Det kan vara jobbigt på olika vis. I alla mina relationer har det givetvis varit så att intresset vägt upp den jobbiga känslan i början. Sen är det såklart olika från fall till fall vad som det jobbiga varit, det som en inser att en får kompromissa med.
Min mamma sa en klok sak till mig en gng då jag frågade hur mina föräldrar lyckats hålla ihop sedan 1974 och fortfarande vara kära. Hon sa dels att de utvecklat mkt gemensamma intressen tex för att resa, leva båtliv sommartid, åka skidor osv. Sedan sa hon nog det viktigaste, att en får identifiera de sämre sidorna hos sin partner och sedan ta ställning till om de vägs upp av allt det positiva en upplever hos partnern. Ingen är perfekt. I deras fall hade hon kommit fram till att min fars lite tröttsamma egenheter vägs upp av hur bra och roligt de har det ihop, och därför har hon å sin sida lärt sig att förhålla sig till dem. Jag tycker att det ligger en del i det. De träffades dessutom när de var 18 resp 20 år gamla och har ju haft ett annat utrymme för att växa ihop än jag kommer ha med nån. Jag är så pass vuxen och "egen" redan så det är klart det blir svårare att jämka när en redan har en massa föreställningar om hur saker ska vara.
Det jag föll för med min nuvarande partner var nog just känslan av att det inte var jobbigt att umgås. Det flöt på. Jag kände mig lugn i hans sällskap, vilket är ovanligt för mig. Oftast är jag misstänksam med nya karlar, men jag kände mig faktiskt ganska trygg i att få ha mitt eget space. Det är värt mkt.