Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

*kl*

Snart kommer vår hoppfilm!
Vågade knappt titta på den först, var rädd för att jag skulle få jättedåligt självförtroende för min sits osv. Men det var inte alls så hemskt som jag föreställde mig.

Så imorrn ska jag till bror som lägger över den till datorn och sen ska den klippas ner lite.

imorgon ska vi tömköra!

Kan du inte låta någon komma hem till dig och rida hästen så den vänjer sig vid andra? och sen kanske skicka iväg? jag har lite samma problem som du, min Brixie är också såååå otroligt mammig (dom blir vad man gör dom till sägs det ju...;):p )

Idag var jag hos euqiterapeuten med Decibell. Mest för att kolla så att allt var som det skulle, har upplevt henne lite sned sista tiden och lite stel i högersidan. Hon hade en liiiiiten låsning i nacken och var något ojämnt musklad men annars helt felfri. Kändes väldigt skönt. Måste bara lägga in en bild från idag, hade med mig min stora också och snacka om att det är storleksskillnad, hihi
DSC00051.jpg

Åh, vad skönt att det inte var något.
Håll tummarna för oss i dag..
ET kommer ut i eftermiddag (Någon från Eskilstuna som tydligen skall vara rätt så välkänd)
Ett första steg för att försöka utreda vad sadeltvånget beror på...
:crazy:

Väntar med spänning!! :) :)

Jag känner igen det där med att se sig själv... det är både nyttigt men kan vara superhemskt samtidigt ...Jag kollade på en gammal säljfilm på en häst jag hade på tillridning ett tag; jag gruvade mig för att se den. Men vi hoppar 130 och det ser helt bra ut :D *pust* Måste få pappa o filma mig o brosus på bra underlag.

Idag ska jag hoppträna, hoppas det går bra så jag får en bra känsla inför vår "tävlingsdebut" på lördag. =) (klubbtävling 60 cm, hihi)
Hoppade lite själv på ett räcke i helgen och då kändes han fin iallafall. =)
Kan någon berätta mer om kvaliten? Såg på förra sidan såg jag att de vill ha en trevlig unghästform, att man är inne 2 och 2, hoppbanan är 1m och det verkar ju helt ok.
Har jag hetsat upp mig och fått prestationsångest i onödan? Jag trodde de skulle gå super i dressyren och hoppa en bana på 1,10...? =)

KL

Igår red jag ut med Blommisen, ensam. Det var örsta gången jag red ut på honom ordentligt, annars har vi bara haft sällskap och skrittat.
Han var så duktig! Det var lite läskigt att gå förbi två små shettisar, väldigt obehagliga och lurviga :eek:
På travbanan fick han världens bjudning! Rörde sig super och var helt fantastisk helt enkelt. Jag var lyrisk när jag kom tillbaka till stallet :D

men har man tänkt att kvala till championaten så är det väl lika bäst att ha hästen så pass inhoppad under ryttare att man kan rida en enmetersbana på kvaliten oxå eftersom championaten kommer så tätt inpå? För där gäller väl ingen löshoppning?! Eller?

Det stämmer att man måste hoppa uppsuttet om man vill till championatet för hopphästar..
Själv är jag ju så 'dressyrig' av mig så för oss räcker det länge och väl med löshoppning på kvalitén.. går vi vidare så är det championatet för dressyrhästar som gäller.. ;-)

Jag tänkte visa min på kvalité och förhoppningsvis championat. Men jag har inga planer på att hoppa uppsuttet, det blir löshoppning. Till championatet behöver man ju bara hoppa uppsuttet om det är hoppningen man satsar på.

och eftersom det var Iraphel som frågade om kvalitets och championaten för sin HOPPhäst så svarade jag att det är uppsutten hoppning som gäller ;)

Tack för bra länkar, men detn första var samma som andra (veterinär).
det jag tänkte på var:
hur mycket drar de ner om hästen har ett överben??
typ som min har ett på framsidan av skenbenet- tydligt av yttre våld (sista dagen på hingstbetet lyckades han skada sig, aldrig halt eller så men fick som sagt ett överben av det)
och shit, ska de kolla i munnen också? inser att jag nog måste träna min häst (rädd om huvudet), hmm blir man skadeståndskyldig om de biter domarna/veterinären? *obs lite ironiskt, självklart ska jag träna honom)

Tack för svar av anni0001,
men är löshoppningen bara på 120? var på 3års i helgen och tyckte de löshoppningshindrena tom var högre än så..?
men de kan inte få hoppdiplom ens om de bara löshoppas eller är det bara att de inte kan gå vidare till championatet?
kan de kvala genom kvaliten dit utan att varit ute och tävlat? (har iof som sagt inte planerat ngt championat)

*tänker och grubblar för migsjälv*
om de kan få hoppdiplom av bara löshoppningen kanske man ska låta han göra det för det bör han fixa utan problem, han älskjar det och leker över men vad jag (och andra) tycker bra teknik och MYCKET rygg.
http://joizmeds.mittspejs.se/P1224143 (visar inte så mkt mer än att han tycker det är lätt och kul)

Fast jag fick rapport att han nu var skuttad småhinder med ryttare, och gjort det utan några problem, ska dit och rida/träna honom själv snart (och de har haft upp för honom Ny ryttare också utan problem :bow:. så ser fram emot detta och att förhoppningsvis få hem honom. (mamma som äger och hon pratar om att sälja)

Fler frågor om kvaliten.

lite mer eller mindre viktiga frågor :o
uppsutten ridning/dressyr visar man alltid vare sig det är hopp eller dressyr va?
Har man då tid däremellan att byta sadel, ev träns/nosgrimma? för sätta på benskydd måste man ju få innan hoppningen iaf?
(om vi nu tar att det är uppsutten hoppning man ska visa)

Man får ta med sig egna medhjälpare va till löshoppningen? och är det 3 personer sammanlagt man ska va?

(isåfall blir vi tre visare/ + en skötare extra, + chaufför + hispig ägare vid sidan av. klarar man sig då?)
Men det stod att om man inte har vana att visa så ska man lämna över det till proffessionella...?
Är det väldigt dumt att visa själva då? ingen av oss har nog visat på just kvaliten, men däremot på föl/stovisning + mängder av veterinärbesiktningar. vi 3 som isåfall visar löshoppningen är alla vana vid unghästar/hästar, och jag och en av dem har löshoppat denna häst sen han var liten.

om hästen är rädd om huvudet och "bråkig" så kan det kanske dra ned på temperment kanske... och att du kan få en sån kommentar i protokollet = inte så skoj.

Uppsutten ridning visas alltid

Överben - kommer säkert kommenteras men vet inte om det ger några avdrag

Ang hoppning o kval osv så kan jag ej ge svar. Fråga FT_ryttare - jag vet att hon har bra koll då hon ridit några kvalitets plus kvalat till semifinal på champ. i hoppning.

Varför inte visa själv? Ok om man är helt väck pga nerver men annars så e ju hästen van vid er. Hellre det än att kasta upp nån helt ny.

Om hästen ska gå champ så måste du ju ha hoppat enemetersbanor redan i sommar på tävling tycker jag. Inte schysst att åka med häst till Skåne som knappt är förberedd. Finns ju champ nästa år oxå.

Hur lägger man in bilder...? Hihi...
Vart hittar jag mina bilders url?
Trodde jag kunde det här med datorer genom att jag bor framför en minst 8 timmar per dag, men jag hade nog fel ;-)

En väldigt lång och invecklad hitstoria, som jag inte känner för att dra här.
Men kan säga det, att en felbedömmningen av veterinär gjordes, som slutligen resulterade i att magsäcken spruckit innan han kom fram till operation. Tvingades avlivas direkt.
Kämpigt när man haft lillen sen föl, men han har det forhoppningsvis bra bland sina två hagkompisar som också finns i Trapalanda nu..

*kl*

Idag tömkörde jag Avalon på lektion, och nu är han värd mer än sin egen vikt i guld! :love:
Vi gick på volter, gjorde förflyttningar från en volt till en annan genom att gå ut längs fyrkantspåret, körde längs fyrkantspåret och gjorde ÖPPNA längs långsidorna! Jag var så imponerad över hans samarbetsvilja och att han inte protesterade det minsta.

Han är ju svårare i högervarv men efter lite tips av Eva så lossnade han lika fint i den sidan som i den lätta sidan. Och som jag fick springa! Haha, tror inte jag varit så svettig sedan jag gick Incaleden -07. Men jag gav mig fan på att vi skulle klara alla saker bra så det var bara till att flåsa på och röra de små grisebenen. Eva testade honom lite i slutet och då gick han såklart ännu bättre. Hon fick sån fin bjudning trots den fina kontakten på tömmen. Jag försöker och försöker men kan inte ha full kontakt till 100% hela tiden än. Hon kör honom på helt långa tömmar och har honom så fint i handen helatiden,. Jag var helt förvånad att min lillkille kunde så bra.
En gång reste han sig sedan la han ner de försöken.

Måste verkligen filma honom nästa gång! Men christ va stor han var när man såg någon annan gå bakom! Haha :rofl: Jag är så van att vara med honom så jag tänker inte på det, men när Eva gick bakom så va hon ju kortare än vad han är hög i manken.

Det här ska jag minsan bli grym på för oj vad roligt det är!

Va kul!! Härligt!!

var tog hoppfilmen vägen då?!?! :D

KL

Ingen hovslagare än... suck. Ser ut som vi får en ofrivillig vila denna vecka då jag åker bort på fredag o blir borta till söndag. jaja. inget att göra nått åt, kan inte rida på täkten heller för det har regnat MASSOR så vill inte trampa sönder vårt kommande hö...

Tränade lite "ledarskap" igår eller vad man kan kalla det. Ledde honom i repgrimma på gårdsplan och krävde lite koncentration och flyttade på lite kroppsdelar. Alltså - jag begriper mig inte på denna häst!! När jag hanterar honom på det viset, då e han som ett lamm. Jag hade longerlina på honom och gick kanske tre meter framför honom med slak lina, han följde mig i varje sväng, stannade när jag stannade och backade på röstkommando. Kunde tom få honom att "stanna kvar" och så gick jag fulla linan ifrån honom med höjda händer och när jag sen sänkte dem och smackade så kom han ända fram till mig.
Han flyttar sig undan mig hela tiden och tuggar, slickar, gäspar, sänker huvudet osv.

Men.

När vi ex ska lasta. Då har han NOLL respekt helt plötsligt! Vet inte hur många gånger han sprungit rakt över mig, struntar i ALLA kommandon och flyttar sig inte ens trots att hela jag trycker på honom.

Har aldrig varit med om nån häst som "väljer" sina tillfällen. Han blir ju inte stressad vid lastning utan bara rent ut sagt TJURIG. Men varför slutar han lyssna?? Det måste ju innebära att jag inte är hans fullkomliga ledare - att han typ bara "lurar" mig under de gånger vi tränar m repgrimma
Hur tränar jag ytterligare? Nån som har nått bra tips?
Gå vi ut å går så är han uppmärksam och koncentrerad o lyssnar.
Lastar vi så lyssnar han inte alls.
Han kommer i hagen när man visslar o har slutat dumma sig när man tar in bara honom. Står snällt på gången.
Men när man lastar så kopplar han bort ALL och ser ut som en trumpen sur treårig unge!
suck.

Förslag ??

Mm, sånna dagar som igår så är allt så kul! :)

Hoppfilmen måste läggas över på DVD först för sedan kunna läggas in på datorn. Den tjänsten står min bror för, men jag måste synka med honom så jag kan komma dit. Jag önskar att jag filmat igår för han var så himla fin, men men.. hoppas han är lika fin nästa gång.

Vad gäller lyssna eller inte lyssna så vet jag faktiskt inte riktigt. Men så är min också. Följer som en hund men vid lastningen ska man inte lyssna längre. Det är väl träning träning och träning som gäller. Men Eva, min NH-guru brukar säga att det är många som tror de har hästarna som sina "undersåtar" tills den dagen det är en mer stressad situation och då skiter hästarna fullkomligt i dem. Detta löser man med ledarskapsövningar till förbannelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama