Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag skrev för ngn månad sen om att den jag rider gick så fasligt dåligt helt plötsligt.
Nu har han fått vila ett par veckor och det är som en annan häst! =) Longerade han lite inspänd också så fick han bråka lite med sig själv, sen så släppte det. Inte helt hundra men verkligen åt rätt håll =)
Nästa helg ska vi debutera i en klubbtävling, en 60cm bana så kan vi backa över om det är på det viset ;-) hihi...
Tror det blir spännande för oss =)

Måste få skryta att han blivit så duktig att lasta, han går på helt själv nu så jag kan stanna utanför och stänga bakom honom! =)

*delvis knapplån*

Min gick också på av sig själv sist gång... helt utan tvekan knatade han bara in och jag kunde stänga där bak..
Tyvärr fick vi ett bakslag i går... SUCK! Det var ett sto som skulle lastas brevid oss och hon kastade sig ur transporten precis när vi var på väg in med Frasse. Då bestämde Frasse sig för att han inte ville gå på heller. SUCK!
Våra tidigare så enkla lastningar flög alltså all världens väg och nu fick vi stå och pocka på honom en stund innan han klev in.
Det var ju inte så jag ville ha det. :mad:
Håhåjaja... det är väl bara att träna på vidare...

Måste bara visa vad vi gjorde annars i går.
För er som kommer ihåg så har jag haft ångest över att jag inte kommer UT i skog och mark med min häst och att det måste vara prio 1 nu under våren.
Det här lyckades vi med i går: (ser ni hur löjligt glad jag ser ut ? haha )
:banana:
FrasseBounty.jpg

kl

Ny bild från igår på min tjej !

kl

Nu kommer en väldigt sen bildbomb och resultat från förra helgens hopptävlingar. Fiona kändes ganska cool och mycket mindre spänd än föregående tävlingar. Dock kändes hon lite trött och loj. Det blev två pet inne på banan och jag är jätte nöjd. Båda peten kom ur sväng och hon flöt ut och jag red lite dåligt vilket resulterade i att hon inte riktigt hann med med fram men jag är som sagt jättenöjd. Jag fick en väldigt bra rytm och hon kändes väldigt positiv och det är ju det som räknas än sålänge, inte om bommarna ligger kvar för det kommer med mer rutin sedan.:)
27384831.jpg

27384913.jpg

27384948.jpg

hahahaha och bara för att jag älskar att lägga in misslyckade bilder:p

"Ibland kan det vara svårt att styra...då är det bara att luta sig bakåt och kör chickendans":rofl:
27386057.jpg

Från och med nu är det hårdkörning på att lära Fiona stå stilla och lära henne ställa upp sig någorlunda så att vi inte skämmer ut oss helt på utställningen om 2 veckor:cool: Haha får se hur det går.

*kl*

Har följt alla dessa 05: or trådarna till och från, då eftersom jag hade en egen.
Måste bara säga att det är så roligt att se utveckligen hos alla och spännande nu när "bäbisarna" äntligen börjar få komma ut på tävlingsbanorna :bump:
Tyvärr finns inte min "lilla" kämpe kvar i livet så jag kan tyvärr inte dela med mig längre. Roligt iallafall att fortfarande få se era framsteg och jag hoppas på fortsatt bilduppdadering! :)

Vad har då hänt?? :(

Vad duktiga alla är på tävlingar, träningar - roligt att se bilder på era fina hästar! :) :)

Blev ingen "resa" igår, fick inte med mig nån lasthjälp å vågar inte åka helt själv IFALL det inte finns nån på klubben som kan hjälpa mig lasta. Dessutom har han tappat en sko så är lite "låghalt" eller vad man ska kalla det och vill inte visa upp honom i det skicket bland folk.
Red lite dressyr hemma på den mjuka täkten o det gick bra. Men jag inser återigen att brosus inte "räcker till" för det jag vill känna i ridningen...

När jag köpte honom hade jag inte ridit på drygt 1,5 år. Bara att komma igång var helt underbart! Men nu när jag kommit igång helt m dressyren så saknar jag verkligen bra gångarter. I början hade jag fullt sjå att rida öh men nu när allt bara klaffar så börjar man känna efter mer detaljer. På gott och ont.
Hur mkt han än kommer upp med rygg, hur mkt schwung vi än får med oss i traven så blir det mest "ponnytrav". Hans starka gångart är galoppen som känns helt ok, traven är bara "normal" som på vilken liten häst som helst. Red en gång ett sto på 156 som hade världens rörelser och hon kändes ju helt annorlunda. Det är ju inte storleken på brosus som "spelar roll" utan hans gångarter. En häst på 160 med kanongång vore ju inte helt fel :p

Jag är nog mer dressyrryttare än hoppryttare. Så hellre en häst med bra gång som kan hoppa 1 - 110 m än en hopphäst som inte rör sig allt.
trots Saigon som pappa så tror jag brosus gör sig bättre på hoppbanan med sin fina galopp o bra skalle.
Dessutom är det mkt lättare för mig att träna dressyr än hoppning eftersom jag sällan har hjälpredor som kan bygga hinder osv. Dressyr kan man ju alltid träna på egen hand och sen få hjälp av tränare nån enstaka gång i månaden. Ska man hoppträna en gång i veckan så måste man ju ha hjälp varje gång.

grubbel grubbel

Senast ändrad av en moderator:
2005:ornas tråd!-påväg till kvaliten-championat?

Ja, jag hittade ingen ny 05-or-tråd, och den gamla stängdes ju. så då är det väl dags för en ny?
för jag antar att jag inte är ensam om en 05a, vilka här satsar på kvaliten och championaten?
Hur långt komna är ni nu?
Hur går det med era bäbisar som blivit 4?

Ni kan ju skriva in ras och stam i ert första inlägg iaf, kan va svårt att komma ihåg allt.

så nu tycker jag vi börjar bild och skrivbomba om våra 4åringar och peppar varandra för ett bra år.

själv har jag ju inte mycket att skriva just nu, Jag har ju en valack efter CosmopoliteS- columbus xx. som varit lite sen och därmed försiktigt tagen, reds i 2mån i höstas, men otrolig ridbarhet för den korta period. nu har han vintervilat och jag har skickat iväg honom till några med mer erfarenhet och bättre förutsättningar (vi hade snö och gräsbana, de har ridhus och hela köret) + att hahn behövd ekomma hemifrån (blev mammig igen)

nu innan han åkte
http://joizmeds.mittspejs.se/P1913891

när hans reds i höstas
http://joizmeds.mittspejs.se/P1454323
http://joizmeds.mittspejs.se/P1451831#body

sommarbetet förra året
http://joizmeds.mittspejs.se/P1200540
löshoppning som 2åring
http://joizmeds.mittspejs.se/P1224143

som föl
http://joizmeds.mittspejs.se/P1253906

Jasså här var tråden jag letade efter.

Jag har ju en numera 4årig valack efter CosmopoliteS- columbus xx. som varit lite sen och därmed försiktigt tagen, reds i 2mån i höstas, men otrolig ridbarhet för den korta period. nu har han vintervilat och jag har skickat iväg honom till några med mer erfarenhet och bättre förutsättningar (vi hade snö och gräsbana, de har ridhus och hela köret) + att han behövde komma hemifrån (blev mammig igen)

nu innan han åkte
http://joizmeds.mittspejs.se/P1913891

när hans reds i höstas
http://joizmeds.mittspejs.se/P1454323
http://joizmeds.mittspejs.se/P1451831#body

vilka här satsar på kvaliten och eller championatet?
Jag funderar iaf på att ta han till kvaliten men är osäker på vad som krävs där?? så någon som är mer insatt får gärna beskriva :)

Beridaren som hjälper oss tror inte det är några problem och tycker vi ska sats apå championatet också (hoppning) men jag är småskeptisk till att pressa så mycket så det blir nog bara kvaliten- om ens det..

Sv: 2005:ornas tråd!-påväg till kvaliten-championat?

Vi håller alltid till på första-sidan :p Med stjärnor o allt :D

Glömde ju skriva idag att jag satt ned en hel del på brosus igår. Ska han starta dressyr i sommar så måste han kännas helt ok att sitta på så satt ned kanske sammanlagt 10 minuter och jisses vilken träningsvärk i magen jag har idag!! Märks att det var LÄNGE sen man red "ordentligt". Men Oooo så underbart det var! Han blir så bärig o mjuk i munnen när jag kommer åt honom bättre.

På kvaliteten rider man två och två inne på bana och domarna säger åt er vad ni ska göra. De vill se lite tempoväxlingar, övergångar och en "trevlig" unghästform.
Sen är det hoppning under ryttare, enmetersbana.
Och så ska hästen visas för hand i skritt och trav och uppställd.

Jag ska inte ta med min på nån kvalitet eller champ. Känner inte att vi har nått att komma med ;)

Jösses vilken snygg häst :love::love: ser verkligen harmonisk ut under ryttare.
Min Brixie har ju blivit mamma så hon har fullt upp med att vakta den lilla tjejen. Hon är rund som en boll och har jobbigt att trava :grin: men den lilla suger väl snart bort överflödet.

Här är mina tjejer:

Hmm känner igen det där, min är också otroligt mammig...
Dock försökte jag skicka iväg honom i vintras på tillridning (helt problemfri insittning/inridning här hemma), men det gick tyvärr helt åt skogen (tjejen kom inte ens upp på honom).
Var jätterädd att det skulle sitta i och att man fick hem en häst som var förstörd för livet. Men så fort han kom hem igen blev han som vanligt och jag satt upp efter bara några dagar.
Så nu vete fasiken om jag vågar lämna iväg honom igen (vilket är synd då jag har väldig tidsbrist vissa veckor).
Skulle vara såå kul att kunna rida championatskval i september, då han varken är visad som föl eller 3åring, men frågan är om det hinns med...

men hur ska det gå om du någon gång säljer hästen? Det bästa är ju att de lär sig att vara självständiga.. och hur blir det om du kommer ut på tävling och hästen inte är van att vara i från stallet/mamma??
Säger inte detta för att vara elak utan tvärtom! Skikca i väg hästen om du vill det, men ge den lite tid att komma till ro på ett nytt ställe.. det är mycket nytt för dem och för vissa individer tar det längre tid att vänja sig..
Det är bara bra för dem att komma ut lite..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama