Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Sv: Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Ingen av mina 3 hundar (brukshund, bruksblandis och retriever) har föredragit hundsällskap framför mitt sällskap. Detta trots att hundarna vuxit upp och levt tillsammans hela tiden. Det har liksom inte varit jämförbart öht. Jag har faktiskt aldrig träffat någon hund inte föredragit människosällskap framför hundsällskap.

det har jag , min kompis hade massa draghundar och dom var knappast intresserade av just henne, mest bara sin flock och dom skulle aldrig välja vara inomhus hos henne.

Vi lämnar hunden hos svärföräldrarna på dagarna. Dom går ut med honom, låter honom leka med andra hundar i stugan eller hemma. Vår hund klarar inte mer än 3 timmar varje dag, trots träning osv. Så det är bästa lösningen för oss.

Tänk på att inte alla hundar klarar ensamhet, ha en beredskapsplan.

Jag tycker man ska tänka på att hunden sover 8 h per natt. Om den lämnas hemma flera timmar per dag så kommer den förmodligen att vara rätt inaktiv, vila, avvakta och vänta, sova osv. Det innebär väldigt många timmar av inaktivitet varje dag.

Hur kompenserar man för det när man kommer hem från jobb? Då ska även städ, tvätt, disk, gym, umgänge osv hinnas med.

Hunden får väldigt lite aktiv tid med sin husse/matte om den lämnas ensam för länge.

Jag bor i en storstad i Skåne. Vi har inte så mycket draghundar här.

Jag bor i en storstad i Skåne. Vi har inte så mycket draghundar här.

. Jag har faktiskt aldrig träffat någon hund inte föredragit människosällskap framför hundsällskap.

så skrev du och jag svarade :

det har jag , min kompis hade massa draghundar och dom var knappast intresserade av just henne, mest bara sin flock och dom skulle aldrig välja vara inomhus hos henne.

vad har det med skåne att göra ? Och bara för du bor i en storstad så betyder väl inte det att det inte finns hundar som trivs bättre ute i hundgårdar med andra hundar

Jag menade att det finns en ganska naturlig orsak till att jag inte träffat hundar som föredrar andra hundar framför människor. Inte att de inte finns. Om du läser tidigare inlägg så har jag också skrivit att jag är på det klara med att slädhundar och vissa herdehundar inte har samma behov av mänsklig kontakt som de flesta andra hundtyper har.

Ni håller på att flytta, ni har två småbarn (1 och 4) och du ska börja jobba igen. Tycker du inte att det är bättre att avvakta lite med hundköpet? En valp/unghund tar mycket tid. Är det inte bättre at vänta och se om ni egentligen har den tiden? Min spontana fundering ...

Själv har jag hunden med mig på jobbet. Men det är en liten jycke (DSG) som nöjer sig fullständigt med att ligga och sova i en hundsäng under mitt skrivbord om dagarna - bara hon får vara med!

Om hunden gillar att vara i hundgård eller inte beror både på hund, och på hur hundgården är utformad.

Min schäfer skulle förmodligen trivas superbra att vara i ett stort hägn på något/några hektar tillsammans med några hundkompisar som gillar att leka med honom och gärna även någon "surtant" som håller lite koll. Och att de har en isolerad/uppvärmd box som håller några plusgrader trots väder ute. Att det även är skog och öppen mark, något tak över en plats där de kan ligga ute men slippa nederbörd osv... Jag tror han skulle stormtrivas på ett sådant ställe 8-10 timmar om dagen.

Att däremot ställa honom i en liten uppgrusad hundgård själv och där det inte finns något att göra 8-10 timmar om dagen - NEJ. Som kortvarig nödlösning skulle jag kunna göra så, men inte skaffa hund på de premisserna.

För mig ska det finnas något att göra, vara tillräckligt stort samt vara andra hundar där som trivs och får utbyte av varandra.

Min lilla hund är en "mattehund", jag är typ bäst i hela världen:D så han hade nog allra helst velat vara med mig. Men premisserna ovan hade han säkert gillat, speciellt med en rejält uppvärmd box, och med ett bra täcke på sig!

Kl

Är det mer okej tycker ni att ha hunden i hundgård en arbetsdag då och då om dom är flera? Vi funderar nämligen på att bygga en till våra till dom få dagarna som vi är borta lite längre. Givetvis ska dom även vara där kortare stunder medför att vara vana och känna sig trygga med platsen.

Senast ändrad:

Men nu måste jag få lägga mig i lite (trots att jag nu inte har hund). Är det inte så att hundar inte har någon tidsuppfattning? om det nu stämmer kan det väl inte spela någon roll om de är där 3 eller 5 timmar eller vad det nu kan vara?

Tidigare när jag själv hade hundar så var de i hundgården när vi inte var hemma (om det var många timmar det gällde). Hundarna sprang själva före oss och viftade på svansen och var väldigt glad trots att "stygga" jag stängde in dem i hundgården. Kändes mer som om de trivdes där. På sommaren valde de ofta att sova i hundgården istället för inne.

Ibland kan jag känna att det blir lite väl överspänt vad det gäller det mesta angående djur av olika arter. Tänker bla på min kompis som har två dvärgsnauscher, eller hur det nu stavas:grin:), hon har dessa två på hunddagis där de sitter tillsammans i en bur/avd som är ca 3 kvm, de får 2 promenader/dag där och thats it! Hade jag varit henne hade jag absolut byggt en stooor hundgård med uppvärmd hundkoja. Där hade de kunnat göra terrängen/miljön lite omväxlande osv för lite variation. Visst, de får inte 2 extra promenader/dag men de hade kunnat få stor yta att springa och leka på, vara ute när de vill eller gå in och mysa.

*KL*
Våra tidigare hundar var i vår hundgård medan vi var på jobbet. Den nuvarande hunden köpte vi under tiden jag var hemma (mammaledig i 1½ år)
Så, den nuvarande hunden är INTE van att vara i hundgården och trivs inte där, alls. Hon får därför vara inne i huset när vi jobbar.

Skillnaden nu (mot för innan jag var mammaledig) är att vi jobbar olika tider. Vanligtvis är hunden ensam hemma ca 3-4 timmar på en dag.
Detta fungerar bra för oss, skulle vi få mer "lika" arbetstider igen så skulle vi antagligen få "träna" henne att vara i hundgården...

Hundar har absolut tidsuppfattning. Min ena hund prickar rätt på en halvtimme när klockan är matdags (där har han bättre tidsuppfattning än vad jag har!), på platsliggningen ser man direkt om man bara tränat 3 min och plötsligt provar 4 min och det märks stor skillnad på bemötandet hemma när man varit borta 1 timme eller 5 timmar. Det är en gammal myt att de inte skulle känna av tiden.

Och även om de nu inte skulle ha någon tidsuppfattning så är det fullt logiskt att en sysslolös hund blir mer rastlös efter åtta timmar än tre och att åtta timmar varje vardag blir mer frustrerande än tre.

Ja det är skillnad på "då och då" än "varje vardag". Mina kan jag lämna i 6 timmar utan problem, men skulle jag börja göra det varje dag kommer det olater som ett brev på posten.

Men ursäkta, är det inte så att det finns djurskyddsregler för hur länge en hund får vara ensam???:confused:

kl

Jag funderade lite på stöldrisken. Hur känner ni inför den frågan ni som har hundgård?

Men ursäkta, är det inte så att det finns djurskyddsregler för hur länge en hund får vara ensam???:confused:

Nej, det finns inga regler för det. Endast rekommendationer, varav en är att hunden ska få rastas var 6:e timme (gamla och valpar oftare).

kl

Jag funderade lite på stöldrisken. Hur känner ni inför den frågan ni som har hundgård?

Det är klart som fan att man tänker på den (vi håller på och kollar upp både larm och det kraftigaste nätet för vår kommande hundgård), men man kan inte låta rädsla för vad som kan hända styra en.

Jag är rädd varje dag när jag låser dörren att jag ska komma hem till ett brinnande hus där alla hundarna brunnit inne (hände min syster för 1,5 år sedan). Men denna rädsla kan inte styra mitt liv, utan jag MÅSTE ex gå till jobbet och tjäna pengar, jag kan inte vara med hundarna 24/7 som jag skulle vilja.

Jag får istället tänka kallt och statistiskt, hur liten risken är att detta skulle hända igen. Samma kommer jag göra när hundarna får sitta i hundgården, tänka hur statistiskt liten chansen är att någon skulle ta sig in i vårt villaområde med bultsax/metallcirkelsåg och ta sig in och stjäla hundarna. Även om jag vet att risken finns.

Man gör helt enkelt så gott man kan för att hundarna ska ha det så bra som möjligt, och försöker att inte låta rädslan för vad som KAN hända styra en. Visst att man ska tänka på det, men inte bli styrd av det.

Senast ändrad:

Okej. Jag har ingen aning om hur hundgårdar är eller kan vara konstruerade så det var därför jag funderade lite på stöldfrågan.

Fruktansvärt med branden. :cry:

Rekommendationerna ska följas, det är inte något man kan strunta i. Men de är inte lika strikta som lagar. När det gäller hundgård så har jag för mig att de måste rastas dagligen utanför hundgården, och få sitt sociala behov tillgodosett, men kan inte minnas att det finns varesig lagar eller rekommendationer på hur länge de får vara där. Vissa hundar bor ju permanent i hundgård.

KL
Jag jobbar heltid och bor själv med Max. Han är hos en dagmatte då jag jobbar. Det är den bästa lösningen för mig :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 049
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 639
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V