Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Sv: Hur gör ni heltids arbetande människor med hund?

Jag tycker verkligen inte att det är okej att ha en så social hund som en labbe ensam i en hundgård i upp till 9 timmar varje dag! De flesta hundar avskyr att vara ensamma och ensamtid är något som bör minimeras. Att redan innan hundköpet planera att den ska tillbringa minst 1/3 av sitt liv helt ensam känns ganska absurt. Visst, du håller dig kanske inom lagens ramar, men lagen är anpassad så att det går att ha hundflockar samt mindre sociala raser i hundgård. Köper du en labbe kan jag garantera att den blir olycklig.

Jag skulle aldrig skaffa en hund och sen lämna den ensam hela dagarna, hundgård eller ej. Djurplågeri enligt mig.

Tackar för svar. Nej jag förstår att det inte är roligt för en hund att vara hemma hela dagarna och varje dag. Men visst som tur så har man även andra alternativ. Skönt och höra lite olika åsikter. Men som någon skrev, har hellre hunden ute i hägn än att ha den inomhus.

Men inget av det är ett acceptabelt alternativ!

Det jag menade med andra alternativ är alternativ utöver att ha hunden i antingen hundgård eller på tomten. Dom andra alternativen är främst föräldrarna (Dom har 2st hundar), hunddagis eller att ha den på jobbet.

Jag svarar enbart utifrån det jag vet och jag vill inte ha några svar på mitt inlägg. (Kollar inte tillbaka för svar, det är därför)
Ska börja gymnasiet imorgon och då kommer min hund få vara hemma själv hela tiden jag är i skolan. Ska snart skaffa cykel så jag kan cykla hem på lunchen men jag vet ju inte alls hur mina dagar kommer vara. Men vanligtvis har hon varit hemma hela dagarna när jag varit i skolan. Nu så har visserligen min mamma varit sjukskriven i mer än ett halvår och jag har inte varit i skolan på lite mer än ½år och innan det var det inte mycket jag var i skolan så nu är hon inte van vid att vara hemma själv. Men eftersom det tar lite för lång tid att gå hem från skolan och gå ut med henne på lunchen så får jag vänta med det tills jag få cykel. Äter ändå aldrig på skolan så då kan jag lika bra rasta hunden!
Min hund har aldrig mått dåligt av det eller så, bara man rastar ordentligt på morgonen och när man kommer hem. Hon sover ändå hela dagarna. Men mamma cyklade hem från jobbet på lunchen och gick ut med henne när hon var valp (tills hon var 6månader).

1) Gör det någon skillnad om man är ute och går med hunden 20+ min på morgonen innan man går till jobbet? och sedan aktiverar hunden på eftermiddagen/kvällen.
Självklart mår hunden bättre ifall den är välrastad. Men lite drygt 20 minuter är ingen promenad eller någon rastning, det är en snabb kissrunda. Ska du ha en labrador kommer du att få spendera betydligt mer tid på promenader för att du ska få en välrastad hund.

Du får enligt svensk lag inte lämna din hund mer än 6 timmar så det är väl ganska uppenbart att du inte får lämna hunden hela dagen? Hur tänkte ni där egentligen? Ordna hundvakt pronto och upplys päronen om att de måste följa lagen...

Du får enligt svensk lag inte lämna din hund mer än 6 timmar så det är väl ganska uppenbart att du inte får lämna hunden hela dagen? Hur tänkte ni där egentligen? Ordna hundvakt pronto och upplys päronen om att de måste följa lagen...

6 timmar ensam inomhus utan möjlighet att kissa o bajsa. Det har inte blivit prövat, men lagstiftningens intentioner inbegriper inte ensam 6 timmar, kissrunda o sedan ensam igen.

Nej precis. Och även om det skulle vara okej fysiskt för hunden så är det inte okej psykiskt. Ingen hund mår bra av att vara ensam så länge :(

och det jag menade är att det inte är mer okej att ha hunden ensam i hundgård än ensam inne.

Vi har en väl inhängnad tomt på dryg 600kvm men jag skulle aldrig i hela mitt liv ställa ut ett hundhus och låta hundarna vara ensamma hela dagarna och de är ändå två.
Nej kan man inte ordna hundvakt ska man inte ha hund!

och vad är det för hundliv? Sova hela dagarna?

Åh jag blir så jäkla lesd på folk som uppenbarligen bara har hund för sin egen skull och sen skiter i att ta hand om den!

....Nej kan man inte ordna hundvakt ska man inte ha hund!

Därmed har man snabbt diskvalificerat väldigt många hundägare i Sverige. Bestämmelserna och de allmänna råden är som följer nedan:

"12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

Rastas är en sak och hur länge hunden får vara ensam en helt annan. Vad som sedan är optimalt är i sin tur en helt annan sak.

Att snabbt rekommendera att ta hunden med till jobbet - tja det finns gott om arbetsgivare som tycker att du är där för att jobba, inte för att ta hand om din hund alternativt att ditt arbete innebär att du är i en offentlig miljö där det inte är tillåtet att ha djur.

Det finns många sätt att lösa önskan och i många fall behovet av att ha hund eller andra djur. Att kunna erbjuda en bra rastgård, med en bra miljöberikning och en bra koja under säg 8-9 timmar/dag tror inte jag är dåligt framför allt inte om man under resterande tid erbjuder något annat.

Å andra sidan om man går på den av många förespråkade linjen att inte kunna/få lämna hunden mer än max 6 timmar per dag så krymper vår hundstam snabbt. Alla har inte den ekonomiska möjligheten att jobba deltid, ta med sig hunden på jobb eller avlöna en hundvakt (vi pratar väl om en heltidstjänst och om vit ersättning hoppas jag) eller ha turen att få en plats på dagis. Ibland kan man ju lösa det med någon som rastar på lunchen men det var ju inte heller ett bra alternativ om jag förstod rätt. :meh:

Jaha, och?
Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund.

Jag har inga problem med hundgårdar om det är hundar som passar för det och absolut inte ensamma.

Jag har sociala hundar som inte skulle må bra av det, därför tar jag mitt ansvar och ordnar hundvakt.

Min hund sover också då jag är borta, vad mer finns att göra för honom? Bara för att en hund sover betyder det inte att den mår bra av att vara utan sin flock/trygghet.

Vi är två stycken som jobbar heltid, dock jobbar en utav oss skift.
De dagar i veckan då vi båda är borta dagtid lämnas hunden ensam 4 timmar. Eftersom han endast är 8 månader vill vi inte lämna honom lägre stunder än så, så han är med mig på jobb förmiddag eller eftermiddag, alternativt jobbar jag hemifrån den halvdagen det krisar. Han kommer att behöva vara hemma 2x4h i enstaka fall när han blir äldre, men då pratar vi ett par gånger i månaden på sin höjd.

Jag ställer höga krav på mig själv som hundägare och tycker ändå att vi ordnat en vardag som är välfungerande för hundens välmående. Han filmas ibland för att vi skall kunna vara säkra på att han tar ensamheten med ro - vilket han gjort varje gång. Men då har vi lagt ned mycket tid på just ensamträning och dessutom blivit välsignade med en självständig och trygg individ.

Jag brukar tänka på två av mina väninnor i staterna, de har en var sin hund - trevliga och glada. Bägge väninnorna jobbar 8h pass och bägge hundarna lämnas ensamma hela den tiden. Den kommentar jag fick när jag förklarade vardagspusslet här hemma var "But how do you guys do it? I mean no one here could have a dog if we were supposed to hang out with them every 4 h."

- När jag tänker på det känner jag mig alltid som en lite bättre hundägare igen :rofl:

Jag skulle aldrig lämna min hund i en hundgård en hel dag. Inte en halv heller, för den delen. När jag jobbade heltid och hade hund följde han med mig till jobbet.
Jobbar man heltid utan att ha möjlighet att ta med sin hund borde man inte skaffa sig hund förrän man löst sitt problem. Själv anser jag inte heller att dagis/dagmatte är ett alternativ heller, jag vill ju spendera all tid med min hund och jag tror att hunden vill spendera sin tid med sin familj också. Att låta hunden flänga fram och tillbaka mellan folk skulle inte kännas rätt för mig. :)

Jag skulle aldrig lämna min hund i en hundgård en hel dag. Inte en halv heller, för den delen. När jag jobbade heltid och hade hund följde han med mig till jobbet.
Jobbar man heltid utan att ha möjlighet att ta med sin hund borde man inte skaffa sig hund förrän man löst sitt problem. Själv anser jag inte heller att dagis/dagmatte är ett alternativ heller, jag vill ju spendera all tid med min hund och jag tror att hunden vill spendera sin tid med sin familj också. Att låta hunden flänga fram och tillbaka mellan folk skulle inte kännas rätt för mig. :)

Varför känns inte dagmatte/husse bra? Att "flänga fram och tillbaka" hos en extra person eller två klarar väl de flesta hundar med bravur. Ingen tvekar väl att lämna sin hund hos partner eller familj som hunden träffar ofta(förutsatt att familjen klarar av hundtypen, givetvis)? :D

Hunden fattar ju inte, och bryr sig inte, om hundvakten är en partner eller familjemedlem eller om det "bara" är en hundvakt sålänge de trivs och har det bra där.

För att spåna vidare på det där trivs min kompis hund, som jag träffar kanske 1-2 ggr i månaden bättre lämnad hos mig än hos hennes partner som hon bor ihop med :D Lämnad hemma hos partnern kan hunden gå runt och pipa och slappnar inte av. Här har han aldrig visat det.

Bra för dig! Tyvärr har inte alla hundägare möjlighet att ha hunden med sig på jobbet. Jag arbetade heltid natt o hunden var hos nattfamilj. Nattarbete ger mer ledig tid med hunden. Perfekt lösning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 048
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 636
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar