Varför inte lita på vad din uppfödare säger? Alla dina frågor är typiskt sådant som uppfödaren hjälper till med. Det är lite tråkigt att så många idag inte verkar ha minsta förtroende för uppfödarens kunskap när det gäller allt som har med valpen att göra, men man tycker ändå att uppfödaren är trovärdig nog att köpa sin valp från ...
Jag tänker så här att när man ska få hem sin valp så är man så förväntansfull och vill prata valp samtidigt som man vill göra alla rätt från första början.
Ett enkelt sätt är att kolla runt i vad för tugg och foder andra ger sina valpar, men att man kan ändå landa i att göra som uppfödaren säger för att man litar på hens kunskap.

Varför inte lita på vad din uppfödare säger? Alla dina frågor är typiskt sådant som uppfödaren hjälper till med. Det är lite tråkigt att så många idag inte verkar ha minsta förtroende för uppfödarens kunskap när det gäller allt som har med valpen att göra, men man tycker ändå att uppfödaren är trovärdig nog att köpa sin valp från ...
Det här tycker jag är två vitt skilda saker.
Bara för att jag tycker att en uppfödare tar fram bra och friska linjer behöver jag ju inte dela dennes åsikter om foder, uppfostran, utrustning mm

Jag gör så här, och då ska jag säga att mina kunskaper om näringslära för hund är begränsade:
- jag ger det som uppfödaren gett, har alltid fått med en påse eller två vid valphämtning
- jag ger inte färskfoder (tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta nu; det är ett beslut jag fattat och som fungerar för mig.)
- om fodret av någon anledning inte känns lämpligt pratar jag med uppfödaren och eventuellt med veterinär om vi är inne för vaccination eller annat ärende. När hunden blir äldre gör jag som jag vill.
- tuggben lämpliga för valp brukar jag ha till hands i synnerhet när pirayafasen slår till. Även morötter och liknande duger att tugga på.

Har hittills enbart köpt hundar av väldigt erfarna och kunniga uppfödare som jag hållit kontakten med även efter att hunden inte funnits längre. Tycker uppfödarens erfarenhet är guld värd.

När du skriver att du gör som du vill när hunden är äldre, vilken ålder handlar det om då? Ger du den mat uppfödaren rekommenderat tills valpen är vuxen?

Även om jag naturligtvis litar på "min" uppfödare, så vill jag ändå ha koll själv på vad min valp äter, och varför. Jag skulle inte känna mig bekväm med att enbart lyssna på uppfödaren och inte söka information själv, men så är jag också en sådan person som vill veta och ha koll själv.

Går det bra att ge sådant redan vid åtta veckor?
Horn är inga problem med. De kan ligga framme jämt.
När det gäller tjurmuskel och liknande så är det som med tuggben-under övervakning och måttlig mängd.

Ett Svenskt valpfoder som funkat bra för mig är Magnussons. Inte en massa lullulull, färgämnen eller smakförhöjare.

• Gilla
Reactions: MML
Det här tycker jag är två vitt skilda saker.
Bara för att jag tycker att en uppfödare tar fram bra och friska linjer behöver jag ju inte dela dennes åsikter om foder, uppfostran, utrustning mm

Jag inbillar mig att det nog är snudd på omöjligt för en uppfödare att enbart sälja valpar till köpare som delar hens syn i allt från foder till träning till utrustning till intressen etc. Jag utgår med andra ord från att "min" uppfödare tycker att jag verkar vettig nog för att kunna fatta egna beslut för min valp, även om hen säkert ställer upp med sin kunskap när hen blir tillfrågad.

Jag tänker också att det faktum att man väljer att köpa valp av en viss uppfödare, tyder på att man anser att hen har en bra avel som man gärna vill ha en hund från. Sannolikt tycker man också att hen är så pass vettig i hundhållning, träning och annat att man inte skäms för att säga att man har en hund från den uppfödaren.

Men med det sagt, så är det ju som du säger att jag inte nödvändigtvis behöver dela alla uppfödarens åsikter om "allt". Och även i frågor där jag är enig med uppfödaren, kan det vara bra med input från andra håll också, tänker jag.

Mina har jag bytt foder på ganska fort efter dom kommit hem helt enkelt för att jag ansett att fodret uppfödaren gett e skräp o inget jag vill ge mina hundar. Tuggben har dom fått från start av bra kvalite o i mindre storlek, har satsat på nåt lite mjukare o mindre när dom bytt tänder men annars har dom fått likadant som vuxna hunden med endast storleken på tuggben som skiljer sej.

• Gilla
Vår senaste valp ratade de små tuggbenen för de vuxnas redan när vi fick hem henne som 9 veckors valp.
IMG_6585.webp

Jag gör så här, och då ska jag säga att mina kunskaper om näringslära för hund är begränsade:
- jag ger det som uppfödaren gett, har alltid fått med en påse eller två vid valphämtning
- jag ger inte färskfoder (tänker inte ge mig in i någon diskussion om detta nu; det är ett beslut jag fattat och som fungerar för mig.)
- om fodret av någon anledning inte känns lämpligt pratar jag med uppfödaren och eventuellt med veterinär om vi är inne för vaccination eller annat ärende. När hunden blir äldre gör jag som jag vill.
- tuggben lämpliga för valp brukar jag ha till hands i synnerhet när pirayafasen slår till. Även morötter och liknande duger att tugga på.

Har hittills enbart köpt hundar av väldigt erfarna och kunniga uppfödare som jag hållit kontakten med även efter att hunden inte funnits längre. Tycker uppfödarens erfarenhet är guld värd.
Du kan få bli min valpköpare :bow:

Jag ger mina valpar ben redan vid 4-5v , men jag har förmånen att ha ett lokalt ekoslakteri som jag kan köpa riktiga ben i,utan konstigheter o med lite kött kvar på,
Ger inte spannmålsfritt foder , för det blir för krabbigt att tillsätta tiamin till valparna.

Jag ger först samma foder som dom haft hos uppfödaren. Sen brukar jag byta till något svensktillverkat för jag tycker inte att det är hållbart att transportera hundmat tvärs över planeten. Väljer alltid nog välkänt märke som funnits ett tag och gärna med lite högre proteinhalt. Ger tuggben/ tuggpinnar från start har köpt hem ett lass i förväg och köper aldrig kinesiska.
Veterinärmolin har en föreläsning som heter Doggy Dining den kan kanske köpas till i efterhand. Jag tycker den gav bra info.

• Gilla
När du skriver att du gör som du vill när hunden är äldre, vilken ålder handlar det om då? Ger du den mat uppfödaren rekommenderat tills valpen är vuxen?

Även om jag naturligtvis litar på "min" uppfödare, så vill jag ändå ha koll själv på vad min valp äter, och varför. Jag skulle inte känna mig bekväm med att enbart lyssna på uppfödaren och inte söka information själv, men så är jag också en sådan person som vill veta och ha koll själv.
Tja jag tänker framförallt pragmatiskt. När hunden är valp/unghund tenderar jag att ha tätare kontakt med uppfödaren och då är det en smal sak att prata om foder också, när man ändå hör av sig.

Om jag märker att valpen inte gillar fodret, avföringen är konstig eller jag på annat sätt tänker att det kanske kunde vara bra med ett byte så kan jag ju ta upp det med den som fött upp valpen och som har erfarenhet av linjerna och rådgöra. När valpen blir unghund byter jag successivt till vuxenfoder.

Känner att det vore lite märkligt att be om detaljinput av uppfödaren för varje sak när hunden blir större och vardagen rullar på. Men t.ex min förra hund var väldigt kräsen och förbrände energi som bara den när han var 2-3 år. Då frågade jag uppfödaren om hon med sin 20-åriga erfarenhet hade några bra tips på foder för att få upp vikten.

Tja jag tänker framförallt pragmatiskt. När hunden är valp/unghund tenderar jag att ha tätare kontakt med uppfödaren och då är det en smal sak att prata om foder också, när man ändå hör av sig.

Om jag märker att valpen inte gillar fodret, avföringen är konstig eller jag på annat sätt tänker att det kanske kunde vara bra med ett byte så kan jag ju ta upp det med den som fött upp valpen och som har erfarenhet av linjerna och rådgöra. När valpen blir unghund byter jag successivt till vuxenfoder.

Känner att det vore lite märkligt att be om detaljinput av uppfödaren för varje sak när hunden blir större och vardagen rullar på. Men t.ex min förra hund var väldigt kräsen och förbrände energi som bara den när han var 2-3 år. Då frågade jag uppfödaren om hon med sin 20-åriga erfarenhet hade några bra tips på foder för att få upp vikten.

Vi tänker nog lite olika kring det hela. Jag har som sagt mer än gärna regelbunden kontakt med uppfödaren, och jag lyssnar absolut på hens kunskap och erfarenhet. Men med det sagt så vill jag också utöka min egen kunskap för att själv kunna fatta bra beslut kring min valp.

När det gäller foder innebär det till exempel att jag naturligtvis lyssnar på uppfödaren kring hens erfarenhet av det foder valpen har ätit i början av livet. Jag kommer inte att byta foder det första jag gör, utan allra minst låta valpen landa i lugn och ro i sitt nya hem och sin nya flock. Jag är helt övertygad om att uppfödaren inte gett valparna "skräpmat", men jag vill ändå gärna själv ha kunskap nog för att avgöra om det är ett foder som jag skulle välja. Är svaret ja - toppen, då fortsätter vi naturligtvis med samma foder! Är svaret nej - oavsett anledning - ser jag det inte som något konstigt att jag tar ett eget beslut kring min valps foder. Det kan ju vara så enkla saker som att uppfödaren köper foder från Långtbortistan, och jag vill ge svensktillverkat, eller att det foder uppfödaren ger är svårt att få tag på där jag bor, eller att det innehåller något som någon annan hund är allergisk mot så jag därför vill undvika det, eller vad som helst. Jag ser inte att det handlar om att inte lita på uppfödarens kompetens, däremot har vi alla olika tankar om vad som är viktigt för oss.

Eller också kommer jag fram till att det fodret valpen är van vid passar alldeles utmärkt att fortsätta med, jag och uppfödaren har samma syn på hundmat och vad som är bra, och vi fortsätter med samma foder tills valpen börjar äta vuxenfoder :) Men då är det ett välgenomtänkt beslut som jag tagit utifrån en samlad bedömning av uppfödarens rekommendationer, min kunskap, kanske input från andra kunniga o. s. v.

Var och en ska göra det som känns bäst i den egna situationen. Det låter ju bra att du vet vad du vill, och att du verkar ha en plan för det hela. :)

För egen del har jag konstaterat att min tid och mitt intresse inte är tillräckligt stort för att verkligen sätta mig in i näringslära för hund. Jag kan grunderna och därmed tillräckligt mycket för att förstå vad jag inte kan. Därför känner jag mig helt trygg i att lita på andra människor i den här frågan, må det då vara uppfödaren eller min veterinär.

Var och en ska göra det som känns bäst i den egna situationen. Det låter ju bra att du vet vad du vill, och att du verkar ha en plan för det hela. :)

För egen del har jag konstaterat att min tid och mitt intresse inte är tillräckligt stort för att verkligen sätta mig in i näringslära för hund. Jag kan grunderna och därmed tillräckligt mycket för att förstå vad jag inte kan. Därför känner jag mig helt trygg i att lita på andra människor i den här frågan, må det då vara uppfödaren eller min veterinär.

Det som jag ser som en potentiell risk, inte för just dig eller mig utan i allmänhet kring det här med att "bara" rådfråga sin uppfödare om olika saker, är att om man själv saknar kunskap kan det vara svårt att märka om uppfödaren har bristande kunskap inom något ämne (för det har vi ju alla - ingen kan allt).

Därför tänker jag att ju mindre jag själv kan om något område - desto fler olika källor vill jag inhämta information från, om inte annat så för att säkerställa att den jag vänder mig till i första hand (om det så är uppfödare, veterinär, instruktör, hundkunnig kompis eller någon annan) verkligen har koll.

Jag gör som jag vill dag ett har till och med bytt foder rakt av och aldrig varit några problem det här med att man inte kan byta mat rakt av vad är det ens för påhitt?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till...
Svar
6
· Visningar
1 207
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama