Banta/slimma ner shettis?

Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny!

Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan vilket oroar mig. Ägaren har nu bett mig om råd och jag har sagt att jag kan hjälpa till och motionera den, till den grad som går för min del. Alltså tömköra, longera och promenera! Vill också tillägga att han såg ut så när han kom till de som har han nu, vi jobbar tillsammans med att försöka banta honom!

Det är alltså en shettis det handlar om och jag behöver hjälp för ponnyn verkar inte röra sig ett kilo i rätt riktning när det kommer till vikten. Han är rätt stor för en shettis, kanske runt 110cm? Vet inte hur gammal exakt men mot ålders höst skulle jag tippa. Runt 17-20 år?

Han får 1,5kg hö på morgonen i hagen, 2kg vid lunch/eftermiddag och sedan 2-3kg på kvällen när han kommer in. Han går alltså inte på fritillgång utan vi har stenkoll på mängden han äter. Sen får han en halv dl lucern med massor med vatten och en halv dl mineraler. Inget godis alls då han är så fruktansvärt tiggig!
Kan tillägga att vi inte har tillgång till halm där vi bor, så det är inte ett alternativ tyvärr…

Hans ryttare rider 2-3 gånger i veckan och jag försöker motionera honom när jag har tid, så allt som allt kanske det blir 4-5 pass i veckan.

Förstår verkligen inte varför han inte går ner!
Innan han kom till de som har han nu stog han som hagprydnad i några år men innan det blev han körd och riden.
Låter som väldigt mycket hö för en shettis, även om det inte finns analys så att man kan säga säkert. 6,5 kg är lika mycket som lättfödda C/D-ponnys får i mitt stall. Dra ner rejält, kanske tom halvera högivan och komplettera med halm istället för tillräckligt med ts/tuggtid. Dubbla hönät är också ett tips. Ev kan man behöva ge mer protein av något slag, speciellt när man ersätter en del av höet med halm, men det är svårt att säga utan höanalys.

Kan du lägga upp en bild på ponnyn så man kan se om den är fet eller bukig?
Så är jag nyfiken på i viken del av Sverige det inte finns halm att uppbringa. Större delen av Sverige hade ett kanonår map hö/halm i år.
Jag bor i norra Västerbotten och oavsett om det är ett bra halmår eller inte så är det alltid svårt att få tag i halm här omkring, och bra foderhalm ännu svårare.
Det är i stort sett bara kobönder som odlar spannmål och tar de reda på halmen så använder de den själva som strö.
Vi har tur och får köpa några rundbalar från en kobonde som vi känner. Men halmen är dubbelt så dyr som höet och vi får inte köpa hur mycket som helst. Så halmen är exklusivt till ponnyn som får väldigt begränsad mängd hö.

Det är ju mer hö än vad mitt russ får 😳 Och då behöver hon ändå motion för o inte bli fet på det.

Om ni inte kan få tag på halm, går det att fixa fler fodrings tillfällen? Har svårt att se att ni får ner en shettis i vikt på så stor giva.

Först hur mycket väger en, eller ska väga snarare? 200-250 kilo?
Är det hö och inte något annat med lägre ts så är det inga problem med mellan 3-3,5 kilo hö och ponnyn får ändå tillräcklig med grovfoder.

Jag har uträknad foderstat och bra foder med lågt socker där jag står inhyrd. På ett år har min lilla d ponny kille gått ner 50 kg ca. Då har han fått äta höst - tidig vår 10 kg ca.

Så du ger nog alldeles för mycket hö och vet inte vad det innehåller för saker som socker osv. Kolla upp det och sen lägger du upp en plan för motion och mat. 👏😁

Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny!

Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan vilket oroar mig. Ägaren har nu bett mig om råd och jag har sagt att jag kan hjälpa till och motionera den, till den grad som går för min del. Alltså tömköra, longera och promenera! Vill också tillägga att han såg ut så när han kom till de som har han nu, vi jobbar tillsammans med att försöka banta honom!

Det är alltså en shettis det handlar om och jag behöver hjälp för ponnyn verkar inte röra sig ett kilo i rätt riktning när det kommer till vikten. Han är rätt stor för en shettis, kanske runt 110cm? Vet inte hur gammal exakt men mot ålders höst skulle jag tippa. Runt 17-20 år?

Han får 1,5kg hö på morgonen i hagen, 2kg vid lunch/eftermiddag och sedan 2-3kg på kvällen när han kommer in. Han går alltså inte på fritillgång utan vi har stenkoll på mängden han äter. Sen får han en halv dl lucern med massor med vatten och en halv dl mineraler. Inget godis alls då han är så fruktansvärt tiggig!
Kan tillägga att vi inte har tillgång till halm där vi bor, så det är inte ett alternativ tyvärr…

Hans ryttare rider 2-3 gånger i veckan och jag försöker motionera honom när jag har tid, så allt som allt kanske det blir 4-5 pass i veckan.

Förstår verkligen inte varför han inte går ner!
Innan han kom till de som har han nu stog han som hagprydnad i några år men innan det blev han körd och riden.
Finns det något gräs att plocka i sig hagen dessutom eller är det ren grushage?
Hur ser hagen ut i övrigt? stimuelrar den röresle eller står den mest och hänger? Finns kompisar?

Skulle säga sänk höet typ 3kg. Min stora shettis vägde 250 när hon var för tjock uppskattad målvikt var en bit över 200kg. Men det beror ju även på om de är nätta i kroppen eller ej.

Hon fick max 3-4kg hö om DAGEN. I grushage mitt i vintern.

Kan någon ta med shettisen som handhäst när en större rids? Då får hästen pinna på för att hinna med och kan motioneras i alla gångarter.

Finns det något gräs att plocka i sig hagen dessutom eller är det ren grushage?
Hur ser hagen ut i övrigt? stimuelrar den röresle eller står den mest och hänger? Finns kompisar?

Skulle säga sänk höet typ 3kg. Min stora shettis vägde 250 när hon var för tjock uppskattad målvikt var en bit över 200kg. Men det beror ju även på om de är nätta i kroppen eller ej.

Hon fick max 3-4kg hö om DAGEN. I grushage mitt i vintern.

Kan någon ta med shettisen som handhäst när en större rids? Då får hästen pinna på för att hinna med och kan motioneras i alla gångarter.
Han går just nu i egen hage med lite gräs att plocka ifrån, svårt nu när det är fruset dock. Tanken var att han skulle gå med de andra på vintern men det kommer inte fungera då de går på fritillgång. Men hagarna sitter kant i kant så de ser såklart ändå varandra.

Har pratat med ägaren och vi ska dra ner höet lite och sätta upp slow-feeding nät så han har ännu mer att pyssla med under dagen. Han är relativt grov i modellen, skulle tippa på att han ligger runt 275kg nu kanske, vilket är alldeles för mycket!

Provade att ha med honom som handhäst idag när jag red den stora och det gick utmärkt! Så nu blir det garanterat mer arbete för herrn framöver.

Tack för alla svar, ni har varit till stor hjälp allihopa!🙏🏻

Han går just nu i egen hage med lite gräs att plocka ifrån, svårt nu när det är fruset dock. Tanken var att han skulle gå med de andra på vintern men det kommer inte fungera då de går på fritillgång. Men hagarna sitter kant i kant så de ser såklart ändå varandra.

Har pratat med ägaren och vi ska dra ner höet lite och sätta upp slow-feeding nät så han har ännu mer att pyssla med under dagen. Han är relativt grov i modellen, skulle tippa på att han ligger runt 275kg nu kanske, vilket är alldeles för mycket!

Provade att ha med honom som handhäst idag när jag red den stora och det gick utmärkt! Så nu blir det garanterat mer arbete för herrn framöver.

Tack för alla svar, ni har varit till stor hjälp allihopa!🙏🏻
Bra att han funkar som handhäst!
Att jag frågade om kompisar var för att det kan stimulera rörelse.
Finns ju andra sätt att stimulera rörelse med. Som långt mellan vatten, mat och eventuell saltsten.
Jag undrade mest om han fick i sig gräs dessutom för då kunde man gå ned ännu mer i hö.

Om han liknar den jag hade i kroppen skulle jag tro att 225 kanske är mer rimlig vikt och då är det en del att ta bort. Förvered er på att det kan ta lång tid.

Gnaga bark från inlagd sly eller tunnare trädstam av vissa träslag kan hjälpa med sysselsättning och tillfredställa en del av födosöksbeteendet också.
Men se upp för torra vassa delar bara. Så de inte kan riva upp sår eller så.
Ask, sälg och al brukar gå hem hos mina.

Jag hade en liten a-ponny på foder under ett år. Hon var rejält rund när hon kom till mig, men det löste sig med mycket motion. Hade henne alltid med som handhäst när jag red min stora häst. Hon älskade fart och fläkt, så det gick fint i alla gångarter.
Hon fick runt 5 kg hö om dygnet och gick med en lika stor kompis i hagen.

Så mitt tips är mycket motion.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julmat 2024
  • Vegetariskt julbord
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur