Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

*kl*

Fjollilot vill inte bli fälttävlanshäst.

Detta uppdagades igår när jag skulle longera på den mycket blöta ridbanan.
Det var MYCKET trams från killen när jag ville att han skulle hålla sej på spåret och inte kringelikroka runt vattenpölarna.:mad:

Det SMUTSIGA, GRUSIGA vattnet STÄNKTE ju ner hans ben!:eek:

Nu blir det miljöträning...:devil: För jag SKA ha en fälttävlanshäst.

Lanzelot har åkt transport ett flertal gånger, alltid med mellanvägg, men den har ett plastskynke till nederdel, så hästarna kan stå smalt eller brett med fossingarna.

Inga problem med lastning ännu. Det är bara att putta in honom, stänga bakdörrarna och åka. Sedan har han stått snällt hela vägen och när vi är framme väntar han med att hoppa ut tills matte säger "Backa". Hetsar inte upp sej på främande platser heller. "Är matte med så är det nog inte farligt"...:love:

Hej!
Jag vill inte heller missa tråden med 07:or! Den verkar lite nedlagd för tillfället, men jag är jätteintresserad av vad ni gör med era unghästar nu. Jag har ett sto som jag har börjat longera och tömköra så smått. Hon har även gått med som handhäst ett par gånger. Jag vill att hon ska växa!! Hon är nu 158cm tror att hon kan ha halkat efter lite sedan förra sommaren då hon fick borrelia.. inte kul, hängig och matt i pälsen! Hon ser verkligen annorlunda ut nu, blank och fin. Min hovsl. vill att jag ska börja hänga på henne nu, men jag tycker att hon ser så klen ut;).. så hur långt har ni kommit?

Välkommen!

Jag tycker inte att den är så nedlagd (om du nu menade denna tråden) :)

Jag tömkör, har som handhäst och löshoppar min lille. Har även suttit och skrittat en bit på honom några gånger. Min är ungefär lika liten som din eller nån cm högre, är inte mätt på ett tag.
Bilder finns tidigare i tråden.

Lägg gärna in en bild på din lilla häst:) Vad är det för ras/stam?

Nu har 07:an varit i ridhuset och travat med ryttare för första gången. Gick kanonbra, precis som hon aldrig gjort annat än travat 4-kantspår.. ;)

n1468758410_404.jpg

Amazing blir också extra busig om det är blött ute, men så hatar hon regn också! Det är en mycket sur dam att hämta i hagen om de fått vara ute i regn "förlänge"! :grin:

Men det är inget emot hur mysig hon blir när hon fått på sig ett härligt fleece & fått äta lite müsli! :love: :D

så hur långt har ni kommit?

Jag har haft Ariel som handhäst några gånger, men det fungerar bättre med promenader vid hand (vilket vi gör nu). Jag har löshoppat ett flertal gånger och det gillar hon, till helgen skall vi testa lite högre hinder. :) Longerad är hon ett fåtal gånger, vilket hon inte gillar. Däremot är hon löslongerad en hel del. Så snart jag hittat håltången (:devil:) skall jag löslongera henne med sadeln och inspänningstyglar. Det blir spännande! :laugh:

Jag har skrittat uppsuttet några gånger och även travat några steg här och där. Hon är dock väldigt färdig i kroppen, annars skulle jag inte suttit upp.

Nu har 07:an varit i ridhuset och travat med ryttare för första gången. Gick kanonbra, precis som hon aldrig gjort annat än travat 4-kantspår.. ;)

n1468758410_404.jpg

Rider du henne redan? Ser jättefin ut förresten!

Igår plockade jag stygnen på min lilla så nu är det dax att sätta igång igen. Jag tömkör, dock väldigt basic då jag rent ut sagt är kass på det. Longerar, har precis börjat använda inspänning. Och prommenarar en del. Har även börjat hänga på henne, det bryr hon sig inte alls om. Löshoppade någon sväng i våras. Just nu longerar/tömkör jag i paddocken ca 10 min för att hon ska få lite flås och sen tar vi en prommenad på ca 30min. Har tänkt fortsätta så hela hösten. Insittning har jag planerat till december och sen vila i januari - februari, dock funderar jag på att kombinera vilan med löshoppning.

Idag tog Jack och jag en promenad ned till sjön, mysigt tyckte han som hellre umgås med matte än de andra hästarna i hagen och det ska man ju se positivt på :love: Om vädret tillåter imorgon så ska vi trafikträna lite på vägen.

Hittills har vi bara tränat på 4-hjulingen (eftersom vi kommer träna/tävla en hel del roping så övar vi Jack på att följa John med den) och med tanke på vad det monstret låter så borde vanlig trafik inte stöta på så mycket hinder eg, men man vet ju aldrig vad de små liven anser om större trafik. men jag hoppas det ska gå bra.

Provade iaf min just för tillfället avklädda ranchsadel och den bli nog perfekt när killen är fullt musklad och färdig om några år, tillsvidare blir det Built up pad men han accepterade iaf sadel utan att reagera :bow:

Rider du henne redan? Ser jättefin ut förresten!

Ja vi har varit och skrittat 2 ggr och sedan har vi varit i ridhus 1 gång och provade att trava lite.. ;) hon är mycket stabil och mogen.

Kommer bara att sitta nån gång till, sen får det va bra för den duktiga bäbisen..

*kl*

Idag var vi hos vet för röntgen. Gick rakt upp på transpporten som vanlig trots att han hade på sig stora transportskydd för första gången, både hemma och borta. Att man kan bli så glad för så lite... Skötte sig exemplariskt borta också. Så skönt!

Vi har börjat med inridningen sen några veckor tillbaka och travade första gångerna förra veckan. Eftersom han är tömkörd en del i våras och följer alla kommandon väldigt bra känns det som man kan släppa honom helt men väntar nog lite till så inget händer. Tanken är att han ska kunna ridas i skritt, trav och galopp innan oktober är slut sen vila innan rådgivande.

Passade på att ta bilder på mina pojkar när vi kom hem. Vädret var underbart!

Kul att han är sköter sig så bra och att du ska visa honom på rådgivande:)
Hur hög är han nu?

Din lille vite är för söt:D

Jag måste bara fråga. Varför finns inte Amazing med på blup? Jag är ofta där inne och kikar men kunde inte hitta henne.

*kl*

Nu är det dags för en uppdatering med BILDER på era småttingar!! :bump:

Hej hej allihop :laugh:

Ikväll är det dax och fräscha upp minnet på lille Prince..
Sadel o träns ska på och det är tänkt att jag ska sitta i sadlen :angel:
Får väl se hur d går..Dom är installade nu och tycker det är så mysigt och komma in på kvällen o mummsa hö.
Prince har inte gjort så mycke sen den otäcka kastreringen med operation som följd, men han har mått bra av och bara vila o växa till sig.
Bilder på uppsittningen kommer eventuellt ikväll ;)

Nu är det dags för en uppdatering med BILDER på era småttingar!! :bump:

Till helgen kommer det bli intensivt med Ariel, inplanerat är både longering, löshoppning (100 cm!) och promenad. Men som vanligt är jag själv, så jag måste få tips om vad för typ av bilder ni vill se. :laugh:

För att jag inte reggat över henne till ASVH ännu :) De gjorde ju fel i hennes tyska pass så vi väntar på det! :)

Ja då har jag precis kommit in efter en totalt okomplicerad uppsittning :D
Han är min pärla den hästen. Jag hade ridsällskap med mig..Gick brevid honom lite mer än halva rundan. Sen hittade jag en parkbänk som jag lånade o kravlade mig upp. Totalt ointresserad..haha..men bänken gilla han inte.
Sen när vi kom fram till bron ett par meter efter så va inte min tanke alls att rida över den. men hästen framför gick ju så det gjorde Prince oxå :love:
sen skritta vi ett par meter till bara. jag gjorde halt och satt av.
Alldeles underbart var det!!
Här kommer två stycken bildbevis :angel:
Det långa grimskaftet hade jag i handen när jag red..om ifall att min kompis hade behövt hålla i det.

102_5961.jpg

000_0721.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 747
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm