Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Jag gör som du; Lotta har bara klivit på de gånger som jag behövt lasta henne, så då anser jag att vi inte har nåt att träna på.

Men när jag lasttränar så tränar jag 1 gång, hon ska gå in och sen får hon stå där en stund, sist fick hon stå i 20 min och äta hö med lämmen nere.

Hon ska få in "känslan" av att när man går in där så står man där tills matte kommer och säjer att man får gå ut. När hon sen har gått ut på min signal så är träningen slut för den gången.

Men det funkar faktiskt jättebra! Hon trivs jättebra med att stå i släpet och det är ju det jag vill åstadkomma:)

Den här veckan har jag börjat fodra Lotta med lite extra protein (lusern) i väntan på att silaget ska komma. De får hö i hagen, men det har låga proteinvärden. Träningen har gått bra och Lotta tycker att jag är tråkig som vill göra saker hon redan kan sen lååångt tillbaka. Nästa vecka ökar vi på svårighetsgraden, så då ska väl Lotta orka bry sig igen. :D :love:

Tvättade förresten svansen för nån dag sen och redde ut den riktigt ordentligt och hittade en ny färg! Svart eller mörkmörkbrun, ja, det återstår att se! :banana:

En ny fråga ang. lastningen då.

Åker era hästar brett eller smalt?

Min är bredåkare, dvs vi ställer mellanväggen åt sidan. Tycker att han står mycket bättre så när jag har varit ute och åkt med honom.

I natt får min lill tjej stå inne för första gången. Ute ös regnar det och är 6 grader. Har varit inne ca 2 timmar om dagen senaste veckorna och verkade ta det med ro....

Min åker smalt... Provat brett en gång, men har så stor trailer som det är...

:)

Ja usch här nere på västkusten öser det ner också! Skönt att ha dom inne på nätterna nu!

KL

Bionix och Qvintus har bara fått gå i hagen de senast två veckorna då jag varit i England först och sedan blev lite sjuk. I morgon får nog Bionix komma ut på en tur och Qvintus börja bekanta sig lite mer med mig.

Bionix är rätt dum mot Qvintus just nu. Så den senare är inte alls samma frimodiga och glada häst som jag köpte. Bionix har upptäckt makten. Ösa på mer hö, så skall det nog bli ro i hagen mer. Stackars Qvintus.

Någon ridbana kommer jag inte att bygga som jag tänkt då jag kommit fram till att det inte är hållbart att ta hit maskiner som går på diesel och täcka över god jord så den blir obrukbar. Jag har kommit över min post-petroleum stress disorder, men min miljömedvetenhet sitter ihärdigt kvar.

Det blir till att lösa unghästträning på annat sätt. Det har jag ju kunnat göra förut, fast den här gången har jag ju en unghäst - Qvintus - med lovande hoppstam i stallet. Det har jag aldrig haft förr. Hur skall det gå?

De får väl bli framtidens draghästar och leverera nyplockade grönsaker från byns växthus till min byggd.

http://majastopek.blogspot.com

Hälsning Maja

Annars är det ju perfekt att träna unga hopphästar ute i skog o mark. Naturliga hinder och cavalettibommar. :)

Här har det regnat hela dagen,Melroose har stått inne då hon blev akut halt i går. Grubblar mycket då det är samma ben som hon för fyra v. sedan ådrog sig ett fult sår när hon fastnade i tråden.Tycker nog att det liknar en hovböld Hittar hovslagaren inget får vet. titta.Nu avvek jag kanske från ämnet men det är så himla frustrerande när hästen får skador med jämna mellanrum.
Men hursomhelst så är våran -07 iallafall insutten och skrittad på så det är i alla fall bra att detta har avlöpt utan dramatik. Måste säga att det är otroligt roligt att följa er andra och era hästar i denna tråden då man har en i samma årgång.

Lotta och jag har båda varit skadade i princip 75% av det 2009 som gått hittills så jag vet hur det känns att det hela tiden händer nåt.
Hoppas det inte är så allvarligt för er och att vi alla nu slipper fler skador i år. Det räcker nu.

*kl*

Kul att höra om andras lastträningar =)

Vi har aldrig haft problem med Alice och att lasta ngn gång förut, men vi vill öva mkt så hon blir en sån häst som kan gå på och av av sig självt typ ^^
En van åkare och duktig häst vid lastning, för det vet man ju hur värdefullt det är att ha :P

Hon har ju redan åkt transport 4 ggr
(två ggr som föl ihop med sin mamma, till och från djursjukhuset...)
Och sen som 1-åring åkte hon själv till och från betet när hon skildes från mamman.

Alla gångerna gick hon på hur lätt som helst, och stod jättefint (dock löst utan mittvägg). Men vi ska ju nu börja träna med mellanväggar och bommar och såsmåningom binda upp henne i transporten osv...
Vi vill att hon till treårstestet ska vara helt säker och lugn med transporteringen ^^

Hon vilar fortfarande då hon ännu växer som sjutton, vi pysslar med henne och grejar med saker osv, men tömkör eller löshoppar och sitter inget på henne nu när hon växer så.
Hon börjar se ut som en riktigt fion storhäst nu, det är också kul att hon vuxit om sin mamma nu :D

Hon ska få in "känslan" av att när man går in där så står man där tills matte kommer och säjer att man får gå ut. När hon sen har gått ut på min signal så är träningen slut för den gången.

Jo, så gör jag också, fast nu var det så många nya moment så det blev flera lastningar. Det kommer inte bli så framöver. :p Jag har insett nu att hon faktiskt är lättlastad, bara man inte tjatar om det. ;)

Ariel har ju bara åkt transport två gånger, en gång som föl och en gång som åring (till nya lösdriften). Bägge gångerna fanns det ingen mellanvägg, men jag tränar henne på mellanvägg nu och hoppas att hon skall trivas med att åka smalt. Det är ju så praktiskt att kunna använda andra sidan av transporten till förvaring. :)

En ny fråga ang. lastningen då.

Åker era hästar brett eller smalt?

Min är bredåkare, dvs vi ställer mellanväggen åt sidan. Tycker att han står mycket bättre så när jag har varit ute och åkt med honom.

Tränar och åker smalt, eftersom jag ofta åker med två hästar tycker jag det är bäst att träna att stå smalt från början. Hon vet liksom inget annat.;)
Jag tränar lastning då och då, känner mej mera säker då på att det fungerar när vi verkligen ska iväg någonstans.
På tisdag ska Eladiya till tandläkaren.

Visst är det äckelväder?!

Tja, jag, Ariel, Idunn och K var ute och promenerade i äckelvädret. :p Efter ett tag glömmer man bort det och njuter istället av den vackra naturen och de spralliga hästarna. Ariel var snäll som alltid, men föredrog verkligen att matte gick före (och inte bredvid). Då kan matte ta hand om alla konstiga saker som dyker upp längs vägen. :p

Idag skall vi först lastträna lite och sedan blir det promenad i ett lite backigare område. Skoj! :laugh: Det kan hända att jag sitter upp en kort stund också, det beror lite på hur Ariel känns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 751
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama