Finns möjlighet att ta med hunden på jobbet så är ju det toppen! Jag gjorde så när jag hade flyttat hemifrån och ville skaffa en valp. Min gammelhund lämnade jag hos mina föräldrar när jag jobbade och även om de också jobbade, så kom någon alltid hem på lunchen för att mata och rasta hundar (min hund var ju uppvuxen med dessa rutiner). Mina föräldrar ville dock inte ha en till hund (de hade ju sina egna också), så när jag hittade en valp som jag ville ha så började jag med att fråga min chef om det var ok att ha med sig valpen på jobbet. Jag jobbade på en liten arbetsplats med under tio personer och öppet kontorslandskap. Min chef sa att om det var ok med de andra och ingen var allergisk så var det ok. Ingen hade något att invända, så valpen följde med mig på jobbet från och med dagen efter att jag hämtat hem henne. Alla älskade henne och min chef sa t o m en gång att hon inte gillade hundar, men min hund skulle hon kunna tänka sig att gilla.
Många tänker att sommarlovet är toppen att ha valp under, men det hänger ju på att man får tag i en valp tills dess. I min ras så föds de flesta kullar under hösten/vintern, så de som vill ha en valp till sommarlovet kan få vänta i många år... har man dessutom andra krav, som t ex specifika hälsoresultat på föräldrar, speciell färg/hårlag och en uppfödare man känner att man klickar med, så kanske det blir ännu fler år innan allt passar ihop, bara för att man hänger upp allt på att valpen ska finnas lagom till sommarlovet.