Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

kl

med risk att ställa en fråga som redan ställts.

men är det någon som ska försöka kvala till 4-års championatet?

Jag tänkte nog det. Men som jag förstår behöver man inte kvala till dressyren, bara till hoppningen?

de har jag ingen aning om, vet bara att 3 felfria av 7 försök är det i hoppningen. :)

kl.

Lite "Nya" bilder på Cesar, tagna för 2 veckor sedan.

Cesar har vilat i 2 veckor, först pga. en spark som han fick på en frambenet, och sedan pga. att han lyckades trampa sej ganska rejält på ena bakbenet, han har inte lärt sej att hålla koll på långbenen så nu får han ha skydd på sej ibak ute i hagen, så att jag slipper bli mött av en häst med minst ett nytt sår på bakbenen varje dag.

Haha det blev dock bara en massa fula flumm bilder
27341212.jpg

Vad har du där då?

27341227.jpg

Gose gos

27341232.jpg

Kan jag få smaka?

27341163.jpg

27341282.jpg

Åh så skönt att bli kliad

Cesar har dock växt som en galning under dessa veckor. Det känns inte som att det var länge sedan jag kunde se lite över ryggen, nu tittar jag rätt in i sidan på honom när jag står bredvid honom så nu har han växt om mej, snart får jag sträcka mej :D

Det var någon i tråden för ett tag sedan som frågade efter bra terrängträningsmöjligheter i Skåne. Idag fick jag inbjudan till det här och nu är jag lite fundersam...

Det ordnas alltså en "pay and cross" den 21-22 maj ute på heden och det råkar vara han som jag köpte Athena av som är upphovsmannen. Jag tänkte inte delta i själva "tävlingen" eftersom min häst inte ens hoppat bana än MEN jag funderar på att vara med på förträningen som går helgen innan. Då kan vi hoppa precis så mkt som Avalon klarar. Hade ni gjort detta?

Något säger mig att en lite bana med fasta hinder är lättare att få kläm på för en unghäst än en bana med hopphinder eftersom avstånden blir mycket längre. Sedan kan ju hindren se annorlunda ut men vi kan ju hålla oss till stockar och häckar. Jag är väldigt sugen och det hade varit en rolig sak att avsluta denna perioden med innan betet. Dessutom e jag ju barnsligt förtjust i terrängridning :love:

Så, vad tycker ni?

Det var nog jag! Jag har ju tyvärr ingen häst att rida nu, men vänta bara till nästa år! Tack för länken i alla fall!

Överlåter till de ridande människorna att besvara dina funderingar. Jag tycker i alla fall att du är modig som ens tänker tanken...

Idag hade det kunnat gå illa! Decibell fick nämligen för första gången i sitt liv stifta bekantskap med en flock får och hon fick tokspelet! Grannen har släppt ut sina får i en hage längs med vägen jag brukar rida på och decibell tyckte de var såååååååå frunktansvärda. Och när hon tycker nåt är otäckt är det fly som gäller. SOm tur var så var jag ganska beredd, annars hade jag aldrig suttit kvar när decibell plötsligt tvärvände och sprang rakt ut på ett fält. Tog ett bra tag att lugna ner henne men sen lyckades jag i allafall övertyga henne om att fåren inte skulle äta upp henne och resten av ridturen gick kanon:D

får är ju läskiga saker! ;) hihi jag fattar inte hur hästarna kan vara så rädda för dom, får som är så söta?

Idag har shettisarna vi ahr haft inackorderade på gården flyttat, och min lillasyster på 3 år blev väldigt ledsen... Vi har fått låna den ena till henne och hon älskar verkligen att rida och är duktig fast hon är så liten, hon har en väldigt bra balans!

Så iallafall så nu har Dörren fått inta en till roll här hemma, han kläddes på med min lillasysters lilla ponnyputa och rosa Lena Furberg-schabrak och verkade njuta med sin nya uppgift :D.

Ni kankse tänker att vi är tokiga som låter henne rida på honom, vad vet jag, men han är gudasnäll mot barn (och alla oss andra med) och jag leder givetvis och en håller i min lillasyster i ryggen ifall att :).

Så Tova till och med travade idag, och hon som bara ridit shettis innan. Men han har väldigt mjuk trav och fattade vinken och travade så sakta han bara kunde, så hon satt ner i traven ;)...
Jag är så stolt! Imorgon tänkte jag ta lite kort, när han ändå har det där rosa schabrakt på sig... :angel:

Underbart *ser fram emot bilder*

Jag tycker inet det verkar så dumt, sådant där är ju individuellt, det finns ju 15åriga hästar jag aldrig skulle släppa upp ett barn på. men min Fiomp var nog 4-5 när ett barn red henne SJÄLV i en stor hage i alla gångarter :cool:

Man känner ju både sin häst och sitt barn bäst! så go on! :bump:

Igår gjorde vi vår debut på hoppbanan och Vilden var superduktig! Trots att det var ett helt nytt ställe, en massa hästar och människor så var han lika cool som han brukar!
Dock stod det ett partytält på ena kortsidan som det satt folk i, och det var man tvungen att passera precis innan första hindret, så när vi hoppat första hindret så drog han iväg, och andra hindret så på en böj, så det slank vi på sidan av för han hade verkligen inte koll på något annat än det läskiga tältet bakom sig! Där gjorde jag en hhalt och så fattade vi ny galopp och fick kontakt igen ;-) Sen hoppade han resten av banan jättefint, lugnt och samlat, även när vi red förbi tältet igen =) *stolt*

Nu ska vi se om detta med kort fungerade då... hihi...
(3).JPG

n(18).jpg

Jag har också varit på träningstävling idag:D första gången lill-tjejen fick hoppa två rundor och hon gjorde det alldeles strålande. Den katastrofala hoppträningen för två veckor sedan måste ha varit högst tillfällig för hon har känts kanon efter det. Hoppade 50 och 60 cm och var felfri i båda. Var lite spänd, framförallt i första klassen vilket resulterade att hon sprang ifrån mig lite men kändes verkligen positiv. Var nära att det blev ett litet stopp i första klassen men med lite övertalning så krånglade hon sig över. I 60 cm kändes hon lite mer avspänd. Superponnyn!
1-17.jpg

Film finns här: http://www.youtube.com/watch?v=iTml_kxFyiA

KL

Red lektion på hästen för första gången idag. Han skötte sig verkligen super och det finns mycket att hämta. Nu är målet helt klart både kvalitén och Championatet.

Va söt hon är! Ser verkligen ut som att hon har jättekul! :)

Idag red jag och Linnda till grannstallets lillalilla "terrängbana". Det är väl en 10 hinder i storlek 60 cm - 1 m. En vattengrav, stockar, sandbank och dike.
Avalon tyckte mest att hindren var läskiga först och ville knappt gå förbi. Men efter en stund gick han först igenom vattnet efter den andra hästen och sedan hoppade vi ned från banken några gånger i skritt, trav och galopp. Det gick fint och då vände jag på det och hoppade upp på banken och sedan ned igen. Han var kanonduktig och när han väl fattat "galoppen" så bjöd han fint emot och hoppade som han aldrig gjort annat :D Duktig häst!

Jag slutade när det gick som bäst och nästa gång ska jag försöka ta nedhoppet och sedan rida vidare mot en liten stock.

Nu har han greppat det där med duschandet också och det är ju SÅ skönt! Han rör inte en fena när man ska spola honom med vattenslangen.

Självklart hamnade träningen på film och nu har jag filmat hoppningen inomhus, lite terräng, fölungarnas betessläpp (åringarna) och imorgon ska vi filma antingen dresyrträning eller tömkörning beroende på vad jag bestämmer mig för att träna. Det jag inte gör imorgon ska filmas i veckan och sedan har jag allt för att sätta ihop en liten "Såhär-långt-har-vi-kommit-innan sommarvilan 2009-film" :banana:

*kl*
Inhoppning påbörjad! Andra gången vi jobbar med lite skutt:-)
Han gör verkligen sitt bästa, inte minst med tanke på att matte är inbiten dressyrnörd...och ja, vihoppar med dressyrsadel :o
hopp3.jpg

hopp5.jpg

hopp2.jpg

Såg ju trevligt ut det där!

Förresten, om du vill med ner till Falsterbo i sommar så kanske vi kan samåka. Kör t/r till Uddevalla den helgen nämligen :)

Nämen vilken smart idé att göra en sån film :laugh: ! den kräver vi givetvis att få se här också :D

här kommer bilder från dagens "ponnyridning"
P5120623.jpg

P5120626.jpg

P5120630.jpg

P5120635.jpg

han är så cool för han blir väldigt varsam och försiktig när barnen rider. Man såg på honom att han ville "bli rädd" för en liten plastpåse som kom flygandes, men syntes att han "ändrade sgi" och istället vred han bara lite på huvet åt den.. :)

Den görs ju till 95% åt er så självklart ska ni få se ;)

Kan tro lillasyster är nöjd när hon får rida på en "riktig" häst! Det ser onekligen så ut!

ja hon är överlycklig :D. Till och med lillebror som är 6 år vågar sig upp nu, han har aldrig viljat / vågat rida förut, ridit kanske någon gång på shettis men har varit väldigt skraj..
men nu till vågar han till och med trava och tycker att det är riktigt kul :)

Varför skulle du INTE kunna vara med o hoppa terränghinder? Ställ inga krav på honom, skutta några språng och avsluta när han känns glad, pigg o fräsch o har hoppat några fina språng. Har för mig ex att FTryttare var med på riktigt terrängträning med sin Connemara i fjol sommar o det gick supergalant! Iofs var han mer hoppad innan än vad din är. Det enda jag kan tänka mig ska vara negativt är att det blir mer flacka språng över ett terränghinder än på banhinder; om det nu har någon betydelse kanske när hästen inte hoppat så mkt på bana. Ingen aning.

*KL* Har varit på en underbar campinghelg med tre hästtjejer från Götene. Vi har babblat som tokar, ridit islandshäst, grillat, druckit vin o skrattat. Välbehövt! Jag köpte Brosus från den ena av tjejerna och de höll båda med mig; Brosus var en bra häst för mig att komma igång på efter 1,5 års riduppehåll, och han var en perfekt "första-unghäst". Men han räcker inte riktigt till. Visst, jag har inte tänkt rida några dunderklasser på tävling - men som jag sagt innan - jag saknar rörelserna och ett annat temperament.
Så han är ute på annons. Hoppas på att hitta någon trevlig människa som vill ha en genomsnäll valack som alltid gör sitt bästa under ryttare. Passar ju perfekt till MSV dressyr o kanske 120 hoppning. Fälttävlan.
Men inte med mig som ryttare. På gott och ont. Det svider i hjärtat men förnuftet och motivationen säger något annat.

Hojta om ni känner nån som skulle tänkas kunna vilja köpa min prins! Det kommer inte bli till "vem som helst".

Dags att presentera min -05a. Sto e. Don Charly. Hon är mer som en treåring.

27385251.jpg

Jag köpte henne i höstas, hanterad men oriden, och skickade henne till en unghästutbildare som kom ganska långt, men under vintern var jag tvungen att ta hem och ställa av henne tre månader pga hälta :mad:
I slutet av mars fick jag klartecken av veterinären/kliniken och har nu själv börjat sätta igång henne med promenader och ridning (alltså inridning :) ).

27492352.jpg

27492416.jpg

Film - 2,5 år

Film - 4 år, första uppsuttna galoppen (i lina)

Idag har vi galoperat lite igen, i lina, hon skuttade ganska rejält så jag åkte av :angel: Avslutade dock dagens pass med uppsutten (i dubble bemärkelse) galopp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17