Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Nja, det vete tusan. Plus 1 grad, regnade från ALLA håll och blåste stormvindar! Så nej, jag njöt inte av ngn natur! :p

Nja, det vete tusan. Plus 1 grad, regnade från ALLA håll och blåste stormvindar! Så nej, jag njöt inte av ngn natur! :p

Haha, vi hade precis samma väder, men det gäller att vara rätt klädd och ha en häst som studsar fram vad man än hittar på. ;)

Tränar och åker smalt, eftersom jag ofta åker med två hästar tycker jag det är bäst att träna att stå smalt från början. Hon vet liksom inget annat.;)
Jag tränar lastning då och då, känner mej mera säker då på att det fungerar när vi verkligen ska iväg någonstans.
På tisdag ska Eladiya till tandläkaren.

Ja, åker man med flera hästar är det en fördel:)
Min kan ju stå smalt men eftersom han alltid åker själv och han trivs bättre och står mer still när han åker brett så kommer jag fortsätta med det:)

Idag har vi iaf bättre väder här! Tyvärr är min bil på reparation så jag får se när jag kan ta mig till stallet idag! Men det vore skönt att ta sig ut dit snart:D

Jag sitter också och vill ut till stallet, men sambon är iväg med bilen, så jag borde passa på att plugga under tiden...

Jotack, studs och Bock och Bus AB. Och dessutom HELT öppen natur innan man kommer fram till skogen, nejtack, det klarar jag mig utan...

Svansprojektet låg nere igår, skulle ta in dem och tog in flockledaren först vilket gjorde att Enya fick tokspel och galopperade runt som en galning i hagen:crazy: Det räckte inte att andra kompisen var kvar ute, "man ska ju hålla ihop flocken när det är storm matte!"

Men att göra som vanligt och släppa Enya & Linda in när jag leder M kändes inte som en bra idé när det var nästan storm.

Fick iaf tillsist tag i Enya men hon ville inte alls gå med in så jag fick ta Linda med i andra handen. Och då kan man ju tänka sig att om man är 24år gammal som Linda så borde man kunna uppföra sig de 20m vi har in i stallet. Men icke! Då får hon ett ryck och börjar studsa och bocka rundor istället:mad: Kan säja att matte var mindre lycklig då! Men in kom vi och sen tog jag ut Linda ensam och gick mellan hage och stall tills hon kunde gå ordentligt utan att tramsa:devil:

Enya fick bara bli borstad och gosad lite med, hon var mest intresserad av sin mat!

Köpte en mätsticka igår så ikväll ska jag försöka mäta henne iaf! *spännande*

Fy vad läskigt med sån storm!

Blir spännande att se hur hög hon är! *väntar ivrigt*

Idag fick Ariel ta sig en tur in i transporten med kläderna på (dvs transportskydd, svansskydd och täcke). Det var helt okej, men egentligen ville hon inte in. Stannade på lämmen och nosade på den smala passagen (mellanväggen). Jag ställde mig vid frambommen och pratade lite gamla hästhistorier med K och vips insåg Ariel att matte skulle kunna stå så där hur länge som helst. Så då klev hon på, varvid bom bak sattes fast och lämmen stängdes. Sedan stängde jag främre dörren och gick en bit därifrån. Väntade en stund, öppnade upp allt och lastade ut henne. Nu anser jag henne vara lastvan så nu får det vara fram till treårstestet. :p

Sedan skulle jag och K ut och promenera med våra unghästar. Jag passade på att sitta på Ariel en sväng. Inga som helst problem! :love: Skrittade cirka 9 minuter med tre travpass och hon var både styrbar och reglerbar i tempo. K tittade lite på oss och konstaterade att det inte alls märktes rent balansmässigt att Ariel fått ryttare på ryggen, hon klev till och med på bättre än hon gör när jag går framför. :laugh: Jag känner själv också att hon blivit lite starkare i kroppen, vinglar inte alls längre. Så stolt över damen! :laugh:

Duktig liten häst:D

Mitt lilla monster har fått följa med som handhäst. Kan ju säga att jag är glad att min stora häst är så underbart snäll och inte bryr sig om när den lilla odågan försöker bita honom:)
Annars gick det kanon och vi gick genom den geggigaste terrängen i skogen utan några som helst problem!

Idag var Amazing både högt och lågt! ;) Blåste som bara den och A var på riktigt bushumör :d Vi longerade och hon hann med MÅNGA lufthopp under varje varv! :angel: :p

I slutet lugnade hon sig dock och både jag och A kände oss nöjda! :laugh:

Nu är dom äntligen installade och det finns inget bättre än att titta på Amazing när hon nöjt tuggar hö iklädd sin olivgröna pyamas! :love: :D

Visst är det himla bra att ha med dem som handhästar? Verkligen suveränt!

Ja, det är perfekt! Tycker att det är en superbra motionsform för dessa småttingar:) Då kan man ju ut i skogen med dom så att dom får ta sig över stock och sten utan att man själv håller på att stryka med på kuppen av andnöd:D Sen så bygger dom fina muskler av handhäst turerna. Ska försöka att komma ut mer nu med honom då min stora är bra i hoven nu efter en hovböld!

Haha ja dom är lite busiga nu när det blir lite kallare ute!

Jag har äntligen lärt mig hur man filmar med min kamera så förhoppningsvis kommer det att bli filmat nästa gång Plutten ska på löshoppning:D Filmade en kompis som tävlade idag och det blev helt ok kvalite på den, men eftersom det antagligen blir min mor som kommer att stå för filmandetnär Plutten hoppar så kan jag inte lova att det blir någon bra film:D

Jag hoppas jag kan ta med Enya ut som handhäst till någon av de stora sen:) Lite nyfiken, hur lydiga är era från marken innan ni tar med dem ut? Kan de basic grejerna bara; stanna, gå, öka farten eller mer avancerat?

Funderar lite på hur snart jag vågar ta med henne ut, den gamla tanten är van att gå med handhäst till och henne kan jag rida utan att använda händerna. Det som är kruxet är att Enya gärna vill gå bakom henne när jag leder dem..

*kl*

Enya var (om jag läste av mätstickan rätt) 139cm vid manken och 143cm bak.. :laugh:

Min kunde inte så mycket. Han var ledd från och till hagen när jag testade första gången. Men han fattade ganska snabbt, Det som är jobbigt är när han vill bita på den jag sitter på eller gå på fel sida av ett träd när jag är ute i skogen, då vill jag ha honom bakom eller när det kommer bilar.

Jag hoppas jag kan ta med Enya ut som handhäst till någon av de stora sen:) Lite nyfiken, hur lydiga är era från marken innan ni tar med dem ut? Kan de basic grejerna bara; stanna, gå, öka farten eller mer avancerat? :

Ledvan, dvs följer repet med slack i det. Eladiya vill också gärna gå bakom stundvis, men jag vill inte ha henne där, utan vid sidan.
Det vi har råkat ut för ett par gånger är, att när Eladiya byter sida, bakom mammahästen, som är arab och ofta har hög svansföring, är att repet kommit in under mammas svans, varpå hon kniper svansen , så att repet sitter fast, :eek:,jätteobehagligt för stora hästen,och också för lilla hästen som sitter fast i kort rep,och svårt för mej att trassla ut från hästryggen, men eftersom ingen av hästarna stressat upp sej i den låsta situationen:love: har det gått så småningom.
Just detta är nog huvudanledingen till att jag inte vill ha handhästen bakom!

kl
Inte lasttränat så mkt men fick ett ryck igår och lastade,ställde in kompisen först som sällskap.Sen tog vi busan,hon bara tittade och gick rätt in.Testade och stänga bakom,ingen större reaktion så vi tog och åkte en liten sväng för första gången.Enda som hände var att hon trampade om när vi svängde.Vid urlastningen så gick hon ur jätteförsiktigt så vi var nöjda med dagens övning:)Ska ta och mäta henne ngn dag ,tror att hon vuxit en hel del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 747
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II