Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

*kl*

Våran lilla Alice verkar ha kommit ur sin växtperiod så nu ska vi börja jobba henne lite igen. Hon har haft en viloperiod när vi bara har pysslat med henne och llagt på saker då och då. men ingen tömkörning, insittning elelr löshoppning, men det börjar vi med igen nu när hon slutat växa så hemskt fort :P

Hon är drygt 160cm nu, och ungefär 2cm högre i bak. Hon är beräknad att bli 165 :)

I går longerade jag själv för första gången sen jag brött handen.
Pålle såg ngt läskigt på väg till ridbanan och skuttade omkring lite men väl uppe på ridbanan så var hon cool. Tittade lite på skuggorna från strålkastarna men gick snällt förbi. Skritt, trav och gal i båda varven uten problem.:)

Fotade ett trött gäng med unghästar som låg och sov på EM i hagen. Snarkade högt. :D

*KL*

Raketen ska åka buss idag...lastas vid 18-tiden. Första gången i hans liv som han ska åka långt. Övernattning strax norr om Stockholm. Vi flyttar för gott 80 mil norrut nu....;)

Vad duktig han var :) Önskar att min var lika lättlastad! Men det kommer nog:D

Alla mina hästar är så där lättlastade, utom en då, en liten dam som i tid och otid tycker det är onödigt att åka vagn :p Annars går hon också rakt på.

Jag har ju eget släp hemma på gården så det är väldigt lätt för mig att stoppa in dem i släpet när helst det behagar mig, för lite lunchkäk eller om vi kanske får för oss att åka till grannen 2 km bort och fika. Kombinerat med att man själv inte gör så stor affär av själva lastningen, och kör med förstånd så brukar man få de flesta hästar så här lättlastade :)

80 mil norrut, låter långt upp. Lycka till på nya stället och hoppas ni kommer trivas :)

"Min" 07a ska iväg på inridning nu, på onsdag åker hon.
Mest för att jag tycker det är skoj så har jag vant henne lite vid sadel, hon har varit jätteduktig och lugn. Blir nästan tårögd när jag tänker på att hon inte ska hem till mig något mer.

Här är 3 bilder från idag:

*kl*

Här kommer ett litet skrytinlägg om Ariel. :angel:

Idag hade vi löshoppning på schemat och jag hade bestämt mig för att höja upp till maxhöjden (100 cm). Hoppade tre hinder på rad, de två första är plank på 60 cm och sedan oxern som successivt höjs. Med två så kallade hjälphinder får hästen ett lättare sista språng, därav mitt upplägg.

Började ganska moderat på 60 cm och vid 80 cm tyckte jag hon hoppade alldeles utmärkt. Jag tyckte det var tillräckligt högt. :crazy: Bestämde mig ändå för att våga, Ariel tyckte ju fortfarande att det var roligt. Så jag höjde till 90 cm och hon hoppade för första gången ett språng som kändes som ett riktigt hoppsprång, med ryggen med sig och upp med bakbenen. Jag blev så himla stolt över henne, förklarade att vi kunde kvala till SM nu. :angel:

Med massor av fjärilar i magen höjde jag upp till 100 cm och längde även oxern lite. Ariel hoppade högt över och jag fick tårar i ögonen. Mitt fina sto! Nu har hon bevisat det jag misstänkt ända från det jag köpte henne, vad som än händer kan jag inte skylla på att henne, den som bromsar det här ekipaget från framgång är jag... :grin:

Ja alla mina andra hästar har varit väldigt lättlastade och det är väldigt skönt. Jag tror nog att den lille jag har nu kommer att traska snällt in om ett tag. I dagsläget tar det bara några sekunder att övertyga honom och fortsätter det på det viset så kommer han nog att gå in själv snart:)

Men jag måste ärligt säga att jag är lite lat vad det gäller att lastträna:angel:

Annars har inte min lille gjort så mycket mer än att gå i hagen och skrota i några dar, men i morgon funderar jag på att sitta på honom en bit:)

Hej allihopa!

Här är en bild på min lille som är på tillväxt... om ni läser bloggen så står det fel (3 år istället för drygt 2). Campitor är född 10 juli 2007.

http://seglingepre.bloggagratis.se/2009/09/25/2019575-maktkamp/

Jag jobbar honom ingenting utan är nöjd med att han går att hantera utan några som helst problem och han är lyhörd och mycket känslig.

//Jenny

*kl*

Igår red jag själv för första gången, hur snäll som helst. Kändes skönt att start, stopp och sväng fungerade så bra tack vare tömkörningen :laugh: Travade två varv åt båda hållen och red sen, åter på lina från ridhuset till stallet. Jag är lycklig!

Rider
http://www.youtube.com/watch?v=B_Ln3n3Js8s

Uppsittning

80 mil norrut, låter långt upp. Lycka till på nya stället och hoppas ni kommer trivas :)

Det är inte så långt upp i landet direkt. Hamnar i Bergsjö först (strax nord-nordväst om Hudiksvall) sen ska vi vidare till Härnösand när vi hittat en bra plats att bo på.

Rocket skötte sig perfekt vid lastningen igår. Som om han var oerhört resvan:D...dom är inte lastade än nu idag men chauffören skulle skicka meddelande när dom var på bilen och hur dom skött sig (ja ja, jag är en hönsmamma :o ). Folk finns däruppe som väntar in dom och som ska ta hand om dom när dom anländer ;)

KL

Igår var jag iväg till ridhuset med en av mina unghingstar (född 2007) :) Red för första gången själv! :laugh:

http://www.youtube.com/user/aenglah#p/a/u/0/jgo2CQZCcPI

Sen skulle vi hem...

http://www.youtube.com/user/aenglah#p/u/3/csnJFESjk5I

Och så var vi hemma!

http://www.youtube.com/user/aenglah#p/u/5/m3yBOqdmfcA

:D

Åh, vilken fin och duktig arab-pojke!:laugh:
Min -07: a, Eladiya är också duktig att lasta, av någon anledning vill hon kliva upp på rampen från sidan , och sen gör hon en snygg 90-graders sväng in i "båset".
Jag har inte suttit på henne än, har bestämt mig för att vänta till i vår, hon är rät liten, 142 cm. och hon har mycket kvar att lära innan jag tycker det är OK att sitta upp. Ingen brådska.
Din kille ser rätt rejäl ut, hur hög är han?

Han ser ju ut som en helt färdig ridhäst!!:)

Han är jättesnygg! :love: Va lång ni har kommit! :laugh:

Nu blev jag verkligen sugen på att sätta fart med min "lilla", hon är också jätteduktig med allt, men vi har bara kommit tilll insittning och skritt på lina ännu :) Dock så är jag nöjd för allt har gått helt smärtfritt och hon är positiv till allt! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 741
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama