Hur går det för era -05:or #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era -05:or #6

Jag aktiverar min 4 dagar i veckan. Rider blandade turer ut i skogen, rider en gång i veckan på banan och hoppar en gång i veckan. Ibland tömkör jag istället för ett ridpass. Och ibland lägger jag till ett pass med ledövningar på en vilodag.

Red en lite längre runda idag ensam med Avalon. Och det är så skönt att bara vara själv med hästen och njuta över hur fint han går fram överallt. Jag satt där i grönskan och var bara så himla glad! Han gick som vanligt i fin form i traven och vi hade två galoppsträckor varav en med lite ökning. Mycket nöjd var jag med honom efteråt och han blev precis lagom svettig :)

Efter ridningen var jag i ett grannstall och tittade då några av våra står där i sommar. När jag var där så nämnde jag att vi letar ett stall med bostad att hyra eller köpa inte allt för dyrt. Då berättar ägaren att en bit upp i skogen liggern en öde liten gård med stenstall och jättestora ängar. Jag kunde inte hålla mig utan gick upp dit, och vilket ställe!! :love: Viss renovering behövdes men det var så fint och idylliskt! Kvinnan som bott där dog för några år sedan och sedan dess har arvtagarna inte ägnat det en sekund. Ingen har bott där på många år...

Så, nu ska jag nosa rätt på ägarnas nummer och förhöra mig lite om det är till salu eller uthyrning. (marwin, om du läser så är det mitt emot Rusthållaregården vid Boklunden).

Jag har bilder men jag förmodar att man inte får lägga ut dem, eller?

å vilket tillfälle!! Vill gärna se bilderna, men som sagt vet inte heller om det är tillåtet.. kolla med moderatorn :idea:.

Jag vill oxå se!! :)

Jag rider oxå 4 dagar i veckan, ca varannan dag, Ibland kan det dock bli två dagars vila och två dagars ritt efter varandra.
Två turer i skogen och två turer på banan varje vecka. Ska nu dra in honom till ridhus en dag av "ban-dagarna" för att träna på mjukare underlag och inomhus.

Filipuss - ser ju ut som han hajjat detta nu :) Vet inte om det är filmens hackande som gör att han ser lite oren ut i traven??
Något jag skulle tänka på är att låta honom ta det lite lugnare i traven och försöka få honom att söka lite stöd och vila mer i steget. det ser lite springigt ut. Han har en bra grundtrav,försök att låta honom ta det lite lugnare och hitta en egen balans.
Det är viktigt med framåtbjudning men unghästar kan behöva gå lite saktare ibland för att hitta balans och form. Att springa fort är inte samma som att bjuda framåt.

*kl*

Jag tränade för tränare första gången igår med älgen. Hon skötte sig galant och fick mycket beröm (hon är till och med en pärla :D :p).

Jag försöker rida 3-4 dagar i veckan. En dag hoppning, en dag galopp i skogen, en dag dressyr och en dag något annat (typ longering, dress, skritt). Rider mellan 30 och 45 min (inkl. skritt före och efter) och ökar lite successivt, hon har ingen superkondition än.

Senast ändrad:

Jag rider 4-5 dagar i veckan. Alltid vilodag dagen efter ett "hårdare" pass som tex hoppträning eller konditionsträning. Annars kan vi rida två dagar i följd.
Rider mycket ut i skogen, och en dag i veckan dressyrpass i paddock.

Det är ute som han bygger det mesta av sina muskler och sin kondis, vi klättrar och rider väldigt mkt på kuperade stigar i skogen. Jag är glad att jag har så bra ridvägar som gör att man kan rida så varierat :)

Hostan håller i sig och det blir definitivt ingen clear round på fredag :(. åker dit med min gamla häst (numera mammas) istället bara för att få komma ut lite.. jag är ju så tävlingssugen! ;)

Vi kommer släppa hästarna på bete efter helgen.. Hoppas att han är bra snart så jag kan rida lite, har ju inte ridit på 2 veckor nu. Och om en månad åker jag till Grekland i 12 dagar ( härligt!) så den här hostvilan och dom två veckorna blir hans sommarlov..
Han har ju ofrivilligt från bådas sida stått dec-mars och så även nu...

Annars så ser jag framemot att ha en frisk häst när jag kommer hem från min öluff i grekland och att verkligen sätta igång ordentligt :laugh:

jag rider i stort sett på samma sätt som du. 4 dagar i veckan varav 1 dressyr, 1 hoppning och två ute i skogen. Ibland rider jag 5 dagar, beror lite på veckan ser ut och hur tuffa ridpassen är.

KL

Nu vill jag åka hem!! Vill inte jobba mer... bara en timme kvar. Ska ut o galoppträna lite på täkterna ikväll. Solen gassar och det är sommarvärme! Om de inte bara är lera än... våra har torkat upp men vet inte hur "galopptäkten" ser ut :D Rider på en kuperad täkt för galoppträning så det blir lite backar inkluderat oxå

beauspirit, Gud vad härligt med Grekland!!!! Är verkligen GRYMT avis! :-)

Här kommer ett litet smakprov på mig och Ove från i helgen när vi tränade för distriktssatsningen. :-)

Ove & jag 2 dagar blandat Hoppas ni tycker om det! :-)

Lille Ove går inte speciellt mycket, lagom är bäst har jag hört. ;-) Men det blir ca 3 dagar i veckan. Ibland någon dag mer eller mindre.

Kramar från oss!

Har ett 4-årigt fullblodsto.
Rider/ jobbar henne ca 4 dagar i veckan, försöker mest med varannan dag, sen ibland blir det 2 dagar i följd och ibland två dagars ledigt.
Försöker med ett hopp pass o ett dressyr pass i veckan. utöver det uteritter och tömkörning.

Hoppa en liten 80cm bana med henne idag, o hon skötte sig så bra:love:

Så himla trevligt det ser ut. Bra jobbat :bow:

så här håller vi på just nu...
27264859.jpg

håller på att sätta igång henne efter en vila på tre veckor som varit lite ofrivillig pga. sjuk hovslagare bl.a. Men hon kan inte trava längre, inte galoppera heller. Från att ha varit så lätt i alla hjälper och föhållandevis okomplicerad (förutom nerverna på utsidan) så är vi nu i ett läge där alla hjälper betyder stå och studsa på stället. Oavsett om det är röst, skänkel, säte eller spö så tänker hon bara uppåt. Jag är jättenoga med att ge henne utrymme framåt med handen. 4-årstrots??? :confused:

men när hon väl går med på att lyssna på matte så ser det ut så här:
27264891.jpg

27264799.jpg

2863_76828919015_718094015_1845760_4218538_n.jpg
2863_76828939015_718094015_1845763_6713900_n.jpg

ursäkta bildbomben...

Filipuss - ser ju ut som han hajjat detta nu :) Vet inte om det är filmens hackande som gör att han ser lite oren ut i traven??
Något jag skulle tänka på är att låta honom ta det lite lugnare i traven och försöka få honom att söka lite stöd och vila mer i steget. det ser lite springigt ut. Han har en bra grundtrav,försök att låta honom ta det lite lugnare och hitta en egen balans.
Det är viktigt med framåtbjudning men unghästar kan behöva gå lite saktare ibland för att hitta balans och form. Att springa fort är inte samma som att bjuda framåt.

Ja, han är suverän :love:
Nä, det kan vara att filmen hackade. Han ser helt ren ut när han longeras eller tömkörs. Det kan även vara ryttaren (jag) som störde ganska mkt då jag red lätt lite för fort. Ska lugna ner mig i lättridningen och låta han ta det lugnare i traven, det kan han.
Vi ska jobba mer i lugnare tempo så tror jag formen kommer snart :) Han är ju så himla härlig :love: Han har även blivit starkare i galoppen, blir lite framåttung ibland men orkar bära sig mer nu.
Tack för kommentaren! :D

jag rider ca 4 dagar i veckan, försöker rida 2 st på bana och 2 ut i skogen. Har ju inte börjat med att hoppa min än, men vi ska rida en intensiv helg.. vi ska rida dressyr på torsdagen, vila fredag, rida dressyr på Lördagen och hoppa på söndagen. För min tränare, och det är det som är så himla skönt, att hon vet precis när det räcker, sist jag red så gick han kanon! och då var han trött efter 30 min och då slutade vi, när han fortfarande tyckte det var roligt!

Tycker ni att intensiv helgen låter som för mycket? Jag tyckte först det men min tränare sa att det inte var någon fara, vi slutar ju när vi är nöjd och han fortfarande ganska pigg..
Så vad säger ni alla kloka bukare i 05 an tråden?

Nu vet du och din tränare bäst hur du rider; men ger du verkligen henne utrymme framåt med handen som du skriver?
På bilderna ser ramen ganska snäv ut?

Men som sagt, det där vet du säkert bäst själv, ville bara lyfta en liten fundering ändå! :bow:

Jag förstår att det ser ut så, men det var med min "lätta" hand framåt som min dam protesterade som mest och när min tränare bad mig kräva en stadigare kontakt som hon började lugna ner sig lite. Först när JAG höll kontakten hela tiden kunde hon tänka sig att bjuda framåt. Det är ju det som är så svårt eftersom jag är van att ge henne så mycket frihet framåt, men uppenbarligen verkar det inte fungera just i dagsläget. Att hon går lite hopkrullad tar jag ingen notis om så länge hon lyssnar på mina hjälper och går framåt.
Att det ska vara så svårt det här med ridning...

bilderna visar ju inte riktigt att så fort jag släppte i handen så tänkte hon bara uppåt

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Idag är jag nöjd med min pålle! Red ut en runda som vi inte ridit ensamma förut. Det gick kanon! Det läskigaste vi mötte var en Islandshäst :p
Skrittade och travade och försökte göra sidvärtesrörelser över grusvägarna från ena sidan till andra i sicksack. Jag var noga med att bara använda inner skänkel mot ytter hand så fort jag skulle flytta och jag fick honom faktist att ta vänstertygeln lite som ytter! :bump: Jag tänkte att jag struntar i huvudets position, bara han använder sina bakben. Och ställingen skulle komma från innerskänkeln som jag la lite längre fram än jag gör vid skänkelvikning. Han var så duktig! Lyssnade så fint att till slut behövde jag bara tänkte höger/vänster så flöt vi dit automatiskt :)

På lördag ska vi hoppa och då ska det minsan filmas!
anni; du får bilderna om en stund!

Även jag rider min oftast 4 ggr/v. 1 gång på banan, 2 ggr rider vi ut, och 1 gång halva tiden ut/halva på banan. Så brukar veckan se ut, rider 30-50 min beroende av vad vi gör.

Han e jättefin!
Något jag tänkte på var att du ser ut att sitta lite stolsits och att dina armbågar och handleder är väldigt breda/långt ut från kroppen. Men det kanske finns någon avsikt med det hela. Men tjusig o stadig pålle!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama