Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 4!!

Lotta var duktig idag! :D

bild004_55175679.jpg

bild005_55175748.jpg

Brydde sig inte nånting om att gjorden spändes eller satt där när hon blev longerad! :banana: (Alltså har ju det vi gjorde i vintras/våras fastnat! :D )

Ja, hon har skött sig perfekt med allt hittills. Har varit hemma 3 veckor nu (går fortfarande ute, men får komma in 1-2 timmar per dag) och inte visat något missnöje eller rädsla. Lite väl cool. ;)

Fantastiskt vad trevliga allas hästar här inne verkar vara. Vi får hoppas att vi slipper skador och andra otrevligheter både nu och i framtiden. :)

Jag tog en dålig mobil bild igår på Pluttens nyfriserade man!
29509586.jpg

Dock väldigt ojämn och avkapad med sax för jag orkade inte rycka den :p Men det får duga ett tag!

Jack bugar och bockar.

Tur att den inte gick värre och jag ska inte heller komma med några pekpinnar, kommer säkert göra samma sak som dig då man inte alltid har hjälp och jag vet att mannen i mitt liv kommer skälla på mig när den dagen kommer, är man otålig så är man ;)

Ja visst är han :d

knapp

Idag hämtade jag grannens isis nu när unghästbetet gått mot sitt slut. Släppte ut den lilla slyngeln på 4:a år som trodde han var störst, bäst och vackrast och den jäkla marodören skulle slåss med grannens halvblods valack direkt. Men då tyckte min 2-åriga Jack att inga dumheter i vår flock, han stoppade, blockerade och parerade den lille skitungen på ett väldigt sunt och snyggt sätt utan att vara dum, men däremot väldigt tydlig -"Dont mess whit a working cowhorse" tycktes han säga :love:

Nu håller Jack den lilla slyngeln stången och har stenkoll på signalerna som indikerar på bråk. Isisen bråkar inte med varken Jack eller shettisen men halvblodet gillar han inte, vette sjutton hur hästar tänker alla gånger men jag är glad över att jag har en så otroligt sund häst trots sin unga ålder.

Vad månne det bli utav denna kille:banana:

TACK :laugh:

Jag är ju inte 100% säker på att det "bara" är mjukdelarna som skadades men jag tror det...

Tog foto med mobilen som jag kan lägga in här men ni ska veta att det inte var det lättaste att fota baksidan av sin arm ;)

Nu när jag själv ser fotot och verkligen ser hur den ser ut så förstår jag att den gör ont...

filnamn-acc0d74cbfbe9a58bb88778262bd50db4ac33a1fad200.jpg

Jag menade inte att jag var den första att rida "själv" utan jag menade att jag kanske var den första att åka av våra 07:or... ;)

Ojsan hoppsan vilket blåmärke! Ändå tur att det inte blev värre!

Jag menade inte att jag var den första att rida "själv" utan jag menade att jag kanske var den första att åka av våra 07:or... ;)

Haha, nejdå där har jag varit före hela två gånger redan. :p Dock har jag mindre allvarliga avramlingar då jag första gången gled av åt sidan samtidigt som jag skrattade (red barbacka med glansiga byxor på nytvättad häst) och andra gången satte sig Ariel på bakdelen så jag gled av bakåt och landade på fötterna. :rofl:

Jag är glad över att avramlingarna inte varit värre, men rider ändå alltid med säkerhetsväst utifall att. Trots att den är väldigt obekväm. :grin:

Ja, det gör det...

Gör så jä:devil:la ont.....

Men som oxo sa så hade jag verkligen tur att det inte blev värre :laugh:

Det lustiga med säkerhetsväst är att jag innan jag började rida sa att jag nog skulle ta och införskaffa mig en sådan, hm... Hade ju varit bra om jag redan hade köpt en innan detta hände... Lätt att vara efterklok ;)

Tänk om han hade trampat mig på ryggen ex...
Det vill man inte tänka på....

Må så gott nu alla, det ska jag göra ! :p

KL

Idag har jag longerat Plutten. Han var lite busig men sköter sig ändå bra. Funderar på att sitta på honom till helgen om vädret tillåter:)

*kl*

Uppdaterar er bara lite, har ju inte skrivit här på länge men Alice har nämligen viloperiod nu eftersom hon växer så det knakar!
snart ska vi dock börja tönköra osv igen och sen sitta på henne, (och löshoppa mer osv) Men hon får växa klart denna växt-perioden först =P

Sen ska det lasttränas nu i höst också, har ni lasttränat era 07or? :)

Jag & Enya lasttränar ett par gr i veckan!
Hon går på snällt nu men jag vill gärna att hon ska lasta sig själv så vi tränar på det! Har inte börjar köra med henne ännu för jag är ofta själv och då vill jag inte ge mig ut på vägen.

*kl*
Tog en Kolla masken på Enya i måndags, hon hade 1750 EPG:eek::crazy:
Blää så äckligt! Så nu har hon fått en spruta avmaskningsmedel och så blir det nytt kolla masken om ett tag igen. Inte konstigt att hon har sett tunn och tufsig ut! :crazy:

Med så mycket mask behöver du inte ta kolla masken igen innan nästa maskning- för hon kommer att vara full med mask då också! Nu är det ju så sent visserligen, men kör avmaskning med preparatets intervall säsongen ut, och ny mask-koll till våren. Det kommer att behövas en del maskningar innan hon är ren..

*kl*

Angående lastning så lasttränar jag inte min 07a. När vi ska åka nånstans så går vi bara på släpet, inte mer mer det. Han får börja lasta sig själv också men det får vi ta nästa år, att gå upp och ner i transporten för sakens skull brukar inte bringa nån större motivation hos våra unghästar, så jag brukar låta bli tills det känns meningsfullt.

Jag har lasttränat på riktigt en gång efter att han började dumma sig(efter den onda kastreringen så var han inte pigg på att gå på transporten). Men nu åker vi varannan vecka till löshoppningen och har hittat ett sätt att lasta som funkar utmärkt så nu lasttränar vi inte. Jag tror att han kommer att gå på själv om ett tag om jag bara fortsätter att lasta som jag gör nu:)

Hjälp :eek:! Det där såg inte roligt ut, tur i oturen att det "bara" var armen!

Kul att läsa om allas framsteg! Är lite dålig på att skriva i tråden känner jag!

Sen ska det lasttränas nu i höst också, har ni lasttränat era 07or? :)

En sådan slump att du frågar nu. :p Idag och imorgon har stallägaren lånat hem en transport, så givetvis passar vi på och lasttränar då. Idag blev det (för Ariels del) lastning några gånger utan mellanvägg och sedan för första gången mellanväggspremiär. Det var absolut inga problem, men jag märkte på henne att efter några lastningar tyckte hon det var tråååkigt. Så jag får komma ihåg i fortsättningen att hon är precis som mig, 1-2 upprepningar sedan sitter kunskapen och då blir det bara enformigt att upprepa mer.

Imorgon blir det direkt lastning med mellanvägg + att vi skall stänga runtom och eventuellt lämna henne själv där. Sedan lär det inte bli någon mer transportträning förrän vi åker iväg till treårstestet. Kanske, kanske kommer vi iväg på en träning i ridhus några veckor innan testet. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: Lyan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 751
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 536
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 344
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama