eller liknande) eller måste du lämna dem när du går långpromenaden/tränar och hur fungerar det osv

När du har kommit så här långt så brukar det synas ganska väl om man har den tid som behövs men man måste vara realistisk när man gör schemat det är lätt att tänka att man kan kliva upp en halvtimme tidigare och lägga sig en timme senare, eller sitta mindre framför teven men orkar man det i längden?

Fortsätt och fundera på så hoppas vi naturligtvis på att få en uppdatering om det blir en till familjemedlem :)

Jag har inget fast arbete att gå tillbaka till men jobbar inom vården och då har man allt från 5 h pass till 10 h( med rast emellan).

Jag velar än om en hund är rätt för oss. Skulle vilja ha en hund när man är ute i skogen och går( "ingen" jakt instinkt skall den ha), fiskar, myser i soffan, är lugn med barnen mm.
Ända rasen jag har fastnat för utseendemässigt är finsk lapphund. Men måste läsa lite mer om raser.

Men förslag om andra raser mottages gärna! :bow:

Men ursäkta, är det inte så att det finns djurskyddsregler för hur länge en hund får vara ensam???:confused:

Det finns för hundar som är inomhus rekommendationer på hur ofta hunden bör rastas, men inga fasta regler.
Däremot om hunden borr i hundgård så ska den ha tillsyn två gånger per dag, men det är inte reglerat med vilka mellanrum dessa tillsynskontroller ska ske. Vilket i slutändan innebär att du kan göra en koll 08.00 för att göra nästa koll 08.10 och sedan vänta till nästa dygn och då göra dina kollar 23.00 och 23.10 :crazy:
Och sedan måste hunden rastas en gång per dygn utanför hundgården, vilket går att dra ner till skrämmande låg nivå om man inte känner att man har behovet av att sköta sig :crazy:

/Camilla

Du kanske kan ha med hunden på jobbet vissa dagar? Det funkar ofta inom äldrevården iaf :) jag har med min emellanåt, förre hunden var alltid med.

Jag har inget fast arbete att gå tillbaka till men jobbar inom vården och då har man allt från 5 h pass till 10 h( med rast emellan).

Jag velar än om en hund är rätt för oss. Skulle vilja ha en hund när man är ute i skogen och går( "ingen" jakt instinkt skall den ha), fiskar, myser i soffan, är lugn med barnen mm.
Ända rasen jag har fastnat för utseendemässigt är finsk lapphund. Men måste läsa lite mer om raser.

Men förslag om andra raser mottages gärna! :bow:

Så lustigt. Jag tänkte finsk lapphund när jag läste ditt inlägg :)

Disen - fd flh ägare

*KL*

Jag pluggar heltid och jobbar ett par dagar i veckan. När jag jobbar så är hundarna välrastade och ligger hemma. Ibland 4 timmar ibland 7 timmar :eek:

Däremot den dagen jag börjar jobba heltid så hoppas jag att jag kan jobba skift och dela ansvaret med min sambo. För mig är det absolut inte optimalt att ha hundarna hemma/hundgård i 9 timmar, 5 dagar i veckan.

*KL* Jag jobbar tre-skift + helger och sambon dagtid. De dagar vi båda jobbar så är hundarna hos daghusse, det brukar bli ungefär tre dagar /vecka, mellan 4 och 8 timmar åt gången.

Jag skulle inte ha hund om den behövt vara ensam eller utanför familjen på annat sätt 40+ timmar i veckan. Mest för att jag inte ser någon poäng med att vara hundägare om de mest ska vara en belastning, vilket jag tror att de skulle vara om jag dag efter dag kom hem skittrött från jobbet till uttråkade hundar.

Helst hade jag dessutom gått ner till deltid, men tyvärr finns inte den möjligheten på mitt jobb, i alla fall som läget är nu.

Väcker denna intressanta tråd.

Kommer inom kort att köpa hus och till våren 2014 är det planerat att skaffa en hund (labbe) :). Dock jobbar man heltid och har haft planer på att ha hunden i hundgård (+uppvärmd koja(gäststuga)) ca 8-9h mån-fre. Efter att ha läst i denna tråd så blir man lite fundersam och har ett par frågor till er. Har även reservplaner om det inte går att vänja hunden vid ensamhet

1) Gör det någon skillnad om man är ute och går med hunden 20+ min på morgonen innan man går till jobbet? och sedan aktiverar hunden på eftermiddagen/kvällen.

2) Har tänkt att bygga en hundgård på ca 20-30m2 + göra iordning gäststugan med värme till hunden. Men ska man hellre försöka att stängsla in hela tomten och ha den lös på tomten istället? Tänker mycket på skador, om den rymmer (Vill inte precis ha 2m högt stängsel runt tomten, men däremot ca 1,50m)

1) Gör det någon skillnad om man är ute och går med hunden 20+ min på morgonen innan man går till jobbet? och sedan aktiverar hunden på eftermiddagen/kvällen.

Svaret ger sig själv om man funderar över hur en hund är funtad och vad den vill få ut av livet. Att vara ensam, utan sin flock, är onaturligt för en hund. Att vara ute, röra sig, undersöka, kanske leta föda, leka eller lösa uppgifter tillsammans med sin flock är vad livet går ut på. På Jordbruksverkets hemsida kan du läsa att en hund som vistas i rastgård har vissa rättigheter, som t ex att få gå ut på promenad utanför hägnet en gång per dag och att ha en sovplats skyddad från väder och vind. För att uppfylla dessa bestämmelser räcker det alltså att din hund får komma ut på kvällen men ju mer stimulans och upplevelser hunden får tillsammans med dig, desto bättre, självklart.

2) Har tänkt att bygga en hundgård på ca 20-30m2 + göra iordning gäststugan med värme till hunden. Men ska man hellre försöka att stängsla in hela tomten och ha den lös på tomten istället? Tänker mycket på skador, om den rymmer (Vill inte precis ha 2m högt stängsel runt tomten, men däremot ca 1,50m)

Ett större hägn ger utrymme för mer upplevelser, dofter och berikning. 20-30 kvm är tillåten storlek för en hund av labbe-storlek. Att hägna in hela tomten har fördelar eftersom hunden då kan vakta hela tomten (inte fritt fram för tjuvar att ta sig in när hunden är inlåst i rastgården). En del hundar skapar sig egna sysselsättningar som att springa och vakta längs staketet, vilket förbipasserande kan tycka är obehagligt. Det är lättare att i en begränsad rastgård skärma av så att hunden inte ser = går igång på olika triggers. Lös hund i trädgården när du inte är hemma innebär också att din rastgård är direkt i tomtgräns vilket dina grannar kan ha synpunkter på. Och tänk om någon går in genom din grind för att ringa på och av misstag släpper ut hunden? För- och nackdelar med allt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 636
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar