Hur går det för era 07:or? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or? Del 3

Jag har dem bara i gjorden för att något ska hänga vid sidorna på henne,kommer dröja innan jag sätter på dem.

Såg inte ens på bilden att du hade dem där. :p Men hur länge tänker du dröja och vad är det du väntar på?

Själv tycker jag det är så svårt att veta när hästen är mogen för inspänning. Min förra unghäst var inte mogen första gången jag provade och det var ungefär i den här åldern. Samtidigt vill jag gärna att Ariel skall ha jobbat lite mer i rätt form innan jag börjar sitta på henne. :grin:

Angående inspänning.
Jag vill att hästen ska gå fram fint på volten i både trav och galopp och kunna kommandona. När det känns enkelt och kontrollerat men med bjudning utan inspänning, då får inspänningstyglarna komma på. Ganska långa de första gångerna, tills hästen accepterar dem.

När det känns enkelt och kontrollerat men med bjudning utan inspänning, då får inspänningstyglarna komma på. Ganska långa de första gångerna, tills hästen accepterar dem.

Ja, jag löslongerar ju Ariel och då är det mest "TJOHO! :bump: " som gäller. :crazy: Den lilla longering som blivit hittills har varit fokuserad på att skritta lugnt runt mig, eftersom löslongeringen blivit just så busig. Knepigt det där...

Jag tror jag avvaktar med projekt inspänning till efter sommaren. Det kräver ju trots allt en bättre sadel än vad jag har nu också, och det skall hon få till hösten. :)

*kl*

När det gäller inspänning av unghäst så löser det sig av sig själv här.. Jag longerar inte unghästar av nån annan anledning än att de ska lära sig kommando osv, och möjligtvis få "busa av sig" om de har behov av det för att sen kunna koncentrera sig, och för att vänja vid sadel t ex, och i de fallen har jag inte inspänningar. När den fasen är över så longerar jag inte unghästen mer i inridningsskedet eller i den delen av träningen utan då tömkör jag istället om jag vill jobba hästen. Då har jag helt klart som mål att hästen ska söka sig i form i sin egen takt, men jag kan ta och ge efter som jag vill och spänner inte "fast" hästen som vid longering med inspänningar.
Longering tar jag i så fall upp igen i ett senare skede när hästen förstår poängen med tömkörning/ridning och med tänket att söka sig framåt -neråt. Jag vill inte ge min unghäst "dubbla signaler" som det blir för en häst som inte lärt sig det där med att det drar bakåt samtidigt som man ska gå framåt och därmed riskera att förstöra framåtbjudningen.

Därför föredrar jag helt klart tömkörning framför inspänd longering på unghäst och det har åtminstone än så länge funkat bra på mina unghästar! :)

Ja, jag ska försöka få med nån som kan hantera kameran:) Ska bli kul att se hur han hoppar på borta plan!

Idag har Plutten varit duktig. Stallägaren har en fyrhjuling som han brukar köra omkring med och han kom och mötte upp mig vid sommar hagen och så tog han min äldre häst och jag den lille och så åkte vi meddans hästarna gick bakom. Den äldre hästen är van vid detta och går snällt vid sidan men det var första gången för Plutten och han skötte sig jättebra!

Sen har vi varit på en långpromenad. Vi blev en hel karavan som var ute och traskade. Jag, Plutten, en kompis red sin häst och hennes två döttrar gick med deras två hundar. Vi mötte bilar, cyklister, gräsklippare och en massa annat på vägen och visst blev det lite hopp när cyklisten helt plötsligt kom i fullfart ur en kurva men annars så traskade Plutten på i täten utan beskymmer! Duktig pålle :love: Trött matte:angel:

Prince är ute på nätterna nu vilket matte tycker e superskönt. Äntligen slippa mocka ett tag :D Han växer på höjden nu som attan oxå..Jag stödfodrar honom med kraft hela sommaren tror jag.han behöver nog all näring han kan få. har varit svår innan o hålla i hull innan..o jag vågar inte chansa att han klarar sig på gräset.

oxo: hur ser din pålle ut efter kastreringen? har det läkt ihop helt? Min pålle har ju en tendens till o stå på bakbenen mer än på fyra så han har ju givetvis dragit upp det litegrann var dag..men det går ju ändå ihop mycke bra..men d tar nog lite tid för honom :D

Apropå longering... När tycker ni det är dags att använda inspänningstyglar? Vad är det som "krävs" ifrån hästen för att det skall kännas som de är redo?

Jag tycker att det är något man ska vara väldigt försiktig med med en tvååring. Helst inte börja med förrän det är dags för inridning. Den måste bära sig själv bra och vara trygg vid longering.

Faktiskt så är det något jag aldrig använder mig av på unghästar. Möjligen en gummisnodd. Jag vill inte låsa en unghäst även om man spänner in löst. Risken är att man bara orsakar spänning istället.

Senast ändrad:

Han ser bra ut. Även fast han leker väldigt mycket nu när han går med kompisarna igen så har det inte gått upp. Han hade ju ett ganska stort snitt i ljumsken som jag trodde skulle ta längre tid att läka, men det ser fint ut nu:)

Jag tror jag slipper stödutfodra, gjorde inte det förra året och i år har han redan börjat gå upp i vikt. Vilket är bra eftersom han gick ner lite nu efter kastreringen.

Var ute och red på en tillridningshäst idag och lyckades ta det här kortet:
27830631.jpg

Tyckte dom såg så roliga ut. Tripp,trapp trull nästan:D Det är bara fuxen och den bruna i mitten som skulle bytt plats!

Vad mysigt det ser ut när de står på rad och tittar. Kul när det är flera hästar i hagen.
Nu har lilla Nova fyllt 2 år. Hon går på bete nu och börjar bli väldigt rund om magen. Var rädd i början att inte betet kommer räcka, men efter ca en månad är det lika mycket kvar. Det blir nog till att banta dem i höst.
Annars händer det inte så mycket just nu utan hästarna får ta det lite lugnt ett tag.

*KL*

Ahhhhhhhhhh vet ni vad ja har glömt :crazy:
Prince fyllde två igår juh!!! Tror ni han e arg på mig :angel: usch nu fick ja dåligt samvete..kom inte på det förrän nu juh..:(
Ikväll blir det massa godis istället...

Bild på Prince som bebis..
100_1092.jpg

Jag tror nog att matte/husse bryr sig mer om sådan glömska än pålle själv:D.
Bättre sent än aldrig du vet:angel:.
Idag har jag longerat Nova med sadel för första gången. Hon har haft den på korta stunder innan och det har gått bra.
Hon skötte sig exemplariskt:love:. Gick jättefint på en rund volt och lyssnade jättebra på kommando. Har ju bara longerat 2 gånger innan.
Både skritt och trav gick kanon och hon busade ingenting.
Man märker att de lär sig även under viloperioder. Hon verkar vara inne i en cool period nu.

Ja, det är skönt att dom är många. Men än har inte alla hästarna släppts ut så det kommer nog fem till, till deras hage:)

Kul att det gick så bra att longera med sadel:)

Nu har jag "ridit" Ariel! :eek: Provade att sitta upp utomhus (har suttit på henne ett par gånger inomhus) och hon var hur cool som helst. Så då flög :devil: i mig och jag smackade! :eek:

Ariel vred bak öronen, undrade om matte menade allvar och skrittade sedan lugnt bort till hagen. :love: Hon gjorde halt när jag bad henne stanna och sedan hoppade jag av. Gissa om jag älskar den här hästen! :love: (som står ut med sin knäppa matte :angel: )

Vad roligt att det gick så bra att sitta upp på henne:)

Nu ska jag strax ut och hälsa på min lille, funderar på att longera honom uppe på ängen som stallägaren klippt ner och satt upp terränghinder på.. hmm undra om han vågar hoppa över dom:angel: Det återstår att se:D

Min mamma tog nåra bilder med sin mobil och lyckades naturligtvis få med sitt finger :p
27938037.jpg

27938042.jpg

Så nu har jag longerat den lille. Och jag kan meddela att han tyckte att det var jätteroligt att hoppa över terränghindren:D Duktig liten häst:love:

Men vilken duktig kille! :love:

Vad är det för hinder? *nyfiken* Jag skulle behöva lite inspirationstips...

Dom som han hoppade över var stora stockar/träd som dom har lagt dit med traktorn:) Väldigt inbjudande hinder för hästarna.

Sen har vi även delade traktordäck som man antingen kan sätta under ett vanligt hinder eller hoppa som dom är, med eller utan infångare beroende på hur lydig häst du har :D Riktigt kul att hoppa såna hinder tycker jag!

*kl*

Nu är Tobbe släppt på sommarbete på riktigt och har semester. Av personliga skäl kommer jag troligtvis inte att träffa honom alls under betet utan förlitar mig på andra som håller koll på honom och hoppas att både han och jag är motiverade till att fortsätta jobba när han kommer hem igen!

Funderar eventuellt på att ställa ut honom i augusti, men om jag bara kan ta en häst och lillebror inte är såld än så får lill-brorsan gå före, så vi får se :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 427
Senast: Nota
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 445
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar