Banta/slimma ner shettis?

Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny!

Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan vilket oroar mig. Ägaren har nu bett mig om råd och jag har sagt att jag kan hjälpa till och motionera den, till den grad som går för min del. Alltså tömköra, longera och promenera! Vill också tillägga att han såg ut så när han kom till de som har han nu, vi jobbar tillsammans med att försöka banta honom!

Det är alltså en shettis det handlar om och jag behöver hjälp för ponnyn verkar inte röra sig ett kilo i rätt riktning när det kommer till vikten. Han är rätt stor för en shettis, kanske runt 110cm? Vet inte hur gammal exakt men mot ålders höst skulle jag tippa. Runt 17-20 år?

Han får 1,5kg hö på morgonen i hagen, 2kg vid lunch/eftermiddag och sedan 2-3kg på kvällen när han kommer in. Han går alltså inte på fritillgång utan vi har stenkoll på mängden han äter. Sen får han en halv dl lucern med massor med vatten och en halv dl mineraler. Inget godis alls då han är så fruktansvärt tiggig!
Kan tillägga att vi inte har tillgång till halm där vi bor, så det är inte ett alternativ tyvärr…

Hans ryttare rider 2-3 gånger i veckan och jag försöker motionera honom när jag har tid, så allt som allt kanske det blir 4-5 pass i veckan.

Förstår verkligen inte varför han inte går ner!
Innan han kom till de som har han nu stog han som hagprydnad i några år men innan det blev han körd och riden.
Låter som väldigt mycket hö för en shettis, även om det inte finns analys så att man kan säga säkert. 6,5 kg är lika mycket som lättfödda C/D-ponnys får i mitt stall. Dra ner rejält, kanske tom halvera högivan och komplettera med halm istället för tillräckligt med ts/tuggtid. Dubbla hönät är också ett tips. Ev kan man behöva ge mer protein av något slag, speciellt när man ersätter en del av höet med halm, men det är svårt att säga utan höanalys.

Kan du lägga upp en bild på ponnyn så man kan se om den är fet eller bukig?
Så är jag nyfiken på i viken del av Sverige det inte finns halm att uppbringa. Större delen av Sverige hade ett kanonår map hö/halm i år.
Jag bor i norra Västerbotten och oavsett om det är ett bra halmår eller inte så är det alltid svårt att få tag i halm här omkring, och bra foderhalm ännu svårare.
Det är i stort sett bara kobönder som odlar spannmål och tar de reda på halmen så använder de den själva som strö.
Vi har tur och får köpa några rundbalar från en kobonde som vi känner. Men halmen är dubbelt så dyr som höet och vi får inte köpa hur mycket som helst. Så halmen är exklusivt till ponnyn som får väldigt begränsad mängd hö.

Det är ju mer hö än vad mitt russ får 😳 Och då behöver hon ändå motion för o inte bli fet på det.

Om ni inte kan få tag på halm, går det att fixa fler fodrings tillfällen? Har svårt att se att ni får ner en shettis i vikt på så stor giva.

Först hur mycket väger en, eller ska väga snarare? 200-250 kilo?
Är det hö och inte något annat med lägre ts så är det inga problem med mellan 3-3,5 kilo hö och ponnyn får ändå tillräcklig med grovfoder.

Jag har uträknad foderstat och bra foder med lågt socker där jag står inhyrd. På ett år har min lilla d ponny kille gått ner 50 kg ca. Då har han fått äta höst - tidig vår 10 kg ca.

Så du ger nog alldeles för mycket hö och vet inte vad det innehåller för saker som socker osv. Kolla upp det och sen lägger du upp en plan för motion och mat. 👏😁

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?