Det där att det går upp och ner i relationer, verkar ju folk främst säga när det går ner. Och jag brukar så gott som alltid uppfatta det som att det i själva verket befinner sig i ständigt ner-läge när någon säger så.Funderar vidare på om det (generellt, inte bara när det gäller TS) är att man kan vara lite rastlös i själen eller vad man ska säga, och då vill man skaka av sig det som tynger ner och drar tillbaka, medan andra kanske biter ihop och kämpar/kompromissar mer? Att det går upp och ner i långvariga relationer hör man ju ofta, men vad är det som förhindrar vissa att avsluta relationen när relationen är dålig?
Jag skulle säga att om relationen är dålig, finns det ingen mening med att fortsätta den.
Men frågan är vad "ner" är och vad "dålig" är, kanske. I min nuvarande relation (som pågått i ca 20 år), tänker jag väldigt sällan att det går ner eller att det är dåligt. Däremot händer det förstås att någon av oss gör något som den andra ogillar, eller att vi inte alls förstår varandra. Men hittills har det vid varje tillfälle lett till att vi, efter att ha skrikit och gapat lite, pratar intensivt med varandra under en tid. Därefter brukar relationen kännas glad och lättsam igen. (Sen varierar relationen i intensitet, men det tycker jag inte är samma sak som att den är mer eller mindre bra. Det är mer en fråga om att man prioriterar sin tid lite olika i olika perioder.)
Om vi inte gemensamt reagerade just med allt det där pratandet, och om det inte därefter kändes bättre, ser jag inte att vi hade varit ihop så här länge. Men som jag ser det jobbar vi inte på relationen, vi kämpar inte, och vi kompromissar i stort sett inte. Vi bara är.