Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jättesnygg häst! Hur länge ska han vara hos beridaren? Vad har du för planer för honom framöver?

Tacktack!

Han ska bara vara där en månad, så allt funkar så det går rida honom utanför fyra väggar och sitta upp utan rodeo (han bockar lika bra som han hoppar) jag har bara gräspaddock hemma och måste gå på stor väg för att komma till närmsta gruspaddock, men nu känns det som om att det skulle funka för honom.

Ja du planer, mamma (som äger honom) lämnade honom där på försäljningmen jag och beridaren har pratat och han tycker inte vi ska sälja en så fin häst så :devil: han kommer hem om en vecka.. *tiden går fort*

så nu blir det nog kvaliten iaf! Beridaren tycker vi ska satsa på championatet också men jag vill nog inte det (känns hårt speciellt eftersom han varit sen (född sent). men och tredje sidan har han j*vligt lätt för sig, hoppade under ryttare för första gången i måndags och lekta över i både trav o galopp.

Jag har ju inte varit så aktiv här så då kanske man får slänga in lite halvgamla bilder?
här är han omusklad efter vintervilan innan han åkte iväg
http://joizmeds.mittspejs.se/P1913891
här är han i höstas under sin korta ridtid då (där är det jag som rider)
http://joizmeds.mittspejs.se/P1440194#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1437716#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1454324
http://joizmeds.mittspejs.se/P1454323#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1451832#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1451831#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1451830#body
rider ut
http://joizmeds.mittspejs.se/P1445563#body

http://joizmeds.mittspejs.se/P1408598#body

på sin 3årsdag såg han ut såhär
http://joizmeds.mittspejs.se/P1232383

och som 2åring såhär
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253904#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253905#body

som föl
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253906#body
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253911#body

lillasyster och morsan ser ut såhär
http://joizmeds.mittspejs.se/P1827025

och sin mors gångarter hoppas jag han ärvt :love:
http://joizmeds.mittspejs.se/P1623638

*kl*

Inte så jätterolig uppdatering från vårt håll..

Har haft problem med min hästs sadeltvång (ej gjorden, bara sadel) och hans kröka-rygg och bocka fasoner.
Vi hade ute H.L (kiropraktor/equiterapeut) i tisdags och han hittade absolut inget fel på hästen.
(inte muskulärt iaf)

Sadlarna låg 'skapligt' på honom men jag sadlade tydligen på tok för långt fram. Puh, jag tycker det
är så svårt att dra tillbaka sadeln när den liksom lägger sig i läge 'av sig själv'. De skulle rätt långt
bak båda två och han trodde att det var därför han har visat obehag.
Han tyckte att jag skulle sadla och sitta upp många fler gånger än de 3-4 gångerna jag rider per vecka.
Tex. sadla flera gånger på raken tills han inte krökade rygg längre. Samma sak med uppsittningen...kliva upp, skritta igång... kliva av.. osv .. flera gånger varje gång jag rider, tills han slutar kröka och skrittar fram lugnt.

Ok.. i går skulle jag testa det här.
Sadlade med dressyrsadeln (som vi inte har använt på en stund) och la den där han hade berättat att den skulle ligga.
Konstigt nog reagerade inte Frasse alls. Jag tog av och la på sadeln några gånger ändå, bara för att...
Sedan gick vi ut och jag steg upp. Lugnt och försiktigt. Han står en liten stund, sedan exploderar han i princip framåt i bästa rodeo stil. (Skrämde slag på stallägarens dotter som ääälskar min häst och tycker han är snällast i världen..)
Sedan struttar han omkring och är en allmänfara ... tickande bomb... på tårna... you name it.. det fungerar inte att försöka komma av igen utan vi skrittar iväg och gör vad vi skall göra... han lugnar ner sig snabbt och kopplar då av helt. (Han reagerar inte på grannen som står vid vägen och sågar ved, han bryr sig inte om nästa granne som använder gräsklipparen i dikeskanten.. men när vi skall gå förbi några får i en hage då spänner han sig och beter sig nästan på EXAKT samma sätt som vid igångskrittningen minus rodeobockningarna..
Några steg efter fåren kopplar han sedan av igen och lufsar fram som vilken trygg, gammal valack som helst.

Väl hemma igen kliver jag av och upp igen ett par gånger och han står så lugnt och fint och skrittar iväg på lång tygel utan några problem alls... (Trots att sällskapshästen har gått in i stallet)

Själv analyserar jag ihjäl det hela och får magsår snart. (Jag som var så glad när H.L hade varit här)

Att han reagerade MER den här gången än han någonsin gjort funderar jag på om det inte beror på att jag gick över till dressyrsadeln (=större) och att den var placerad längre bak?
Sedan undrar jag om han inte helt enkelt reagerar så för att han är mycket mer 'spänd' utomhus (vi är inte så vana detta än) och är då mycket mer på tårna redan innan?
Att han skall ha något fel i ryggen (tex KS) .. men borde han då inte visa ömhet någonstans eller bli värre ju längre man sitter på honom och protestera mer under själva ridpasset?
Om jag ändå skall beställa röntgen av hans rygg.. bara för att... puh... ?

Jag skall testa samma tillvägagångssätt i ridhuseti morgon och se om han reagerar på samma sätt... åtekommer med rapport...

Ledsen för långt inlägg, men är uppriktigt bekymrad ... :crazy:

Diagnos någon?

Åh vilken snygging... jag älskar apelkastade hästar... :-)

Berätta mera om bockningen vid uppsittandet... ;) ... sådant intresserar ju mig som har lite problem med det just nu..

Hehe tänkte just skriva att jag vet hur du har det :crazy: har ett sto som var omöjlig att rida, total sadeltvång (hon var 10 när vi skulle rida in henne så) det gick rida henne barbacka i grimma, med med sadel och träns så bara exploderade hon, hade man tur kunde man efter 30min få henne att skritta. och hon var endå den absolut bästa häst jag någinsin suttit på!!! Det steget, den samlingen har jag aldrig varit emd om (har då ändå fått rida en hel del fina tävlingshästar), men hon var otrolig, men vi valde att "ge upp" jag var förrädd om mitt eget liv och hennes och ansåg hon gjorde större nytta i avelsboxen (ansåg att problemet inte var ärfligt utan bara att det beror på att hon aldrig hanterats förren hon var 10, att hantera, leda och även när hon har föl vid sidan så är hon en ängel!!! så inget har hon ärvt ner)

vist även om nu hennes son också bockar så är det av annan anledning, antagligen "test" och ovana vid sadelbyten och ute på äng, så vad gäller honom så är det nog bara att hålla ut, nu därborta hade han inte bockat något.. :bow: baar hoppas det hå¨lelr i sig.

De enda tips jag kabn ge dig är:
1. jag tror också du ska sadla längre bak, oftast sadlar vi förlång fram, såvida sadeln kan ligga lite längre bak (har ett överbyggt sto som inte är lönt att sadla rätt för dne åker fram endå)
2. anatomisk sadelgjord? testat det?
3. när du sadlat och spänt åt, dra med handen under sadelgjorden så ingen päls/hudveck ligger i kläm.
4. har du testat med/utan t.ex. fårskinnspad?
5. om du inte kan hoppa upp- skritta hoppa av- hoppa upp så gör som du gjorde sist, träna upphopp efter ridpasset istället.
6, om du kan(om du inte redan gör det) så använd pall- uppsittningsramp för att undvika att sadeln rugbbar sig vid upphoppet och unvika onödigt obehag av ryttarens vikt *10 på vänstersidan (+ att du tvingas till att få hästen att stå helt still.
om inte hästen får panik av att va instängd så kan du ju ställa hästen med staket/stallvägg påena sidan och pall på andra, då kan den iaf bara röra sig framåt eller bakåt.

och ta det lungt- var rädd om dig! och lycka till.

Vad komplicerat det låter... *funderar o kliar mig i pannan*

Konstaterat är ju att det är när han spänner sig som hans tvång framkallas. På något sätt upplever han det obehagligt i början av turen innan han blitt varm o "vant" sig eftersom han inte protesterar under ridpasset då musklerna spänns pga arbete.

Han kanske är extremt känslig för tryck/kyla? Har en bekant vars häst är extremt känslig över ryggen men det underlättar massor om hon får stå täckad å hålla sig varm över ryggen konstant plus BoT på ryggen. Plus mjuka paddar under sadeln.

Är det säkert att det är sadeln han reagerar på? Ibland kan man fastna i tankebanorna. Han är inte "skygg" för saker ovanför sig? tryck på ryggen över lag?

Att sitta upp är en sak; då ser hästen dig. men sen försvinner du uppe på hans rygg och så länge ni står stilla så är allt bra; men så rör han sig och då känner han nått "Det ÄR NÅN PÅ MIN RYGG!! AAAAHHH!"

sen inser han att det var bara matte...

tills han blir rädd och du gör något oväntat" "Aaaahhh! Det ÄR NÅN PÅ MIN RYGG IGEN!!""

".. just ja.. .det var bara du, hade visst glömt bort dig matte - sorry."

Men annars kan de bli rätt rejält spända och konstiga vid uteritter. Så just händelsen vid fåren behöver ju inte alls vara relaterat till hans vanliga tvång.

Att han sen slappnar av och går bra kan ju var att han bara behöver "påminnas" om att du är där och inte är farlig.

Ang sadling så samma där. Mkt kan ju komma för att du är lite spänd och nervös för vad som komma skall och då tycker han att sadeln blir lite läskig där uppe för matte visar med sitt kroppspråk att nu kanske det händer nått snart.

Har han alltid varit sån här?

Om inte ET hittat nått så låter det underligt om han ska vara sjuk, när han dessutom jobbar så bra resten av passet.

Tack både Iaraphel och anni .. (är så glad att ni tar er tid att svara utförligt :bow: )

Svarar er båda:

Jag står alltid på en pall när jag kliver upp, han står still och rör sig alltid framåt vid igångsättning.
När han tidigare flyttade ut rumpan så fick han stå mellan pallen och väggen och det gick bra. Han går fint att 'parkera' utan stödvägg nu för tiden.

Fårskinn har jag provat, men sadlarna är tyvärr inte vida nog att få plats med sådant under..
Jag kommer också att fortsätta se till att sadla där H.L sa till mig, det var så logiskt när han visade och berättade så jag köper det rakt av. :)
Vad gäller sadelgjorden så reagerar han inte alls på den..

Men.. för att återkomma till det där med ryggen över lag.. möjligen ligger det något i det där med att han kan vara 'rygg-skygg' ändå..
Han reagerar nämligen likadant när vi lägger på selen (däckeln) och även när man täcker honom (på gången)... han spänner sig och krökar lite rygg även då...
Sist gång när vi tränade med vagnen så provade vi även att sätta upp en person i vagnen när den inte var spänd på hästen längre (man kommer rätt högt upp över honom eftersom det är en gigg med kusk-kil)... och visst blev han rätt bekymrad... nu fick han inte vagnen rakt bakom sig utan bara lite snett bakom, men visst reagerade han på det... ! (får ingen reaktion när vi spänner vagnen PÅ honom utan 'kusk'.. )

Är osäker på om han 'alltid' har varit så... förra ägaren berättade att han krökte rygg (hade sadeltvång) samt att han hade lyckats få av henne en gång.
Jag såg inte några tendenser till det när vi var och kollade på honom .. då var han hur lugn och fin som helst.. (i trygga ridhuset)
Sedan så vet jag inte om detta är något han har gjort sedan inridningen eller om det har kommit i efterhand..

Det blir bättre om det inte blir några längre pauser mellan varje gång jag rider... I ridhuset är han 100 gånger lugnare och där går det för det mesta väldigt bra..

Hmm..
Hade faktiskt tänkt att börja inträning med skygglappar nu, det borde ge svar på om han är bakskygg/ryggskygg..
Skall även försöka hålla honom täckt under natten och se hur han känns morgonen efter.

Återigen ett långt inlägg.... och återigen STORT tack för era tips och råd.. :bump:

Usch, låter verkligen inget kul:S

Det första jag börjar undra är om han röntgad i ryggen? Hur reagerar han på exempelvis tömkörningsgjord?

mmm jag tror lite på teorin om "skygg"... lätt att säga "sadeltvång" men det KAN ju vara så lätt som att han är lite skygg för saker "ovanför/bakom" honom eftersom du nu berättar att han kröker rygg vid fler tillfällen än sadel.

OM han skulle ha ont så tror jag han ffa skulle reagera när gjorden dras och sadeln pressas mot ryggen. Och han skulle definitivt ha jätteont EFTER ridturerna och han skulle nog visa mer under ritten. Men om han inte är palpationsöm så tror jag att det sitter mer i huvudet än i kroppen. ET har ju kollat o hittade inget. (jag försöker vara optimistisk här :D :p)

Vet inte vad de ska hitta på röntgen heller som ger så små övergående symptom som din visar. Om han har fel på kotorna så känns det rent spontant som att han skulle vara konstig jämt och ha mer ont. En häst här i grannbyn hittar de inga "fel" på med vanlig röntgen - men hon beter sig knäppt JÄMT och sätter inga muskler, försöker slänga av ryttaren efter hinder osv så hon visar på alla sätt o vis att hon har ont ont ont. Blir dessutom öm och svälld över rygg efter ridning.

Den förra ägaren kanske heller inte utredde saken mer än att "ja han har visst sadeltvång".
Skygglappar KAN ju hjälpa; men det kan lika gärna vara själva rörelserna av ryttaren på hans rygg som skrämmer honom. Lika som en del treåringar reagerar genom att bralla iväg när man reser sig i sadeln. Min blir livrädd om jag tar av mig jackan för att "det rör sig däruppe!"

Plus att miljöer, som utomhus, redan gör honom extra spänd - mot för ridhuset - så då blir han extra känslig och uppmärksam och skvättig. Lika som med oss; tittar vi på skräckfilm så hoppar man ju högt för minsta lilla ljud. Tittar vi på en romantisk komedi så reagerar man knappt när det bankar på dörren.
Är han i ridhuset så är han mer avslappnad och då är rörelserna på ryggen inte fullt så läskiga. Är ni däremot ute där han är mer vaksam så blir rörelserna väääldigt skräckinjagande.

ett gratis tips (som vet inte är...) är miljöträning. Sadla, sadla av flera gånger om dagen. Täcka, täcka av fler gånger. Hoppa vid hans sidor. Dunsa med armar på hans rygg o hela kropp. Ta en pinne å fäst en plastpåse å vifta med i "ryttarläge". Lite som när man sitter in sin 2,5 åring. Gör honom lite "hjärntvättad" med rörelser och vikter på hans rygg utan att du för den del behöver riskera livet ;)

Senast ändrad av en moderator:

Usch, låter verkligen inget kul:S

Det första jag börjar undra är om han röntgad i ryggen? Hur reagerar han på exempelvis tömkörningsgjord?

Nej han är inte röntgad i ryggen, men jag har ju funderat på att göra det.
(Tyvärr sa de på kliniken att 70% av hästarna har någon form av KS och
att de allra flesta inte har något besvär av det alls, samt att endast 5% av
alla ryggproblem kom sig av KS)
Alltså känns det som att jag kommer att stå på steg 1 oavsett hur han
ser ut i ryggen vid röntgen. :crazy:
Fast, som sagt, det kunde åtminstone lugna mina nerver något att få svar.

han reagerar på tömkörningsgjorden precis på samma sätt som däckeln till selen och sadeln. Dock handlar det ju endast om några sekunder han visar 'obehag'. Vissa dagar (tex i går) struntade han i det..
Står vi i boxen och han käkar hö tex. får jag nada reaktion.. han tuggar lojt vidare..

Jag blir verkligen inte klok på det här... :grin:

Vad gulliga ni är... jag är verkligen tacksam.. :love:

Med skygglapparna tänkte jag mer som en sorts test för att se om han reagerar likadant... dessa sitter ju delvis där för att inte skrämma hästen när körpiskan kommer högt över deras huvud och de ser den uppe i ögonvrån... alltså borde han inte se mig alls när jag sätter mig upp..

Vi skall nog miljöträna en hel del vidare... vi har redan en 'gardin' i form av ett långt el-rör med långa band fastknutna som han numera kan tömköras under.
Jag skall testa att knyta fast en påse på en pinne.. och självfallet blir det en hel del sadla och sadla av, upp och ner-sittning både ute och inne...
Möjligen bestämmer jag mig för röntgen också... så har jag det gjort..
:laugh:

Tack så mycket för hjälpen underbara -05'or-folket
:bump:

Jag återkommer såklart och berättar hur det går...

Jag skulle också säga att han är mer "skygg" än att han har sadeltvång. Dock kan det ju vara så enkelt som att när du gör en specifik rörelse när du sitter på så trycker det någonstans som han inte gillar. Det behöver inte vara smärta, men obehag. På samma sätt kan ju en tömkörningsjord eller dyl. trycka. Det kanske bara är när han själv gör en viss rörelse, och tydligen i samband med att han spänner sig. Han är ju inte berörd helatiden så det troliga är att han spänner sig och då kommer obehaget snarare än viceversa.

Min NH-tränare (ja nu blir det lite repsnurrande iallafall) brukar träna genom att stå och snurra repet ganska högt över hästens rygg och sedan låta det landa på hästen fast mjukt. Jag kan inte försklara det i ord men det är som att man slutar sätta fart på repet sista halvcirkeln och så landar det fast utan snärt, typ. På det sätter märker man om de reagerar på saker högt över dem, samt saker på ryggen som landar på dem. Annars tror jag på det annie säger, lägg så mkt på ryggen så ofta som möjligt. Kanske sätt fast en sadelpadd med gummijord som han får ha på sig i boxen. Man vill ju i detta läget göra honom nästan lite "avtrubbad" för saker på ryggen, så han till sist inte bryr sig mer.

Hur blir det om du värmer upp honom innan du rider? Typ longerar?
Jag brukar inte förespråka bomlös sadel, men i detta fallet kanske det vore något att prova? Alt. låna en galoppsadel (som väger noll) och se om han bryr sig mindre när vikten minskar. Om du skulle rida hnm barbacka, skulle ha skjuta rygg när du sätter dig på honom då?

Jag skulle också säga att han är mer "skygg" än att han har sadeltvång. Dock kan det ju vara så enkelt som att när du gör en specifik rörelse när du sitter på så trycker det någonstans som han inte gillar. Det behöver inte vara smärta, men obehag.

När jag sitter upp så får han en liten godisbit på höger sida som beröm för att han står still. (Något han inte gjorde tidigare). Det vill alltså säga att jag lutar mig framåt och neråt mot honom. (Har alltså inte satt ner min rumpa sadeln i det läget)
När jag därefter sätter mig ner (försiktigt) och rätar ut överlivet så står han fortfarande still någon sekund och går framåt några steg (på mina instruktioner) innan han börjar spänna sig och kröka rygg.
Ibland 'struttar' han bara iväg, ibland gör han små försök att bocka och nu sist så blev det kast framåt direkt med bockningar i rodeostil. Ibland skrittar han bara iväg som om ingenting har hänt!

Min NH-tränare (ja nu blir det lite repsnurrande iallafall) brukar träna genom att stå och snurra repet ganska högt över hästens rygg och sedan låta det landa på hästen fast mjukt. Jag kan inte försklara det i ord men det är som att man slutar sätta fart på repet sista halvcirkeln och så landar det fast utan snärt, typ. På det sätter märker man om de reagerar på saker högt över dem, samt saker på ryggen som landar på dem. Annars tror jag på det annie säger, lägg så mkt på ryggen så ofta som möjligt. Kanske sätt fast en sadelpadd med gummijord som han får ha på sig i boxen. Man vill ju i detta läget göra honom nästan lite "avtrubbad" för saker på ryggen, så han till sist inte bryr sig mer.

Detta har jag redan börjat med lite. Har ständigt med mig ett schabrak i boxen och på stallgången som jag liksom sveper över ryggen på honom och låter den ligga kvar både fram på halsen, ryggen och rumpan. Han struntar fullkomligt i detta. Dock skall jag göra som ni säger och utsätta honom för ännu farligare saker i form av rep, plastpåsar etc etc för att försöka vänja honom att inte skygga för sådant som kommer uppifrån.

Hur blir det om du värmer upp honom innan du rider? Typ longerar?
Jag brukar inte förespråka bomlös sadel, men i detta fallet kanske det vore något att prova? Alt. låna en galoppsadel (som väger noll) och se om han bryr sig mindre när vikten minskar. Om du skulle rida hnm barbacka, skulle ha skjuta rygg när du sätter dig på honom då?

Att longera verkade fungera för förra ägare, men jag märker då ingen skillnad när jag har försökt göra det. Barbacka ? :crazy: uhh.. Har en stallkompis som har en bomlös sadel.. skall fråga om jag får testa den..

Jag ringde faktiskt vet.kliniken i dag för att fråga om ryggröntgen och hur jag skulle gå till väga.
Tyvärr måste en veterinär göra en utredning först och ge mig remiss, eller så måste jag in och utreda på klinik med böjprov och hela fadderittan. Hittar de inget fel på honom så kommer de inte att röntga ryggen på honom. :mad:

Saken är den att jag VET att de inte kommer hitta något... han är inte halt, reagerar inte vid palpation och vad gäller ridprov så är han spänd någon minut och går sedan som en 'gud' i alla gångarter.
Alltså... förmodligen ingen röntgen för oss. SUCK!

Det skulle kosta omkring 3500 kr och jag är villig att stå för det själv utan att blanda in försäkringsbolaget, men enligt vet.kliniken så handlade det även om djurskyddet. De vill inte röntga en häst som de inte hittar något fel på den. :mad: Jag som trodde att djurskydd även räknades om man var proaktiv och försöker utreda en misstanke INNAN hästen får ont på riktigt.

Kan också nämna att han ALDRIG är sur eller arg. Inte i något läge.. han lägger aldrig på öronen, han hotar aldrig... never ever.. Inte ens vid sadling, uppsittning eller när han spänner sig i början..
Han kommer galopperande och gnäggande i hagen när jag ropar på honom.. han 'pratar' och puffar kärvänligt, kan stå och 'andas' i hår och ansikte på mig läänge.. Han är gudasnäll och trevlig i allt annat.. :love:
Än så länge så kopplar han inte ihop mig med någon smärtsamt och obehagligt.. och jag vill gärna att det fortsätter vara så..

Det där låter precis som min häst, hur han höll på förut. Han är hur cool som helst när det gäller allting annat, men just vid uppsittning kunde han explodera efter några steg.

Vi hade först en Jeremy rudge hoppsadel på honom (utprovad efter honom) Men den tyckte han inte alls om, dom är lite längre, och hoppsadlar kan bli lite ostadigare eller hur man ska säga. Sedan provade vi lägga på mammas gamla allroundsadel av märket Kieffer, och den älskar han, den är inte alls lika lång och den ligger väldigt stadigt och bra, så den kommer han få ha nu tills han känner sej mer bekväm och lugn. Det roliga var att vi pratade med en uppfödare för ett tag sedan som kollade när vi tömkörde för en tömkörningsgubbe som var i ridhuset. han skulle bara rätta till tömkörningsgjorden och Cesar exploderade då, vi berättade då för den uppfödaren som var där och kollade att han hade sadeltvång, och hon sa att man egentligen aldrig ska ha en flatback hoppsadel på unghästar, just då dom blir lite för ostadiga, "Ni skulle haft en Kieffer allroundsadel, det har jag använt på mina unghästar genom alla år" haha precis som vi hade gjort.

Hur som helst så hoppar jag ju även upp på ett annat sätt nu, jag har alltid använt pall, sedan ser jag till så att han är avslappnad innan jag hoppar upp. Jag sätter båda fötterna i stigbyglarna innan jag sätter mej ner. Cesar är lärd från det tidigare stället, att han ska stå still när man hoppar upp men sedan ska han gå iväg ganska så snart när man har hoppat upp, och jag står även då i en väldigt mjuk sits och klämmer inte om med skänklarna, efter dom första stegen sjunker jag ner till rätt postition, fast jag använder fortarande inte skänklarna, efter yttligare några steg så börjar jag använda dom. Det är lite krångligt det här hur man ska bete sej, men Cesar har peppar, peppar inte bockat av mej på flera månader nu :)

Har aldrig hört det där med att man inte ska ha flatback på unghäst. Men det var intressant. Min nya hoppsadel är ju en flatback, den har vi använt sedan ung. 1½ månad tillbaka. Ifs har min aldrig reagerat på sadlar, oavsett vilken man lagt på, så då är de väl ingen fara. Rider bara i den vid hoppning och dressyrsadeln när vi rider ut.

Jag tänkte på en annan sak. En så enkel grej som att man har en sadelgjord utan elastisitet i ändarna kan göra att hästen känner obehag, fast det vet ni nog redan.

Det var någon i tråden för ett tag sedan som frågade efter bra terrängträningsmöjligheter i Skåne. Idag fick jag inbjudan till det här och nu är jag lite fundersam...

Det ordnas alltså en "pay and cross" den 21-22 maj ute på heden och det råkar vara han som jag köpte Athena av som är upphovsmannen. Jag tänkte inte delta i själva "tävlingen" eftersom min häst inte ens hoppat bana än MEN jag funderar på att vara med på förträningen som går helgen innan. Då kan vi hoppa precis så mkt som Avalon klarar. Hade ni gjort detta?

Något säger mig att en lite bana med fasta hinder är lättare att få kläm på för en unghäst än en bana med hopphinder eftersom avstånden blir mycket längre. Sedan kan ju hindren se annorlunda ut men vi kan ju hålla oss till stockar och häckar. Jag är väldigt sugen och det hade varit en rolig sak att avsluta denna perioden med innan betet. Dessutom e jag ju barnsligt förtjust i terrängridning :love:

Så, vad tycker ni?

Imorgon ska vi iväg på vår första träningstävling, så nu har jag varit i stallet och ryktat, borstat, klippt, ansat och pysslat i allmänhet.
Det ska blir superspännande att se hur han reagerar på hela cirkusen, eller cirkus, det är nog rätt lugnt och sansat. Men det lär ju vara mycket spännande att kolla på och dessutom hålla reda på ponnykompisen som också ska vara med =)

Men HUR lägger man in bilder???? =)

Men HUR lägger man in bilder???? =)

Bilden måste vara upplagd på internet någonstans (det går alltså inte att länka från din hårddisk tex).
Högerklicka på bilden och välj Egenskaper... där inne kan du se hela sökvägen till bilden och det är den länken du skall kopiera.

Inne på Bukefalos skall du klicka på 'Infoga bild'-ikonen som syns i menyraden när du svarar på en tråd. Kopiera in bildlänken där.
Klart.
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama